Utväxling till Gravelbygge 1x11 eller 2x11 och lite blandade GRX-frågor

glitch

Aktiv medlem
Funderar på bygga en gravel i vinter men har svårt att bestämma mig gällande utväxling.
1x11 lockar för sin enkelhet men samtidigt känns det som det kan bli lite tunnt på asfalten.
Kommer nog bli 70/30 grus/asfalt med 700 C hjul.

1x11 lockar ju med sin enkelhet, 2x11 för ett bredare register. Merparten av tiden kommer jag förvisso cykla själv så att ligga och hålla 45+ någon längre tid själv kommer det nog inte vara frågan om så 1x11 kommer nog räcka för det mesta men samtidigt känns en tightare kassett också bra mentalt.

Hur har ni resonerat?

Sen ett par generella GRX frågor:
- Som jag fattat det kräver 2x11 GRX vevar GRX framväxel då de är förskjutna med 2.5mm och framväxeln likaså. Motiveringen är "mer däckfrigång", men i verkligheten, hur stort problem är det?
Ramen som är mest relevant just nu är en Carbonda 696, hur brett gummi ska till för att det ska börja bli ett problem att bara köra vanliga lvg-vevar och framväxel?
- GRX600 vevarna verkar bara finnas med 40T som standard? Hittar bara GRX810 med 42t?
- Har jag fattat det rätt att GRX / lvg reglage och växlar är helt kompatibla med varandra inom samma omfång dvs. 10s eller 11s. och att man använder MTB kassetterna för 1x11s set-up för att få bredd i kombination med GRX bakväxeln för att få långa cagen?
- Ultegra RX och GRX 810 2x11 bakväxeln är typ identiska med en tands skillnad i omfång?

Gäller att hålla tungan rätt i mun haha.

lundatok

Aktiv medlem
Några punkter som jag lärt mig efter att ha byggt min Diverge i somras:
  • Har 42t fram, i Stockholm (platt) hade jag gärna minst haft 44t, kommer troligtvis att byta till det
  • Började med en 11-40 (XT) kassett bak och har nu en 11-36 SRAM lvg-kassett som ger tillräckligt lätta växlar bak
  • Skulle jag köra 11-delat 1x skulle jag definitivt tittat på att köra med en 10-42 SRAM-kassett bak
  • Kom från en 2x11 delad setup med 50/34 och 11/30 bak och jag saknar nog det lite, hade gärna haft (minst) 46 fram för snabbt grus och sen kan man gå ner på 34-36 som lilla klingan fram. Just för att få lite mer tätstegat.
Nu kostar Di2-GRX framväxel brallan så jag byter hellre XT-kassetten mot en 10-42 kassett eller till 44t fram.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Kan man blanda Ultegra wiredragna reglage med GRX fram/bakväxel?
Allting är ju slut just nu så svårt att få ihop något vettigt.
Har inte fått ramen än annars hade jag testat om man behöver offset på framväxeln.

Jag kör idag 38 fram med 11-36 bak och har tom funderat på att gå ner till 36 fram, samtidigt vill token ovan gå upp till 44 :).

Jag kör alltid själv och det blir en del bikepacking och har tänkt mig 2x11. Men eftersom det inte går att få tag i GRX atm så tänkte jag först sätta ihop den med grejer från hyllan 1x.

Har inte bestämt mig om den får dubbla som tävlings-cx än, då får jag fundera igen...

glitch

Aktiv medlem
Jag har 44t x 11-36t på stålhärket och utifrån det känns det som man skulle vilja ha 44t fram åtminstone men jag hade kunnat tänka mix 42 bak som största då 44-36 blir lite väl mycket bryta om det är riktigt brant. Det funkar korta backar men inte längre.
Finns det några andra än Wolftooth som har GRX drev för 1x11? Wolftooth-dreven kostar ju en tusing vilket är rätt brant :(

r72

Aktiv medlem
Ang utväxling kör jag GRX 1*11 med 40 fram och 11-42 bak. Går att trampa utan alltför löjlig kadens till runt 45-50km/h, problemet är väl att det blir väldigt mycket kört på de tre minsta kuggen bak. Har precis fått hem en 42-klinga jag tänkte byta till, borde hjälpa lite i alla fall. Annars sjukt nöjd. Möjligen att hoodsen är lite i bredaste laget för mina händer, får lite ont om jag sitter länge i dem, annars är de grymt sköna.

Egress

Aktiv medlem
Låter som att kanske Campagnolo Ekar kan vara ett alternativ.
1x13 med tajta steg på de små dreven och större hopp mellan stegen på de större dreven.
Nackdel är såklart pris och troligtvis att det är lite mer begränsat med vilka hjul/nav som har Campy N3W freehub som tillval.

glitch

Aktiv medlem
Resterande krokstyren i hemmet har alla 11-delat Shimano så det är bara Shimano som är relevant.:)

DanielS

Aktiv medlem
Jag kör GRX 1x10 med 40 fram och 11-42T bak. Jag gillar dock relativt hög kadens, och trivs bra runt 90. Utväxlingen funkar bra för mig på grus, tar mig upp för det brantaste jag hittat i sthlm och trampar aldrig ur. Som @r72 skriver så är väl nackdelen att på asfalt blir det mycket på de minsta kuggarna bak. På grus är det ett mindre problem. Kör med Tiagra 4700 reglage med mekanisk skivbroms.

Men ska jag bara cykla asfalt kör jag hellre racern framför allt pga mer lättrullade däck och tätare steg mellan växlarna. För touring i riktiga berg kanske man vill ha lite lägre utväxling än det jag kör..

FrankK

Ny medlem
I have just finished my conversion. Typically ride road in the summer so wanted same range and gears on the Gravel bike. Bought Trek ALR4 which was 2x10 GRX 400. Really wanted 2x11 but ALR5 is not in stock until March 2021. So bought parts for 2 x 11 GRX 600 levers, at first thought I just need to change 10x lever to 11x however GRX400 levers are shiny finish and GRX600 levers are matt, so looks stupid not having the same finish.
And am running Shimano GRX RX810, 48/31 crank, cassette Shimano Ultegra HG800-11, 11 - 34. Giving me road performance on all terrain, easily get to 45km and don't spin out. You also get very smooth gearing compared to 1x11 jumps.

Salabaladala

Aktiv medlem
- Har jag fattat det rätt att GRX / lvg reglage och växlar är helt kompatibla med varandra inom samma omfång dvs. 10s eller 11s. och att man använder MTB kassetterna för 1x11s set-up för att få bredd i kombination med GRX bakväxeln för att få långa cagen?
Verkar som det, men utbölingen tiagra 4700 borde ju vara undantaget.

kroem

Aktiv medlem
Hjälper kanske inte så mycket men jag kör 1x11 med GRX di2, oval 42t fram. Kör (snart) tre hjulset:
"Gravel" 700c med 10-36
"LVG" 700c med 9-32
snart - "stök" 650b med 11-42 el 46.

Klart det går att köra snabbt med 42/10, men det handlar inte så mycket om det utan om stegen - svårare att hitta bättre flyt. 42 / 9-32 känns helt ok.
Hade 11-34 på gravelparet förut och det funkade med, men har sämre steg än Sroad 10-36 som jag bytte till. Körde "Urban 7 summits" i helgen och visst hade det varit skönt med typ 40-42 bak på 11%, men det är inte så ofta direkt...

Är såklart väldigt individuellt, hur mycket man spinner och mashar, men detta funkar bra för mig på gravel/hösthojen.

EDIT. kör med SRAM Red-vevar (de gamla)

Stumpy

Aktiv medlem
Bytte nyss bort 2x till 1x på grus-/pendlar-CXen, eftersom den även får gå som tränings-/reservtävlings-CX nu under hösten. Den har Ultegra R8000 och det var inga problem med åtminstone 40 mm däck tillsammans med 2x. Tror det skulle gå i bredare, men då börjar nog ramen bli den begränsande faktorn. Kör nu 38 oval fram och 11-28/11-32 bak. Trampar ur det vid 44 km/h, så sällan ett problem. Kan frihjula då.

andebjor

Medlem
Största anledningen till varför jag föredrar 1x på grus är att jag vill ha lite större steg mellan växlarna. Blir en massa dubbel/trippelväxlingar annars. Och bred kassett plus 2x känns meningslöst.

Men så är det inte pannkaksplatt där jag bor heller.

weldion

Aktiv medlem
Nu så har jag inte fått till så många mil än på min GRX-grupp.
Bor i ett kuperat område och kör följande:
1x11 med 40t fram och 11-42 XT-kassett. Känns som jag ligger hyfsat mitt i kassetten, men skulle nog inte se det som en nackdel med 42t fram.

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Aldrig kört några längre sträckor på det där eländet ni kallar asfalt men ca 400mil grusväg har det passerat i sommar.

Har 1x11 och började med 42T och 11-36 men bytte ganska snabbt till 44T och 10-42
Är generellt en gnetare så föredrar låg kadens och skulle utan tvekan kunna leva med en 46T fram.

Har både cyklat långt och ensamt med packning och i grupp där det bitvis hamrats på ganska ordentligt och har aldrig någonsin saknat några växlar eller tätare steg på kassetten så 2x finns inte ens som ett alternativ för min del.

Bygger jag en ny hoj till våren blir det AXS Mullet med 46T och en Garbaruk 10-48 bak
😉

Salabaladala

Aktiv medlem
Då GRX tillkommit efter Tiagra 4700 skulle jag gissa att samma sak gäller där, dvs att 10-delat GRX har samma vajerutväxling som Shimanos 11-delade sortiment…?
Möjligt. Då är det ju å andra sidan dom andra 10-delade grupperna som inte är kompatibla.

robsa

Aktiv medlem
På min Checkpoint kör jag 1x11 med GRX.
50t fram.
11-42 på gravelhjulen
11-34 på lvghjulen

Har sett bilder på vissa som kör med 11-46 och GRX-bakväxeln, så den verkar klara även det.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Beror ju på vad du är ute efter, svårt att få ett jättebra flyt på fina vägar om man har 1x och brett omfång på kassetten. Är inte hög snittfart prio så funkar det helt säkert.

Jag kör med 2x8 (46/30, 11-28) på grushojen och det tycker jag blir för stora steg, vill jag hålla uppe farten får jag ibland välja en växel där jag inte orkar hålla uppe kadensen eller att helt enkelt sänka farten och hålla kadensen. Samma med 1x11 på allt-i-allo-cykeln, men där kvittar det för min del.

Doominator1

Aktiv medlem
Jag har kört lite allt möjligt på mina gravelcyklar. Just nu har jag en med 2x10, 50/34 fram och 11-34 bak. Trevligt små steg när man ligger och kör fingrus eller dålig landsväg, men sjukt jobbigt om jag känner mig mer äventyrlig och vill ut i skogen.

På den andra har jag 1x11 och 44t fram, som nu till vintern troligen byts till en 40t. Till den cykeln har jag olika hjulpar med olika utväxling. 11-42 på grus-hjulen, de som används mest (700c). 10-42 på stök-hjulen, dessa är 650B. Samt 11-36 på cx-tuberna. Ska kanske bytas till en 11-40 för att få lite större skillnad mellan växlarna.

glitch

Aktiv medlem
På min Checkpoint kör jag 1x11 med GRX.
50t fram.
11-42 på gravelhjulen
11-34 på lvghjulen

Har sett bilder på vissa som kör med 11-46 och GRX-bakväxeln, så den verkar klara även det.
Vad kör du för vev då? Funderar på kanske en 46:a singleklinga fram.

glitch

Aktiv medlem
Nu var det ju inte mig du svarade, men jag kör med en vanlig RS-500-vev och en Garbaruk 44t. Skulle få på 46 eller 48t utan problem på min Allebike Gravel.
Har du Alle kolgraveln? Eller MB31? För kolgraveln är ju en Carbonda 696 och det är den ramen jag är mest inne på just nuså det låter ju bra.

Crocko

Aktiv medlem
Aldrig kört några längre sträckor på det där eländet ni kallar asfalt men ca 400mil grusväg har det passerat i sommar.

Har 1x11 och började med 42T och 11-36 men bytte ganska snabbt till 44T och 10-42
Är generellt en gnetare så föredrar låg kadens och skulle utan tvekan kunna leva med en 46T fram.

Har både cyklat långt och ensamt med packning och i grupp där det bitvis hamrats på ganska ordentligt och har aldrig någonsin saknat några växlar eller tätare steg på kassetten så 2x finns inte ens som ett alternativ för min del.

Bygger jag en ny hoj till våren blir det AXS Mullet med 46T och en Garbaruk 10-48 bak
😉
Det drivline konceptet kan jag sanktionera, blev en precis så på min Mullet.

Bobbysynth

Aktiv medlem
Har en Checkpoint ALR 4 som fått GRX 400-shifters och GRX 400 bakväxel. Hade först GRX 2-delat fram (46+30) men har nu 1xWolftooth 40T fram, samma GRX-vevar samt en Wolftooth Roadlink DM till bakväxeln. Kan då köra 11-42 bak. Supernöjd med att slippa framväxeln. Skulle jag cykla mer landsväg hade jag ev. kunnat tänka mig 42T fram och självklart hade det suttit fint med 11-delat, men för grus och jobbpendling duger det definitivt åt mig.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Är det inte så att 11 delad mtb kassett har väl samma bredd som mtb 10 delat? Och 11 delad lvg är bredare?
För grx använder man mtb kassetter?
Då drar de olika wire lvg och grx reglage / växlar?

Bengt-re

Aktiv medlem
På gruscykeln aka pendlaren aka ruskväderscykeln kör jag 12-25 9-delat och 34/50 fram. Fungerar perfekt.

C-dale

Aktiv medlem
Väldigt nöjd med 12-delat 10-50. Hade tidigare 10-42 men tycker att det har för litet spann. Med 10-50 har jag 10 tämligen täta utväxlingar med tillräcklig toppfart och 2 bra klätterväxlar. Har svaga ben men gillar branta backar.

DanielS

Aktiv medlem
Då GRX tillkommit efter Tiagra 4700 skulle jag gissa att samma sak gäller där, dvs att 10-delat GRX har samma vajerutväxling som Shimanos 11-delade sortiment…?
Ja det stämmer, jag kör Tiagra 4700 reglage med GRX812 bakväxel och 10-delad kassett.

BLEKINGE BAD ASS

Aktiv medlem
Funderar på bygga en gravel i vinter men har svårt att bestämma mig gällande utväxling.
1x11 lockar för sin enkelhet men samtidigt känns det som det kan bli lite tunnt på asfalten.
Kommer nog bli 70/30 grus/asfalt med 700 C hjul.

1x11 lockar ju med sin enkelhet, 2x11 för ett bredare register. Merparten av tiden kommer jag förvisso cykla själv så att ligga och hålla 45+ någon längre tid själv kommer det nog inte vara frågan om så 1x11 kommer nog räcka för det mesta men samtidigt känns en tightare kassett också bra mentalt.

Hur har ni resonerat?
38T, 40T eller 42T. Skulle säga att det mest hänger på vilken trivselkadens man har. Själv ligger jag på mellan 80-95 kadens beroende på vilket slags pass jag kör samt vilken distans och dagsform. Vet inte vad du har för tänkt snittfart på grus men normal snitthastighet borde ligga någonstans runt 22-30km/h för en motionär, givetvis beroende på underlag och höjdmeter. Tittar man på detta hastighetsspann så skulle jag säga att utväxlingen har rätt liten betydelse såvida man inte är extrem lågkadensare eller extrem högkadensare. Om man trampar ur med tex en 40T kombinerat med 10-42 kassett så låter det som att man har väldigt låg kadens alt att man sysslar med ren downhill eller kör lagtempo på asfalt. Med 80 kadens så ger denna växelkombination (40x10) över 42km/h.Med 90 kadens ger samma utväxling över 47km/h. För mig så är det snabbt om vi pratar gruscykling, väldigt snabbt faktiskt. Min förra gravel hade jag dubbelklinga 46/34 fram och 11-36 bak. Det enda jag kan tycka var bättre med den utväxlingen var den något tätare kassetten dom få gånger jag körde asfalt med cykeln. Ska du använda cykeln till gruscykling så skulle jag idag välja enkelklinga fram för lägre vikt och en komponent mindre som kan strula. Ska du cykla mycket asfalt i hög fart så kanske dubbelklinga är ett bättre alternativ. Fast å andra sidan så känns en gravel i så fall som helt fel cykelval.

lundatok

Aktiv medlem
Sen finns det ju oerhört stor skillnad på "gravel". I Roslagen där vi har sommarställe så är det rätt stökig gravel, mycket timmervägar och enklare stig, där har 42t fram och 11-40 bak funkat bra för det går lite långsammare.
I Stockholm och Erstavik där jag cyklar mest, så är det ju rätt enkel och lättrullad gravel med enstaka backar, där har jag inte upplevt 46/36 med 11-30 som en dålig utväxling. Med 42t 11-40 så saknar jag minst en växel på snabba grusvägar när man börjar trycka på lite. YMMV

glitch

Aktiv medlem
Kollar man bike checken här så kör nästan alla 2-delat. Svår beslutsångest nu.

maRRtin

Medlem
Jag har kört 1x11 på min CX/pendlare/vintercykel i några år nu, tycker det funkar fint, byggde om den från tvådelat. Upp till 45 km/h är det inga problem att trampa med, men det gör man ju typ aldrig.

1x2x11 verkar coolt annars!

Fast drömmen är en AXS mullet.

glitch

Aktiv medlem
Nån som har en gissning på vad som skiljer en GRX400 framväxel (10s) mot en 810?
Vevarna är ju samma som jag förstått det mellan 10 och 11s då det är 600 vevparti även till 400 serien. 400 framväxeln har således också 2.5mm offset, och växlar två drev. Så den borde väl funka med en 11s drivlina?

el_gabri

Medlem
Jag kör grx 600 2x, 30/46 med 11-34 bak.
Jag köpte 2x för att ha alternativet. I praktiken är lilla ringen bara en backup för klättring vid långdistans. Ambitionen med min cykel är rando/bike packing. Där tänker jag dubbel har en funktion. Om jag bara skulle ha den till att köra kortare grusrundor hade 1x räckt bra.

DanielS

Aktiv medlem
Nån som har en gissning på vad som skiljer en GRX400 framväxel (10s) mot en 810?
Vevarna är ju samma som jag förstått det mellan 10 och 11s då det är 600 vevparti även till 400 serien. 400 framväxeln har således också 2.5mm offset, och växlar två drev. Så den borde väl funka med en 11s drivlina?
Först och främst, jag äger ingen av framväxlarna...

Men den för GRX400 (rd-rx400) ser ut att ha samma konstruktion som 11-delade för väg (105, ultegra). Tiagra har en enklare konstruktion så min gissning är att skillnaden på fd-rx400 och fd-rx810 är ungefär som mellan 105 och ultegra, dvs vikt, material, finish.

Fd-rx400 ska rimligtvis fungera med en 11-delad drivlina. Jag kör själv en rx-812 bakväxel med 10-delade Tiagra-reglage.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer