ArvidSvensson skrev:
-------------------------------------------------------
> Fritte: Det är inte så märkvärdigt att räkna
> på det. 45/15 = 3 (division), 48/16 också = 3,
> precis som fedde säger. Högre kvot ger tyngre
> växel. 50/16 = 3,125, dvs ännu tyngre. Du kan
> bara jämföra cyklar med samma bakhjulsdimension
> när du jämför kvoter. Olika bakhjul ger olika
> lång sträcka som hjulet rullar på ett
> pedalvarv. Egentligen är det intressantare att
> snacka om rulllängden än om kvoten.
>
> T.ex. (enligt
http://www.sheldonbrown.com/gears/)
> kommer du 6,3 meter med 46/16 på ett 700x20 hjul
> men 6,6 meter på ett 700x38. Jämförelsevis
> kommer du 6,4 meter med 47/16 & 700x38. Inte så
> värst stor skillnad men det märks och visar att
> däcksdimensionen spelar roll i sammanhanget.
>
> Häpp!
Jag har kollat den där fina tabellen.
Det var mest att jag hade en tanke om det var tyngre att ha större drev men samma kvot,
dvs 48/16 mot 45/15. Men som jag förstår nu så blir det ingen skillnad.
Tack för svaret.