Utvärdering av rejäla dragkrokshängda cykelhållare

Freddie L

Aktiv medlem
Thule-lås är mest för syns skull. Jag har en vajer med hänglås som jag ”säkrar” cyklarna mot stället om jag behöver lämna dem utan uppsikt en kort stund, inga illusioner om att det stoppar en motiverad tjuv, men spontanstöld borde avskräckas. Stället (Easyfold) bor i backluckan på nätterna. Jag fattar inte heller att de inte stjäls oftare?

Valhalla_

Aktiv medlem
Letade också efter ett plattformställ för fyra cyklar utan att hitta något som föll mig i smaken (utan att kosta en förmögenhet).
Själv är som vi vet bäste dräng så detta var vad det blev. Kanske kan funka som inspiration för någon som också går i tankar på att bygga eget!

Visa bilaga 428024Visa bilaga 428025
Gillar't !!
Har funderat på att bygga liknande fast för en enda hoj. Ett som är smidigt att baxa i och ur garaget. Hur löste du dragkroksinfästningen?

Gillar't !!
Har funderat på att bygga liknande fast för en enda hoj. Ett som är smidigt att baxa i och ur garaget. Hur löste du dragkroksinfästningen?
D1123787-EFC9-4FB9-A173-1DBDE221DDCA.jpeg

Såhär!

Fyra M12 som klämmer 10mm plåtar med hål i. Undertill finns en justerbar skruv som stödjer mot skaftet strax under själva kulan.
Den lossade skruven plockas bort helt och de andra lossas när den ska monteras/demonteras.
Detta blev väldigt stadigt, dragkroken flexar mer än hållaren!

Johncon

Medlem
Kör tygklädd kätting genom ramen och runt mitt Velocompact om jag ska in och handla eller nåt. Känns hyfsat ok en stund iaf.

Införskaffat en Velocompact och den är den funkar rätt så bra med 4 cyklar. Svajar något när man tiltar så där skulle ha vilja ha en arm som stöd tex.

Hursomhelst, bra tips med kättingen, nuvarande lås är isf omständiga och hindrar att någon bara för för sig att ta en cykel.

Johge

Aktiv medlem
Införskaffat en Velocompact och den är den funkar rätt så bra med 4 cyklar. Svajar något när man tiltar så där skulle ha vilja ha en arm som stöd tex.

Hursomhelst, bra tips med kättingen, nuvarande lås är isf omständiga och hindrar att någon bara för för sig att ta en cykel.
Jag har också en velocompact. Tänkte skruva dit en vajer som stöd när man tiltar stället.. tror att vissa andra thulemodeller redan har en sån stödvajer?

Yeew!

Aktiv medlem
Tex, Velospace har wire, mitt gamla Euroclassic hade en lång slitsad plåt istället, Velocompact och Eayfold bygger på en annan konstruktion, vid tiltning stannar plattformen mot ändpluggen på basramen, kanske känns lite svajigare då stoppet sitter precis inne i rotationscentrum, men inget man behöver stärka upp - wiren sitter ju längre ut och ger ett mer distinkt stopp.
164700237-origpic-360ac1.jpg

fredrikw

Aktiv medlem
Så konstruktörerna på Thules beräkningar av maxvikt på stället trumfas av magkänslan? Det låter rimligt.

En följdfråga, litar du på att stället sitter kvar på dragkroken? Om ja, varför då? Om nu de inte kan konstruerar stället så att det håller menar jag...

Johge

Aktiv medlem
Så konstruktörerna på Thules beräkningar av maxvikt på stället trumfas av magkänslan? Det låter rimligt.

En följdfråga, litar du på att stället sitter kvar på dragkroken? Om ja, varför då? Om nu de inte kan konstruerar stället så att det håller menar jag...
Är frågan till mig? Om ja så handlar magkänslan om att om någon av mina barn tiltar ner stället med alla cyklar på och av någon anledning inte håller emot tills stoppet kommer så kommer något gå sönder.. därav känner jag att en extra förstärkning inte skulle vara dumt. Att stället sitter kvar på dragkroken är jag inte ett dugg orolig över...Är inte orolig ens vid 40-50km/h över tillåten hastighet

Johncon

Medlem
Med den konstruktionen är det nog bäst att långsamt fälla ner paketet (4cyklar) för det lär nog inte hålla i längden om man inte håller emot (tex att man skulle råka tappar greppet 1-2 gånger).

Jacoba

Aktiv medlem
Letade också efter ett plattformställ för fyra cyklar utan att hitta något som föll mig i smaken (utan att kosta en förmögenhet).
Själv är som vi vet bäste dräng så detta var vad det blev. Kanske kan funka som inspiration för någon som också går i tankar på att bygga eget!

Visa bilaga 428024Visa bilaga 428025
Schysst! Det här inlägget förtjänar en egen dyi-tråd! Eller berätta mer om material, vikt, kostnad etc. @Maximarcus

moros

Aktiv medlem
Tips på något enklare ställ, ej plattform, alltså typ hang-on (behöver inte vara Thule) som tar 2 st moderna FS med lätthet? Jag har ett Thule platform för dagligt bruk men skulle behöva ett som kan flyttas lite enklare för enskilda tillfällen. Jag har ett från Jula som man bara hänger på kroken, och det duger till vardagscykel men jag kan inte få på två riktiga cyklar på ett vettigt sätt. Framförallt är det svårt att få upp dom ordentligt från marken

Yeew!

Aktiv medlem
Skulle säga att en en plattfomshållare (med hjulskenor) är det enda som fungerar bra, saxarna fungerar bara optimalt på äldre traditionella ramar med horisontellt överrör, och därför är Thules den sämsta, med gummikutsar på rören för att fästa just dessa är de i vägen i alla andra fall, de billigare varianter som Jula, Biltema mm. säljer har ju två tunna rör där man kan trä på en cykel med lite mer variationer, som stulen bild nedan från annan happytråd så vackert illustrerar.
Huvudproblemet är att avstånd och höjd på fäströren inte är individuellt justerbara och därför hamnar moderna cyklar oftast hängande snett som på högra bilden.
ställ.jpg

explorista

Ny medlem
Lång tråd & massor av info, men ändå svårt att hitta. Funkar Velospace2 / Velocompact2 / Easyfold XT2 för två endurocyklar med boost? Eller är det bättre att köpa trecykelvarianten?

Bengt-re

Aktiv medlem
Lång tråd & massor av info, men ändå svårt att hitta. Funkar Velospace2 / Velocompact2 / Easyfold XT2 för två endurocyklar med boost? Eller är det bättre att köpa trecykelvarianten?

För feta dh/enduro/+ cyklar är det vettigast att anse kapaciteten på stället vara -1 mot vad thule säger. För racercyklar stämmer deras kapacitet lätt.

explorista

Ny medlem
För feta dh/enduro/+ cyklar är det vettigast att anse kapaciteten på stället vara -1 mot vad thule säger. För racercyklar stämmer deras kapacitet lätt.
Ja, jag har förstått det. Bara funderar på Easyfold som ju verkar ha rätt mycket plats, om det behövs 3 platser för två cyklar där med (för att slippa padding i någon form).

Hälsingland

Aktiv medlem
Tack för svar! Även på Easyfold och Velospace, de verkar ha rätt mycket plats mellan cyklarna i 2varianten?

Jag har velocompact, fick kolla beställningen för att veta vilken det är.. Så den kanske som namnet antyder är mindre? Jag vet faktiskt inte, men när jag och en kompis åker så står cyklarna med en tom plats i mitten och det tar ändå i någonstans även om det inte är ett problem, bara att sänka droppern el.dyl så inte styret tar i.

explorista

Ny medlem
Jag har velocompact, fick kolla beställningen för att veta vilken det är.. Så den kanske som namnet antyder är mindre? Jag vet faktiskt inte, men när jag och en kompis åker så står cyklarna med en tom plats i mitten och det tar ändå i någonstans även om det inte är ett problem, bara att sänka droppern el.dyl så inte styret tar i.
Tack för svar! Tror Velocompact är något mindre än de andra, men den verkar ju funka med då!

Hälsingland

Aktiv medlem
Tack för svar! Tror Velocompact är något mindre än de andra, men den verkar ju funka med då!

Japp, vi är fyra st i familjen och tre som cyklar så än så länge är det inget problem att få med allas cyklar. Barnen är fortfarande rätt unga, 16", 24" och 29" lastade här.

Bilagor

• 0939C8F8-7052-436C-83E7-EEB5D46528C3.jpeg
    0939C8F8-7052-436C-83E7-EEB5D46528C3.jpeg
    616.4 KB · Besök: 166

Yeew!

Aktiv medlem
Gjorde en liten sammanställning för ett tag sedan på Thules hållare och avstånden mellan cyklarna;
Easyfold 3b 22/19cm cm avstånd mellan cyklarna (mindre avstånd mellan de två yttersta)
Easyfold 2b 22cm
VeloSpace XT 3B 19cm
VeloSpace XT 2B 25cm
Velocompact 3B 19cm
Velocompact 2B 19cm

explorista

Ny medlem
Gjorde en liten sammanställning för ett tag sedan på Thules hållare och avstånden mellan cyklarna;
Easyfold 3b 22/19cm cm avstånd mellan cyklarna (mindre avstånd mellan de två yttersta)
Easyfold 2b 22cm
VeloSpace XT 3B 19cm
VeloSpace XT 2B 25cm
Velocompact 3B 19cm
Velocompact 2B 19cm
Super! Dock svårt att föreställa sig vad det faktiskt innebär när cyklarna väl är lastade, men Velospace & Easyfold för 2 låter ju som att det borde funka.

explorista

Ny medlem
Tack för alla tips och svar. :) Jag landade i en EasyFold XT 3 och är supernöjd. Har sammanfattat ett inlägg mellan skillnaderna på Thules hållare efter infon in den här tråden och lagt upp lite bilder på hur det ser ut med två lastade endurocyklar varav en med boost, kanske hjälper det någon! :)

http://explorista.se/cykelhallare-for-mountainbike-thule-easyfold-xt-3/

Om någon info är fel eller om du vill tillägga något så kommentera gärna eller hojta till här!

Emil777

Aktiv medlem
Jag hade velocompact. Men bytade till velospace. Nu kan man typ gå mellan cyklarna på stället.... :)
Hej Marr, låter som du kan guida mig rätt.
Jag står i valet mellan velocompact och velospace. Är det lättare och mindre meckande att lasta på velospace?
Letar efter en lösning som är snabb för att lasta cyklar och åka en kort bit rill bl.a cykelträningar och även kunna ha med på långturer men då kan jag ta tiden att lasta noggrannt med tex skavskydd osv.
Skiljer 1800kr till försel för velo compact.

vad skulle du valt?

vänlig hälsning
Emil

marr

Moderator
Forumvärd
Hej Marr, låter som du kan guida mig rätt.
Jag står i valet mellan velocompact och velospace. Är det lättare och mindre meckande att lasta på velospace?
Letar efter en lösning som är snabb för att lasta cyklar och åka en kort bit rill bl.a cykelträningar och även kunna ha med på långturer men då kan jag ta tiden att lasta noggrannt med tex skavskydd osv.
Skiljer 1800kr till försel för velo compact.

vad skulle du valt?

vänlig hälsning
Emil
Velospace. Eftersom det är så mycket större är det klart enklare att lasta cyklarna tycker jag.

Jag använder det som du tänkt. Hänger på, tar 2min.lastar cyklarna 2min. Kör. Inga skavskydd behövs. Kört 100tals mil också, inga problem.

Emil777

Aktiv medlem
Tack för snabbt svar!
Är det Velospace xt3 du kör med ?
Jag var otydlig, valet jag står mellan är velocompact 3 vs Velospace 3.
/Emil

Fundadores

Aktiv medlem
Nä, har den för två. Antingen har vi eller 4hojar. Vid fyra så får takräcke monteras

Kör man 2:an finns en extra skena att köpa till. Då blir det ju inte fullt så klumpigt som den med 3 om man bara kör 1-2 cyklar oftast. Totalt blir det kanske 600-700 kr dyrare. Att köpa 2 + extra skena, än att köpa den med 3 från början.

marr

Moderator
Forumvärd
Kör man 2:an finns en extra skena att köpa till. Då blir det ju inte fullt så klumpigt som den med 3 om man bara kör 1-2 cyklar oftast. Totalt blir det kanske 600-700 kr dyrare. Att köpa 2 + extra skena, än att köpa den med 3 från början.

Ah, men den extra skenan hamnar ganska nära yttersta hojen har jag för mig. Tror även samma finns till dem för tre?
Men i mitt fall så är det i princip 2 eller 4 som gäller. 2 är spontant kortare turer. 4, då pratar vi semester. Då är de helt ok att hänga på takräcket.

heffat

Ny medlem
Har 3+extra skena och får alltid sätta skavskydd på de 2 yttersta cyklarna (typiskt 2st Riprock i 20” och 24”). Funkar men är inte supersmidigt.

Någon som testat en buzzrack eazzy 4?:

Jag är egentligen ute efter en thule thule velocompact 927 (med extra-skenan) men just nu ligger de i rätt högt pris (~5000kr) och jag ser på prishistoriken på prisjakt att de "brukar" ligga på ~4500kr. Så det tar lite emot att köpa en sådan nu!

Jag läste recension på ovanstående buzzrack och den verkar riktigt bra om man utgår från recensionen:

Den har lite fler finesser än velocompact:en iom att den är ihopfällbar och plats för 4 cyklar, men är osäker på kvalitén?

calinde

Medlem
Någon som testat en buzzrack eazzy 4?:

Jag är egentligen ute efter en thule thule velocompact 927 (med extra-skenan) men just nu ligger de i rätt högt pris (~5000kr) och jag ser på prishistoriken på prisjakt att de "brukar" ligga på ~4500kr. Så det tar lite emot att köpa en sådan nu!

Jag läste recension på ovanstående buzzrack och den verkar riktigt bra om man utgår från recensionen:

Den har lite fler finesser än velocompact:en iom att den är ihopfällbar och plats för 4 cyklar, men är osäker på kvalitén?
Har ett buzzwing för tre cyklar. Det är gjort i stål så det är tungt, gissar att thule är Al? betalade typ 1600 på någon rea från atredo. Funkar jättebra. Långa cyklar riskerar att hamna utanför hjulhållarna skulle jag tro. Rostar lite och remmar och sånt ger lite sämre kvalitetskänsla än thule. Men håller. Bra plats mellan cyklar.

salle

Aktiv medlem
Jag har också buzzrack för 4 cyklar, dock en annan version än den du länkar till som inte verkar finnas längre. Bra kvalité och inga problem alls, bra med plats mellan cyklarna även med stora 29" boost MTB. Jag är nöjd.

Tack för input! Det får bli en eazzy-4! Det verkar vara jämförbara finesser med rätt mycket dyrare thule easyfold, om än kanske inte samma kvalité

Yeew!

Aktiv medlem
Bara ett inlägg i debatten!

En sak som många verka glömma bort när det gäller dragkrokställ är säkerheten, de flesta ställ fungerar säkert bra till vardags men skulle olyckan var framme är det otäkt att se vad lite de klarar, en krock i 30km/h eller en undanmanöver i 50km/h och många ställ klappar ihop totalt med skador på både cyklar och bil som följd.

Många blinkar inte för att köpa en cykel för tiotusentals kronor, men lägga en tusenlapp eller två extra för ett bra ställ att transportera dem på verkar ingen vilja lägga!

Jag har haft flera ställ för dragkrok - alla från Thule, första redan 2007, har följt utvecklingen av dem och har läst en hel del tester genom åren. Genomgående är att Thule hamnar i topp i varenda körtest - medans konkurrenter trillar av eller roterar in i bilen, tappar cyklar och går i bitar, är det värt det?

Framför allt skulle jag säga att Thules kulkopplingar numera är outstanding, finns inga konkurrenter som är i närheten där - tror det är hemligheten bakom deras koncept och gör dem snäppet bättre än de mesta på marknaden.

Bilagor

• 2021-03-09_092402.jpg
    2021-03-09_092402.jpg
    118 KB · Besök: 18
  • 2021-03-09_094140.jpg
    2021-03-09_094140.jpg
    80.7 KB · Besök: 19

jagärintecyklistmen

Aktiv medlem
Jag har siktet inställt på julas plattformshållare för fyra cyklar. Är det någon som har koll på om den brukar säljas billigare då och då, eller är det bara att slå till?

Yeew!

Aktiv medlem
Ursäkta att jag är påstridig, är själv prismedveten och letar alltid bra priser, men de här cykelhållarna är helt fel ställe att tjäna sig en tusing eller två!

Händer att de kör kampanjer på den, men vill du ha den?
Har du läst recensionerna? Klippt lite ur de negativa reflektionerna, det räcker för mig!

Dålig Kinaproduktion:
- låg materialkvalitet - ogenomtänkt utförande - felaktig bruksanvisning - usel komponentmontering.
Ångrar bittert att jag sålde min tidigare Thule för att få plats med ytterligare en cykel, mycket dumsnålt att köpa detta skräp.
Rekommendation: det räcker att spara ihop några tusenlappar till för att kunna köpa något som är ASTRONOMISKT bättre - det tänker jag göra.
- Manualen är extremt dålig och enormt förbryllande.
- Kvalitén på skruvarna är riktigt dålig. Har fått byta ut flera av dem till bättre. (köp en gängad stång)
- Tipp-funktionen kräver att baklyset monteras på ett annat sätt än det står angivet i manualen. Ni måste montera dem i det övre läget, annars slår bakljusen i marken.
Neutrala Reflektioner - Spännremmarna hålls på plats med popnitar. Rekommenderar extra spännband för hjulen vid långa resor.
Redan första turen så lossnade en hjulhållare. Plasten sprack och den lilla M6 skruven gick rakt igenom. Som ett under kom hjulet på cykeln inte i kontakt med vägbanan. Det hade då blivit betydligt allvarligare konsikvenser. Man måste som jag ser det ha ett extra spånnband så att hjulet sitter fast i profilen som håller hjulhållaren. Vore bra om detta kan gå ut tuill de som köpt en sådan cykelhållare så att inga flerra olyckor händer
Dålig monteringsanvisning. Sämre kvalitetskänsla. Har efter en vecka reklamerat produkten.
Så prisvärd ut på bild och det var bra pris på kampanj. - Dålig kvalité på plastdetaljer som spruckit och reklamerats. - Stort minus att det inte finns plats för reg.skyltshållare. - TUNG!
+ Priset
- Dålig kvalite

Bilagor

• 2021-03-13_121530.jpg
    2021-03-13_121530.jpg
    115.1 KB · Besök: 95
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer