Va på fyllan igår och beställde en trek top fuel 7. Är nybörjare på det här med mtb är det en ok cykel???

SIE

Aktiv medlem
Va på fyllan igår och beställde en trek top fuel 7. Är nybörjare på det här med mtb är det en ok cykel???
Har aldrig provat en fylla, men håller med sista meningen.
Jag slutade dricka alkohol för ca 4 år sedan, det har inte hindrat mig från att fortsätta okynnesköpandet då jag måste göra något med alla pengar jag sparar på att inte köpa alkohol. Måhända är köpen lite mer genomtänka numera, färre helrör och brandbilar liksom..

Berk

Aktiv medlem
Jag slutade dricka alkohol för ca 4 år sedan, det har inte hindrat mig från att fortsätta okynnesköpandet då jag måste göra något med alla pengar jag sparar på att inte köpa alkohol. Måhända är köpen lite mer genomtänka numera, färre helrör och brandbilar liksom..

N+1 är väl aldrig fel?

SIE

Aktiv medlem
Skulle tänka att substansbruk ger risk för köp av icke-cyklar eller kanske också n+2.
Men TS verkar ju balansera det rätt bra vad det verkar.. men så vet vi förvisso inte vad mer han köpte samma kväll

Berk

Aktiv medlem
Men TS verkar ju balansera det rätt bra vad det verkar.. men så vet vi förvisso inte vad mer han köpte samma kväll

Ja, det var inte menat som kritisk mot TS.

Och jag har inte också inte provat en Top Fuel, men det verkar som ett bra köp.

Mamel

Aktiv medlem
Det är väl aldrig fel att köpa en cykel, fylla eller inte.

Man kan tycka det är dyrt med cyklar, men också tvärtom: Slår man ut kostnaden på antalet cykelturer, och väger in det stora nöje och den utmärkta träning varje tur ger, är det faktiskt billigt.

Berk

Aktiv medlem

Man kan tycka det är dyrt med cyklar, men också tvärtom: Slår man ut kostnaden på antalet cykelturer, och väger in det stora nöje och den utmärkta träning varje tur ger, är det faktiskt billigt.

Ja, då blir en tur billagare än en fylla.

Manurhin2

Aktiv medlem

Lägg till att det är istället för en bil i vissa fall. Då "tjänar" man 500000 på en liten shoppingfylla😍

glitch

Aktiv medlem
Hur är det på Top Fuel, har den också gamla ramen på instegsversionen? Såg så ut på geotabellen. Det hade varit skäl nog för mig att skippa den. Annars som modell är Top Fuel fin med det blir snabbt dyrt för att få vettig spec.

TobiasLj

Aktiv medlem
Fylleköp eller inte så är Trek Top Fuel en riktigt trevlig och bra cykel med modern geometri som kvalar in i kategorin Down Country som har blivit mycket populär det sista. Tillsammans med Scott Spark RC (och kanske en handfull andra) är det lätta cyklar men med härlig känsla även på stökig stig och rimlig utförsåkning.

Finns ett antal olika smaker från 5 till 9.9 och med lite olika konfiguration, allt utifrån plånbokens tjocklek och smak. Alla delar dock samma geometri och känsla.
2022 så gjordes en uppdatering av geometri och det blev lite mer slag i gaffel och dämpning. Vad jag vet skiljer det i princip inget mellan 2022 och 2023.

Huruvida det är prisvärt eller inte kan diskuteras men slår du ut kostnaden per timma i skogen så kanske det är lättare att smälta :-)

Höjdskräck

Aktiv medlem
Fylleköp eller inte så är Trek Top Fuel en riktigt trevlig och bra cykel med modern geometri som kvalar in i kategorin Down Country som har blivit mycket populär det sista. Tillsammans med Scott Spark RC (och kanske en handfull andra) är det lätta cyklar men med härlig känsla även på stökig stig och rimlig utförsåkning.

Finns ett antal olika smaker från 5 till 9.9 och med lite olika konfiguration, allt utifrån plånbokens tjocklek och smak. Alla delar dock samma geometri och känsla.
2022 så gjordes en uppdatering av geometri och det blev lite mer slag i gaffel och dämpning. Vad jag vet skiljer det i princip inget mellan 2022 och 2023.

Huruvida det är prisvärt eller inte kan diskuteras men slår du ut kostnaden per timma i skogen så kanske det är lättare att smälta :-)
Fast lätt kan man knappast beskylla Top Fuel för men den är i alla fall trampeffektiv.

TobiasLj

Aktiv medlem
Fast lätt kan man knappast beskylla Top Fuel för men den är i alla fall trampeffektiv.
Jämför du den geometrin och det slag som Top Fuel har med andra märken och cyklar med samma materialval så är Top Fuel generellt en lätt cykel. Ser du till geo/slag och pris (oavsett material) så är det kanske inte en lätt cykel. Som sagt kan det diskuteras huruvida den är prisvärd eller inte...

Låter bra tycker jag👌👍

Höjdskräck

Aktiv medlem
Jämför du den geometrin och det slag som Top Fuel har med andra märken och cyklar med samma materialval så är Top Fuel generellt en lätt cykel. Ser du till geo/slag och pris (oavsett material) så är det kanske inte en lätt cykel. Som sagt kan det diskuteras huruvida den är prisvärd eller inte...
Har kört både Top Fuel 8 o 9.9 AXS ganska mkt. Top Fuel 8 väger över 15 kg med pedaler o 9.9 AXS väger ca 12.5 kg (oxå med pedaler). Priset för 8:an är 53 000 kr o 9.9 AXS är 144 000 kr. Man kan ju tycka vad man vill om priset...

Allt är väl inte negativt med en relativt hög vikt. Förhoppningsvis har en del av vikten gått till förstärkningar så att cykeln inte går av.

Nu kanske jag låter negativ om cykeln men det är jag inte, tycker den är skitfin. Men jag tycker den är för dyr o det finns absolut lättare cyklar inom samma kategori även om Scott Spark 900-serien är lika tung.

ers

Aktiv medlem
8:an reas idag för runt 36kkr vilket får ses som "mer" ok...

Frenchy

Aktiv medlem
Vad tror du om racing Ralf?
Just ride the bike as it is then if you really feel you don't get on with a part, think about changing it
A lot of those recommendations are very personal choices that are based on rider skills, style and trail type/ conditions.
What is an issue for me the way I ride may never be one for you and vis e versa.
Just to ride the bike
This said if you plan to ride all year, a fall-to-spring tire combo and a summer one wouldn't be a bad idea.

Roligt med alla synpunkter både för och emot. Har läst på lite nu om cykeln och jag tror den blir helt ok för mig , tänker iallafall testa den. Är rätt tung jag också runt 95 kg så det ska bli intressant om jag känner av viktskillnaden mot min scale 970 som jag tror väger strax över 13 kg? Trevlig forum iallafall ångrar inte att jag fick med👍 skulle va kul med era synpunkter om vad ni skulle ha gjort med cykeln om ni skulle kört vasan med den? Däck osv?

Höjdskräck

Aktiv medlem
Bara för att ställa till det. Om nu @ers lyckades hitta en Top Fuel 8 för 36' så är ju SID-gaffeln många resor mer ändamålsenlig än en RS 35 med MC-dämpare. Top Fuel 7 kostade ju 32' av vad jag förstår. Har inte jämfört andra komponenter.

Topp