UTU 2022 23-27 Juli

Peter Gran

Medlem
UTU 2022 23-27 Juli
Hej gott folk…
Hade nöjet att köra MSR 1200, i alla fall de 987 första kilometrarna innan sprickor i kolfiber bakhjulet satte stopp för fortsatt deltagande.

Slänger ut en trevare för att se om någon som anmält inte ska cykla, har dock ej stämt av med jobb mm men det är ett senare problem 😂

Bilagor

• E7B4D66B-64E4-4292-996D-FD973310CA18.png
    E7B4D66B-64E4-4292-996D-FD973310CA18.png
    297.9 KB · Besök: 25

kontrapunkt

Aktiv medlem
UTU 2022 23-27 Juli
Jag vet inte vad Aperol är (låter som något man köper på apoteket?), dricker inte starkt personligen.

Rekommenderar som Göran säger att undvika både alkoholhaltiga drycker till kontrollerna (särskilt de där vi får låna lokal av IOGT), och att skicka glasflaskor / drycker generellt i dropbags. Om inte annat för våra bil-volontärers skull.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
UTU 2022 23-27 Juli
Jag vet inte vad Aperol är (låter som något man köper på apoteket?), dricker inte starkt personligen.

Rekommenderar som Göran säger att undvika både alkoholhaltiga drycker till kontrollerna (särskilt de där vi får låna lokal av IOGT), och att skicka glasflaskor / drycker generellt i dropbags. Om inte annat för våra bil-volontärers skull.
Frågan handlade inte om alkohol men det vart Happyfierat. Ska man bestämma 2 kontroller dit påsarna ska skickas?

Bikzz

Aktiv medlem
UTU 2022 23-27 Juli
Pilgrimsbrevet alltså ! Tänk på att alla måste uppföra sig som en pilgrim. Vit skjorta & törnekrans, späka sig, och mumla så många Ave Maria som ni hinner. Ta med en skärva av korset.

GoranS

Aktiv medlem
UTU 2022 23-27 Juli
Frågan handlade inte om alkohol men det vart Happyfierat. Ska man bestämma 2 kontroller dit påsarna ska skickas?
Ja, varje deltagare får två ”påsar”. Var och en av dessa kan få utskickade till en kontroll. Från början fanns funderingar på att vi skulle erbjuda transport av dropbag runt hela banan om man höll ett tempo motsvarande 5 dagsetapper med ca 30 mil. Av logistiska skäl ströks dock denna tanke.

Mange.

Aktiv medlem
UTU 2022 23-27 Juli
Ja, varje deltagare får två ”påsar”. Var och en av dessa kan få utskickade till en kontroll. Från början fanns funderingar på att vi skulle erbjuda transport av dropbag runt hela banan om man höll ett tempo motsvarande 5 dagsetapper med ca 30 mil. Av logistiska skäl ströks dock denna tanke.
Man får alltså välja vilka kontroller som påsen ska finnas vid.?

Raemoe

Aktiv medlem
UTU 2022 23-27 Juli
Jag har kommit underfund med att jag saknar motivationen för långcykling och därmed UTU. Kan man bli utbränd av en tour? Hur som helst, en biljett finnas att överlåtas om någon känner sig manad!

Peter Gran

Medlem
UTU 2022 23-27 Juli
Är det någon som vet hur stora (antal liter) påsarna är på? Så man vet om man ska ta jacuzzi på släpet efter cykeln eller skick den i ”påsen” 😂

kontrapunkt

Aktiv medlem
UTU 2022 23-27 Juli
Storlek ca 40 · 30 cm. Ingen viktgräns (till skillnad från LEL, som har 2.5 kg), men skicka inte med guldtackor eller liknande bara för att. Se till att elektronik är förpackad väl, och att batterier etc inte ligger så det riskerar bli kortslutning.

Mer regler + schema för när dropbag finns tillgängliga på respektive kontroll kommer på hemsidan inom några dagar. Från flera kontroller avser vi köra hem dropbag i två omgångar, så att den som cyklar lite snabbare kan få dem i Uppsala innan torsdag kväll.

Peter Gran

Medlem
UTU 2022 23-27 Juli
Hur har det gått med bakhjulet?
Åkte på måndagen till cykelaffären och förväntade mig "kalla handen" men de sa att det inte skulle vara något krångel, behövde bara stämma av med leverantören om de kunde ta ett likvärdigt de hade på lager eller vänta på att få ett sänt till sig. På tisdagen ringde de och sa att det kunde ta ett på lager, fick välja mellan 2 olika modeller. så i onsdags efter jobbet var jag förbi och hämtade bakfälg med skiftat hjul på. tog en tur till och från jobbet med det på torsdagen. så nu är man "fit fore fight" igen :)

NotReallyGunde

Aktiv medlem
UTU 2022 23-27 Juli
Älvdalen verkar ju rätt praktiskt för en dropbag, passeras efter 300 och 1200. Frågan är var man strategiskt har påse 2. Ja somliga kanske vill ha den på sista kontroll för att kunna glida in i mål med finstassen på. Får man ner en tweedkostym månne?

kontrapunkt

Aktiv medlem
UTU 2022 23-27 Juli
För kännedom: I morgon kl 12:00 öppnar val av startgrupp.

Det kommer finnas fyra startgrupper, samtliga med 40 personer som gräns. 07:00, 10:00, 14:00 är vanliga startgrupper. Om du väljer någon av dessa kommer våra bemannade kontroller ha öppet till sista stämplingstid.

Vi erbjuder också en startgrupp kl 21:00. Den är avsedd enbart för deltagare som vill cykla på 100 timmar eller mindre. Den har formellt samma tidsgräns, men om du cyklar på längre tid i denna grupp finns det risk att bemannade kontroller längs vägen hunnit stänga.

Se https://pilgrimbrevet.se/rider/

Grimpeur

Aktiv medlem
UTU 2022 23-27 Juli
Älvdalen verkar ju rätt praktiskt för en dropbag, passeras efter 300 och 1200. Frågan är var man strategiskt har påse 2. Ja somliga kanske vill ha den på sista kontroll för att kunna glida in i mål med finstassen på. Får man ner en tweedkostym månne?
Sista alternativet skulle jag satsa på. Minns tidigare äventyr såsom ingenjör Andrés ballongfärd till Nordpolen, vilket var den tidens randolopp. Om jag inte missminner mig så var fracken och champagneflaskorna något av det sista de övergav när de irrade sig fram genom packisen efter att ballongen hade störtat. En stilig entré är allt, då som nu, om man vill prioritera stil. Randocykling handlar ju inte om att vara först....

Bikzz

Aktiv medlem
UTU 2022 23-27 Juli
Sista alternativet skulle jag satsa på. Minns tidigare äventyr såsom ingenjör Andrés ballongfärd till Nordpolen, vilket var den tidens randolopp. Om jag inte missminner mig så var fracken och champagneflaskorna något av det sista de övergav när de irrade sig fram genom packisen efter att ballongen hade störtat. En stilig entré är allt, då som nu, om man vill prioritera stil. Randocykling handlar ju inte om att vara först....

HaHa, men så gick det ju som det gick oxå.

Mange.

Aktiv medlem
UTU 2022 23-27 Juli
Dom släpade även med sig ett helt uppslagsverk över isen, det var väl 22band eller liknande. "pack light, travel far" var inte deras motto.

kontrapunkt

Aktiv medlem
UTU 2022 23-27 Juli
Det vore ju trevligt att kunna göra den bike check i Stockholm för dom som vill

Intressant förslag! Däremot så blir det svårt att göra andra moment där, som uthämtning av brevetkort / vägnötter / karta / dropbag-påsar och inlämning av dropbag. Så får bli i Uppsala så länge.

De som startar i grupperna 10:00 eller 14:00 kan göra allt på lördagen i Uppsala. Däremot önskar vi att de som startar 07:00 hämtar sitt kit och gör bike-check dagen innan. Framför allt för att det kan bli lite för stressigt för både funktionärer och deltagare om 40 personer ska göra allt detta under 30-40 minuter innan start.

Om någon inte kan komma till Uppsala på fredagen: skriv till info@pilgrimbrevet.se så försöker vi lösa det.

MrSthlm

Aktiv medlem
UTU 2022 23-27 Juli
Tänk på att alla måste uppföra sig som en pilgrim. Vit skjorta & törnekrans, späka sig, och mumla så många Ave Maria som ni hinner.

Du menar som Sankt Olof? 😉

Ganska intressant läsning här (de ställer samma fråga som jag, dvs hur sjutton Olav Haraldsson lyckades bli helgonförklarad 🙃):

Hur blev en våldsam viking Nordens mest kända helgon?

Men lite intressant med den här brytpunkten mellan vikingatid och kristendomen. Även en av de mest beryktade vikingarna genom alla tider, Harald Hårdråde (Olavs halvbror) räknades väl som kristen. Så var det säkert men däremot tror jag att graden av fromhet går att diskutera. 😅

Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
UTU 2022 23-27 Juli
Hoppas att ni rutinerade rävar kan dela med er lite vad ni tar med er för packning, kläder etc. 🙂 Det är ju "interessant" i sammanhanget att temperaturen riskerar sjunka till 0.

"Temperaturen ligger ofta kring 15-30 grader på dagen, men det kan snabbt bli kallt på kvällen — temperaturer nära 0 °C grader kan förekomma."

nieves

Aktiv medlem
UTU 2022 23-27 Juli
Hoppas att ni rutinerade rävar kan dela med er lite vad ni tar med er för packning, kläder etc. 🙂 Det är ju "interessant" i sammanhanget att temperaturen riskerar sjunka till 0.

"Temperaturen ligger ofta kring 15-30 grader på dagen, men det kan snabbt bli kallt på kvällen — temperaturer nära 0 °C grader kan förekomma."
Undvik regn och bara ben.

Grimpeur

Aktiv medlem
UTU 2022 23-27 Juli

Jag skall inte köra UTU i år men jag och Grimpeuse har kört en del kalla turer där man behöver hålla värmen. Regnkläder är hemligheten om man vill kunna hålla värmen när det blir kallt. Med regnjacka, regnbyxor, regnvantar (skalvantar) och skoöverdrag så kan man hålla värmen även när det är kallt. Det blir växthuseffekten, dvs man håller inne den uppvärmda luften då den inte kan blåsa bort (och det uppvärmda vattnet inne) . När det blir svårt att hålla värmen är när man inte alstrar energi (såsom lagar punka mitt i natten, rullar utför, tar en kort sov paus) men även blåst, regn, snöblandat regn förutom kylan spelar in. Beroende på prognos så hade jag bytt regnbyxor mot rainlegs alt lagt regnbyxor i dropbag.

fhloston

Aktiv medlem
UTU 2022 23-27 Juli
Jag skall inte köra UTU i år men jag och Grimpeuse har kört en del kalla turer där man behöver hålla värmen. Regnkläder är hemligheten om man vill kunna hålla värmen när det blir kallt. Med regnjacka, regnbyxor, regnvantar (skalvantar) och skoöverdrag så kan man hålla värmen även när det är kallt. Det blir växthuseffekten, dvs man håller inne den uppvärmda luften då den inte kan blåsa bort (och det uppvärmda vattnet inne) . När det blir svårt att hålla värmen är när man inte alstrar energi (såsom lagar punka mitt i natten, rullar utför, tar en kort sov paus) men även blåst, regn, snöblandat regn förutom kylan spelar in. Beroende på prognos så hade jag bytt regnbyxor mot rainlegs alt lagt regnbyxor i dropbag.

En erfarenhet jag har dragit är att kalla fingrar kan vara rent av farligt. På MSR behövde jag hjälp med att dra upp en dragkedja efter att vi hade förstärkt klädsel och bytt till torra handskar. Som tur är var jag inte ensam och fick hjälp av @Peter Gran. Vid en punka hade jag varit chanslös.

GoranS

Aktiv medlem
UTU 2022 23-27 Juli
Finns ju inga (vettiga) prognoser som är för själva loppet ännu. Om man kikar på Högvålen, som ju passeras på hemvägen, får man i alla fall en indikation på att det är bra att ha en plan för hur man hanterar temperaturer som inte är så våldsamt somriga. Sen hoppas vi förstås att det ska bli en fin tur utan alltför låga temperaturer.

1657560020516.png

Topp