Uppgradera gaffel - ca. 4 000kr + Nybörjarfrågor

Oggs

Medlem
Hej!

Jag går i tankar om att uppgradera till en bättre framgaffel till min hardtail. Just nu cyklar jag runt på en Vitus Nucleus VRS 29”, årsmodell 2020 med dämparen som kom med cykeln. (SUNTOUR XCR32 BOOST AIR 100mm)
https://vitusbikes.com/products/nucleus-29-vrs-bike-deore-1x10

Jag köpte cykeln, lätt begagnad i september och ser mig själv som nybörjare, även om jag cyklade en hel del för ca. 10 år sedan. Då var det mer hopp och trix, nu är det mest stig och helst lite utför som känns mest lockande. Ett och annat hopp har jag vågat mig på under hösten kan tilläggas.

Jag har egentligen inga större problem med den nuvarande gaffeln, men jag tror att en lättare och mer känslig modell skulle kunna göra ganska stor skillnad för mig.

Nu till mina nybörjarfrågor:

Enligt spec har jag 100mm slaglängd idag, men det är flera centimeter ytterligare innerrör som är synligt. Borde jag ta hänsyn till det när jag väljer gaffel eller kan man räkna med att en ny gaffel med 120mm slaglängd ökar höjden med totalt 20mm?

Det är ju en instegshoj och priset på de finare gafflarna överstiger vad jag betalade för hela cykeln. Går det att få tag i något som ger någon större skillnad mot min nuvarande gaffel för runt 4 000kr? Borde man i så fall försöka hitta något begagnat? Budget har jag inte riktigt bestämt mig för ännu, utan det beror lite på vad som kan tänkas vara en vettig uppgradering. Känns dock inte värt att lägga mer än 6 000kr på en gaffel till den här cykeln, så där är väl maxtaket.

Borde jag förvänta mig någon större skillnad på att ta ett steg upp i prisklass eller borde man försöka spara ihop till en värstingmodell eller annan cykel direkt?

Är väldigt tacksam för tips och era erfarenheter av modeller i ungefär den här prisklassen. För mig som är lite ny på området känns det väldigt svårt att veta vad som kan tänkas vara bra för mitt användningsområde. Hoppas att ni med lite bättre koll kan hjälpa mig att smalna av vad jag borde leta efter :)

Stort tack för att hjälp jag kan tänkas få!

moros

Aktiv medlem
Framnavet i länken är faktiskt specat som 15x110

Jag hade siktat på någon begagnad i kategorin "avplockad från ny cykel". Bör gå att hitta något som ovan typ Rekon, Sektor, 35 gold hyffsat billigt. Se bara till att styrröret är långt nog

onegear

Aktiv medlem
Det verkar vara boost fram på hojen men frågan är om det är någon större idé att byta gaffel? Om du vill byta så har iaf dom Suntour gafflar jag hållt på med varit lite långa axel till krona om man kollar motsvarande slaglängd från andra fabrikat. Så en 120mm gaffel ändrar nog inte geometrin så mycket.
Mitt tips är att göra en service på gaffeln och behåll den och istället köpa en dropperpost och tubelesskonvertera hjulen för det gör en jätteskillnad på hur du upplever hojen.

Oggs

Medlem
Begagnat eller en RS Recon RL 130-140mm

Tack! Ska kolla närmre på den. Verkar gå att få tag på för runt 2500kr efter en snabb Googling. Är det något särskilt som gör den till ett bra val? Om du råkar ha tips på vad man borde leta efter när det kommer till begagnat så tar jag tacksamt emot det.

Är det verkligen boost eller heter den boost? Trodde det var 100mm QR på den inte 110mm boost
Är ganska säker på att det är boost. Även framnavet är listat som "BOOST 15mm x 110mm" från tillverkaren.

Oggs

Medlem
Framnavet i länken är faktiskt specat som 15x110

Jag hade siktat på någon begagnad i kategorin "avplockad från ny cykel". Bör gå att hitta något som ovan typ Rekon, Sektor, 35 gold hyffsat billigt. Se bara till att styrröret är långt nog
Bra tips. Har sett några sådana annonser dyka upp. När det kommer till styrrör, är det att plocka av nuvarande gaffel och mäta hur långt jag har nu för att kolla. Eller går det att räkna på något enklare sätt? Om det går att komma undan att skruva av och på gaffeln tänkte jag!
Det verkar vara boost fram på hojen men frågan är om det är någon större idé att byta gaffel? Om du vill byta så har iaf dom Suntour gafflar jag hållt på med varit lite långa axel till krona om man kollar motsvarande slaglängd från andra fabrikat. Så en 120mm gaffel ändrar nog inte geometrin så mycket.
Mitt tips är att göra en service på gaffeln och behåll den och istället köpa en dropperpost och tubelesskonvertera hjulen för det gör en jätteskillnad på hur du upplever hojen.
Tack! Bra att ha med sig gällande måtten axel till krona. 120mm har jag tittat på mest. Läste någonstans att man inte borde gå mer än 20mm från originalspecen. Ska undersöka servicealternativet lite mer och kanske testa innan jag köper. Dropper uppgraderade jag med ganska omgående, så den är redan på. Tubeless har jag inte vågat mig på ännu, men det kanske börjar bli dags nu!

MickeNord

Medlem
Recon rl är 100g lättare än det du har. Tveksamt om du känner skillnaden där.
Men det kan bli ett klart lyft ändå då klart, vet inte riktigt hur suntouren känns

ShimanoSaint

Aktiv medlem
Tack! Ska kolla närmre på den. Verkar gå att få tag på för runt 2500kr efter en snabb Googling. Är det något särskilt som gör den till ett bra val? Om du råkar ha tips på vad man borde leta efter när det kommer till begagnat så tar jag tacksamt emot det.

Är ganska säker på att det är boost. Även framnavet är listat som "BOOST 15mm x 110mm" från tillverkaren.

Jag tycker de är prisvärda och robusta gafflar. Kanske ger inte Recon den "följsamhet" som de dyrare gafflarna ger men för vardaglig bruk och lite ruff and tumble så är de ett bra val tycker jag.

OlofSx

Aktiv medlem
Jag har både XCR32 Air och Recon RL SoloAir. Det är inte någon massiv skillnad i känslan, tror att Recon är lite lättare dock. Tycker XCR32 Air har varit en vädligt positiv överraskning och Recon lite meh med tanke på priset.

Oggs

Medlem
Recon rl är 100g lättare än det du har. Tveksamt om du känner skillnaden där.
Men det kan bli ett klart lyft ändå då klart, vet inte riktigt hur suntouren känns
Jag har både XCR32 Air och Recon RL SoloAir. Det är inte någon massiv skillnad i känslan, tror att Recon är lite lättare dock. Tycker XCR32 Air har varit en vädligt positiv överraskning och Recon lite meh med tanke på priset.

Tack. Kanske inte borde förvänta mig några mirakel om jag går den vägen då. Fick erbjudande om att köpa en lättare begagnad Recon Gold RL för 1400kr, vilket kanske ändå skulle kunna vara värt. Den är ju i alla fall snyggare än min nuvarande :) Det har varit lite lurigt när man söker info om vikt tycker jag. Det varierar ju så klart beroende på exakt modell för olika hjulstorlekar och slaglängd.
Jag tycker de är prisvärda och robusta gafflar. Kanske ger inte Recon den "följsamhet" som de dyrare gafflarna ger men för vardaglig bruk och lite ruff and tumble så är de ett bra val tycker jag.

Låter som att detta kan vara ett alternativ för mig som sagt. En beg Recon Gold RL för 1400kr kanske är en bra deal? Gold borde ju vara lite bättre än silver i alla fall tänker jag! Noterade nu att du till en början föreslog 130-140mm. Det är ju ett ganska stort steg upp från nuvarande 100mm. Kanske för stort?

ShimanoSaint

Aktiv medlem
Tack. Kanske inte borde förvänta mig några mirakel om jag går den vägen då. Fick erbjudande om att köpa en lättare begagnad Recon Gold RL för 1400kr, vilket kanske ändå skulle kunna vara värt. Den är ju i alla fall snyggare än min nuvarande :) Det har varit lite lurigt när man söker info om vikt tycker jag. Det varierar ju så klart beroende på exakt modell för olika hjulstorlekar och slaglängd.

Låter som att detta kan vara ett alternativ för mig som sagt. En beg Recon Gold RL för 1400kr kanske är en bra deal? Gold borde ju vara lite bättre än silver i alla fall tänker jag! Noterade nu att du till en början föreslog 130-140mm. Det är ju ett ganska stort steg upp från nuvarande 100mm. Kanske för stort?

Beros på, kommer du behöva Gold RL gaffeln? kanske kommer det kosta extra. För 1300:-ish extra får du en helt ny gaffel. Själv så hade jag nog valt och investerat i en helt ny Recon.
Ah kanske är 140mm lite väl hög, kanske är 120-130mm mer rimlig.

Oggs

Medlem
Beros på, kommer du behöva Gold RL gaffeln? kanske kommer det kosta extra. För 1300:-ish extra får du en helt ny gaffel. Själv så hade jag nog valt och investerat i en helt ny Recon.
Ah kanske är 140mm lite väl hög, kanske är 120-130mm mer rimlig.
Återigen, tack för engagemanget och alla svar! Håller med om att nytt är bra på många sätt. Min tanke var att man eventuellt kan få mer för pengarna om man köper beg. Lite svårt att hitta uppgifter gällande vikt tycker jag, men det verkar som att Gold RL är lättare än Recon Silver RL. Jag hade också hoppats på Gold RL är bättre på andra sätt i form av dämparegenskaper, men när du ställer frågan om jag "behöver" så blir jag lite osäker. Vad menar du med det och kosta extra? Tänker du att servicebehovet kommer tidigare i och med att den redan är använd?

140mm ska du nog om inte ha på utan att räkna på vad det gör med geon
Tack, fortsätter nog att försöka sikta på 120mm som det ser ut just nu.

Oggs

Medlem
Vill lägga in den här i mixen. Säkert något jag missar men priset och vikten känns lockande. Skulle den här kunna vara värd sitt pris på ca. 4 000kr? Fox klingar ju bra i mina öron i alla fall, men har som sagt lite dålig koll!

ShimanoSaint

Aktiv medlem
Återigen, tack för engagemanget och alla svar! Håller med om att nytt är bra på många sätt. Min tanke var att man eventuellt kan få mer för pengarna om man köper beg. Lite svårt att hitta uppgifter gällande vikt tycker jag, men det verkar som att Gold RL är lättare än Recon Silver RL. Jag hade också hoppats på Gold RL är bättre på andra sätt i form av dämparegenskaper, men när du ställer frågan om jag "behöver" så blir jag lite osäker. Vad menar du med det och kosta extra? Tänker du att servicebehovet kommer tidigare i och med att den redan är använd?

Tack, fortsätter nog att försöka sikta på 120mm som det ser ut just nu.

Ursäkta det var dåligt skrivet. Ja, jag tänkte på om det kommer behöva göra någon service på den. Just för att kolla den är ok med tanke på den är begagnad.

Den FOX float 32 verkar har 100mm, men det finns säkert sätt och höja upp den till 120mm.

SocialGimp

Aktiv medlem
Håller med om att Suntour-gaffeln inte gör så många lyckliga, väldigt okänslig. Mitt tips är att hålla ögonen öppna inför Black Friday, brukar dyka upp lite tillfällen då.

Om du inte redan har bytt till dropper så skulle jag nog först börja där, Brand-X t ex.

Oggs

Medlem
Ursäkta det var dåligt skrivet. Ja, jag tänkte på om det kommer behöva göra någon service på den. Just för att kolla den är ok med tanke på den är begagnad.

Den FOX float 32 verkar har 100mm, men det finns säkert sätt och höja upp den till 120mm.
Ok! Då är jag med. Verkar gå att höja och blir väl i så fall att man gör vid första service. Samma gäller beg. erbjudandet. Fox 32 verkar främst vara anpassad för XC snarare än trail, men på min nivå kanske det inte gör så mycket.
Håller med om att Suntour-gaffeln inte gör så många lyckliga, väldigt okänslig. Mitt tips är att hålla ögonen öppna inför Black Friday, brukar dyka upp lite tillfällen då.

Om du inte redan har bytt till dropper så skulle jag nog först börja där, Brand-X t ex.
Tack! Ska hålla lite utkik. Några modeller som nämnts ovan kan jag leta efter och börjar få lite grepp om vad som kan tänkas vara bra. En Brand X installerades nästan direkt efter inköp. Gjorde enorm skillnad 👍🏻

Några andra tankar om Fox 32? Är lite sugen på att prova en sån men det är nog ganska mycket eftersom att jag tror att allt från Fox är bra, vilket kanske inte stämmer.

SGS

Aktiv medlem
Jag tycker personligen gaffelbyten generellt sett är det mest icke-prisvärda sättet att spendera cykelpengar på men här är vi alla olika. Undvik framför allt att köpa en gaffel som är knappt märkbart bättre än den du redan har (Recon), om inte det är just slaglängden du vill åt förstås.

Att som tidigare föreslagits i stället lägga pengar på en dropper, och/eller nya hjul och däck hade varit mina förstahandsval då du ändå har en helt OK gaffel för din cykel.

implor

Aktiv medlem
Jag tycker personligen gaffelbyten generellt sett är det mest icke-prisvärda sättet att spendera cykelpengar på men här är vi alla olika. Undvik framför allt att köpa en gaffel som är knappt märkbart bättre än den du redan har (Recon), om inte det är just slaglängden du vill åt förstås.

Att som tidigare föreslagits i stället lägga pengar på en dropper, och/eller nya hjul och däck hade varit mina förstahandsval då du ändå har en helt OK gaffel för din cykel.

du har en poäng. Bäst spenderade pengar är nog dropper eller lätta hjul.

moros

Aktiv medlem
borde gå att få någon likt slowbuild att slänga ihop.
Jo, det går ju att hitta och går ju också att köpa fram och bakhjul var för sig. Nackdelen är ju att man gör en investering som blir rätt kostsam, framförallt om man inte sen kan ta hjulen med till nästa cykel. Möjligen kanske någon av finnaven är så konfigurbara att man med endcaps kan byta från 135 qr till 148 boost, det är det säkert någon som har koll på.

Att bara köpa ett par nya hjul i typ 3000-kronors klassen är kanske inget jättelyft från nuvarande. Det blir heller inte så kul att flytta över de gamla däcken till ett par finhjul så det skall också räknas in. Då är kanske bättre däck och dropper den bästa investeringen (typ 2500-3000) tills man köper en ny cykel. Tubeless om det stöds (står ej i specen).

SocialGimp

Aktiv medlem
Tycker däcken faktiskt är helt ok på den cykeln, det räcker att byta dom när de gamla är slut.

Håller oxå med ovanstående, bättre att spara pengarna och använda dom till en ny cykel vart det lider. Gafflar är bedrövligt dyra om det ska var ngn mening med bytet.

jonte987

Aktiv medlem
Eftersom framhjul och gaffel är boost & tapered så är det där man kan lägga pengarna - om man har några teorier om att bygga eller modda nästa cykel. Annars spara till nästa hoj.

Köp i så fall minst en revelation och se till att den har en bra bit över 175 rör kvar.

Maakus

Aktiv medlem
Är det värt att uppgradera?
Det som talar emot är (i mitt tycke)
QR (5x135) bak.
Gaffelvinkel, 67 grader.

Bra grejer med hojen.
31,6mm sadel-rör med intern dragning för dropper-post.
Kassett/växlar (även om det är 10 växlat) 11-46

Uppgradera gaffel? - Nja, dyrt, men man kan ju hitta en beggad, eller nått schysst på rea.
Uppgradera hjul - Nä, de som redan är på har en bra fälg, men tunga ekrar och nipplar. Du skulle bara tjäna lite vikt.
Uppgradera med dropper post? - Ja för fan.

Uppgradera billigt,men du gör som du vill.
Spara pengarna till en ny hoj.
Alternativt, köp en ny ram och flytta över det som går.

implor

Aktiv medlem
Är jättesvårt. Sitter i en liknande sits.

vill ha nya lätta hjul och brantare HA med mera slag. Problemet är man har en äldre ram med gamla 12x142.

Oavsett hur man gör blir det omständigt längre fram. Bra sugen att bara köpa nytt.

SGS

Aktiv medlem
Är jättesvårt. Sitter i en liknande sits.

vill ha nya lätta hjul och brantare HA med mera slag. Problemet är man har en äldre ram med gamla 12x142.

Oavsett hur man gör blir det omständigt längre fram. Bra sugen att bara köpa nytt.

Lyssna inte för mycket på goda råd heller :-)

Det är trots allt du som ska vara nöjd i slutändan. Och ofta är ju själva byggandet och klurandet (mer än) halva grejen.

Att jag personligen inte hade brytt mig om att byta gaffel är främst eftersom jag ärligt talat inte bryr mig nämnvärt om gaffelns egenskaper. Jag anpassar (omedvetet) min cykling efter materialet och sedan är det inte mer med det. Jag har i stort sett lika roligt oavsett hoj och jagar i normalfallet inte heller sekunder. (Gör man det är det förstås en helt annan sak). Har fått nog av prylhets och känner mig klar med hela den cirkusen. Alla tycker förstås inte likadant. OK att värdera olika egenskaper just olika.

EDIT: Trodde du var TS. Men poängen kvarstår.

Oggs

Medlem

du har en poäng. Bäst spenderade pengar är nog dropper eller lätta hjul.
Då kommer man till problemet att man skall hitta ett hjulset med 15x110 fram och 135 QR bak vilket inte är helt enkelt heller.
Jo, det går ju att hitta och går ju också att köpa fram och bakhjul var för sig. Nackdelen är ju att man gör en investering som blir rätt kostsam, framförallt om man inte sen kan ta hjulen med till nästa cykel. Möjligen kanske någon av finnaven är så konfigurbara att man med endcaps kan byta från 135 qr till 148 boost, det är det säkert någon som har koll på.

Att bara köpa ett par nya hjul i typ 3000-kronors klassen är kanske inget jättelyft från nuvarande. Det blir heller inte så kul att flytta över de gamla däcken till ett par finhjul så det skall också räknas in. Då är kanske bättre däck och dropper den bästa investeringen (typ 2500-3000) tills man köper en ny cykel. Tubeless om det stöds (står ej i specen).
Dropper sitter som sagt på sedan tidigare. Väldigt bra uppgradering!

Problemet med olika hjul fram och bak har jag skjutit lite på framtiden, och något som inte riktigt tänkte på vid inköp av cykeln. Känns som att jag får kombinera uppgradering av hjul och ram samtidigt, alternativt byta hoj helt och hållet om det skulle kännas aktuellt. Just nu känns hjulen tillräckligt stabila för belastningen jag utsätter dem för. Har dock aldrig upplevt skillnaden i lättare hjul, så jag kanske kan vara lite lyckligt ovetandes om hur en sådan uppgradering kan upplevas.

Fälgarna ska vara tubeless ready som jag förstår det, men har dragit mig lite för att ta det steget. Mest för att jag bor i lägenhet och inte har något bra plats att söla med gucka och annat på. Har varit lite rädd att det kan bli en del meck om man har otur, men skulle så kunna täcka golvet i det gemensamma cykelgaraget och köra på. Kanske att jag börjar med ett av hjulen för att se hur det går till en början!

Är det värt att uppgradera?
Det som talar emot är (i mitt tycke)
QR (5x135) bak.
Gaffelvinkel, 67 grader.

Bra grejer med hojen.
31,6mm sadel-rör med intern dragning för dropper-post.
Kassett/växlar (även om det är 10 växlat) 11-46

Uppgradera gaffel? - Nja, dyrt, men man kan ju hitta en beggad, eller nått schysst på rea.
Uppgradera hjul - Nä, de som redan är på har en bra fälg, men tunga ekrar och nipplar. Du skulle bara tjäna lite vikt.
Uppgradera med dropper post? - Ja för fan.

Uppgradera billigt,men du gör som du vill.
Spara pengarna till en ny hoj.
Alternativt, köp en ny ram och flytta över det som går.
Om jag skulle gå upp 20mm i slag, hur påverkar det HA? Har någon gång sett en sajt där man kunde räkna på den typen av saker men hittar inte nu, men där påverkar väl också måttet mellan axel och styrrör på ramen en del? Det måttet anges väldigt sällan på de gafflar jag tittat på.

Eftersom framhjul och gaffel är boost & tapered så är det där man kan lägga pengarna - om man har några teorier om att bygga eller modda nästa cykel. Annars spara till nästa hoj.

Köp i så fall minst en revelation och se till att den har en bra bit över 175 rör kvar.
Gällande ”Revelation eller bättre” så tycker jag det är svårt att veta vilka som är bättre eller sämre. Hur ser rangordningen ut hos Rockshox?

Bakgrunden till att jag är lite insnöad på att uppgradera gaffel är eftersom att det eventuellt är något jag kan flytta över till nästa cykel, men också något som jag tyckte mig känna stor skillnad på back in the days.

Just nu är nog tanken att uppgradera gaffel om jag hittar något begagnad i väldigt bra skick alternativt en bra deal på stundande rea. Att ”bara” ta ett steg upp till en instegs Rockshox verkar många vara överens om inte ger särskilt mycket.

Någon som vågar sig på att uttala sig om Fox 32 som jag kikade lite på? Skulle vara intressant att få en uppfattning om den kan vara en bra idé och om det finns någon motsvarighet hos RS den kan mäta sig mot.

Lyssna inte för mycket på goda råd heller :-)

Det är trots allt du som ska vara nöjd i slutändan. Och ofta är ju själva byggandet och klurandet (mer än) halva grejen.

Att jag personligen inte hade brytt mig om att byta gaffel är främst eftersom jag ärligt talat inte bryr mig nämnvärt om gaffelns egenskaper. Jag anpassar (omedvetet) min cykling efter materialet och sedan är det inte mer med det. Jag har i stort sett lika roligt oavsett hoj och jagar i normalfallet inte heller sekunder. (Gör man det är det förstås en helt annan sak). Har fått nog av prylhets och känner mig klar med hela den cirkusen. Alla tycker förstås inte likadant. OK att värdera olika egenskaper just olika.

EDIT: Trodde du var TS. Men poängen kvarstår.
Är nog skyldig när det kommer till prylhets. Har nyligen återfunnit cyklingen och ägnar en del tid till att läsa på och kolla videor om både tekniker, men också prylar som är lockande. Jag tror att jag anpassar mig ganska bra efter cykeln jag med, det är ju trots allt väldigt stor skillnad på nuvarande cykel och den jag körde på för 10 år sedan. Allt var ovant första rundan, men känns nu väldigt bra. Jag vill tro att en bättre dämpare ger mig lite mer självförtroende och lite mindre slitna händer/handleder/armar som jag tycker blir trötta snabbt när det är lite stökigt. Kan vara naivt och tänka så, och kanske att jag kommer ångra att jag inte la pengarna i sparbössan så länge om jag bestämmer mig för att slå till på en gaffel.

jonte987

Aktiv medlem
trail
recon - recon gold - sektor - rev - pike

lite kraftigare
gold 35 - Yari - lyrik - Zeb

EDIT
Sen är frågan vilka som går att sänka till 120.
Sen finns det XC / down country gafflar som jag har dålig koll på...
Judy - SID?

Oggs

Medlem
trail
recon - recon gold - sektor - rev - pike

lite kraftigare
gold 35 - Yari - lyrik - Zeb

EDIT
Sen är frågan vilka som går att sänka till 120.
Sen finns det XC / down country gafflar som jag har dålig koll på...
Judy - SID?
Glasklart. Tack! Gällande minst 175 rör kvar - är det vad du tror att jag behöver nu med nuvarande ram eller något som man eventuellt skulle behöva i framtiden till annan ram?

Såg nu din redigering. Ja, det är bra att hålla koll på. Någon av gafflarna jag kikade på hade väldigt tydlig dokumentation från RS med vilka som hade spacers som gick att lägga till eller ta bort.

onegear

Aktiv medlem
Om du tycker din gaffel är okänslig så har jag läst någonstans att det har varit ganska segt fett i en del suntour gafflar och att folk har tagit isär gaffeln och torkat bort fettet under skrapringarna och skumgummiringarna och sen dränkt dessa i gaffeolja istället. Det verkar tyvärr inte finnas tokens/luftvolymdistanser till XCR32 heller men det handlar ju om att minska volymen i luftkammaren för att få en progresivare fjädring så det är bara att stoppa i några cm typ rörisolering i skumplast så får man samma effekt utan att något skadas inuti gaffeln.

SocialGimp

Aktiv medlem
Om det är en beg hoj så gör en vanlig service på gaffeln o fyll på med olja, blir ganska torrt snabbt där enligt egen erfarenhet. Gör inte som jag bara o dra åt muttrar o annat för hårt, det är ömtåligt aluminium (tror jag) som lätt kan gå sönder.

Valhalla_

Aktiv medlem
Ja skulle inte köpa nåt sämre än revelation eller yari. Helst pike eller lyrik men de två förstnämnda kan mha en chargerdämpare uppgraderas till dessa senare om man vill.

jonte987

Aktiv medlem
Gällande minst 175 rör kvar - är det vad du tror att jag behöver nu med nuvarande ram eller något som man eventuellt skulle behöva i framtiden till annan ram?

Jag har inte räknat på det men vet att 165 är snålt redan 110mm headtube och ZS lager. Andra lager bygger mer och du kanske köper en cykel med 120mm ht. eller mer.

Oggs

Medlem
Om du tycker din gaffel är okänslig så har jag läst någonstans att det har varit ganska segt fett i en del suntour gafflar och att folk har tagit isär gaffeln och torkat bort fettet under skrapringarna och skumgummiringarna och sen dränkt dessa i gaffeolja istället. Det verkar tyvärr inte finnas tokens/luftvolymdistanser till XCR32 heller men det handlar ju om att minska volymen i luftkammaren för att få en progresivare fjädring så det är bara att stoppa i några cm typ rörisolering i skumplast så får man samma effekt utan att något skadas inuti gaffeln.

Om det är en beg hoj så gör en vanlig service på gaffeln o fyll på med olja, blir ganska torrt snabbt där enligt egen erfarenhet. Gör inte som jag bara o dra åt muttrar o annat för hårt, det är ömtåligt aluminium (tror jag) som lätt kan gå sönder.
Tack båda två för bra tips!

Får se om jag vågar ge mig på det, har dessvärre inget bra ställe för mek, och därmed begränsat med verktyg också.

Den generellt antagna regeln är väl 0,5 grader per 10mm ökad slaglängd, om jag inte minns fel

Då blir det alltså en flackare vinkel som jag tolkar det och totalt 1 grad i förändring om jag går upp 20mm. Känner att jag behöver läsa på mer vad det innebär, men spontant känns det inte som att det skulle påverka negativt.
Ja skulle inte köpa nåt sämre än revelation eller yari. Helst pike eller lyrik men de två förstnämnda kan mha en chargerdämpare uppgraderas till dessa senare om man vill.
Tack. Låter som att en Revelation skulle vara lagom för mig. Blir intressant att se om jag kan hålla i pengarna om det dyker upp ett bra erbjudande. Mycket verkar dock vara slutsålt hos de butikerna jag kollar. Bike discount, Bike components, CRC m.fl.

Jag har inte räknat på det men vet att 165 är snålt redan 110mm headtube och ZS lager. Andra lager bygger mer och du kanske köper en cykel med 120mm ht. eller mer.
Då är jag med, tack! Om man köper nytt låter det som att det kan vara en bra idé att lämna lite extra utrymme och köra en extra spacer ovanför styrstammen.

SocialGimp

Aktiv medlem
Behövs inte så mkt verktyg. Några timmar på diskbänken så är du hemma. Kolla på YT, finns bra filmer där om service på just din gaffel.

Valhalla_

Aktiv medlem
@Oggs
Här. Case closed. Köp.
Edit. Nej det var ju 29 du skulle ha. Sorry :-)

Edit 2:
Här t.ex

Bara håll lite koll på köp och sälj, jag skulle säga att det dyker upp en för dig lämplig gaffel ungefär varje till varannan vecka.

Oggs

Medlem
Jag följde denna när det begav sig men det finns fler/andra:
Tack! Ska kika på lite videor i kväll tänkte jag och få lite bättre uppfattning av vad som krävs i form av delar och verktyg.

@Oggs
Här. Case closed. Köp.
Edit. Nej det var ju 29 du skulle ha. Sorry :-)

Edit 2:
Här t.ex

Bara håll lite koll på köp och sälj, jag skulle säga att det dyker upp en för dig lämplig gaffel ungefär varje till varannan vecka.

Yes, 29" stämmer och vill inte gå över 120mm just nu. Försöker hålla lite koll på K&S :)

Valhalla_

Aktiv medlem
Tack! Ska kika på lite videor i kväll tänkte jag och få lite bättre uppfattning av vad som krävs i form av delar och verktyg.

Yes, 29" stämmer och vill inte gå över 120mm just nu. Försöker hålla lite koll på K&S :)
Glöm inte att man på bl.a fox och rockshox enkelt kan ändra slaglängd med ett luftskaft som kostar ungefär ett par hundringar, sen säljer man det gamla här, så summan är att det kanske kostar en hundring och lite tid.

jonte987

Aktiv medlem
ramlade precis över denna. Möjligen en bra deal om man vågar bortse ifrån att texten är åt helvete fel.

Valhalla_

Aktiv medlem
ramlade precis över denna. Möjligen en bra deal om man vågar bortse ifrån att texten är åt helvete fel.

Men TS ska ju ha boost 15x110. Är bilden eller texten fel?

Topp