Uppgradera till heldämpad?

Dafe77

Medlem
Tja önskar lite input då jag står i tankarna att byta till heldämpad. Kör väldigt lite asfalt nästan enbart skog. Blir då mest trail runt Sthlm som Ursvik, Sigtuna, Hellas, Ekerö någon tripp upp till Sälen, Idre och Väsjö backen.

Har idag en Scott Aspect 910 den funkar bra men några saker irriterar mig. När det är mycket rötter tappar jag fart då det stutsar så mycket på slät mark. Får inget bra flow om jag landar fel när det kommer flera små gupp. Kan även tycka landningen blir lite hård vid drops. Dock droppar jag inte över 1 meter.

För det jag cyklar är det rätt att byta till heldämpad? Kommer jag få ut mer?

Kollar idag på Specialized Stumpjumper, Scott Spark, Merida one-twenty 600 kan det vara något? Annat tips på cykel som passar.

//Martin

Fundadores

Aktiv medlem
Stumpjumpern är ju mer trail. Sparken och Meridan med downcountry/xc. Den meridan är ju grymt specad för priset men kanske inte den modernaste geometrin.

BOBCAB

Aktiv medlem
Heldämpat gör helt klart cykellivet enklare o bekvämare. Mer slaglängd och endurostuk ger mer komfort och räddar upp dåliga spårval över stock och sten. Baksidan är att mycket fjädring väger, och slukar trampeffekt. Långa turer på asfalt eller grusväg blir jobbigare än med en xc hardtail.

dnleriksson

Aktiv medlem
4000+ i service om året

Minst 4000+ i glädje också med tanke på en del downhill och stök 😎
Jag har (än en gång efter några villospår uppåt och neråt i slag mm) landat i att en Stumpjumper av något senare årsmodell är helt rätt för mig! Tillräckligt trampeffektiv för stig och samtidigt tillräckligt förlåtande/förtroendeingivande för dh. Nu är det mest modet efter ett nyckelben som sätter stopp och inte cykeln 😄

VanGarg

Aktiv medlem
Enl strava så var jag lika snabb nerför på min hardtail med 2.8" bakdäck som nya 120/116 hojjen.
En del saker blev uppgradering, men oftast inte så stor skillnad som jag trott (:

Dafe77

Medlem
Heldämpat gör helt klart cykellivet enklare o bekvämare. Mer slaglängd och endurostuk ger mer komfort och räddar upp dåliga spårval över stock och sten. Baksidan är att mycket fjädring väger, och slukar trampeffekt. Långa turer på asfalt eller grusväg blir jobbigare än med en xc hardtail.
Tack för svar. Jag vill ju mestadels köra utför dock är det lite dåligt med det i Sthlm området. Så det är skogen som gäller med dåliga stigar och stenkistor. Tycker du fjädringen väger upp för tyngden vid sån körning?

SocialGimp

Aktiv medlem
Har provat både Stumpjumpern o Scott Spark (900-serien) o båda är underbara. Stumpjumpern är absolut trampeffektiv nog för min del och klarar absolut av ganska krävande terräng. Sparken är ju lite speciell o skön på sitt sätt. Svårt att jämföra/komma ihåg utan att köra back-to-back men Stumpyn gissar jag klarar lite mer medan Sparken även funkar vid XC-racing. Mkt har med däck att göra dock.

Se om ngn av hojarna finns att hyra över en helg där du bor, det är så jag brukar testa hojar.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
På snabba stig, framförallt röttmattor, är en heldämpad cykel mycket trevligare och snabbare än en hardtail. Skillnaden i geometri mellan din och en modern stigcykel är också riktigt stor.

Hur mycket slag man vill ha är mycket smaksak. Jag gick från HT till FS till HT till helstel. Jag tycker inte om mjuka bakdelen. Det är bäst att prova för att upptäcka vad du tycker om. Källtorp hyrar ut riktigt bra Trek Fuel Ex som har lagom slag. Men vet inte om en stigcykel är bäst för dig eller en downcountryhoj med 120 mm slag.

Dafe77

Medlem
Har provat både Stumpjumpern o Scott Spark (900-serien) o båda är underbara. Stumpjumpern är absolut trampeffektiv nog för min del och klarar absolut av ganska krävande terräng. Sparken är ju lite speciell o skön på sitt sätt. Svårt att jämföra/komma ihåg utan att köra back-to-back men Stumpyn gissar jag klarar lite mer medan Sparken även funkar vid XC-racing. Mkt har med däck att göra dock.

Se om ngn av hojarna finns att hyra över en helg där du bor, det är så jag brukar testa hojar.
Grymt bra svar. Jag har för dåliga benmuskler för att köra racing. Så håller inte dessa farter. Antar att stumpyn är mest stryktålig. Viktigt för mig då mina hojar brukar få en hel del stryk.

Dafe77

Medlem
På snabba stig, framförallt röttmattor, är en heldämpad cykel mycket trevligare och snabbare än en hardtail. Skillnaden i geometri mellan din och en modern stigcykel är också riktigt stor.

Hur mycket slag man vill ha är mycket smaksak. Jag gick från HT till FS till HT till helstel. Jag tycker inte om mjuka bakdelen. Det är bäst att prova för att upptäcka vad du tycker om. Källtorp hyrar ut riktigt bra Trek Fuel Ex som har lagom slag. Men vet inte om en stigcykel är bäst för dig eller en downcountryhoj med 120 mm slag.
Bra idé om det går att prova i Källtorp. Inte så lätt att få testa i skogen.

Fundadores

Aktiv medlem
Geometri kan jag inget om. Med tanke på hur jag cyklar vad skulle du rekommendera?

Om du mestadels vill köra utför och optimera för det så känns ju stumpjumpern som ett bra val. Skulle kolla efter en cykel med 130-140 slag och gaffelvinkel på 65-66 grader. Fuel EX är också ett bra alternativ. Har en själv och även om den är ok uppför och på platten så kommer den till liv nerför.

BOBCAB

Aktiv medlem
Tack för svar. Jag vill ju mestadels köra utför dock är det lite dåligt med det i Sthlm området. Så det är skogen som gäller med dåliga stigar och stenkistor. Tycker du fjädringen väger upp för tyngden vid sån körning?
Ja, rejält med fjädring gör stenkistor o rotmattor till en fröjd trots att cykeln blir tyngre. Sedan kanske man inte slår några strava rekord, men det är kul att kunna blåsa på när det blir stökigt underlag. Du måste nog testa för att bilda dig en egen uppfattning.

Topp