Utväxling på fixed gear/single speed i sthlm?

Earlslick

Aktiv medlem
mina ben är starka som bark, men vad har du för utväxling? och vart bor du?
Trådsmala ben på en knubbig kropp gör att 32/16 känns som en lagom utväxling.
Det jag kallar hemma gör att jag oftast lämnar Götgatan vid puckeln om jag kommer norrifrån.
Det jag menade är att din fråga är så beroende av dina förutsättningar att andra har svårt att svara. 😍

DanielS

Aktiv medlem
Måste man fråga så är single speed fel val...?

Jag skulle gärna cykla ss om det var helt platt, men någon sådan stad där det inte heller blåser känner jag inte till..

GoranS

Aktiv medlem
Om jag bara skulle cykla barmark skulle nog 50/21 funka rätt hyggligt för mig i Stockholm givet vanliga racerhjul, en cykel som funkar bra att stå upp och trampa på samt skaplig form.

Froste

Aktiv medlem
Har man en växlad cykel är det rätt lätt att prova sig fram, välj en växel och cykla till jobbet utan att växla. Är den för tung, växla ner en växel och prova igen.

Masjevel

Aktiv medlem

Steel is Real

Aktiv medlem
Sålde min sista Fixie för några veckor sen. Men har pendlat (Sthlm) i 12 år på Fixed. Har kört 48x15 på sommaren och 48x19 på vintern.

Kör enbart växlat nu pga platsbrist och för många cyklar. Annars hade jag fortsatt pendla på Fixed av flera skäl, mest för att det typ är underhållsfritt. Men oxå den där ZEN känslan att man är ett med cykeln. Låter flummigt men sant:-)

jolov

Aktiv medlem
Men oxå den där ZEN känslan att man är ett med cykeln. Låter flummigt men sant:-)

Lite flummigt, men stämmer ändå rätt bra. Cykla längre svängar (för mig då, en 5mil ish) med fixie är rätt mysigt. Annars fipplar man runt med växlarna för att ha rätt kadens osv, med fastnav så får man bara gneta på

gurkan

Medlem
40x17 med dubb fram och bak.
Visst blir det hög kadens bitvis och något lättrampat men fungerar bra tycker jag. Pendlar dagligen i Sthlm och använder samma setup som träningshoj under vinterhalvåret. Till sommaren brukar det bli 49x16, 45x17, 44x16 mfl.

Omnic

Medlem
53x19 eller 48x17 (sommarsäsongsutväxling, 25:or oftast).
48x19 (tracklocross med 38:or och vintercykeln med dubb fram, slick bak).

Senast ändrad:
Topp