Vad är det för ram jag söker? (Trampeffektiv stighoj med fokus på SKOJ) - Blev en Canyon Spectral (och en Commencal Furious), nu BYGGTRÅD!

Jiv

Aktiv medlem
Vad är det för ram jag söker? (Trampeffektiv stighoj med fokus på SKOJ) - Blev en Canyon Spectral (och en Commencal Furious), nu BYGGTRÅD!
Som vanligt gnager tankarna på n+1, och jag funderar på en trampeffektiv stighoj med fokus på skoj för att komplettera nuvarande cyklar. Dessa är en YT Capra som används både till utförscykling och stig, och en HT med 130 slag. Cykeln ska alltså hamna någonstans i mitten där.

Vad jag funderar på är en heldämpad cykel med 120-140 slag bak och troligen nästan samma fram, kanske 130-140. Den ska ta 27,5" med 142x12 axel då jag har två uppsättningar hjul (DT Swiss XM1501 + DT Swiss 350/Stans Flow) till HT'n och vill kunna byta mellan cyklarna. HA kring 67 grader. Reach ca 460 mm i Large, alternativt i XL men då med sadelrör under 500 mm. Någorlunda modern trailgeometri helt enkelt, men EJ boost. Jag antar att detta innebär att leta begagnat, men det har jag inget problem med. Ram eller komplett spelar mindre roll. Aluminium eller stål.

Vad är det jag letar efter?

Tack!

Senast ändrad:

jofahjalm

Aktiv medlem
Du kanske kan hitta en 2016 Orange Five billigt?

jofahjalm

Aktiv medlem
Det är ju knappast smidigt att byta hjul då.

JojjeM

Aktiv medlem

toga

Medlem
Låter exakt som Commencal Meta TR i Large. 27,5, 130/140, 66.5HA 460 reach. Det enda det faller på är boost.

konken

Ny medlem
commencal meta tr v4 har 142x12 och uppfyller dina krav i övrigt. dom hade ett par hojar/ramar på hemsidan nyligen men verkar försvunnit. du kan ju maila och fråga.

sjukt smidigt att köra 142x12 på "alla" hojarna med samma rotordiameter också.

jag tror även att med lite moddad dänpartune så funkar meta am v4 som snärtig stigcykel, kan ju sänka gaffeln till 140 så blir det liknande tr, reachen ökar ju då också.

AX3L

Aktiv medlem
Jag ser ju något slags Ibis framför mig. Lite oklart hur det funkar med boost där dock, du kanske får gå väldigt långt tillbaka i tid för att få 142.

xdr

Aktiv medlem
App app app, det här går inte för sig. Du ska ju köpa en BMX först!

För att återgå till topic. En gammal spark 27,5:a kanske?

jofahjalm

Aktiv medlem
Lycka till med att hitta en äldre ibis med 460 mm reach :)

konken

Ny medlem
bara en kommentar angående meta am v4 med 140 mm gaffel fram och 150 mm bak. kan ju tyckas skumt men metan funkar rätt bra med lite mer sag, typ 35%.
kör man en linjär gaffel med 20% sag så blir det ganska samstämmigt. sen är det bara att lyfta in en endurodämpare för alpdagar :)

Steensma

Aktiv medlem
Kolla min Transition Scout här på Köp och Sälj

Jiv

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
Du kanske kan hitta en 2016 Orange Five billigt?
Intressant! Synd att Four'en inte hann med att få 142x12-axel, det är nog mer än cykel i det segmentet jag letar efter.

JojjeM sa:
jofahjalm sa:
Det är ju knappast smidigt att byta hjul då.
Hmm, sant. Skrev nog snabbare än jag tänkte :)

Själv har jag en sån här som jag gillar skarpt. https://alutech-cycles.com/ICB20

Tänkte på Commencal Meta TR men den tycks ha boost även förra årets modell.

/Johan
Alutech'en såg ju faktiskt intressant ut, tack för tipset!

toga sa:
Låter exakt som Commencal Meta TR i Large. 27,5, 130/140, 66.5HA 460 reach. Det enda det faller på är boost.
Boost är tyvärr ett krav, annars hade det varit en mycket intressant hoj.

konken sa:
commencal meta tr v4 har 142x12 och uppfyller dina krav i övrigt. dom hade ett par hojar/ramar på hemsidan nyligen men verkar försvunnit. du kan ju maila och fråga.

sjukt smidigt att köra 142x12 på "alla" hojarna med samma rotordiameter också.

jag tror även att med lite moddad dänpartune så funkar meta am v4 som snärtig stigcykel, kan ju sänka gaffeln till 140 så blir det liknande tr, reachen ökar ju då också.
Dyker det upp en Meta TR med 142x12 så är det verkligen intressant, tack för tipset! Tveksam till att modda en AM, i alla fall för min del. Har ju redan en Capra, och vill ha en rappare cykel för stig.

xdr sa:
App app app, det här går inte för sig. Du ska ju köpa en BMX först!

För att återgå till topic. En gammal spark 27,5:a kanske?
En gammal Spark med nya Spark'ens geo hade kunnat vara intressant, den "gamla" med 142x12-axel är tyvärr lite för mycket XC för min smak.

Raggamuffin sa:
Ser inte ut som den där tar 27.5".

Jiv

Aktiv medlem
Steensma sa:
Kolla min Transition Scout här på Köp och Sälj
Tack för tipset, en Scout i L verkar träffa ganska rätt. "Otroligt" att de körde med non-boost 2017.

JojjeM

Aktiv medlem

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Det GÅR INTE att cykla på en mountainbike utan Boost! Då är det en grusvägsräcer!
Det är jättedumt att köpa en ram som inte är framtidssäker.

Mvh Internetsiffercyklisten

Senast ändrad:

xdr

Aktiv medlem
Jiv: Processen hade ju 68 ha i orginal, jag upplever inte att det stör så mycket. Samma sak med min Cotic nu...

Raggamuffin

Aktiv medlem
Kneecap sa:
Tjena!

Det GÅR INTE att cykla på en mountainbike utan Boost! Då är det en grusvägsräcer!
Det är jättedumt att köpa en ram som inte är framtidssäker.

Mvh Internetsiffercyklisten

Byter man bara tillräckligt ofta behöver man inte bry sig om att framtidssäkra.

H.

Aktiv medlem
Om du redan har en capra och tänker behålla den skulle jag rekommendera att inte överbygga denna cykel. Dvs, se till att det blir lätt och snärtigt, kanske lite avkall på slaglängd etc om det gör det lättare att hitta en tänkbar kandidat. Jag tänker mig mer hojar som Spark och Camber snarare än Meta.

Jiv

Aktiv medlem
xdr sa:
Jiv: Processen hade ju 68 ha i orginal, jag upplever inte att det stör så mycket. Samma sak med min Cotic nu...
Var aldrig ett fan av den med originalgaffeln, gillade den bra mycket mer med 150-160's gaffel. Har 68 grader på HT'n, och vill gärna ha lite slackare än så.

H. sa:
Om du redan har en capra och tänker behålla den skulle jag rekommendera att inte överbygga denna cykel. Dvs, se till att det blir lätt och snärtigt, kanske lite avkall på slaglängd etc om det gör det lättare att hitta en tänkbar kandidat. Jag tänker mig mer hojar som Spark och Camber snarare än Meta.
Tänker lite samma, men vill helst inte ha 68+ graders HA. 27.5-Cambern från ca 2016 såg faktiskt rätt vettig ut, om än i brantaste laget.

Senast ändrad:

Eric W

Aktiv medlem
Hade rekommenderat att kolla på något med riktigt korta kedjestag, vilket ihop med lätta hjul och snabba/lätta däck blir grymt roligt för stigcykling.

Ex är förra gen Canyon Spectral är roliga stighojar trots sina 140mm bak.
Lätta, korta CS och roliga. Dyker dessutom upp till bra pris på K&S då och då.

Kneecap

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
Byter man bara tillräckligt ofta behöver man inte bry sig om att framtidssäkra.
Tjena!

Framtidssäker och axelstandard i samma mening när man pratar MTB är ju ett skämt.
Ungefär som vevlager, styrlager, skivbromsfästen m.m.
Finns mig veterligen bara tre saker som inte förändrats sen ursprunget (det har gjorts försök dock): Sadelrails, pedalaxlar och styrets änddiameter. Sadelstolpar är väl ganska konsekventa till några få olika storlekar men det har ju funnits precis hur många som helst innan.

AX3L

Aktiv medlem
H. sa:
Detta är en svår tradeoff imho. Å ena sidan vill man inte ha två för lika cyklar, å andra sidan inte stå med en kompromiss till det man brukar cykla. Jag tänkte t.ex. komplettera min Hightower (typ Stumpy) med en Capra eller motsvarande för stora berg. Samtidigt känns det som att skillnaden mellan dom egentligen är ganska liten..

Rattnalle

Aktiv medlem
AX3L sa:
H. sa:
Detta är en svår tradeoff imho. Å ena sidan vill man inte ha två för lika cyklar, å andra sidan inte stå med en kompromiss till det man brukar cykla. Jag tänkte t.ex. komplettera min Hightower (typ Stumpy) med en Capra eller motsvarande för stora berg. Samtidigt känns det som att skillnaden mellan dom egentligen är ganska liten..
Geometrier och så är en sak men det kan skilja en del i kittning på en cykel som är mer anpassad till berg jämfört med en som är anpassad för platt stig. Utan att den ena för den skull är dåligt kittad. Det förstärker förhoppningsvis skillnaderna.

Men det låter som att du inte är helt bestämd på vilka egenskaper du vill ha i din storabergscykel. Det ger sig nog om du cyklar lite berg med Hightowern först och listar ut vad som begränsar dig.

JojjeM

Aktiv medlem
Eric W sa:
Hade rekommenderat att kolla på något med riktigt korta kedjestag, vilket ihop med lätta hjul och snabba/lätta däck blir grymt roligt för stigcykling.

Ex är förra gen Canyon Spectral är roliga stighojar trots sina 140mm bak.
Lätta, korta CS och roliga. Dyker dessutom upp till bra pris på K&S då och då.
En händelse som ser ut som en tanke :)

https://happyride.se/annonser/ad.php?id=67471

/Johan

AX3L

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
AX3L sa:
H. sa:
Geometrier och så är en sak men det kan skilja en del i kittning på en cykel som är mer anpassad till berg jämfört med en som är anpassad för platt stig. Utan att den ena för den skull är dåligt kittad. Det förstärker förhoppningsvis skillnaderna.

Men det låter som att du inte är helt bestämd på vilka egenskaper du vill ha i din storabergscykel. Det ger sig nog om du cyklar lite berg med Hightowern först och listar ut vad som begränsar dig.
Ja och det är väl lite där problemet ligger.. Jag har kittat upp min Hightower för att tåla lite tuffare tag, både för att kunna använda den i park men också för att det ska hålla bättre för svensk enduro. Och den funkar ju egentligen rätt bra till det mesta, men när det blir brant och stökigt på riktigt är den lite underdimensionerad. Sen behöver jag också en till cykel för att kunna mecka med båda två ifred, lite redundans i stallet så att säga. Poängen var iaf att jag kan känna igen mig i problemet att man gärna specar båda hojarna ganska snarlika eftersom det är vad man tycker fungerar bäst, men att man då kanske egentligen står med två kompromisser.

Tanken är iaf precis som TS att köpa en med samma hjulstandard som Hightowern så man kan byta mellan fin och fulhjul mellan de båda lite som man behagar beroende på terräng/däckval etc.

etnica

Aktiv medlem
Santa Cruz 5010 är ju byggd för skoj ;)

Fallerrar väll dock på din önskade reach..

Fanns/finns iaf. billiga på bike24

AX3L

Aktiv medlem
etnica sa:
Santa Cruz 5010 är ju byggd för skoj ;)

Fallerrar väll dock på din önskade reach..

Fanns/finns iaf. billiga på bike24
Tänkte också på den, men tror även gamla modellen har Boost. Och som sagt, fel reach.

Vissa stålramar som är mer custom made kan man väl välja vilken standard man vill ha? Men då skenar ju priset iof iväg..

Swoop

Aktiv medlem
Whyte T130 2015?

Jajjas

Aktiv medlem
Har en spectral cf9.0 som jag tänkt sälja, behöver lite service bara. PM om det är intressant.

Jiv

Aktiv medlem
Intressanta ramar so far, utan inbördes ordning:

Orange Five, 2016
Alutech ICB 2.0
Commencal Meta TR v4 (kanske även v3)
Transition Scout 2015 - 2017
Canyon Spectral 2015 - 2017
Whyte T-130 2015
Cotic Flare 2016 - 2017 (?)

Om man låter HA vara lite brantare:
Specialized Camber 650b

Rent spontant ser faktiskt alla ut att vara rätt vettiga alternativ. Scout eller Spectral känns nog mest "rätt" just nu. Tack för hjälpen, ös gärna på med mer förslag om det dyker upp något! :)

Senast ändrad:

MatteXC

Aktiv medlem
Är det någon som på riktigt byter hjul ofta, om vi inte pratar tävling/elit?
Jag har alltid haft minst dubbla hjulset men i praktiken så byter jag typ till sommar vs höst/vår, brukar alltid ta en annan cykel än sprätthojen om vädret är risigt på sommaren.

Bara tänker om det går att bredda utbudet genom att föreslå boost-ram med boost adapter till 12x142 (ja det är drygt att sätta dit)

Jiv

Aktiv medlem
MatteXC sa:
Är det någon som på riktigt byter hjul ofta, om vi inte pratar tävling/elit?
Jag har alltid haft minst dubbla hjulset men i praktiken så byter jag typ till sommar vs höst/vår, brukar alltid ta en annan cykel än sprätthojen om vädret är risigt på sommaren.

Bara tänker om det går att bredda utbudet genom att föreslå boost-ram med boost adapter till 12x142 (ja det är drygt att sätta dit)
Det skulle i så fall vara om det inte finns andra alternativ, men då det verkar göra det så stryker jag den tanken tills vidare.

Ang. byta däck/hjul så gör jag det relativt ofta. Är det blött eller om en tur med mycket stök planeras åker uppsättningen med grövre däck på. Ska det cyklas slät och torr stig åker hjulen med de mer lättrullande däcken på. Tar ju ca 3 min att byta fram och bak med två uppsättningar hjul.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Begagnad Spectral känns modigt.

xdr

Aktiv medlem
@Jiv: En custom Marino? :D

Westman

Aktiv medlem
Det du söker är en Whyte T-130. 467 reach I L, teampeffektiv, korta kedjestag, poppig.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer