Uppgradera LVG från 10 delat till 11 Shimano 105, är det värt det?

kala555

Medlem
Har en gammal Racer från 2012 med Shimano 105 2x10.
Funderar på att uppgradera till 2x11 eftersom jag har hört att nya 105 skall vara lite krispigare och bättre i växlingarna, stämmer det?
Jag har en kedja och kassett så minimum en bakväxel och ett nytt STI reglage måste köpas.
Visst borde jag kunna behålla framväxel och vevparti? eller måste det också bytas? Då kanske det inte är värt det längre...

mfo

Medlem
Har båda varianterna. Framväxeln är det jag uppfattar skiljer mest. Visst är hela systemet bättre i den nyare, men ska det vara någon avgörande förbättring anser jag att man bör byta hela. Vevpartiet kan nog vara kvar, förmodligen finns klingor som passar bättre för 11-delat än original om de är slitna. Frågan är om du tycker din cykel är värd det?

Men å andra sidan är det slitet och ändå behöver bytas...

Bongo

Medlem
Så vitt jag vet, ja. men det ser ju inte så snyggt ut. Upplever du att krispigheten är ett problem? Har du testat att byta växelvajer, hölje och gjort rent reglaget? Jag sprutade rent mina reglage i vintras genom att spray massor med "all-in-one" där jag kom åt med gott resultat. Enklast om man monterar av reglaget från cykeln först.

nadderf

Aktiv medlem
Eftersom det skiljer 8år så kommer det troligen kännas lite bättre oavsett vilken grupp du byter till.
Om jag skulle bytt, så hade nog oxå bytt båda reglagen, för att få samma design och grepp på båda sidor.

zodah

Aktiv medlem
Nja, men ibland dyker det upp beg på Köp & Sälj och då blir det mer prisvärt. Är det just växlingarna skulle jag kolla på ett Ultegra-reglage (10-del) istället. Du behöver nog inte heller byta bakväxeln för 11-del (väl?)
Jag har gamla Dura Ace 9 del bakväxel till Ultegra 10-del STI-reglage. Funkar klockrent.

alans

Medlem
Kör båda varianterna på cyklarna. Rätt inställt är det marginella skillnader. Slitagedelar för 10-delat är billigare (om det är en faktor).

Som redan tidigare nämnts i tråden så kan det vara mer värt att uppgradera med begagnade delar från köp & sälj än med nytt.

Jacke89

Aktiv medlem
Bytte på min gamla racer från 2012-13. Från 105 10 delat till ultegras 8000 11 del. Visst vart det skillnad betydligt ”finare” i reglagen,
Men om det är värt det vet jag inte, Jag har bytt alla komponenter utom ramen, Det är bättre att köpa ny cykel på en gång om man tänkt uppgradera.

glitch

Aktiv medlem
Har också båda systemen, föredrar ergonomin på de nya och tycker det är lite bättre mekanisk känsla men någon milsvid skillnad är det inte frågan om, det är nyanser.
Hittar man en beg 11 delad grupp kan man byta men kolla då att hjul och allt lirar så du inte får en massa bonuskostnader :)

kala555

Medlem
Ok, tack för svar :) Jag har precis pimpat cykeln med nya hjul, Shimano RS 81 från orginalhjulen (425 gram lättare), det satt en 11 delad ultegra kassett på när jag köpte dem, det var då funderingen kom upp.
Jag börjar nog med nya vajrar och höljen och rengöring. Jag har nog varit ganska nöjd med växlingarna tidigare trots allt.

HåkanC

Aktiv medlem
Har en gammal Racer från 2012 med Shimano 105 2x10.
Funderar på att uppgradera till 2x11 eftersom jag har hört att nya 105 skall vara lite krispigare och bättre i växlingarna, stämmer det?
Vilken 10-delad 105-grupp är det du har?
Den välfungerande 105-5600 (synliga växelvajrar) eller den sämre 105-5700 (växelvajrar under styrlindan)
Det är tyvärr inte endast 105-5700 som har sämre växlingar jmf med 105-5600,
samma sak med de andra x700-grupperna, jmf med generationen innan, som var riktigt bra, dvs:
DA 7800 är bättre än 7900
Ultegra 6600 är bättre än 6700
Osv

Men är DU nöjd med din nuvarande 105-grupp, även om det är 105-5700, tycker jag att du bör behålla den,
särskilt om det är frågan om en budgetuppgradering
I stället kan du, som andra redan har skrivit, byta till nya vajrar + höljen gärna lite bättre än original, tex lågfriktionsvajrar + höljen, gärna helkapslade. Exempel på helkapslade lågfriktionsvajrar + höljen:
Jagwire Road Elite Sealed https://jagwire.com/products/diy-cable-kits/elite-sealed-road-shift-kit
De fungerar väldigt bra och även om de kostar en del mer än basic standard är de värda merpriset, åtminstone enl mig
https://www.bike24.de/p1321771.html
https://www.bike24.de/p1321709.html
Är de för dyra och/eller du vill hålla dig till Shimano är senaste generationens DA vajrar + höljen riktigt bra
https://www.bike24.de/p112384.html
https://www.bike24.de/p112378.html

Men oavsett vilka vajrar + höljen du har beställt bör du vara noga vid installationen för att de skall fungera så bra som möjligt

Ytterligare budgetuppgraderingar som ger märkbar skillnad är en ny, fräsch styrlinda, nya fräscha och gärna bättre bromsgummin och riktigt bra däck.

kala555

Medlem
Nu har jag varit hos LBS o köpt nya vajrar, höljen har jag hemma.
Jag sparar pengen på uppgradering till en ny cykel i framtiden i stället.
Då blir det skivbroms o en Gaffel/ram som klarar mycket bredare däck än 23mm som är max i gaffeln idag.
Tack för all input!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer