Uppfräschning av en Miyata 100, insamling till Hjärnfonden, utlottning av cykel!

Peth

Aktiv medlem
Uppfräschning av en Miyata 100, insamling till Hjärnfonden, utlottning av cykel!
Plockade upp en fin Miyata 100 från @Jabba_the_hutt och tänkte fixa till den. Eftersom jag är sucker för blanka saker så kommer det bli silvrigt och skinande – inte mycket mattsvart här inte!

Vad har vi då att jobba med? Jo detta:
3A57D82A-1909-47AB-9396-0E21DD6D2C1E.jpeg
F938CCB3-A084-4262-881D-5421000D5785.jpeg
6E51285B-5CFC-4134-ACF2-49DEF5FA11DA.jpeg

Behöver jag då verkligen en cykel till? Nej, så därför kommer jag lotta ut den bland dem som skänker en hundring till min nyligen startade insamling hos Hjärnfonden HÄR. Hundra spänn = en chans att vinna, 200 = två chanser etc. Tänk på att det är bra om jag kan identifiera den som vinner, så ett Happynick eller, om vi känner varandra i verkliga livet, ett namn är ju bra. Självklart kan man skänka en slant och vara anonym, men då blir det ingen chans på den fina cykeln.

Varför Hjärnfonden då? Jo, har förlorat min kusin och min svärfar. Min kusin valde, efter en längre tid av psykisk ohälsa och missbruk, att avsluta sitt liv och min svärfar diagnostiserades med ahlzheimers innan pensionsåldern och var bara 70 år när han gick bort förra året. Hjärnan är fantastisk, men kan också leda till väldigt mycket lidande och mer forskning behövs. Psykisk ohälsa måste också avstigmatiseras och pratas mer, inte mindre, om.

jonte987

Aktiv medlem
Det är den jag var lite intresserad av till dottern. Ser lite stor ut kanske?

simson

Aktiv medlem
Bidragit och vill inte heller vara med i utlottningen
vi har för många cyklar redan.
Mange

Peth

Aktiv medlem
Och för att visa lite på vad jag tänker mig:
7C9F4821-3A0D-4CDD-9627-942E946B29C7.jpeg

Ett stycke Ultegravev som ligger i ”bra att ha-lådan”. Varför inte liksom?
1816ED88-42CB-4F9B-9B9F-5E2C845A4D31.jpeg

En Brookssadel från det fantastiska cykelhuset i Grycksbo.
6CF496A3-6371-4995-8150-1B8D236AA3CB.jpeg

En pakethållare som var tänkt till en annan cykel, men som nu bara legat och tagit plats.

Fint värre!

aben

Aktiv medlem
För de som inte känner till Miyata kan det kanske vara intressant att veta att ramen inte är någon lågprisvariant utan byggd av Miyatas finaste trippelreducerade CrMo-stålrör med invändiga förstärkningar "splines" motsvarande i kvalitet som Columbus SLX. Cyklade själv en tid på en likadan cykel under slutet av 90-talet och kan bara säga att det trots att det är en damram är det en jäkligt bra sådan :)

Senast ändrad:

Hutnu

Aktiv medlem
Det där lär ju bli en rätt jäkla fin hoj. Heja heja.

Peth

Aktiv medlem
Honjo eller Gilles när det kommer till skärmar? Honjo är ju japanskt, men krångligare att montera. Gilles är lite billigare och i stål.

Peth

Aktiv medlem
Undrar om det går att klämma in skärmar på 50 mm?

LWB

Aktiv medlem
Är det med i fulmekstråden? Ser högklassigt ut. Nästan på gränsen till finmek.
Ja det där hör bannemej till det finare av mina mek.

Grundidén med skruvstycke och granklots kommer från en ärevördig cykelmek men att använda rörstumpar för att imitera kedjestagen kom jag på själv. Plötsligt händer det, sådär en gång i halvseklet.

Nu åter till Peths röda böna! 😀

Edit: skärmarna är fö. 50 mm Berthoud och de funkar på tusingen, så där har du lite referens till den röda.

Senast ändrad:

Peth

Aktiv medlem
Ja det där hör bannemej till det finare av mina mek.

Grundidén med skruvstycke och granklots kommer från en ärevördig cykelmek men att använda rörstumpar för att imitera kedjestagen kom jag på själv. Plötsligt händer det, sådär en gång i halvseklet.

Nu åter till Peths röda böna! 😀

Edit: skärmarna är fö. 50 mm Berthoud och de funkar på tusingen, så där har du lite referens till den röda.
Till skillnad från en tusing så är det caliperbromsar på den här, väldigt breda dock. Kan bli problematiskt.

Peth

Aktiv medlem
Har varit ute och mätt lite nu, och 50 mm går inte in. I bak är det plats för max 43 mm. Det är både sadelstagsbryggan såväl som vevlagerbryggan som begränsar. Bromsarna verkar ha hur mycket utrymme som helst. Det gör att däckbredden blir begränsad till 32 mm, vilket ju är helt ok.

LWB

Aktiv medlem
Trådlyft:

Om julklappsshoppingen och köphysterin står dig upp i tomteskägget, släng istället en hundring eller flera åt det här hållet och gör två goda gärningar: 1. Begränsa shoppandet och 2. Stöd Hjärnfonden. Som extra bonus är du med i utlottningen av en tvåhjulig Mental Health Machine av allra finaste sort.

Peth

Aktiv medlem
Osså har det idag skickats iväg en beställning till Veloform på hamrade Honjo-skärmar. Detta blir mitt tredje par skärmar från Honjo, siktar på en monteringstid på under fyra timmar.

Hasse#7

Aktiv medlem
Nu blir det ju godis på så att man nästan ångrar sig.
sig. Fast bara nästan.

Senast ändrad:

Peth

Aktiv medlem
Tog tag i rivningen av cykeln nyss, nu är den nedplockad i atomer och ramen väntar på att bli rengjord och därefter rostskyddad. Kommer bli några mysiga kvällar framför teven putsandes på lager, bromsar och växlar. Blankt ska det bli!

Peth

Aktiv medlem
Normal leveranstid från Norge till Hälsingland med Bring: 8 arbetsdagar. Nu i juletid: 4 arbetsdagar!
72105413-8DE2-4803-B602-525AA3F2A0D5.jpeg

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer