Uppgradera framgaffel Scott Spark 900 Elite

Uppgradera Scott spark Judy 120 framgaffel till?

• 35 gold RL 160mm för 5200 kr

Röster: 0 0.0%
  • Reba 120mm för 5645 kr

Röster: 4 100.0%
  • Judy gold 120mm för 3200 kr

Röster: 0 0.0%

• Antal röster
    4

Wibzerk

Medlem
Har fått ett obehagligt knak ifrån framgaffeln på min Scott Spark 900 Elite 2019. Haft den inne på service hos Xxl och de sa att det kommer ifrån gaffelrörets infästning emot gaffelkronan. Antagligen har jag kört lite för hårt utför på den.

Nuvarande gaffel är en Rockshox Judy Silver RL med 120 mm travel och 30mm gaffelben.

Jag har ofta önskat lite mer slaglängd fram och jag har sett att många rejälare gafflar har grövre gaffelben.
Jag kör mycket XC på steniga stigar i närområdet så den ska vara snabb när man trampar, men jag vill ha en styvare framgaffel överlag för jag är 193 cm och väger 97 kg så det har varit lite svajigt ibland med min Judy silver.

Hur tror ni cykeln skulle upplevas med en 160 mm framgaffel? Tex rockshox 35 gold 160mm (5200 på bikester)
Eller ska jag satsa på en Rockshox Reba RL 120 mm med 32 mm gaffelben? (5600 på bikester)

Annars funderar jag på att sätta på en Judy gold eller silver (~3000kr) och köra lite lugnare på den och kanske sälja cykeln.

Vad tycker ni?

Martinmat

Aktiv medlem
Att ”övergaffla” mer än 10mm på slaglängden kommer förstöra geon helt på hojen å den kommer bli som en shopper. Byt till en 120mm gaffel. Om du vill ha grövre gaffelben för mindre flex kolla på rs revelation eller gold 35 men i 120mm eller en Fox 34 eller en marzocchi z2

Martinmat

Aktiv medlem
@Martinmat Tack för svaret!

Jag vill gärna få den att fungera tillsammans med min twin-lockout från styret, och den har 3 lägen. På revelation så står det att den bara har 2 lägen: https://www.bike-discount.de/en/buy/rockshox-revelation-rc-29-debon-air-tapered-boost-962005

Ska man behöva gå upp till en Pike för att få tre lägen så känns det ju lite väl saftigt.
Ja det begränsar en del i utbudet om man ska kunna kombinera med twinlock etc

Valhalla_

Aktiv medlem
Vanligt med knak från gaffelkronan. Hur gammal är hojen? Det där bör möjligen gå att reklamera om den inte är alltför gammal. Dock ska det tilläggas att knakande och knäppande gaffelkrona generellt anses vara ett kosmetiskt fel.

Ska du byta gaffel så bör du inte köra alltför stor skillnad för att inte paja geon alltför mycket.

yonsson

Aktiv medlem
Har övergafflat 20mm utan problem men 40mm låter galet.
Köp en bra gaffel som du kan flytta med dig och ändra slaglängden på till nästa hoj istället, exempelvis en SiD (120-140mm) eller en Pike (120-160mm).

Wibzerk

Medlem
Vanligt med knak från gaffelkronan. Hur gammal är hojen? Det där bör möjligen gå att reklamera om den inte är alltför gammal. Dock ska det tilläggas att knakande och knäppande gaffelkrona generellt anses vara ett kosmetiskt fel.

Ska du byta gaffel så bör du inte köra alltför stor skillnad för att inte paja geon alltför mycket.
XXL sa att de inte vill ta det som garantiärende mot Rockshox eftersom ramen har tecken på slitage vid gaffelröret ifrån lite hårda landningar. Antagligen var det en dålig idé att ta cykeln till Järvsö... förra året hyrde jag DH-cykel där och de är ju betydligt tåligare!

Wibzerk

Medlem
Köp en bra gaffel som du kan flytta med dig och ändra slaglängden på till nästa hoj istället, exempelvis en SiD (120-140mm) eller en Pike (120-160mm).
Menar du att man kan justera slaglängden själv på de gafflarna? Jag är sugen på en bättre gaffel, men jag vet inte om de andra komponenterna på cykeln skulle begränsa för mycket. En 140mm finare gaffel skulle vara intressant!

marr

Moderator
Forumvärd
Finns sid i 120-140? Trodde den var 100-120 bara.

yonsson

Aktiv medlem
Menar du att man kan justera slaglängden själv på de gafflarna? Jag är sugen på en bättre gaffel, men jag vet inte om de andra komponenterna på cykeln skulle begränsa för mycket. En 140mm finare gaffel skulle vara intressant!
En Pike då. Ja, man man byta luftburken i gaffeln. Den kostar cirka 450kr. Men inom vissa intervaller. För Pike är det 140-160mm.

På min förra hoj bytte jag från 120mm Recon till 140mm Pike. Det gjorde hojen 100 gånger roligare både pga bättre gaffelvinkel och för att gaffeln var mycket bättre.

Wibzerk

Medlem
En Pike då. Ja, man man byta luftburken i gaffeln. Den kostar cirka 450kr. Men inom vissa intervaller. För Pike är det 140-160mm.

På min förra hoj bytte jag från 120mm Recon till 140mm Pike. Det gjorde hojen 100 gånger roligare både pga bättre gaffelvinkel och för att gaffeln var mycket bättre.
Visst borde man få en lite flackare gaffelvinkel ifall gaffeln blir längre? Då blir den ju mer utförsorientad... komplettera med att sänka styret motsvarande så borde väl geometrin bli hyfsat lika tänker jag!
Ska kolla upp Pike 140mm

yonsson

Aktiv medlem
Visst borde man få en lite flackare gaffelvinkel ifall gaffeln blir längre? Då blir den ju mer utförsorientad... komplettera med att sänka styret motsvarande så borde väl geometrin bli hyfsat lika tänker jag!
Ska kolla upp Pike 140mm
Har du någon länk där man kan se geo? Det som händer när du förlänger gaffeln 20mm är att du gör cykeln kortare och flackare. På en lång och låg cykel är det lugnt. På en kort och hög cykel kan det bli lite konstigt.

HA-1*
SA: -1-*
Reach: -8mm
BB höjd: +6.4mm
WB: +8mm
Stack: +7mm

Jag kommer förlänga gaffeln på min nuvarande cykel också, 10mm eller 20mm, har inte bestämt mig än. De flesta cyklarna idag är så pass låga att det inte gör något om man höjer dem lite. Men som sagt, om cykeln redan är kort och hög....

Wibzerk

Medlem
Har du någon länk där man kan se geo? Det som händer när du förlänger gaffeln 20mm är att du gör cykeln kortare och flackare. På en lång och låg cykel är det lugnt. På en kort och hög cykel kan det bli lite konstigt.

HA-1*
SA: -1-*
Reach: -8mm
BB höjd: +6.4mm
WB: +8mm
Stack: +7mm

Jag kommer förlänga gaffeln på min nuvarande cykel också, 10mm eller 20mm, har inte bestämt mig än. De flesta cyklarna idag är så pass låga att det inte gör något om man höjer dem lite. Men som sagt, om cykeln redan är kort och hög....
Här är en länk till en review av Scott spark 930 som har samma geometri, strl L som jag har på min cykel också. https://www.bikeradar.com/reviews/b...sion-mountain-bikes/scott-spark-930-review-2/

Scott Spark 930 geometry
  • Seat angle: 73 degrees
  • Head angle: 67.2 degrees
  • Chainstay: 43.9cm / 17.2in
  • Seat tube: 49cm / 19.3in
  • Top tube: 63.5cm / 25in
  • Head tube: 10.5cm / 4.1in
  • Trail: 10.02cm / 3.9in
  • Bottom bracket drop: 4.3cm / 1.7in
  • Bottom bracket height: 32.7cm / 12.9in
  • Wheelbase: 1,183mm / 46.6in
  • Stack: 60.24cm / 23.7in
  • Reach: 46cm / 18.1in
Jag har inte provat så många andra cyklar så jag vet inte om min är ovanligt hög eller kort.. dock så borde jag nog ha XL-ramen egentligen eftersom jag är ganska lång. Cykeln känns varken hög eller kort under mig nu, men ibland vid branta utförsåkningar så tycker jag det känns som att jag kan riskera att ”ramla över styret” när det blir tekniskt och jag tvingas bromsa upp. Men det kanske har med dålig teknik att göra :LOL:

Det känns som att det borde finnas något häftigt webbverktyg för att jämföra geometri någonstans, samt se effekten av modifikationer. Har ni något tips?

yonsson

Aktiv medlem
Här är en länk till en review av Scott spark 930 som har samma geometri, strl L som jag har på min cykel också. https://www.bikeradar.com/reviews/b...sion-mountain-bikes/scott-spark-930-review-2/

Scott Spark 930 geometry
  • Seat angle: 73 degrees
  • Head angle: 67.2 degrees
  • Chainstay: 43.9cm / 17.2in
  • Seat tube: 49cm / 19.3in
  • Top tube: 63.5cm / 25in
  • Head tube: 10.5cm / 4.1in
  • Trail: 10.02cm / 3.9in
  • Bottom bracket drop: 4.3cm / 1.7in
  • Bottom bracket height: 32.7cm / 12.9in
  • Wheelbase: 1,183mm / 46.6in
  • Stack: 60.24cm / 23.7in
  • Reach: 46cm / 18.1in
Jag har inte provat så många andra cyklar så jag vet inte om min är ovanligt hög eller kort.. dock så borde jag nog ha XL-ramen egentligen eftersom jag är ganska lång. Cykeln känns varken hög eller kort under mig nu, men ibland vid branta utförsåkningar så tycker jag det känns som att jag kan riskera att ”ramla över styret” när det blir tekniskt och jag tvingas bromsa upp. Men det kanske har med dålig teknik att göra :LOL:

Det känns som att det borde finnas något häftigt webbverktyg för att jämföra geometri någonstans, samt se effekten av modifikationer. Har ni något tips?
Du har ju 70mm stam, inte konstigt med OTB-känsla då. Jag hade börjat med att byta till en 50mm eller ännu hellre 40mm. Det i sig kommer minska OTB-känslan. Du har även ett smalt och lågt styre så jag hade även satt på ett 780mm- styre med minst 30mm rise.

Då kommer du få en sittposition som är högre och lite längre bak. Jag hade inte förlängt gaffeln innan de två sakerna. Om du då fortfarande känner att du har gott om utrymme så är ju ramen låg, jag hade definitivt testat att övergaffla. Enda eventuella hindret jag ser är längden på ramen. Vet inte vilken storlek det är i tabellen, hur lång du är och vilken storlek du kör med.

Wibzerk

Medlem
Du har ju 70mm stam, inte konstigt med OTB-känsla då. Jag hade börjat med att byta till en 50mm eller ännu hellre 40mm. Det i sig kommer minska OTB-känslan. Du har även ett smalt och lågt styre så jag hade även satt på ett 780mm- styre med minst 30mm rise.

Då kommer du få en sittposition som är högre och lite längre bak. Jag hade inte förlängt gaffeln innan de två sakerna. Om du då fortfarande känner att du har gott om utrymme så är ju ramen låg, jag hade definitivt testat att övergaffla. Enda eventuella hindret jag ser är längden på ramen. Vet inte vilken storlek det är i tabellen, hur lång du är och vilken storlek du kör med.
Okej, ska prova att byta stam, det kommer ju förkorta reachen som du säger. Jag är 193 cm lång så egentligen borde jag ha XL-ramen som är 2 cm längre än L-ramen. Hittade den här tabellen med en exakt jämförelse av geometrin på de olika storlekarna. https://geometrygeeks.bike/bike/scott-spark-2019-1/

Jag kanske borde börja kolla runt för att se om någon har en XL de vill byta mot min L ifall jag ska övergaffla den.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Men med 193 cm och L ram så kommer man nog ha OTB känsla vad man än gör. Sparkramarna är ju inte direkt jätte stora.

Wibzerk

Medlem
Fast nu säger han ju att han har OTB-risk. Har man OTB-känsla på en låg hoj med platt styre och 70mm stam så bör man då göra vad?
Har fått känslan några enstaka gånger. Upplevde det extra mkt på en speciellt plats i Järvsö där det var en brant och ojämn tajt kurva. Så låg fart + brant + stendropp i en kurva.
Finns nog en del att jobba på med tekniken också, plus att cykeln är ju inte optimal för den typen av åkning som ni säger :)

Wibzerk

Medlem
Tror ni OTB-känslan kommer öka ifall jag gafflar upp den till en 140 mm? Alltså utan att ändra något annat.
Jag matade in geometrin så gott jag kunde och fick fram den här diffen på geometrin (stack ska vara 600mm enligt Scott så är lite skeptiskt till sidan dock):
CD3AB6F0-2625-42D3-AB20-2ECB7F4296AF.png

jonte987

Aktiv medlem
Har fått känslan några enstaka gånger. Upplevde det extra mkt på en speciellt plats i Järvsö där det var en brant och ojämn tajt kurva. Så låg fart + brant + stendropp i en kurva.
Finns nog en del att jobba på med tekniken också, plus att cykeln är ju inte optimal för den typen av åkning som ni säger :)
Det kan säkert bli bättre/lättare just i branten men det är inte säkert att det blir en bättre spark som helhet.

yonsson

Aktiv medlem
Tror ni OTB-känslan kommer öka ifall jag gafflar upp den till en 140 mm? Alltså utan att ändra något annat.
Jag matade in geometrin så gott jag kunde och fick fram den här diffen på geometrin (stack ska vara 600mm enligt Scott så är lite skeptiskt till sidan dock):
Klart den kommer bli bättre utför, men som sagt, låg front och lång stam...
67* och 120mm funkar också hyfsat utför tycker jag.

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Innan hojen gafflas upp bör väl kortare stam och riserstyre vara första steget ändå? Och dropperpost om inte sådan finns.

Wibzerk

Medlem
Och hur fan ser de det?
Det har blivit lite sprickbildning i lacken. Xxl och jag tyckte det var garantiärende för jag tycker inte jag har kört den för hårt, men Scott höll inte med.
Ramen går bra att köra på sa de, men det ser lite kosmetiskt tråkigt ut och blir nog inte bättre med åren.

Bilagor

Valhalla_

Aktiv medlem
Det har blivit lite sprickbildning i lacken. Xxl och jag tyckte det var garantiärende för jag tycker inte jag har kört den för hårt, men Scott höll inte med.
Ramen går bra att köra på sa de, men det ser lite kosmetiskt tråkigt ut och blir nog inte bättre med åren.
Å fan. Den har flexat såpass alltså. Du kanske inte ska gaffla upp den där för du har du nog av den till slut. 🤘

Köp något kralligare!

Jensen

Aktiv medlem
Har du kört den som ren dh hoj så kan det nog vara lite så att scott inte är supersugna på att ta det på garanti. Det kan jag ju förstå. I den aspekten vetefan om det är en bra idé att gaffla up den.

Wibzerk

Medlem
Har du kört den som ren dh hoj så kan det nog vara lite så att scott inte är supersugna på att ta det på garanti. Det kan jag ju förstå. I den aspekten vetefan om det är en bra idé att gaffla up den.
Jag har nog stretchat användningsområdet lite... Blir nog att skaffa en 120mm gaffel och hålla mig till XC och stigar på den här cykeln!

J-CO

Medlem
Har gafflat upp till 140mm på min Spark (Fox 34). Kombinerat med lite kortare stam och 780 styre. Tycker att allt vart bättre med cykeln, speciellt utför. Men om ramen är i minsta laget så är det kanske tveksamt.

Wibzerk

Medlem
Uppdatering: jag applicerade lite smörjfett i underkant av gaffelkronan där gaffelröret kommer ner - och vips så är allt knakande borta!
Jag har nog bestämt mig för att inte gaffla upp den här cykeln eftersom gaffeln nu fungerar problemfritt, utan titta på att byta till en likadan i strl XL istället med bättre komponenter.

Bilagor

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer