Ursäkta men en köprådstråd igen

Hej och jag börjar med att be om ursäkt att det blir ytterligare en köprådstråd. Jag är 47 åring på 178 cm och 80 kg som ska köpa min första riktiga MTB. Har läst på detta forum och på många andra sidor men man blir bara mer och mer förvirrad istället, Jag gillar att löpa i skogen, mest stigar men även elljusspår och så vidare. Men nu vill jag även kunna variera och ge mig ut med cykel. Kommer att bli lite grusväg, kortare sträckor asfalt med ungarna men mest skog och stigar, Kommer att bli att en del stenar och rötter men jag kommer inte att köra downhill i full fart och inte en massa hoppande. Ett och annat hopp så klart men inga höga drop osv.

Började med att jag tänkte lägga en 15 000:- på en HT cykel och kollade på en Scott Scale 965. Men tänkte att jag vill inte köpa något för enkelt som jag sedan blir missnöjd med på en gång och vill uppgradera. Vill inte heller hålla på och skruva och justera hela tiden utan hitta något relativt driftsäkert och inte med de enklaste komponenterna på växlar och bromsar.

Kan tillägga att jag har lite problem med ryggen så jag började sen snöa in mig på en heldämpad cykel och en budget på runt 30 000:- Tänkte att en heldämpad cykel är snällare mot ryggen. Har kikat på Cannondale Habit 4, Trek Top Fuel 7 SX, Trek Fuel 5 EX, Scott Spark 950 och 960.

Men eftersom jag aldrig haft en riktig MTB så börjar jag undra, är det overkill med en heldämpad cykel för mitt användningsområde och man egentligen ska nöja sig med en bättre HT istället? Och det måste så klart vara en cykel som går att få tag på nu och inte efter sommaren :) Bor i Eskilstuna och det kryllar inte av lokala affärer med cyklar här tyvärr.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Top Fuel blir väl perfekt (tror jag....) om det är overkill beror nog bara på plånboken.

Eftersom det ser ut som det gör i år så får du bara skit för 15 000 så kan du lägga 30 000 och hittar nåt så kanske det är bättre värde.

simoon

Aktiv medlem
Om du vill ha en FS i år så är utbudet begränsat, mycket försenat eller redan slutsålt. Alternativ kan ju vara begagnat, bör finnas stort utbud i din storlek.

Sett att t.ex. Mtbstore har Kona process 134 29" i storlek M för leverans i April:
Även Stumpjumper alloy går att få levererad i April: https://www.mtbstore.se/cyklar/heldampat/120-150mm/specialized-stumpjumper-alloy-satin-blacksmoke
Tack för tipsen. De ser riktigt fina ut, är otålig och vet inte om jag kan vänta till slutet av april men de tål att tänkas på :)

ponx

Aktiv medlem
Sen ska du inte bli besviken när du måste skruva för det måste man oavsett. Plocka av och på grejer för att kunna göra rent, smörja, kontrollera, fixa punktering, kontrolldra/efterdra, byta vajrar, lufta bromsar och byta bromsbelägg osv osv.

Sen ska du inte bli besviken när du måste skruva för det måste man oavsett. Plocka av och på grejer för att kunna göra rent, smörja, kontrollera, fixa punktering, kontrolldra/efterdra, byta vajrar, lufta bromsar och byta bromsbelägg osv osv.
Ja förstår att man inte kommer undan det helt men vill inte köpa något som måste skruvas med hela tiden för att det är överdrivet komplicerat eller dåligt så det ständigt måste bytas saker för kvaliteten är tvivelaktigt

BJS

Aktiv medlem
Ja förstår att man inte kommer undan det helt men vill inte köpa något som måste skruvas med hela tiden för att det är överdrivet komplicerat eller dåligt så det ständigt måste bytas saker för kvaliteten är tvivelaktigt

Skogscyklar behöver en del skruvande. Dels på grund av slitage men även på grund av närkontakt med stenar, pinnar och bös. Gaffel och eventuell bakdämpare kräver regelbundet underhåll för att fortsätta fungera. Så tyvärr, mecka kommer man inte ifrån.

Topp