Utbilda en noob: Varför ska man köpa bättre växlar?

Archtop

Medlem
Ja, som rubriken lyder: Vad får man för fördelar av att välja ett växelarrangemang av högre kvalitet?
Är det bara vikt man sparar in eller finns det andra fördelar?

tmalm

Aktiv medlem
Lättare och lite bättre.
Främst kassett, kedja och reglage dom är viktiga för funktionen, kassett och vevarmar för vikten.
Enl pinkbike som testar rätt mkt cyklar från ok till väääldigt fina tycker att bättre än GX/Deore eller SLX egentligen är onödigt.

/T

grondahl

Aktiv medlem
Brukar vara bättre känsla i reglagen i de finare serierna. Annars är det väl vikt och vissa funktioner som brukar trilla neråt lite senare (ex elektriska växlar, hydraliska skivbromsar, antalet drev bak som stöds etc).

Jag körde Claris på min pendlare under flera år, funktionen var hur bra som helst. Har inte märkt någon som helst skillnad mellan ex SLX och XT bakväxel om man har kvar samma reglage.

zinkpasta

Aktiv medlem
Oftast är de lite billigare även hållbarare (tradeoff vs vikt, iaf till viss del). På mtb tycker jag sweetspot är Shimano Deore/SLX/XT (reglage gärna XT, kassett funkar lägre), om jag tvingas köra Sram så GX.

Detsamma gäller även antal växlar. Sweetspot: Shimano 11-delat. :-)

johan44

Aktiv medlem
Eller så är svaret att det ska du inte. Växelgruppen är synlig och lättbegriplig så många tillverkare hänger på en bakväxel från en dyrare grupp än resten av hojen för att imponera på noob:s... Men funktionen på lite enklare grupper kan vara oförskämt bra och ram, geometri, hjul osv är det viktiga för att få till en bra cykel som passar din åkning.

Archtop

Medlem
På era svar låter det som att jag kommer att hålla mig i den lägre änden av skalan.

Jag minns bara knappt hierarkin mellan LX, XT och Deore från 90-talet.
Är det samma namn som gäller nu?
Har någon sammanställt en lista över de olika nivåerna?

Makten

Aktiv medlem
På era svar låter det som att jag kommer att hålla mig i den lägre änden av skalan.

Deore -> SLX -> XT -> XTR

Bonzo

Aktiv medlem

Det är många som sammanställt överskådliga tabeller.

Hierarki på grupper enligt Google

Archtop

Medlem
Så mycket info, så snabbt.
Det är nästan så att man rodnar.

Så om jag kör i skogen med en Tourney-växel kan jag ändå förvänta mig enkla växelskiften och ingen överkuggning?
Givetvis förutsatt att växlarna är rena och korrekt injusterade.

aanee

Medlem
Mina 2 ören. Om man tittar på billiga cyklar med t ex acera/alivio jämfört med deore/slx så kan du ta i mer medan du växlar med de dyrare. Därav kan det vara skönt med minst deore om man ska ut och klänga i terrängen.

aanee

Medlem

Så om jag kör i skogen med en Tourney-växel kan jag ändå förvänta mig enkla växelskiften och ingen överkuggning?
Körde med mtbklubb (längst bak i kön...) ett kort tag på en cykel med tourney för kanske 14 år sedan. Så absolut går det. Det blir bara bättre och skönare reglage och tåligare växlar om du går med dyrare. Lättare att växla ner i branta uppförsbackar t ex och kedjan skakar inte av kassett och drev lika lätt.

HåkanC

Aktiv medlem
Enl pinkbike som testar rätt mkt cyklar från ok till väääldigt fina tycker att bättre än GX/Deore eller SLX egentligen är onödigt.
Eller så är svaret att det ska du inte. Växelgruppen är synlig och lättbegriplig så många tillverkare hänger på en bakväxel från en dyrare grupp än resten av hojen för att imponera på noob:s... Men funktionen på lite enklare grupper kan vara oförskämt bra och ram, geometri, hjul osv är det viktiga för att få till en bra cykel som passar din åkning.
+1
Men enl min erfarenhet finns det en sak som kan göra större märkbar skillnad på både växlar och (mekaniska) bromsar än dyrare växlar och reglage:
Bra vajrar och höljen

Jag brukar rekommendera det jag själv har (som de flesta på Happy?) och är nöjd med;
Jagwire Elite Sealed
jagwire-shifting-cables-set-elite-sealed-mtb-road.jpg

https://jagwire.com/products/diy-cable-kits/elite-sealed-road-shift-kit
https://jagwire.com/products/diy-cable-kits/2019road-elite-sealed-brake-kit
De kan iofs vara lite pyssliga att installera, men eftersom de har lång livslängd blir troligen inte totala mektiden längre.

AAverdal

Aktiv medlem
Billiga: mer billiga material. Tex plast = kortare livslängd
Lite dyrare: mer metall längre livslängd. Ofta marginellt lättare.
Ännu dyrare: byter metall till bla kolfiber. Nu skjunker vikten men priserna skenar.

xyz-saft

Aktiv medlem
Det fina med växlar är att det är väldigt enkelt att avgöra själv om de fungerar eller inte. Växlar de upp/ner som förväntat och kedjan inte hoppar så behövs det inte bättre. Sen kan man ju vilja ha lättare prylar eller fler växlar. Men då brukar det vara bra att passa på att byta när man ändå ska byta kedja och kassett.

rouster

Aktiv medlem

För skogscykling så är ju ändå en växel med clutch märkbart tystare och ger färre kedjetapp än en utan så tourney i skogen är för långt ner på skalan tycker jag.

grondahl

Aktiv medlem
Rent krasst är det nog så att om en mtb har Tourney-växlar så kommer inte heller de andra komponenterna vara anpassade för att faktiskt användas för stigcykling. Deore känns som en bra grundnivå att sikta på.

Archtop

Medlem
För skogscykling så är ju ändå en växel med clutch märkbart tystare och ger färre kedjetapp än en utan så tourney i skogen är för långt ner på skalan tycker jag.
Jag ska förtydliga mig.
Jag gillar att köra på enkla skogsstigar utan alltför tekniska element.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Att gå från torney/Alivio till Deore kan vara värt, då får du en clutch och generellt högre kvalitet på grejerna så att det håller bra i skogen. Jag är faktiskt högst tveksam till att någon vid blindtest skulle känna skilnad på om bakväxeln var Deore eller XTR.

rouster

Aktiv medlem
Jag ska förtydliga mig.
Jag gillar att köra på enkla skogsstigar utan alltför tekniska element.
Alltså redan när man kör över en rot är skillnaden mellan en slapp tourney och en modern växel med clutch märkbar. Men efter det steget märks det ingen skillnad tycker jag.
Jag tror ingen som postade tidigare i tråden räknade med att du menade så låg nivå som tourney för skogskörning. För de flesta här inne innebär Deore lägsta nivån i skogen.

Kung Stalle

Aktiv medlem

Nä.
Den största skillnaden mellan grupperna är kassetterna (och drev) skulle jag vilja säga. En billig kassett har kanske 1 eller två växelramper/varv medan de dyrare har många fler. Likadant med drev om man använder dubbla eller trippla drev fram.

Stalle

Archtop

Medlem
Alltså redan när man kör över en rot är skillnaden mellan en slapp tourney och en modern växel med clutch märkbar. Men efter det steget märks det ingen skillnad tycker jag.
Jag tror ingen som postade tidigare i tråden räknade med att du menade så låg nivå som tourney för skogskörning. För de flesta här inne innebär Deore lägsta nivån i skogen.
Egentligen menade jag inte det heller.
Jag tog Tourney som ett extremt och teoretiskt exempel.

Saken är den att jag köpte en 90-talare som jag har börjat köra i skogen med.
Verkligheten börjar komma ifatt mig, så till nästa säsong köper jag nog en nyare cykel.
Det var där tankarna om vilken växelgrupp som man borde välja dök upp.

grondahl

Aktiv medlem
Saken är den att jag köpte en 90-talare som jag har börjat köra i skogen med.
Verkligheten börjar komma ifatt mig, så till nästa säsong köper jag nog en nyare cykel.
Det var där tankarna om vilken växelgrupp som man borde välja dök upp.

Prioritera ram, hjul och gaffel innan du ens funderar på växlar.

mzi

Aktiv medlem
Köper man nytt så brukar även resten av hojen följa ungefär samma spec som växelgruppen. Så vill du ha den bästa dämparen eller ramen så går de oftast inte att köpa med deore-komponenter.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Skulle gissa på att det är rätt stor skillnad beroende på om man cyklar skog eller asfalt.

På asfallt är nog allt "bling", även om dyrare grupper såklart fungerar bättre.

I skog finns det mer faktiska krav på grejerna.
Det tar inte många veckor innan Tourney/Alivio och liknande kommer bli begränsande för dig som cyklist.

Modern Deore kommer man nog rätt långt på, även om mitt försök med sådan bakväxel bara höll ett par dagar, gissar på att jag hade otur :p

Skillnaden mellan Deore -> SLX -> XT finns där, det brukar oftast kännas värt pengarna man lägger på uppgradering, men knappats livsnödvändigt.

Ofta tycker jag att SLX och XT brukar ligga så nära varann i pris att man lika gärna kan köra XT.

Reglage är viktigare än växelförare.

Dyrare komponenter gör en mer ledsen när dom går sönder :p

Bonzo

Aktiv medlem
Köper man nytt så brukar även resten av hojen följa ungefär samma spec som växelgruppen. Så vill du ha den bästa dämparen eller ramen så går de oftast inte att köpa med deore-komponenter.
Det där stämmer ju bara åt ena hållet.
D.v.s om en hoj har bra komponenter i övrigt så kan man utgå ifrån att växlarna också är av okej modell.
Däremot kan man inte dra samma slutsatser bara för att bakväxeln är SLX eller XT då det finns mycket skräp därute som har bra växlar men budgetkomponenter i övrigt.

Tumregeln borde ändå vara att inte lägga så mycket fokus på vilken växelgrupp som sitter monterat och istället kika på resten, som HåkanC och grondahl varit inne på. Skulle det vara så att man vill uppgradera växleriet så kostar det kaffepengar i jämförelse mot att byta gaffel eller ram.

Archtop

Medlem
+1
Men enl min erfarenhet finns det en sak som kan göra större märkbar skillnad på både växlar och (mekaniska) bromsar än dyrare växlar och reglage:
Bra vajrar och höljen

Jag brukar rekommendera det jag själv har (som de flesta på Happy?) och är nöjd med;
Jagwire Elite Sealed
jagwire-shifting-cables-set-elite-sealed-mtb-road.jpg

https://jagwire.com/products/diy-cable-kits/elite-sealed-road-shift-kit
https://jagwire.com/products/diy-cable-kits/2019road-elite-sealed-brake-kit
De kan iofs vara lite pyssliga att installera, men eftersom de har lång livslängd blir troligen inte totala mektiden längre.

Galet snygga kabelhöljen!
Men vad är det som gör dom krångligare att montera jämfört med andra höljen?

Batavus

Aktiv medlem
När ens drivlina kollapsat kan man välja fritt vad man vill ha: En likadan eller en sämre eller en bättre.
Två saker till: Om konkurrenterna cyklar X km/h och du X - 1 km/h så vill man ändra på det.
Sen har vi det där med snacket över staketet, med grannarna och i cykelklubben.

Archtop

Medlem
När ens drivlina kollapsat kan man välja fritt vad man vill ha: En likadan eller en sämre eller en bättre.
Två saker till: Om konkurrenterna cyklar X km/h och du X - 1 km/h så vill man ändra på det.
Sen har vi det där med snacket över staketet, med grannarna och i cykelklubben.
Ja, jag har alltid tänkt att en drivlina håller ett tag. Här verkar alla vara överens om att det är slitedelar som går åt snabbt.
Hur ofta behöver man bytqa, ungefär?

BTW, jag är stolt 40-plussare. Jag förväntar mig att ligga sist. I den mån jag nu har andra omkring mig. Jag är en inbiten ensamräv. Så antagligen kommer ingen att ens märka hur långsam jag är.

Maakus

Aktiv medlem
Jag slet ut en GX kasset, kedja och växelförare på ca 150mil?
Iofs är jag ingen stjärna på att göra rent.

HåkanC

Aktiv medlem
Galet snygga kabelhöljen!
Men vad är det som gör dom krångligare att montera jämfört med andra höljen?
Det är helkapslade höljen, det betyder att vajern löper i ett tunt heldraget teflon(?)-rör hela vägen,
det är alltså mer saker än vid en vanlig vajerinstallation som skall passas till och kapas, men sedan dröjer det länge innan de behöver bytas.
(Omdömet att de skulle vara "pyssligare" att installera säger kanske mer om mina mekförmågor)

Men det finna andra både pyssligare, dyrare och inte minst blingigare (är det ett ord?) vajerhöljen
Tex dessa från Nokon
komnokon.jpg

parleebars.jpg

nokon9.jpg

zinkpasta

Aktiv medlem
Ja, jag har alltid tänkt att en drivlina håller ett tag. Här verkar alla vara överens om att det är slitedelar som går åt snabbt.
Hur ofta behöver man bytqa, ungefär?
Om du ser till att byta kedja innan den sträcks för mycket så bör du kunna köra 2-3 kedjor innan du behöver byta kassett. Värt att investera i ett kedjesträckningsmått (=tumstock, eller dedikerat verktyg).

Ser man till att torka av kedjan efetr typ varje tur, lägga på ny olja och sen torka av överskott innan nästa tur så håller drivlinan betydligt längre än om man slarvar.

Nu pratar jag främst skogscykling, men det gäller väl ganska generellt även för stad/landsväg. Vid vintern, om du cyklat där det saltats, se till att spola bort salt, låt torka någorlunda och på med ny olja.

grondahl

Aktiv medlem
Sen kan ju bakväxeln lätt få en smäll eller att en pinne hoppar in i den. Har nog bytt bakväxel minst en gång på varje mtb jag har haft.

Tilägg: Då har det varit lite skönt att inte behöva slanta upp för en XTR bakväxel.

erik h

Aktiv medlem
Kassett är så mycket metall så det kan väl vara värt att köpa hyfsad nivå på det. Räkna med att byta drivlinan varje år om du kör mycket så köp i en nivå du tycker dig ha råd att förbruka, men så lätt som möjligt.

Men jag är väl forumets sämsta rådgivare i växlar. Ta bort dem, är mitt råd såklart. Ju färre desto bättre - lättare, billigare, pålitligare!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer