UTU 2022 23-27 Juli

kontrapunkt

Aktiv medlem
UTU 2022 23-27 Juli

GoranS

Aktiv medlem
UTU 2022 23-27 Juli
Ser tio olika nationsflaggor i anmälningslistan. En misstänker jag att det döljer sig en utlokaliserad svensk bakom, men ändå rätt bra internationell uppslutning i föranmälningarna så här långt.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
UTU 2022 23-27 Juli
Nu ska ju nästa års upplaga köras innan man börjar snacka om ev. upplaga efter det. Som jag uppfattat det finns dock en grundinställning att försöka arrangera loppet var fjärde år. Naturligtvis förutsätter detta att vi har förutsättningar och att det finns cyklister som är intresserade av att delta.

Peth

Aktiv medlem
UTU 2022 23-27 Juli
Får jag gissa skulle jag tro att det inte kommer att vara 20 stycken av funktionärerna från förra gången som kommer att nyttja rätten till startplats denna gång vilket gör att du har en ny chans till tokpåhittande 1/12.
Borde gälla även dig. Jäklar vad tokigt det skulle va, eller hur?!

GoranS

Aktiv medlem
UTU 2022 23-27 Juli
Notera att det finns en väntelista som man kan anmäla sig till https://pilgrimbrevet.se/rides/utu-2022/register-waiting

Min gissning är som sagt att en del av de 20 platser som är reserverade för volontärer vid förra UTU inte kommer att utnyttjas utan släppas den 1:a december. Dessutom kan ju andra avhopp komma och någon kanske väljer att inte konvertera föranmälan till riktig anmälan innan 1:a mars. Så än så länge är det långt ifrån kört.

kitzblitz

Aktiv medlem
UTU 2022 23-27 Juli
Tack Göran - nu är jag på väntelistan.

Ett logistiskt problem kan vara att jag borde vara i Liverpool samtidigt, men problem är ju där för att lösas :-)

A.Nilsson

Aktiv medlem
UTU 2022 23-27 Juli
Det blir ett väldigt ojämställd lopp, jag ser bara fyra kvinnonamn i listan (varav tre från utlandet)!

Jag tycker också det är trist att det nästan bara är gubbar inom långcykling (de är förvisso supertrevliga) men det vore klart roligare med en bättre fördelning.

Kanske läge att vika några platser endast för damer? Och sänka startavgiften för dem också? Jag tänker att lite positiv särbehandling tjänar alla på (i det långa loppet) i det här fallet...

nisseson

Aktiv medlem
UTU 2022 23-27 Juli
Jag tycker också det är trist att det nästan bara är gubbar inom långcykling (de är förvisso supertrevliga) men det vore klart roligare med en bättre fördelning.

Kanske läge att vika några platser endast för damer? Och sänka startavgiften för dem också? Jag tänker att lite positiv särbehandling tjänar alla på (i det långa loppet) i det här fallet...
Sidospår, men det vore olagligt med olika pris. https://www.do.se/kunskap-stod-och-...hetstaxa hos,är däremot tillåtet enligt lagen.

GoranS

Aktiv medlem
UTU 2022 23-27 Juli
Oavsett vad man tycker om den typen av "positiv" särbehandling så undrar jag om priset har något att göra med att få kvinnor anmält sig. Min gissning är att ett lägre pris, laglighet obeaktat, sannolikt inte skulle påverka ett dyft förutom att introducera en uppenbar orättvisa.

Och, visst, platserna gick nu åt relativt raskt, men det tog ju i alla fall i storleksordningen ett dygn innan de 80 platserna var tagna så jag undrar om dedikerade platser för kvinnor hade ändrat läget så mycket heller.

Med detta sagt håller jag dock fullkomligen med om att det är väldigt tråkigt med den sneda könsfördelning. Tyvärr är det ju inte bara UTU som lider av det utan det är ju genomgående inom både randocyklingen och annan cykling, i alla fall på landsväg.

Om man tittar på det från randocyklingens perspektiv är jag tveksam till att försöka lösa problemet "från toppen", d.v.s. att hitta på olika speciallösningar till de långa loppen. Jag tror mer på att försöka jobba med att få fler kvinnor att hitta till randocyklingen som sådan. Om vi skulle ha, säg, 30% kvinnor på svenska randolopp 2025 är jag övertygad om att könsfördelningen på UTU 2026 skulle se helt annorlunda ut än vad som ser ut att bli fallet för UTU 2022.

Sen är det inte helt enkelt att inse hur man ska försöka "värva" fler kvinnor till randocyklingen. Att göra det från den vanliga landsvägsmotionscyklingen är ingen uppenbart lätt uppgift då ju könsfördelningen där också är väldigt sned. Och att gå utanför den världen till icke-cyklister är inte heller trivialt då det ju trots allt är ett visst motstånd mot att börjar cykla lopp på 20, 30, ... mil som relativ nybörjare.

Senast ändrad:

siebengang

Aktiv medlem
UTU 2022 23-27 Juli
Har kollat lite jämförelsesiffror:

- PBP 2019: 8% kvinnor fullföljde
- Sverigetempot 2020/2021: 8% kvinnor anmäld
- Tempolopp Hamburg-Berlin 2021 (arrangeras av Audax-Rando Tyskland): 7% kvinnor anmäld

UTU har alltså (ännu) lägre kvinnoandel (5% just nu), men inte helt ovanligt lågt. Vi känner nog igen det från typ alla randoarrangemang.

Det gäller väl bara att motivera och inte skrämma bort de som väljer att cykla med oss killar (vilket jag tror och hoppas vi inte gör)…

GoranS

Aktiv medlem
UTU 2022 23-27 Juli
En aspekt som jag tycker är lite intressant är det faktum att det väl finns en del undersökningar som indikerar att just jättelånga lopp passar kvinnor relativt sett bättre än män om man jämför med kortare lopp där män presterar bättre än kvinnor. T.ex. var ju Kolbinger raskast på TCR senast och Wilcox har varit det på TABR. Detta borde i alla fall inte vara negativt för att intressera kvinnor för långdistanscykling. Sen är förstås de riktigt långa loppen en nisch-företeelse inom randocyklingen och typiskt inte där de flesta börjar sitt långdistanscyklande.

Och, för tydlighets skull så är naturligtvis jämförelsen mellan män och kvinnor som snitt på gruppnivå och ska inte tas som något uttalande på individnivå.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
UTU 2022 23-27 Juli
Varför så hård begränsning av antalet deltagare?
I grunden bottnar det i att vi ser det som viktigare att vara ett kvalitetslopp än ett massarrangemang.

I målet att vara kvalitetslopp ingår att vi vill känna oss säkra på att vi kan ge deltagarna den service vi utlovar. Vissa saker skalar bra med antal deltagare medan andra skalar sämre och vi har valt att lägga oss på en nivå där vi inte t.ex. ska riskera att cyklister som kommer till en kontroll där vi utlovat övernattningsmöjlighet inte kan få plats eller att det tar orimligt lång tid att få mat p.g.a. att köket på kontrollen inte är dimensionerat för "anstormningen" eller att vi inte har tillräcklig bemanning. Nu är vi i ett läge där vi bör klara bemanning av kontroller, men det har varit lite jobb för att få till det.

Dessutom, tror jag att det finns en poäng i att inte växa för fort. Förra gången var det ca 35 cyklister som deltog. Skulle vi nu landa på 100 är det i det närmaste en tredubbling. Med växande deltagarskara tillkommer garanterat nya saker att ta hänsyn till som arrangör och om vi skulle växa alltför fort finns en risk att vi hamnar i en situation där något inte alls funkar. Detta vill vi undvika dels för att det är dåligt i sig, men även för att det riskerar ge oss dåligt rykte inför framtida upplagor. I utvärderingen från UTU-2018 var de som cyklade över lag mkt positiva till arrangemanget och det vill vi gärna kunna säga även om UTU-2022-deltagarna.

Jag tror också att ett litet förtydligande kan vara på sin plats här. Det jag skriver som GoranS är hur jag uppfattat saker och inte något som är avstämt med övriga involverade. Jag försöker dock att inte skriva saker jag inte är hyggligt säker på att övriga ställer sig bakom. I händelse av att något sådant skulle komma med får jag stå med skammen.

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
UTU 2022 23-27 Juli
Det följer väl ungefär utveckling av loss? Sen kan jag tänka mig att loss slår lite högre och får fler vinglas-anmälningar och no-shows än UTU. I år påverkade såklart omvärlden antalet no-shows med.

Om någon hade sett min sambos blick första gången jag förklarade Sverigetempot för henne, inte för hon representerar alla kvinnor, men ändå =)

ooms

Aktiv medlem
UTU 2022 23-27 Juli
Det följer väl ungefär utveckling av loss? Sen kan jag tänka mig att loss slår lite högre och får fler vinglas-anmälningar och no-shows än UTU. I år påverkade såklart omvärlden antalet no-shows med.

Om någon hade sett min sambos blick första gången jag förklarade Sverigetempot för henne, inte för hon representerar alla kvinnor, men ändå =)
Sa den nåt i stil med ”Är du fullständigt dum i huvet, eller?” 😏

GoranS

Aktiv medlem
UTU 2022 23-27 Juli

Berätta om det för icke-cyklister av godtyckligt kön på lunchrasten på jobbet så tror jag reaktionen är ungefär densamma!

GoranS

Aktiv medlem
UTU 2022 23-27 Juli
Ett tips är att köpa all sprit man behöver för en dag eller två på bolaget i Idre. Så att det räcker tills man kommer till bolaget i Funäsdalen. I Norge är det väldigt dyrt.
Torde vara enkelt då fyllecykling är något som arrangören tar kraftigt avstånd från!

Dessutom tror jag man kan klara nedbrytningen av kroppen under loppet utan hjälp av den typen av substanser.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer