Upplevd skillnad olika höga profiler på lvg hjul?

Putteman

Medlem
Jag åker idag på Shimano RS81 C24 hjul på min komfortracer, och är supernöjd med hjulen. Är bara en halvfet glädjemotionär.

Men av nyfikenhet så undrar jag lite vilka skillnader man upplever med en högre profil? Har förstått lite av grunderna, typ att högre profil ska ge lite mindre luftmotstånd, men blir gärna även något tyngre. Blir rimligtvis även något känsligare för kantvind.

Tittar man på just t.ex. RS81 så finns dom ju som 24, 35 och 50 profil. Vad händer om man tar och jämför? Blir dom högre helt enkelt "trögare" att accelerera, men i gengäld nån tiondel snabbare i snitthastighet? Eller vad upplever man?

Personligen så tycker jag det ofta är vansinnigt snyggt med högre profil, men jag uppskattar dom rappa kvicka egenskaperna som jag upplever att mina hjul har. Om jag ev. i framtiden får anledning till att byta hjul, finns det då någon vettig anledning att köpa högre profil? Om inte, vilka exempel på hjul skulle ge mig en upplevd skillnad mot idag utan att kosta som en begagnad bil?

glitch

Aktiv medlem
Bra tråd!
Är sugen på lite högre profil av dischjul till min Synapse, mest för att det är snyggt men även för att kapa lite vikt.
Runt 35-38 verkar erbjuda bäst mix av låg vikt och aero och jag tror att jag helt enkelt inte kommer upp i de farter där aero överväger vikt.
Men samtidigt är ju högre profil snyggare ?

Lejon

Aktiv medlem
Sidvindskänsligheten är inte speciellt farlig hos modernare fälgar (mer u- än v-formade) även om de är lite högre, så det är inget man behöver vara särskilt rädd för. Upp till 50 mm höga ser jag inte är något direkt problem sidvindsmässigt.

För övriga frågeställningar kommer nog snart nåt tyskt test där det bevisas att aerodynamik trumfar vikt oavsett hastighet och att breda fälgar är bättre än smala (åtminstone om man har breda däck), men det lämnar jag till ingenjörerna.

Carl A

Aktiv medlem
högre profil blir ju oftast också styvare, vilket jag verkligen gillar känslan med. (eller iaf känns de styvare)

emmer

Ny medlem
Man känner av att högre hjul gör det lite lättare i högre fart (givet att däcken inte är för breda) och att dom är styvare (i fälgen, vilket inte måste betyda att hjulet som helhet är styvare när man bryter). Men som är ju tyngre och lite tyngre att få igång om man nu har frekventa pådrag (på väg? tror inte det...).
Tar du just Shimano som exempel så är dom ju tunga som det är (kanttråd, inte tubversionerna) och höga blir än tyngre. Sen har jag för mig högre är lite bredare (i vart fall förr, och kantrad smalare än tub om jag minns rätt). Men de är ju styv allihopa vad kan minns.
Som halvfet glädjemotionär även jag så är jag inte övertygad om vad jag gillar. Sexti höga smala u-formade kinakolhjul glider genom luften som hejsan och är rätt stötiga, men snygga :-) Lågprofils aluhjul är väldigt bekväma och bromsar väldigt lite när det är ojämn hastighet (klättring) vilket gör dom suveräna för lite längre glädjemotionsrundor :-) Kanske därför jag ofta råkar cykla på breda fyrtiofem höga kolhjul som varken är bra på det ena eller det andra :-) Ingen större skillnad mot medelhöga aluhjul, men snyggare :-)
Det är ju med hjul som med cyklar: Det man inte har hade nog varit bättre... Tills man har det :-)

Stervelo

Aktiv medlem
Lejon sa:
Sidvindskänsligheten är inte speciellt farlig hos modernare fälgar (mer u- än v-formade) även om de är lite högre, så det är inget man behöver vara särskilt rädd för. Upp till 50 mm höga ser jag inte är något direkt problem sidvindsmässigt.

För övriga frågeställningar kommer nog snart nåt tyskt test där det bevisas att aerodynamik trumfar vikt oavsett hastighet och att breda fälgar är bättre än smala (åtminstone om man har breda däck), men det lämnar jag till ingenjörerna.
Formen har inget att göra med det, u eller v, att göra det rätt har att göra med det.
U är high drag, high lift, riktiga v, mina reynolds aero, low drag, low lift.
72 går hur fint som helst i sidvind. De är kända för det minst sagt.

Lejon

Aktiv medlem
Stervelo sa:
Lejon sa:

Formen har inget att göra med det, u eller v, att göra det rätt har att göra med det.
Men om du menar att inte formen på fälgen har med sidvindskänsligheten att göra, vad menar du då det är som ger lika höga och breda hjul med liknande ekrar olika sidvindsegenskaper? Lackens egenskaper? (Alltså vad gör de som gör det ”rätt”?)

Senast ändrad:

emmer

Ny medlem
Trampar man bara på lite så är det ett pseudoproblemm..

(...för det blåser ju så sällan över 15m/s rakt från sidan, eller vad har ni för stallvinkel? är den inte runt 8-10 grader något?...)

Manurhin2

Aktiv medlem
Lejon sa:
Stervelo sa:
Lejon sa:

Men om du menar att inte formen på fälgen har med sidvindskänsligheten att göra, vad menar du då det är som ger lika höga och breda hjul med liknande ekrar olika sidvindsegenskaper? Lackens egenskaper? (Alltså vad gör de som gör det ”rätt”?)
Vänta här nu , vem ska betala mitt felbygge fram med 35mm:s u-profil från lb som jag är skitnöjd med .
Känner mig lurad ....?

Bara jag inte valt fel bakfälg också ?

ejma

Aktiv medlem
Putteman sa:
Eller vad upplever man?
Jag märker mest av en högre toppfart i medlut. Snittfarten blir lite bättre på mina rundbanor, men uppför och på plattan är skillnaden mot mina gamla smalfälgar minimal.
Antar att cyklister som orkar hålla en snittfart kring 40 km/h märker större skillnad mellan låg och mellanprofil än vad jag gör.

De 75 första milen kände jag mig inte riktigt bekväm med hjulen, men sedan har känslan vuxit.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer