Vad är det för en body?

Svenmpa

Medlem
Vad är det för en body?
En kusin hörde av sig till mig då han fått nys om att jag cyklar en del nuförtiden. Han hade problem med att bodyn till navet på hans pendlarcykel gått sönder. Bodyn är som väl syns på de bifogade bilderna en vanlig Shimanobody vad gäller ytan där kassetten sätts. Jag känner dock inte igen den delen av bodyn som vätter mot navet. Är det någon som kan hjälpa mig identifiera vad det är för en body? Jag bifogar en radda bilder som kusinen skickat.
EDIT: Glömde säga att kassetten som sitter på är en 8 växlars
CS-HG50

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    157.5 KB · Besök: 156
  • 2.jpg
    2.jpg
    96.1 KB · Besök: 156
  • 3.jpg
    3.jpg
    130.4 KB · Besök: 150
  • 4.jpg
    4.jpg
    176.9 KB · Besök: 152
Senast ändrad:

Salabaladala

Aktiv medlem
Vad är det för en body?
Bodyn är specifik till navet, så han måste veta vad det är för nav. Ibland kan det vara billigast att köpa ett helt nytt likadant nav och ta bodyn från den (alternativt byta nav med allt besvär som det innebär ifall det finns andra skador på det gamla navet).

Svenmpa

Medlem
Vad är det för en body?
OK :) tyvärr kan han inte hitta någon beteckning.
Symptomen som cykeln har är att kassetten snurrar fritt, utan få motstånd för tramptag. Han har varit förbi någon sorts cykelverkstad i hans lilla ort och de hade inte kunnat hjälpa honom något vidare. Lite underligt men..

Salabaladala

Aktiv medlem
Vad är det för en body?
Låter som att spärrhakarna har kletat igen. Med tanke på rosten på bodyn så kan man nog befara det värsta, men han kan ju testa spruta in lite wd40 eller nåt in i springan samtidigt som han snurrar på den.

Topp