Uppgradering av mtb

stewes

Ny medlem
Uppgradering av mtb
Hej alleman,

Jag grejar med min cycletech crosslane och har stött på patrull.

Får som jag förstår det plats med mina 26 x 2.3 däck i ramen. Men när jag ska spänna fast hjulet upplever jag att ramen flexar vilket gör att däck skrapar lätt mot ramen. Hur löser jag detta?

En annan fundering är om jag kanske kan fila lite i dropouts för att kunna få bak hjul lite extra?

Bespara mig gärna hur dum jag är som försöker få i dessa däck i ramen. Jag vill ha det och vill tro att jag kan lösa det, med rätt råd😊. Bifogar bild på cykeln

Bilagor

• A6B45C5C-72BB-4937-84E6-4E5D8D0BBE93.jpeg
    A6B45C5C-72BB-4937-84E6-4E5D8D0BBE93.jpeg
    252 KB · Besök: 67
  • A612B64A-A490-48BF-A40A-AFF7A0916EC9.jpeg
    A612B64A-A490-48BF-A40A-AFF7A0916EC9.jpeg
    877.1 KB · Besök: 67

Marklyft

Aktiv medlem
Uppgradering av mtb
Antingen får hjulen plats i ramen, eller så får dom inte det, hjälper inte hur mycket du ”vill” att dom ska få plats. Men får dom plats utan att du spänner åt, borde dom ju få plats även efter, drar du fast dom snett?

stewes

Ny medlem
Uppgradering av mtb
Tack för svar!
Jag är novis. Men helt rimligt att de bör få plats även när jag spänner fast. Bör jag ha nån typ av distansklossar eller liknande så att ramen inte följer med? Kan det vara att jag spänner för hårt?

OlofSx

Aktiv medlem
Uppgradering av mtb
Om jag förstår dig rätt skulle du vilja få bakhjulet ännu längre bak för att däcket inte ska ta i kedjestagen på ramen, och därmed funderar du på att fila i dropouts.

Jag vet inte om jag skulle våga fila. Det jag skulle börja med är att spänna fast hjulet när cykeln står på marken, då är det lättare att få fast hjulet helt rakt i ramen.

Brickor kanske kan funka på en sån gammal stålram annars, men att brickor vid navet skulle ändra något mätbart där däck är som närmast kedjestagen finner jag osannolikt.

Jag misstänker cykeln är från en era då man ofta körda 1.95” bak, eller ännu smalare, så det är ju rimligt att 2.3” blir tight. Jag skulle vara rätt nöjd med om jag fick in 2.3” i fram, där gör det ju störst nytta. Gick det i framgaffeln?

Tänk på att även om du skulle lyckas få det att lira i mekstället kommer det finnas flex i sidled när du väl cyklar som gör att det kanske tar i. Däck kletiga med lera och småsten kommer också kunna bli problematiskt.

Fin cykel förresten! Stort lycka till med projektet!

Topp