Vad är det första ni gör på en begagnad cykel?

klisk

Medlem
Hej!
Har precis köpt min första mtb. Den är i behov av lite kärlek. Det jag ska göra är att ställa in bakväxeln samt pumpa däcken. Men jag tänkte passa på att fråga er, vad är det första ni gör på en begagnad cykel? Bör/kan man serva dämparna på något smidigt sätt? Tänkte eventuellt ta mig till en cykel butik som får kolla trycket i dämparna. Ska man kolla skicket på alla vajrar? Något annat?
Tack på förhand

tmalm

Aktiv medlem
Byt wirar och höljen. Det brukar ge nycykelkänsla på nästan vilken cykel som helst.

Är nåt slitet eller dåligt (läs: däcken, typexempel Schwalbe nobby nic performance) kan det ju vara bra att byta oxå.

/T

katten

Aktiv medlem
Om den fortfarande inte växlar smidigt och fint efter wirebyte så är det antagligen dags att byta kjedja och kassett också.

Beg kan bli dyrt om mycket skall fixas i butik så ta fram Youtube och lär dig meka!

/A

OlofSx

Medlem
Jag skulle nog pumpa däck och justera bakväxeln och sen ut och cykla för att få mig en bild av vad som fungerar bra eller dåligt.

Skruva för skruvandets skull kan man göra när det blir vinter.

Luftdämpare? Isåfall investera i en gaffelpump om du inte redan har det och prova dig fram till rätt tryck för dig.

Mäta kedjans längd med ett sånt billigt men smidigt kedjeslitageverktyg och byt om det behövs, ev. även kassett.

Sen utvärdera däck, handtag, vajrar efter ett par rundor.

Dämparservice skulle jag nog skjuta på tills vintern om allt verkar fungera och se bra ut.

Eveningstar

Aktiv medlem
Köp en dämparpump istället för att be cykelbutiken kolla trycket i dämparna.
Det är något du kommer vilja experimentera med och då behöver du egen pump.

Aron

Aktiv medlem
Justerar in sadel och styre så att den passar mig och min kropp.

Bonzo

Aktiv medlem
Köp en gaffelpump så kan du hålla koll på, och justera, trycket i dämpare och gaffel själv. Känns som en väldigt onödig sak att be din lbs om.

I övrigt beror det väl på hur eftersatt cykeln är? Ser det slitet och skitigt ut så är det troligen dags att göra rent och serva. Verkar den funka bra och allt ser fint ut så är det väl bara att kolla så att hjulen sitter fast och att bromsarna funkar och ge dig ut på en lite sväng. Om något behöver åtgärdas märker du det rätt snabbt.

bellasoda

Aktiv medlem
Börja med att byta ut det som inte färgmatchar, och efter det allt som inte är i kolfiber till kolfiber.

bellasoda

Aktiv medlem
jonte987 sa:
bellasoda sa:
Börja med att byta ut det som inte färgmatchar, och efter det allt som inte är i kolfiber till kolfiber.
Ok:) borde inte däck logo osv komma före?
Ja, det finns säkert mycket slitagedelar och sånt som är värt att byta ut. Men i praktiken så vill man i första hand ha en cykel man vill cykla på, och om cykeln är i så dåligt skick att den inte ens rullar så kanske man ska tänka efter en gång till. ;)

jonte987

Aktiv medlem
bellasoda sa:
jonte987 sa:
bellasoda sa:
Ja, det finns säkert mycket slitagedelar och sånt som är värt att byta ut. Men i praktiken så vill man i första hand ha en cykel man vill cykla på, och om cykeln är i så dåligt skick att den inte ens rullar så kanske man ska tänka efter en gång till. ;)
Förlåt, försökte skoja att däcken skulle roteras till happy korrekt innan färgmatchning inleds.

bellasoda

Aktiv medlem
jonte987 sa:
bellasoda sa:
jonte987 sa:
bellasoda sa:
Förlåt, försökte skoja att däcken skulle roteras till happy korrekt innan färgmatchning inleds.
Aha okej! Jag kände inte till att man kan rotera däck då jag kör tub. ;-)

ceel

Aktiv medlem
bellasoda sa:
jonte987 sa:
bellasoda sa:
jonte987 sa:
bellasoda sa:
Aha okej! Jag kände inte till att man kan rotera däck då jag kör tub. ;-)
.

"För-roterade däck" :)

Åke

Aktiv medlem
Om allt "funkar" skulle jag säga däcken, få saker som är så tråkigt som att halka runt på dåliga däck.

-Åke

salle

Aktiv medlem
Ytterbensservice på dämparen fram kanske? Rätt lätt att göra själv.
Ett husmorsknep är att vända cykeln upp och ner och låta den stå så över natten så oljan i ytterbenen rinner ner till skumringarna.

Beagleboy

Aktiv medlem
Kollar/ ser till att hjulen blir runda och raka.
Sen navväxeln och lagringar i vevparti/ nav/ styre.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer