Uppgradering av broms

Gusta

Ny medlem
Uppgradering av broms
Hej!

Jag har idag en https://www.radon-bikes.de/en/mountainbike/hardtail/zr-team/zr-team-29-60-2021/ och är så trött på den mediokra bromsverkan. Det har varit likadant sedan dag 1 så det kan möjligen handla om feljustering men inte slitage i alla fall. Det mest troliga efter att ha läst och kollat lite videos är helt enkelt att jag inte kan förvänta mig mer av de komponenter som sitter på cykeln. Alla andra HT jag provat (vänners cyklar etc.) har bromsat betydligt bättre så jag har ett tag funderat på uppgradering. Efter att ha läst ett par trådar på mtbr.com så föreslår de flesta uppgradering av främre rotorskiva från 180mm till 203mm i första hand (och uppgradering av bromsok till typ BR-MT520 i andra hand). Om jag nu väljer att enbart uppgradera rotor istället för broms, skulle rotorblad som SM-RT64/66/70/76 passa? Jag förstår att det finns viss variation på rotorskivetjocklek men vet inte om det har någon betydelse i praktiken. Finns det andra modeller jag bör spana in?

Sen behövs även en adapter som jag förstår det, pga den större rotordiametern men hittar åtminstone 3st adaptrar med nästan samma modellbeteckning, vilken vore den rätta:

ErikvW

Aktiv medlem
Uppgradering av broms
denna ska du ha, det är postmount 160 på gaffeln och du vill ha PM203 till en 200 skiva.

Kolla på bättre belägg t.ex. trickstuff power också.

Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem
Uppgradering av broms
Skulle bara ha gått upp något i modellnivån hos Shimano och bytt bromsskivor till en bättre modell (gärna med ice-tech) men behållt diametern.
Kanske SLX med 4-kolv fram och 2-kolv bak? Vore konstigt om det inte skulle stoppa din framfart.

Guaruska

Aktiv medlem
Uppgradering av broms
Klarar mt200 en skiva på 203? Klarar den gaffeln d?
Jag hade en Recon 130mm årsmod 2018 med mt415 som inte klarade en skiva på 203. Bytte till Formula broms, men gaffeln ville inte.

jonte987

Aktiv medlem
Uppgradering av broms
Vad ville inte gaffeln? Jag trodde problemet var att gaffeln skulle tåla det. Utrymmet är väl obegränsat?
Jag har en recon här med 180 ser det inte vad som skulle stoppa mig att sätta på 200.

MT200 funkar officiellt inte med dyra skivor men dottern har 800 rotor på sin cykel och den stannar. Diametern bör väl inte spela roll.

jonte987

Aktiv medlem
Uppgradering av broms
Ok, man får kanske avhålla sig ifrån 203mm skivor där de inte hör hemma då.

Wide pads på narrow skiva går i alla fall bra för barn. Jag har också kört M8000 bromsar med metall på en RT10 vid tillfälle utan att det exploderade. (narrow pad på wide skitskiva)

Gusta

Ny medlem
Uppgradering av broms
@Gusta kolla på rockshox hemsida om Judy-gaffeln på din cykel lirar me så stora skivor
Bra tips!
https://www.sram.com/globalassets/d...a-2021-fs-oil-air-coil-token-spec-english.pdf såg jag nu att det stod max 185mm för Judy (och 200/220mm för alla andra Rockshoxgafflar). Attans otur, men det är kanske pga att det bara är 30mm "stanchions" på Judy och bredare på de andra gafflarna. Jag lägger ner idén om 203mm tills vidare.

Ok, nästa fråga i så fall: borde jag uppgradera SM-RT10 rotorn till något bättre fast med samma 180mm mått? (är det lönt så att säga, då den skivan jag har fortfarande är i mycket bra skick). Om jag nu uppgraderar skivan, ska jag hålla mig till de kompatibla SM-RT30/54 eller chansa med SM-RT64/66/70/76 trots att de officiellt inte är kompatibla med MT-200 bromsarna även om jag ska köra vidare på MT200 för stunden, för de har ett tydligare smalare segment som bromsoken måste ligga an på (det är inte skillnader på tjockleken på skivan som jag tidigare felaktigt trodde).

ps. Jag kommer beställa BR-MT520 bromsen oavsett vad tror jag. Eller liknande.

Köp & Sälj

Topp