Utvärdering av rejäla dragkrokshängda cykelhållare

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag klippte den gamla når jag skiftade. Skalade och skruvade ihop den nya.
Tror det är färgkodat. Med betoning på tror.
Jag har för mig att det är färgkodat. Bara googla upp - det är någon sorts standard. Till min var det två ledare som skulle till vissa stift (bromsljuset tror jag) så där körde jag med ferruler för att få båda ledarna att sitta pålitligt. Det går säkert bra ändå, men lite miljöskadad av jobbet tror jag...

SmartSelect_20200315-121719_Chrome.jpg

Gushem

Aktiv medlem
Eh, det löste sig tydligen med jula-adaptern, var tvungen att vålda mer än planerat bara

salle

Aktiv medlem
Är på jakt efter ett plattformsställ för fyra cyklar. Buzzrack Buzzwing 4 (3212:-) har nämnts ovan men samma märke har även en modell som heter Buzzrack Eazzy-4 (4185:-). Någon som har någon erfarenhet av dessa?
Nöjd med mitt Buzzbee (https://www.atredo.se/cykelhaallare...uzzrack---buzzbee---cykelhaallare----4-cyklar), finns lite bilder längre bak i tråden. Jag tänker att de lite dyrare varianterna har fler trevliga funktioner som vikbarhet och tippning. Bra kvalitet på mitt ställ iaf så går nog igen i de finare modellerna.

Leffe

Aktiv medlem
Vad tror ni om att köpa ett litet släp istället? Bor man i hus så får man åka hämta ett släp varannan helg ändå tycker jag...

Leffe

Aktiv medlem
Baksidan är ju att du får väll inte får köra full fart på motorväg tex.
Nej men det är inte så ofta det sker. Åker jag så långt slänger jag ändå in cykeln i bagaget för att kunna brassa på utan att ha ångest över att cykeln ska lossna och landa under en lastbil.

Kartago

Ny medlem
Hej. Jag köpte nyligen ett Euroway G2 lite halvt på impuls och jag undrar lite över stagen/armarna som ska hålla fast ramen. Jag har en Crescent Helag hybridcykel, 59 cm ram, och jag har svårt att få cykeln att stå helt rak på stället. Den lutar en aning utåt när jag satt fast klämman. Jag skulle vilja kunna antingen flytta in klämman på staget eller flytta ut skenan en aning på själva stället. Eller vad gör jag för fel när jag inte lyckas?

Kan man förresten använda klämman hur som helst? (Dvs på vilken ram som helst och från vilket håll som helst).

Yeew!

Medlem
Thules Bike arms tycker jag är rätt flexibla, särskilt på min Velocompact där de går kroka loss från cykelbågen, du kan i princip använda hela övre halvan av bågen, och längden på dem ska väl vara anpassade så de är lika långa som hjulskenans avstånd ut från bågen. Kanske lite överlånga så man kan nå snett uppåt till en större ram, så lite bakåtlutning kan man nog få ibland.
Exempel från bruksanvisningarna, finns att ladda ned på https://www.thule.com/sv-se/bike-rack/towbar-bike-racks
2020-07-02_222749.jpg

Yeew!

Medlem
Vad tror ni om att köpa ett litet släp istället? Bor man i hus så får man åka hämta ett släp varannan helg ändå tycker jag...
Åker jag så långt slänger jag ändå in cykeln i bagaget för att kunna brassa på utan att ha ångest över att cykeln ska lossna och landa under en lastbil.
Finns ju små nätta MC-släp för en eller två hojar, men jämfört med en rejäl hållare på kroken ser jag inga fördelar?
Dragkrokshållaren är lättare att stuva undan, enklare körning/parkering/backning, ingen hastighetsbegränsning som sagt, Thules hållare sitter som berget på kroken, cykeln sitter sen i tre fästpunkter så skulle man tappa en cykel har man nog glömt dra ett spännband eller två!
2020-07-02_224433.jpg

Leffe

Aktiv medlem
Mja en kärra lär det inte bli för de är dyrare än sin vikt i guld numera.

Kartago

Ny medlem
Thules Bike arms tycker jag är rätt flexibla, särskilt på min Velocompact där de går kroka loss från cykelbågen, du kan i princip använda hela övre halvan av bågen, och längden på dem ska väl vara anpassade så de är lika långa som hjulskenans avstånd ut från bågen. Kanske lite överlånga så man kan nå snett uppåt till en större ram, så lite bakåtlutning kan man nog få ibland.
Exempel från bruksanvisningarna, finns att ladda ned på https://www.thule.com/sv-se/bike-rack/towbar-bike-racks
Visa bilaga 427328
Ja, precis, det blir lite bakåtlutning hur jag än gör. (Så mycket som jag testat i alla fall). Min cykel verkar dock sitta bra, trots den lilla lutningen. Vet inte hur det skulle bli med två cyklar.

Hittade inte manualerna där, men googlade fram den. Den jag hittade var aningen bättre än det lilla häfte som följde med, men ingen större skillnad. Din bild tydligare, dock. Tack.

En sista fråga.Vredet under handtaget, hur/när behöver man använda det?

Tufvan

Medlem
Ja, precis, det blir lite bakåtlutning hur jag än gör. (Så mycket som jag testat i alla fall). Min cykel verkar dock sitta bra, trots den lilla lutningen. Vet inte hur det skulle bli med två cyklar.

Hittade inte manualerna där, men googlade fram den. Den jag hittade var aningen bättre än det lilla häfte som följde med, men ingen större skillnad. Din bild tydligare, dock. Tack.

En sista fråga.Vredet under handtaget, hur/när behöver man använda det?
För att justera hur den klämmer fast på dragkrokskulan. Små variationer i storlek på kulorna antar jag så då kan det justeras med vredet så att hållaren sitter fast ordentligt.

n3wton

Aktiv medlem
Har som snabbast tittat på ställ till dragkrok för minst 3 cyklar, men har svårt att få överblick över funktionerna osv. Vilket Thuleställ har plats för minst 3 cyklar och kan fällas ned så man kan öppna bakluckan, utan att kosta 9-10k? Kommer använda det ytterst sporadiskt åtminstone i nuläget, och vill därför hålla nere priset.

Yeew!

Medlem
Alla listade nedan kan tiltas för att komma åt bakluckan.
De presenteras i fallande prisordning på hemsidan, Thule RideOn billigast.
Skulle dock inte rekommendera dig att köpa något under VeloCompact, den är billigast bland de ställ som är av deras sista generation/har alla "features", EuroRide och RideOn är riktigt gamla produkter som bara ska vara billiga..
EasyFold/VeloSpace/VeloCompact (endast 3bike versionen) har dessutom den nyaste kulkopplingen.

Thule EasyFold XT 3 9999kr
Thule VeloSpace XT 3 7899kr
Thule VeloCompact 3 5799kr
Thule EuroRide 4999kr - äldre sortens armar som inte går lossa från cykelbågen
Thule RideOn 3 3399kr - saknar armar med klor

Riktriserna på Thules hemsida brukar ligga i topp, finns alltid någontusenlapp att tjäna om man letar runt lite, hittade just nu dessa exempel;
Thule cykelhållare RideOn 3 2720 SEK https://www.gardsman.se/cyklar/till...dwFuLYwK_KpaZlRnYm6RovRozhVTV49MaAgqcEALw_wcB
Thule cykelhållare VeloCompact 3 (7-pin)4640 SEK https://www.gardsman.se/cyklar/till...B4IJ37o6AhQpiCeyftkAaLnQ5zKY2F3QaApmDEALw_wcB

NiclasY

Aktiv medlem
Köpte velocompact, men fick lämna tillbaka den eftersom den inte var kompatibel med Passatens (B7) el-fällbara drag. Bytte till en Euroride med löstagbara armar. Passar fint.

Kartago

Ny medlem
Skulle dock inte rekommendera dig att köpa något under VeloCompact, den är billigast bland de ställ som är av deras sista generation/har alla "features", EuroRide och RideOn är riktigt gamla produkter som bara ska vara billiga..
EasyFold/VeloSpace/VeloCompact (endast 3bike versionen) har dessutom den nyaste kulkopplingen.

Riktriserna på Thules hemsida brukar ligga i topp, finns alltid någontusenlapp att tjäna om man letar runt lite, hittade just nu dessa exempel;
Thule cykelhållare RideOn 3 2720 SEK https://www.gardsman.se/cyklar/till...dwFuLYwK_KpaZlRnYm6RovRozhVTV49MaAgqcEALw_wcB
Thule cykelhållare VeloCompact 3 (7-pin)4640 SEK https://www.gardsman.se/cyklar/till...B4IJ37o6AhQpiCeyftkAaLnQ5zKY2F3QaApmDEALw_wcB
Euroway G2 kan också tiltas. Kanske en gammal modell, men den säljs fortfarande på många ställen. (Köpte min för en månad sedan för 2600.

grief

Medlem
Köpte velocompact, men fick lämna tillbaka den eftersom den inte var kompatibel med Passatens (B7) el-fällbara drag. Bytte till en Euroride med löstagbara armar. Passar fint.
Vad var det som inte passade? Körde ett Velocompact 927 på min Superb III för ett tag sedan utan problem och jag vill minnas att det var samma drag på Passaten 2019 jag hade som tjänstebil.

NiclasY

Aktiv medlem
För kort minavstånd ner för att kroken skulle bottna (Westfalia drag).
Edit: eller ja, det funkar om man inte behöver använda kontakten som det sitter en adapter i på bilden.
20200430_202913.jpg

n3wton

Aktiv medlem

Tack för grym sammanställning!

mtbfredde

Medlem
Har köpt ett Euroway G2 nyss, men är lite nojig när det gäller att klämma fast kolfiberram. Tror ni man behöver lägga något mellan eller kan man klämma direkt på ramen ? Den har ju inte varianten med moment i klämmorna. Har funderat på att dra ett varv slang eller lite rörisolering där man sätter klämman.

cwh1973

Medlem
Har köpt ett Euroway G2 nyss, men är lite nojig när det gäller att klämma fast kolfiberram. Tror ni man behöver lägga något mellan eller kan man klämma direkt på ramen ? Den har ju inte varianten med moment i klämmorna. Har funderat på att dra ett varv slang eller lite rörisolering där man sätter klämman.
Kört 120mil ToR 3ggr med thule och kolfiberram. Inga problem men som du tänker så lägg något mjukt mellan klämma och ram, typ gummiplatta eller annat med lite tjocklek och hyffsad styvhet. Jag kompletterar med ett spännband runt bågen och extra punkter på ramen. Alternativt köper du thules tillbehör som spänns mellan styrstam och sadelstolpe för att klämman skall sitta stenhårt på den istället.

mvh /C

cwh1973

Medlem
För er med längre resrutter med cyklar på dragkroken kan jag rekommendera nedan produkt i länken....även smutt vid förvaring i förrådet/källaren/garaget. Mindre bling som syns vid första ögonkastet också, så någon klåfingrad lär missa den rent statistiskt ;-D
För er som är bekymrade över att det ska flaxa runt eller låta så kan jag lugna er med att det funkar perfekt 120mil och i hastigheter 110-120 ;-D
/C
äldre modell hos evalds

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Ännu en grej som skaver på lacken är precis vad jag önskar mig 😉

Kolfiber är inte så ömtåligt om man klämmer med lite förnuft.

NLC

Aktiv medlem

Stort tack för uppdateringen, men jag är inte med på vad som skiljer de nya "toppmodellerna". Klipp och klistrat från Thules hemsida blir man inte mycket klokare.
  • Thule EasyFold XT 3 - "Den helt hopvikbara, kompakta och lättanvända cykelhållaren för dragkroksmontering, som passar alla typer av cyklar."
  • Thule VeloSpace XT 3 - "Den mångsidiga cykelhållaren för alla typer av cyklar – från elcyklar och fatbikes till barncyklar."
  • Thule VeloCompact 3 - "Lätt och kompakt hållare för daglig användning (för tre till fyra cyklar)."

EDIT: Efter lite djupare efterforskning så verkar det som att VeloSpace och VeloCompact har möjlighet till en 4e cykel (dock fortfarande max 60 kg totalt) medan EasyFold är lättare att förvara när den inte sitter på kroken. EasyFold och VeloSpace har AcuTight vred vilket är valbart tillbehör för VeloCompact. De har även 5 kg högre maxvikt (30 kg) per cykel än VeloCompacts 25 kg. VeloSpace har den "unika" fördelen att man för 5 papp till kan montera en låda istället för cyklar bakom bilen...

Lutar åt en av EasyFold eller VeloSpace så frågan är väl hur mycket man uppskattar att kunna rulla schabraket när det är ihopfällt och om det är värt 2 tusen extra.

Freddie L

Aktiv medlem
En sak till man behöver hålla koll på, hur breda cyklar ska transporteras. Lvg-hojar är inga problem. Men Boost-Mtb får man se upp med, de kan vara mycket svåra att placera bredvid varandra. Det finns mått på Thules hemsida, avstånd mellan cyklar i sida. Men för de som inte orkar kör jag lite fritt från minnet, jag räknat med att någon korrigerar om jag minns fel!
- Easyfold XT 3 - två breda platser, en smal ytterst.
- Velospace XT 3 - tre breda platser.
- Velocompact 3 - tre smala platser.

Vad som händer om man hänger på en fjärde på Velospace och Velocompact har jag ingen uppfattning om.

Själv äger jag Easyfold och gillar den. Jag hade nog inte velat ha en tyngre eller otympligare variant, jag slänger in den i luckan ibland när jag parkerat på ett sånt ställe. Jag har kört lika olika varianter, fatbike + Boost + non-Boost, två Boost + non-Boost, etc. Men aldrig tre Boost, tror dock att det kan fungera om man har lite olika längder på cyklarna åtminstone. Vi är fyra i familjen, så ibland åker takräcket på, men oftast 1-3 cyklar på stället. Smidigt!

tanksen

Medlem
Tre boost och en fjärde mindre mtb har jag kört på velocompact 927, bl. a tor finale ligure. Går med pusslande och rörisolering, inte supersmidigt dock. Funderar därför på att komplettera med takställ och köra två där, ffa för snabbare lastning.

Letade också efter ett plattformställ för fyra cyklar utan att hitta något som föll mig i smaken (utan att kosta en förmögenhet).
Själv är som vi vet bäste dräng så detta var vad det blev. Kanske kan funka som inspiration för någon som också går i tankar på att bygga eget!

5103DA7E-6B8D-45AD-9B7F-2E5E8BEC4FDB.jpegCFAF9FE2-7976-4C5F-B859-50D49ED32BC9.jpeg

Yeew!

Medlem
Stort tack för uppdateringen, men jag är inte med på vad som skiljer de nya "toppmodellerna". Klipp och klistrat från Thules hemsida blir man inte mycket klokare.
Kan utveckla mig lite till;
Äger en Easyfold XT 2B och en VeloCompact 3B, har tidigare haft VeloCompact 2B och Euroclassic G6 och en Euroway.

Det jag menar med sista generationen är att de har den nya stabilare kulkopplingen, (på bild i någon post högre upp där den har problem på Passatens krok) De tidigare jag hade och VeloCompact 2B:en har en enklare koppling som öppnar framåt-bakåt. Fördelen med de nya är att du trär på den uppifrån och hållaren sitter där tills du klämmer åt den. De tidigare trillar i backen om du lossar kopplingen och inte håller i bakljusrampen.

Sedan får man se upp med cykelavstånden som skiljer sig en del, och förmodligen anpassningen till e-bikes som en del klarar 30kg/plats.
Easyfold 3b 22/19cm cm avstånd mellan cyklarna (minst mellan de två yttersta) 2x30kg eller 3x20kg
Easyfold 2b 22cm avstånd mellan cyklarna vikt 2x30kg
VeloSpace XT 3B 19cm avstånd mellan cyklarna vikt 2x30kg eller 3x20kg
VeloSpace XT 2B 25cm avstånd mellan cyklarna vikt 2x30kg
Velocompact 3B 19cm avstånd mellan cyklarna 2x30kg eller 3x20kg, adapter till 4:e cykel finns att köpa
Velocompact 2B 19cm avstånd mellan cyklarna maxlast 46kg och max 25kg på en plats

Spacekitty

Aktiv medlem
Lutar åt en av EasyFold eller VeloSpace så frågan är väl hur mycket man uppskattar att kunna rulla schabraket när det är ihopfällt och om det är värt 2 tusen extra.
Jag har aldrig rullat min EasyFold, ser inte riktigt hur det ska göras med nån reda. Jag fäller ihop den, lyfter med ena handen i handtaget som blir och andra handen på metallbågen. Fördelen är att den tar lite mindre utrymme vid förvaring och går att fälla ihop och lägga i bilen.

Jensen

Aktiv medlem
Jag har aldrig rullat min EasyFold, ser inte riktigt hur det ska göras med nån reda. Jag fäller ihop den, lyfter med ena handen i handtaget som blir och andra handen på metallbågen. Fördelen är att den tar lite mindre utrymme vid förvaring och går att fälla ihop och lägga i bilen.
vadå, fäller ihop. Sätter dit stroppen som håller ihop halvorna när det är uppfällt. Rullar i det i väskan (om man har sådan), tar i stroppen o knatar iväg med stället rullande efter en som en resväska av äldre modell. Ändå rätt smidigt tycker jag. I alla fall på 3an som ändå är rätt stor.
Men sjukt smidigt. Får själv in min easyfold 3 Xt på höjden på ena kanten i bagaget, så tar ju Max upp dess bredd ihopfällt i bilen. Riktigt nöjd med det.

mtbfredde

Medlem
Kört 120mil ToR 3ggr med thule och kolfiberram. Inga problem men som du tänker så lägg något mjukt mellan klämma och ram, typ gummiplatta eller annat med lite tjocklek och hyffsad styvhet. Jag kompletterar med ett spännband runt bågen och extra punkter på ramen. Alternativt köper du thules tillbehör som spänns mellan styrstam och sadelstolpe för att klämman skall sitta stenhårt på den istället.

mvh /C
Ja det är säkert ingen fara, men jag ska ta och lägga något mellan i alla fall för säkerhets skull. Är det nått man inte vill ha så är det ju transportskador

Ja det är säkert ingen fara, men jag ska ta och lägga något mellan i alla fall för säkerhets skull. Är det nått man inte vill ha så är det ju transportskador
Det finns saker som är gjorda för detta ändamål.
Har funkat bra för oss, men nu efter några år så börjar snöret bli lite mindre elastiskt men funkar ändå, den är ju ändå fastklämd :-)

Jag köpte även adaptern med nummer 982 som diskuterats tidigare i tråden, den har jag använt exakt 0 gånger, så om du behöver en sån så kan du få köpa min. Finns i göteborgstrakten.

Johncon

Medlem
Hej
Sneglar på en Velocompact. Hur är säkerheten (stöld) med dessa lås.
Dels att någon försöker ta själva hållaren när den är tom samt att ta en cykel.

Hur ska man tänka vid kort/längre stopp osv. Vad har ni varit med om/läst om.

Tacksam för inputs där.

marr

Moderator
Forumvärd
Hej
Sneglar på en Velocompact. Hur är säkerheten (stöld) med dessa lås.
Dels att någon försöker ta själva hållaren när den är tom samt att ta en cykel.

Hur ska man tänka vid kort/längre stopp osv. Vad har ni varit med om/läst om.

Tacksam för inputs där.
Låsen är inte ok för något. Lämna aldrig, aldrig cykeln på stället utan uppsikt.
Samma med stället, lämna inga långa stunder, dock verkar de inte lika poppis att stjäla ställen, än.

Fundadores

Aktiv medlem
Första turen med Thule Velospace XT 2. Mycket nöjd. Lätt att montera på bilen och gott om plats för två MTB. Går ju att eftermontera ytterligare en skena så man kan komplettera, om det skulle behövas.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer