Uppgradera cykel eller N+1(-1?)

Jkkb

Medlem
Tjenare!

För drygt 1.5 år sen köpte jag min första mtb, en Spectral 6, 27.5. Nu står jag i uppgraderingstankar, antingen på nuvarande cykel eller skaffa en helt ny.
Jag upplever ofta att cykeln känns livlös och tråkig när jag inte pekar den nerför något, kanske inte alls är cykelns fel utan helt enkelt jag som behöver få bättre teknik.

Men, om jag låtsas att så inte är fallet, vad kan jag göra för att uppgradera nuvarande cykel? Eller vilka cyklar kan ni tipsa om som är mer trampvänliga men samtidigt inte heller för långt ifrån en trail-cykel. Jag cyklar nästan uteslutande i Delsjön och Partille så fokus på en cykel som klarar den terrängen väl. Just när det kommer till ny cykel har jag själv spanat lite på Propain Huguene, YT Izzo och även släng ett öga på Allebkie Alpha, fast där är jag lite orolig över att den går för långt mot XC-hållet.

Om jag köper en ny är det inte antagligen inte N+1 eftersom jag säkert kommer sälja Spectralen.

Vad har ni för tips?

*edit* Detta är nuvarande cyckel: https://www.canyon.com/en-se/outlet...Q/BK&dwvar_2675_pv_rahmengroesse=XL&history=1

Senast ändrad:

BJS

Aktiv medlem
Hur mycket har du testat däck? Kan finnas mycket att hämta där. Och det är hygglig billiga uppgraderingar.

Jkkb

Medlem
Inte alls, har tittat på det men känns som en jungel att hitta rätt. Har du något tips på lite mer lättrullande däck som fortfarande har OK grepp?

Sitter nu Minion DHR 2 Exo 3C Maxx Terra både fram och bak.

jonte987

Aktiv medlem
Däck och hjul, sen vet jag inte om du kan göra nåt med dämparinställningar.
Hyra en fin xc för att känna hur det "ska" kännas?

Berk

Aktiv medlem
Jag tycker att däck är perfekta.

Hur mycket slag är bäst är mycket smaksak. Jag skulle inte ville köra stig med 160/150 mm slag. Hyra är en bra tips! Jag föreslår en DC-hoj.

Sen rullar större hjul mycket bättre, på en XL skulle jag alltid välja 29".

Marklyft

Aktiv medlem
Låter som ett klassiskt fall av ”overbiked”, lite för köttig cykel för den cykling du vill göra, jag skulle titta efter en trail cykel med lite kortare slag, och kanske lite skarpare geometri.

Rattnalle

Aktiv medlem
Bara att byta bakdäcket kommer göra en del. 3C bak ger inte en livlig cykel när man behöver trampa. Och se över inställning på dämparna, kanske styva upp dem lite. En Spectral borde inte vara så fel i Delsjön.

Jkkb

Medlem
Låter som ett klassiskt fall av ”overbiked”, lite för köttig cykel för den cykling du vill göra, jag skulle titta efter en trail cykel med lite kortare slag, och kanske lite skarpare geometri.
Ja så är nog fallet. Ska kika på att hyra en cykel så jag har något att jämföra med.

Bara att byta bakdäcket kommer göra en del. 3C bak ger inte en livlig cykel när man behöver trampa. Och se över inställning på dämparna, kanske styva upp dem lite. En Spectral borde inte vara så fel i Delsjön.
Är det samma däck fast utan 3C jag ska leta efter då? Eller har du något tips på ett bakdäck som funkar bra?

Fundadores

Aktiv medlem
Kolla på Dissector och Rekon, ca 100 g respektive 200 g lättare än dina DHR II. Rekon har dock märkbart mindre grepp än DHR II.

Sen handlar det också om gummiblandning som nämnts. Maxxis har i princip tre: Dual (bäst rull o minst grepp), Maxxterra (ok rull o bra grepp), Maxxgrip (dåligt rull o super grepp). Du ska också titta på casingen. Exo är vekast och passar bra till stig/XC. Exo + tuffare stig/enduro, DD enduro/ lättare park, DH Downhill. Så ett Rekon eller Dissector i Dual blandning med EXO casing kommer göra stor skillnad i bak.

Rattnalle

Aktiv medlem
Sen handlar det också om gummiblandning som nämnts. Maxxis har i princip tre: Dual (bäst rull o minst grepp), Maxxterra (ok rull o bra grepp), Maxxgrip (dåligt rull o super grepp). Du ska också titta på casingen. Exo är vekast och passar bra till stig/XC. Exo + tuffare stig/enduro, DD enduro/ lättare park, DH Downhill. Så ett Rekon eller Dissector i Dual blandning med EXO casing kommer göra stor skillnad i bak.
Det är också skillnad mellan olika däck i samma angivna casing. Ett DHF exo är grövre än ett Rekon exo. Det förstnämnda funkar i alperna, det andra är rätt lätt att köra sönder hemma i Delsjön om man är lite oförsiktig av sig. Men instämmer i att t ex Rekon bak i exo dual är ett rimligt alternativ för att få lite mer sprätt på cykeln sommartid

Frippe99

Aktiv medlem
Blir nog nytt bakdäck till att börja med. Sen ska jag testa att hyra också och se hur en dc/trail cykel känns för att jämföra också.
Jag monterade nyligen ett Dissector dual bak efter att ha kört 3C maxterra innan och tycker det fungerar väldigt bra. Med ett däcktryck runt 1,5-1,6 så är greppet helt okej, rullar kanon!

JohanRR4

Aktiv medlem
Jag bytte nyligen däck från Butchers till Ground Controls och cylingen blev så mycket roligare. Det är väldigt stor skillnad i hur responsiv och lätt cykeln känns.

Topp