Vad är din mest effektiva upgrade?

Berk

Aktiv medlem
Och då menar jag inte den ger mesta bling eller är lättast. Men den upgrade som har mest förbättrat sin cykelupplevelse: roligare, mer spännande, säkrare ...

Jag börjar:
XL handtag: Jag visste att jag har stora händer och framförallt långa finger, handskor i storlek XXL är ofta för korta. Bara för ett halvt år sen insåg jag att mina handtag var för små och köpte Ergon GA2 Fat handtag till min stig-HT. Först tyckte jag att dom var lite stor (hade aldrig haft rätt handtag), men efter några tur hade jag mycket mer kontroll över cyklen och kunde jag köra aggressivare! En otroligt effektiv och billig uppgradering! Har nu köpt samma till min XC FS.
2020-05-29-21-14-36.jpg

Sen har däck jättestor effekt på upplevelse, men däck anpassat till underlag känns som ett behöv, inte en upgrade.

Senast ändrad:

IM

Aktiv medlem
Byte till kortare styrstam på cyclocrossen. Rapp och fin så det står härliga till efter det - jag kan knappt sluta le när jag är ute på den.

bearthefear

Aktiv medlem
För cykelglädjen måste jag nog ändå säga GPS med kartor. Så man dels kan se vilken väg man cyklat, men även se nya stigar och var dom verkar ta vägen. Mycket lättare att bara ge sig ut och köra på vinst och förlust!

Der Kaiser

Aktiv medlem
Hela min Sonder tranmitter am-ht, och ombygget, pga den, av min trigger.
Plattisar, som var en produkt av att börja köra ht, men också att återgå till Spd vid rätt väl valda tillfällen.

Berk

Aktiv medlem
Garmin Varia, kombinerat bakljus/Radar som varnar för fordon som närmar sig bakifrån.
Från 0% säkerhet till kanske 30......
Man vet alltid när det kommer fordon fort bakifrån och kan tänka på att ligga ordentligt till höger oavsett storm eller musik eller whatever i öronen.
Wow! Visste inte att det fanns radar till cykar.

n3wton

Aktiv medlem
Garmin Varia, kombinerat bakljus/Radar som varnar för fordon som närmar sig bakifrån.
Från 0% säkerhet till kanske 30......
Man vet alltid när det kommer fordon fort bakifrån och kan tänka på att ligga ordentligt till höger oavsett storm eller musik eller whatever i öronen.
Storm är ju svårt att påverka, men att stänga av musiken skulle ju kunna tänkas vara en säkerhetshöjande åtgärd. Vågar du lita på att en batteridriven konsumtionsgrej ersätter att ha verklig uppsikt bakåt?

Manurhin2

Aktiv medlem
Storm är ju svårt att påverka, men att stänga av musiken skulle ju kunna tänkas vara en säkerhetshöjande åtgärd. Vågar du lita på att en batteridriven konsumtionsgrej ersätter att ha verklig uppsikt bakåt?
Ja, funkar varje gång.
Det enda som skulle kunna vara bättre är backspegel.

Backspeglar är bra och snygga. "PBP approved" duger också bra som regel. #9 förtjänar dock särskild uppmärksamhet ...

JPL

Aktiv medlem
1. Från ht till fs,
2. När jag hittade en sadel som passade mig perfekt.
3. Hela handskar istf fjantiga halvfingerhandskar.
4. Snakeskin

AX3L

Aktiv medlem
Vem har någonsin uppsikt bakåt? Den som är lite matematiskt lagd inser ju också att risken att den failar samtidigt som den där bilisten kommer som du verkligen behöver väja för är ganska låg.

På min lista.. Förutom uppenbara saker som dropper, ram med modern geo osv skulle jag lite otippat säga Oakleys Prizm-glasögon. Att se kontraster och därmed grepp och olika underlag tydligt har på något sätt ändrat mitt mindset från att fokusera på dåligt grepp till att leta efter ställen med bra grepp. Ibland iaf. Framförallt i fart är skillnaden stor. Ser man inte bra spelar liksom resten mindre roll.

Rattnalle

Aktiv medlem
Vem har någonsin uppsikt bakåt? Den som är lite matematiskt lagd inser ju också att risken att den failar samtidigt som den där bilisten kommer som du verkligen behöver väja för är ganska låg.

På min lista.. Förutom uppenbara saker som dropper, ram med modern geo osv skulle jag lite otippat säga Oakleys Prizm-glasögon. Att se kontraster och därmed grepp och olika underlag tydligt har på något sätt ändrat mitt mindset från att fokusera på dåligt grepp till att leta efter ställen med bra grepp. Ibland iaf. Framförallt i fart är skillnaden stor. Ser man inte bra spelar liksom resten mindre roll.
Hej placebo 😁
Men funkar det så funkar det oavsett. Det är det viktiga.

NickPick

Aktiv medlem
Jag har cyklat med radar sedan i höstas. Inte missat en bil! Klart bästa uppfinningen. Ingen kollar bakom ryggen hela tiden..
Väldigt fint att lyset blinkar mer och mer ju närmare bilarna kommer.

kais01

Aktiv medlem
Jag har cyklat med radar sedan i höstas. Inte missat en bil! Klart bästa uppfinningen. Ingen kollar bakom ryggen hela tiden..
Väldigt fint att lyset blinkar mer och mer ju närmare bilarna kommer.
vill man ha musik i öronen, har dålig hörsel eller har hjälm som ger mycket vindbrus måste det ju vara klockrent så länge funktionen är god. klart rolig uppfinning.

jag som varken har endera har dock inte missat en bil någonsin det jag kan minnas. öron är bra skit.

för övrigt är det bra att med flit vingla lite när en bil närmar sig, samtidigt som man rör sig mot vägkanten. då kör de ut bättre. funkar faktiskt:)

har iofs sedan några år backspegel zefal spy, men den har för litet synfält för säker upptäckt av bilar, däremot bra att hålla koll på bakomvarande cyklister när man åker tillsammans både mtb och lvg.

så den blir mitt bidrag.

och bredare mtb-fälgar så man kan köra med låga bekväma tryck utan att däcken kränger.

kais01

Aktiv medlem
ja! bromsbelägg:)

kool stop salmon till fälgbromsarna, vilket lyft. bra broms även i väta, och minimerat slitage. mycket bra uppgradering.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer