Utväxling på fixed gear/single speed i sthlm?

Jilster

Aktiv medlem
Utväxling på fixed gear/single speed i sthlm?
Borde inte du lägga in den tabellen på gear ratio som din signatur Mange? Har lixom blivit ett signum eller mantra för dig......:-)
 

chrobin

Ny medlem
Utväxling på fixed gear/single speed i sthlm?
Speedman skrev:
-------------------------------------------------------
> chrobin skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 52/17 på Meca Cycles tempo fixed
> > 55/17 på Kolfiber monster fixed
> > 50/17 På pendlar fixed
> > 47/17 på Benotto fixed
> >
> > körde förut 56/17 på min Panasionic fixed
> >
> > / ChR
>
> Hade du 55/17 på monsterfixien på
> 28spokes-alleykatten?

Nä, då hade jag 55/19

/ ChR
 

48/16

Ny medlem
Utväxling på fixed gear/single speed i sthlm?
Jilster skrev:
-------------------------------------------------------
> Borde inte du lägga in den tabellen på gear
> ratio som din signatur Mange? Har lixom blivit ett
> signum eller mantra för dig......:-)

Det borde jag, Bra idé! men jag vet inte hur man gör för att lägga in signaturbild.

/M
 

mytomspunnen

Aktiv medlem
Utväxling på fixed gear/single speed i sthlm?
48/16 skrev:
-------------------------------------------------------
> LOL! Du har en poäng där mytis.
> Det är ju faktist grymt bra med växlar för dom
> som råkar ha tunnt pannben, eller bara är
> allmänt försvagade ;)
>

405za1hfv5ih1.gif
 

Johan T

Aktiv medlem
Utväxling på fixed gear/single speed i sthlm?
Indurain skrev:
-------------------------------------------------------
> e. : Klingan är TOTALslut, antagligen kedjan &
> bakdrevet också.

e.:s hoj står utanför jobbet varje dag. Jag är förundrat att den är ännu skitigare än min. Alltid :-)
 

48/16

Ny medlem
Utväxling på fixed gear/single speed i sthlm?
Indurain skrev:
-------------------------------------------------------
> e. : Klingan är TOTALslut, antagligen kedjan &
> bakdrevet också.

Är den här TOTALslut eller?
slitet-drev.jpg ht=431
 

JojjeM

Aktiv medlem
Utväxling på fixed gear/single speed i sthlm?
Kan inte alla skriva meters developement istället? Jag blir så förvirrad av alla kombinationer :)

Jag har "tränat" på min Crescenthybrid att köra SS inför ett skruttpendlarbygge och kommit fram till att jag trivs med 5,4 m per pedalvarv (glömde att kolla vevarmslängd).

Verkar vara väldigt lätt om man läser denna tråden men så har jag pinniga ben också :). På skogs-SS:en kör jag 34-18 vilket ger 3,9 meter per pedalvarv enligt Sheldons (RIP) kalkylator.

Det känns spontant som att jag skulle få liten skillnad??

/Johan
 

lleberg

Aktiv medlem
Utväxling på fixed gear/single speed i sthlm?
Har kört 44-18 fram tills nu..
Men tycker det har varit för lätt trampar ur den nästan hela tiden..

Men väldigt snart blir det 44-15!

Från 2.44 till 2.93 i utväxling, nu ska det bli lite mer drag :)

Men jag cyklar inte i stockholm så jag kanske inte räknas.
 

bruse

Aktiv medlem
Utväxling på fixed gear/single speed i sthlm?
42/17 är jag nöjd, blir ca 2,47. Iofs trampar jag ut det lätt, men ska över Södermalms kullar varje dag, och vill leva med mina knän resten av livet.
 

kalis

Aktiv medlem
Utväxling på fixed gear/single speed i sthlm?
48/17 känns lagom tungt, jag har ju dessutom redan kassa knän så jag behöver inte oroa mig för det iallafall ;)
 

Supertramp_

Ny medlem
Utväxling på fixed gear/single speed i sthlm?
På min 26" fixie har jag 48/14 (motsvarar ca 48/15 med 28")
Min SS har utväxlingen 52/16.

Roligare med tung utväxling tycker jag, i alla fall om man gillar att cykla fort. Jag gillar känslan att med långsamma kraftfulla tramptag dra igång cykeln efter ett rödljus. Man kanske får stryk av några pendlare i starten, men desto roligare när man några sekunder senare blåser förbi dom i 40 knyck på Götgatan! :-)

Båda cyklarna har clips-pedaler, och då blir backarna inga problem. Utan clips skulle jag inte vilja ha så tung utväxling.
 

bruse

Aktiv medlem
Utväxling på fixed gear/single speed i sthlm?
Tänkte dreva om bak till 16, alltså få 42/16 (2,65). Men låsringen sitter ju av helvete, slinter med haknyckeln... suck... Nån som vill hjälpa mig att få knogarna sönderslagna?
 

bruse

Aktiv medlem
Utväxling på fixed gear/single speed i sthlm?
Inte 5-56... det hade jag ju glömt! Såklart... 5-56! Det har ju hjälpt mot alla såna problem förr. Puss rikard!
 

48/16

Ny medlem
Utväxling på fixed gear/single speed i sthlm?
camaleonte skrev:
-------------------------------------------------------
> Ok, lite OT här då kanske, men runt sjön (VR),
> kan det funka med 52/18? Nån som vet?

Det tycker jag låter bra.
 

Fritte

Ny medlem
Utväxling på fixed gear/single speed i sthlm?
En liten fråga till utväxlingsexperterna,
är det tyngre, lättare eller lika att ha 45/15 kontra 48/16?
 

fedde

Aktiv medlem
Utväxling på fixed gear/single speed i sthlm?
Fritte skrev:
-------------------------------------------------------
> En liten fråga till utväxlingsexperterna,
> är det tyngre, lättare eller lika att ha 45/15
> kontra 48/16?


Lika?

1 kugge bak motsvarar väl 3 kuggar fram?


/Fedde
 
Utväxling på fixed gear/single speed i sthlm?
Fritte: Det är inte så märkvärdigt att räkna på det. 45/15 = 3 (division), 48/16 också = 3, precis som fedde säger. Högre kvot ger tyngre växel. 50/16 = 3,125, dvs ännu tyngre. Du kan bara jämföra cyklar med samma bakhjulsdimension när du jämför kvoter. Olika bakhjul ger olika lång sträcka som hjulet rullar på ett pedalvarv. Egentligen är det intressantare att snacka om rulllängden än om kvoten.

T.ex. (enligt http://www.sheldonbrown.com/gears/) kommer du 6,3 meter med 46/16 på ett 700x20 hjul men 6,6 meter på ett 700x38. Jämförelsevis kommer du 6,4 meter med 47/16 & 700x38. Inte så värst stor skillnad men det märks och visar att däcksdimensionen spelar roll i sammanhanget.

Häpp!
 

Supertramp_

Ny medlem
Utväxling på fixed gear/single speed i sthlm?
camaleonte skrev:
--------------------------------------------------

> runt sjön (VR), kan det funka med 52/18? Nån som vet?

Det beror nog lite på planerad hastighet och om det är viktigt att du inte tappar din klunga i nedförsbackarna. Ska du ner mot 10 timmar eller snabbare tror jag att den är för lätt, 11 timmar eller långsammare så borde den funka.
 

Fritte

Ny medlem
Utväxling på fixed gear/single speed i sthlm?
ArvidSvensson skrev:
-------------------------------------------------------
> Fritte: Det är inte så märkvärdigt att räkna
> på det. 45/15 = 3 (division), 48/16 också = 3,
> precis som fedde säger. Högre kvot ger tyngre
> växel. 50/16 = 3,125, dvs ännu tyngre. Du kan
> bara jämföra cyklar med samma bakhjulsdimension
> när du jämför kvoter. Olika bakhjul ger olika
> lång sträcka som hjulet rullar på ett
> pedalvarv. Egentligen är det intressantare att
> snacka om rulllängden än om kvoten.
>
> T.ex. (enligt http://www.sheldonbrown.com/gears/)
> kommer du 6,3 meter med 46/16 på ett 700x20 hjul
> men 6,6 meter på ett 700x38. Jämförelsevis
> kommer du 6,4 meter med 47/16 & 700x38. Inte så
> värst stor skillnad men det märks och visar att
> däcksdimensionen spelar roll i sammanhanget.
>
> Häpp!

Jag har kollat den där fina tabellen.
Det var mest att jag hade en tanke om det var tyngre att ha större drev men samma kvot,
dvs 48/16 mot 45/15. Men som jag förstår nu så blir det ingen skillnad.
Tack för svaret.
 

.......

Aktiv medlem
Utväxling på fixed gear/single speed i sthlm?
Lite arkeologi...

Hur mycket (om något) justerar ni utväxlingen för vinterbruk? Snö, modd, dubbdäck mm tynger ju ned färden. Jag har (nästan) slutat växla till vardags, och funderar på att byta till en SS-drivlina. Drivlinan är slut och någon måste göra något.
 

lleberg

Aktiv medlem
Utväxling på fixed gear/single speed i sthlm?
Fikasvettot skrev:
-------------------------------------------------------
> Lite arkeologi...
>
> Hur mycket (om något) justerar ni utväxlingen
> för vinterbruk? Snö, modd, dubbdäck mm tynger
> ju ned färden. Jag har (nästan) slutat växla
> till vardags, och funderar på att byta till en
> SS-drivlina. Drivlinan är slut och någon måste
> göra något.

Jag byter ner inför vintern samtidigt som vinterdäcken åker på, dom rullar så pass mycket tyngre.
På förra cykeln körde jag 44-15 sommartid och 44-18 vintertid med dubbisar..

Och det var jag tacksam för när vädret var sådär..
 

Munthe

Medlem
Utväxling på fixed gear/single speed i sthlm?
matthekat skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag som inte brukar ha så bråttom kör
> promenadutväxlingen 42/16.

Låter som en betydligt bättre wattutväxling än 55/12 eller vad det nu var. Lance Armstrong byggde sin TdF-vinnande kadens på en fixie med ungefär din utväxling.

43/16 gör jag 40+ kmh på (ca 117 rpm). Om det nu är promenadfart?
 

Rippa

Ny medlem
Utväxling på fixed gear/single speed i sthlm?
44-18 råkade bli magic gear på en tidigare pendlare. Funkade bra till cityvintercykling med dubbdäck och inte allt för bråttom. Men svar ja, jag växlar ned inför vintern. Men det beror mest på om jag kör med dubbdäck eller ej.
 

bsod

Medlem
Utväxling på fixed gear/single speed i sthlm?
Sommarutväxling 44/15 Panaracer T-Serv Messenger 700x25
Vinterutväxling 39/15 Nokian smalaste dubbdäcket (minns inte vilket) fram och slitet Schwalbe CX pro 700x30 bak (större ryms inte på den ramen...)

Funkar bra överallt i Stockholmstrakten både uppför och utför (men har frambroms iofs)
 

PerryE

Aktiv medlem
Utväxling på fixed gear/single speed i sthlm?
Hmm... tror det kan bli lite problem för mig. Beställde en Pompino med 49/17 eftersom jag inte hade någon aning utan bara baserade på lite surfande på nätet. Blir nog till att fixa lite storre där bak. 48/16 - du borde byta nick eftersom det inverkade på mitt val av utväxling ;)
 

.......

Aktiv medlem
Utväxling på fixed gear/single speed i sthlm?
44/17 hade jag tydligen åkt omkring med ett tag (kändes bra och blev en hyfsad kedjelinje på 3x9). Men då skaffar jag SS-prylar med lite lättare utväxling inför vintern. 42/18 kanske blir bra för mina dagliga grusvägsbackar.


48/16 skrev:
-------------------------------------------------------
> Dom här tabellarna kan man ju inte se för ofta.

file=52274


Vad betyder gulmarkeringar och fetstil på vissa kombinationer?
 

Spindelbenen

Aktiv medlem
Utväxling på fixed gear/single speed i sthlm?
Fikasvettot skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad betyder gulmarkeringar och fetstil på vissa
> kombinationer?


Att dom är utväxlingar på 2.9 respektive 3.0 :o)

Hmmm, kanske skulle skaffa mig en fixi igen till våren?
 

Spindelbenen

Aktiv medlem
Utväxling på fixed gear/single speed i sthlm?
Tänkte starta en tråd och fråga vad jag ska ha och sen köra lite utröstningar i 35 sidor och vips så är det ju april.
 

PerryE

Aktiv medlem
Utväxling på fixed gear/single speed i sthlm?
Skulle 2.9 och 3.0 ge ngn typ av "standard"-utväxling? Verkar som om de flesta kör lättare än det ...

Är som sagt lite orolig för att 49/17 kommer att bli för tungt
 

zodah

Aktiv medlem
Utväxling på fixed gear/single speed i sthlm?
Jag kör 52/18 (eller va det 19?), i alla fall, det är lite segt emellanåt men då går det å andra sidan rätt snabbt på platten och utförs. För mig är det nog lite väl tungt. Så skulle jag bygga ngt nu skulle jag ha lite lättare.
 

perzzon

Aktiv medlem
Utväxling på fixed gear/single speed i sthlm?
74 växeltum har fungerat fint för mig i många år.
(vill minnas att det är där någon stans. 46/18 på 622 hjul)
Men att jag kört ss som pendlare i snart 20 år påverkar säkert vilken utväxling man mäktar med.
Drar barnvagn med samma cykel men det är kanske mer av en acquired taste.
 

Berk

Aktiv medlem
Utväxling på fixed gear/single speed i sthlm?
Det beror helt på hur klena ben du har. 😍

Inte helt. Det berör också på hur svettig man är beredd att ankomma på destinationen. Jag kör motvillig för lätta växlar på min tvåväxlad pendlare, annars kommer jag svettig på jobbet, framförallt pga en backe. I skogen kör jag dock gärna med låg kadens uppför branter.
 
Topp