Uppgradera bromsarna på hybrid pendeln eller fixa de gamla?

Boldtaar

Medlem
Har idag snart 15 år gamla Deore mekaniska skivbromsar på pendelcykel som inte längre håller att jag bromsar hårt i backarna med utan att bromsoken tappar inställningarna.
Utbudet av nya mekaniska bromsok är väldigt fattigt och ser jag får ett set med hydraulisk bromsar (BR-MT201+BR-MT200) för nästan samma pris (ca 500kr) som att köra två nya mekaniska bromsok.

Ska jag byta till hydrauliska bromsar? Har hydrauliska XT skivbromsar på min MTB och är orolig att de billiga hydrauliska bromsar kommer kännas som skit i jämförelse och kanske måste dubbla pengarna för köra ett par Deore bromsar?

Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
Utmärkta BB7 går ofta köpa billigt nu - tror att de håller på att lägga ner produktionen.

Bytte ett uttjänt mekaniskt ok på ena cykeln till ett nytt BB7 för någon vecka sedan. Billigt och fungerar utmärkt.

Nä. Billiga hydrsuliska bromsar brukar kännas bra och ta skapligt. Sen att de inte tål salt, börjar läcka, måste luftas, blir sega i kyla är saker man får ta. Känslan brukar inte vara det som är dåligt med billiga (shimano) hydrsuliska bromsar. Personligen har jag avvecklat allt vad shimamo hydrauliska bromsar heter - antigten bra mekaniska eller Avid eller Hope. Shimano är bara för kassa på att tillverka bromsar.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer