Uppfräschning av cykel (Peugeot Monaco)

Hampa

Medlem
Hej på er!

Ny här på forumet men hoppas att jag kanske prickat rätt!

Min generöse svärfar har erbjudit mig sin gamla Peugeot Monaco från mitten/sent 80-tal (se bifogad bild för snarlik modell). Antar att det återstår att se om jag har framför mig ett roligt vinterprojekt eller mestadels huvudvärk...

Min tanke är att strippa den helt, bort med gammal färg, på med primer och ny färg (planen är ‘British racing green’ på ram/gaffel samt resten svart).

Så långt är allt OK tänker jag — nu till utmaningen.

Jag är i högsta grad novis när det kommer till cyklar och har därmed dålig koll på do’s and don’ts när det kommer till att väcka liv i denna typ av cykel. Att projektet är ekomiskt försvarbart är mindre viktigt, jag vill mest ha ett roligt projekt på kvällarna när sonen somnat och en fungerande hoj till våren. Lägger gladeligen lite extra stålar för att underlätta/förbättra cykeln.

Jag har redan beställt allt som behövs till att måla om cykeln och nästa steg är att beställa lite nya delar. Efter en del research på diverse forum/youtube har jag landat i följande frågeställningar:

1) Cykeln har för tillfället 2x5 växlar och systemet heter ’Shimano Positron’. Jag har förstått det som att detta system är ganska nischat och skiljer sig mig mycket från andra mer ’konventionella’ växelsystem. Allt är helt utom växelvajrarna — försöka jaga rätt på ett par av dessa ’positron’ vajrar eller är det bättre/lättare att byta hela systemet? Jag har redan ett extra växelreglage av typen friktionsstamväxlare med ’vanlig’ vajer som kan fästas på ramen (vill helst åt en orginallook där växlarna sitter på ramen).

2) om jag väljer att byta hela växelsystemet, kommer 2x5 drev att bli ett problem? Att hitta just denna kombination på nya växelsystem verkar svårt. Blir det helt knas om jag har har ett 5-drev bak och sätter på en bakväxeln som har exempelvis 8 växlar ? Eller är detta inget problem om jag sätter på friktionsreglage?

Ovan är det två stora frågorna jag har just nu. Återkopplar säkerligen med fler frågor längre in i projektet.

Vore sjukt kul med input/förslag om ni skulle ha några tankar/idéer!

Hälsningar,
Hampa

Bilagor

• D2DA322A-FD40-40BA-AB8C-F59807A30AD1.jpeg
    D2DA322A-FD40-40BA-AB8C-F59807A30AD1.jpeg
    91.4 KB · Besök: 141

Pedalisten

Aktiv medlem
Det som är unikt med just Positron är att klick-lägena sitter i bakväxeln och inte i reglaget. Vajrar går att få tag på men det är ganska " mickligt" att få det att funka klockrent.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag satte för länge sen ihop en Motobecane med Positron. Köpte då ett original vajerset. Regleringen av bakväxeln skedde med en lång pianotråd i hölje istället för en vajer. Ett knepigt system eftersom det räcker med en gång där pianotråden böjs ihop onormalt mycket för att det skall sluta fungera. Har för mig att bakväxeln var helt ofjädrad. Byggde bort hela systemet ganska omgående.

Hampa

Medlem
Tack för input! Har läst på mer om Positron nu och det verkar vara upplagt för huvudverk. Så siktar på att byta ut hela systemet.

Skall försöka jaga rätt på en passande bakväxel under dagen som (idealt) passar till det 5-drevet som redan sitter på.

Hittade en bra guide till just detta:

Hasse#7

Aktiv medlem
De flesta enklare fjäderbelastade bakväxlar med kort cage bör funka. Eventuellt längre skruvar för att ställa ändlägen. Kör du friktionsreglage kommer det inte vara problem med delning i indexering. Var försiktig med vevlagret och baknav det är de riskabla punkterna på cykeln. Framförallt vevlager kan vara svårt att ersätta. Spara Positrondelarna, någon kanske håller på med renovering till originalskick. Jag skulle för övrigt välja en färg som stämmer eller är nära originalkulör. Får du senare för dig att göra den finare räcker det med ett dekalset istället för ny omlackning. Jag har en Monark -65 som är omlackad röd utan dekaler. Något jag ångrar nu.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag kan tycka att det vore lite tråkigt att byta bort positronväxeln. Systemet fungerar bra om man får till det och i min värld är det lite cool nostalgi.
Också en tanke. Beror nog mycket på skick och användningsområde för cykeln. Kul på retrohoj, mindre kul på hoj som brukas mycket.

D

Deleted member 68249

Guest
Jag tänker att man svängde in och fick fixat för en spottstyver då. Nu är nog satsen med pianotråden ganska dyr och med leveranstid. Har dock inte kollat.
Ungefär liknande pris som en vanlig växelvajersats, finns från Jagwire här för 159 kr:

Hasse#7

Aktiv medlem
Ungefär liknande pris som en vanlig växelvajersats, finns från Jagwire här för 159 kr:
Ja, där ser man. Kanske köpa en sats, göra iordning övriga komponenter och spara om man vill prova något annat men ändå ha en väg tillbaka.

Hampa

Medlem
Tack snälla ni!!

Skall sätta mig i eftermiddag och se över vad som finns att få tag på på nätet och ta ett beslut därefter.

Återkopplar med uppdatering och bilder :)

Peth

Aktiv medlem
En sak med franska cyklar som riskerar att komma som en dyr överraskning är vevlager och gängor för pedaler i vevarna. Innan du börjar lägga pengar och tid på cykeln, kolla vad du har nu.

Salabaladala

Aktiv medlem
Om cykeln ska användas för transport eller dyl så skulle jag kolla in möjligheten att dra på en hyperglide kassett och kedja. Finns från shimano upp till 7 växlat om det är frikrans men finns från andra upp till 9 om man vill köra så. Kan behövas att ramen vidgas lite men det är rätt lätt på stålräcer. 135 mm behövs för 9 delat. Gamla uniglide-grejjer surar man ur på att cykla med om man har vant sig vid supermoderna hyperglide från typ 90-talet. Inte av anledning av vanan menar jag utan för att det är så jäkla kasst jämfört mot modernt.

BJS

Aktiv medlem
Om cykeln ska användas för transport eller dyl så skulle jag kolla in möjligheten att dra på en hyperglide kassett och kedja. Finns från shimano upp till 7 växlat om det är frikrans men finns från andra upp till 9 om man vill köra så. Kan behövas att ramen vidgas lite men det är rätt lätt på stålräcer. 135 mm behövs för 9 delat. Gamla uniglide-grejjer surar man ur på att cykla med om man har vant sig vid supermoderna hyperglide från typ 90-talet. Inte av anledning av vanan menar jag utan för att det är så jäkla kasst jämfört mot modernt.

Nja... 130mm old på fälgbromsat "nytt" road, 126mm gammalt. Mtb körde väl 135 i och med övergången till 7-delat(?). Iofs fanns det tidiga skivbromsade road med 130mm old - där blir det knepigt att köpa nya hjul...

Hampa

Medlem
Hej!

Snabb uppdatering var jag befinner mig i mitt lilla vinterprojekt.

Jag har nu tagit bort all gammal färg på ramen (fy fasen vad mycket jobb det krävde!) grundat, målat samt lackat. Hoppas jag lyckas infoga bild nedan. Förlitade mig helt på färgborttagning, färg samt klarlack från ett märke jag tror heter Montana.

Lät vevhuset (heter det så?) samt framgaffel sitta kvar då jag inte kände mig helt komfortabel att ta bort dessa utan riktiga verktyg/kunskap. Maskade ordentligt istället.

På grund av kylan och saknad av garage så fick jag improviserat ihop en målarstation i källaren. Funkade helt ok med mask samt öppna fönster/dörrar

BB1C244D-3853-4030-A671-EE25DB596BC8.jpeg

Vidare så har jag köpt en begagnad bakväxel (gick alltså ifrån Shimano Positron) samt friktionväxel som kommer sitta på ramen.

Utseendet är alltså tänkt att vara mörkgrön ram/gaffel, svart styre, samt brunt läder på sadel samt handtag. I övrigt en väldigt väldigt minimalistisk look.

En grej jag tänkte höra med er är huruvida dett en bra eller dålig idé att även måla fälgar/ekrar svarta? Dom ser lite tråkiga ut nu (se nedan) och jag kommer nog få det svårt att putsat upp dom till mint condition. Tyckte nämligen det blev så bra finish på styret efter målning och lackning. Vad tror
60C0661E-1E59-4B44-8C9D-15358D3F5205.jpeg

Rofyllt det här med att meka cykel :) Vi hörs!

Hutnu

Aktiv medlem
Funkade det bra med lackstation i källarn? Jag är också sugen på det, men rädd att det ska damma för mkt överallt.

Kombon mörkgrön/silver tror jag blir bättre än mörkgrön/svart, men smaken är ju som bekant olik.

NiklasL

Aktiv medlem
Min Peugeot Ventoux 1984 när den renoverades 2007:

Vad gäller vevlagret var det BSA på min Peugeot och det gamla var inget att behålla. Har för mig att Peugeot bytte från franskt till engelskt i den vevan.

Ingen vits hålla på med gamla växlar om ramen ändå strippats och fått ny färg. Och passa på att lära dig bygga hjul nu när du är igång!

Hampa

Medlem
Hej vänner!

Först och främst tack Niklas för länk till grym tråd! Väldigt matnyttigt!

Jag har nu börjat sätta ihop hojen. Bestämde mig för att vänta med alla lager etc och se hur hon känns på vägen först. Säkert mycket som behöver justeras under våren så lika bra att identifiera allt innan jag plockar isär henne igen.

Hörde med svärfar om han hade kvar orginalbockstyret vilket han hade bytt ut. Tyvärr var detta long gone så jag bestämde mig för att köra med styret som satt följde med när jag tog över cykeln. En del prylar som skall monteras men än så länge ser hon ut så här:

8BC93476-2435-48B6-9EED-2810F8C245F6.jpeg

Har sprungit in i ett mindre problem. Vajern till bakbromsen har jag nog monterat fel (se bild nedan). Som den ligger nu så drar vajern ”åt vänster” när jag bromsar. Hur hade ni tragit den den? Helt fel att dra den upp ”under sadeln” och sen ner? Då borde vinkeln bli någorlunda rätt...

C803DA96-A8CA-471C-A078-0C066E9BC01E.jpeg
Tar gärna emot annan input/feedback på vad jag bör ändra/lägga till i övrigt.

Stort tack!

8BC93476-2435-48B6-9EED-2810F8C245F6.jpeg
C803DA96-A8CA-471C-A078-0C066E9BC01E.jpeg

kais01

Aktiv medlem
Jag skulle för övrigt välja en färg som stämmer eller är nära originalkulör. Får du senare för dig att göra den finare räcker det med ett dekalset istället för ny omlackning. Jag har en Monark -65 som är omlackad röd utan dekaler. Något jag ångrar nu.

en fransk cykel som mot bättre vetande lackas om bör väl bli bugattiblå istället för att förolämpas med hrrm brittisk färg:)

till hampa vill jag säga att cykeln ser fin ut, trots övergreppet.

Topp