vad är en bra snitthastighet när man cyklar ensam?

GoranS

Aktiv medlem
Påminner lite om t.ex. bensinförbrukning som naturligt mäts i area. (m³/m = m²)
Jo, det verkar ju initialt lite skumt första gången man hör det. Om man tänker sig det som att man lägger ett rör med konstant tvärsnittsarea längsmed vägen man färdas och att det röret innehåller den bensin som bilen förbrukar så blir dock förbrukningen precis tvärsnittsarean på röret. Då tycker jag det inte känns så skumt utan rätt naturligt.

d_anders

Aktiv medlem
35 km/h @ 211w i bocken idag. Tror det är nytt halhetsrekord för min del på den korta loopen. Skaplig väg men ett par halvdumma kurvor, viss vind och lite onödigt låg temperatur gör att det finns lite förbättringspotential. Har som mål att komma ner under 200w, men det blir kämpigt.

På hela rundan, vilken var ca 10 ggr längre och mer slumpmässig, hamnade jag på knappt 33 km/h @ 208w. Underlaget, vägsträckningen och självförtroendet man får när man har bra koll på den gör stor skillnad. Möjligen hade jag lite sämre position mot slutet också.

d_anders

Aktiv medlem
Nästa tur blir längre och lite lugnare då formen i bästa fall är halvdan. Tycker dock att det är lätt att tappa positionen när man kör lugnt. Att hålla bra position är ju lite jobbigt i sig och för mig känns det onaturligt att kombinera det med låg puls.

Artix

Aktiv medlem
Idag är jag 40+ och tänker inte slå några rekord förutom mina egna. Därför börjar man fundera lite djupare. Hur länge orkar kroppen? Hur mycket potential finns det kvar? Kan jag fortfarande bygga upp konditionen? (beror säkert på hur man ligger till idag)
Det är ganska klart för mig att proffs vid den åldern har redan passerat sin max. Men amatörer som börjar på riktigt med träningen när de är 30/40 år gamla?
Det finns säkert många faktorer som måste räknas in. Bara undrar vad ni tycker?

Senast ändrad:

d_anders

Aktiv medlem
Är du strax över 40 tror jag att du fortfarande kan nå nästan lika hög aerobisk kapacitet som om du hade satsat för 20 år sen istället. Jag tror också att det krävs lite mer träning nu.

nieves

Aktiv medlem
Är du strax över 40 tror jag att du fortfarande kan nå nästan lika hög aerobisk kapacitet som om du hade satsat för 20 år sen istället. Jag tror också att det krävs lite mer träning nu.
Absolut enda undantaget är om du var i proffstouren vid 20. Mentalt är det oftast lättare att cykla längre med åldern (det finns undantag) och med längre menar jag ändå på ganska hög nivå.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
i torsdags morse var jag glad att det ens rullade. men det var ju iofs mitt i natten under de sista 12 milen av 42 det dygnet. 12 mil tog 8h inkl lite sovpauser och irrande i Heby.

NiklasL

Aktiv medlem
Idag är jag 40+ och tänker inte slå några rekord förutom mina egna. Därför börjar man fundera lite djupare. Hur länge orkar kroppen? Hur mycket potential finns det kvar? Kan jag fortfarande bygga upp konditionen? (beror säkert på hur man ligger till idag)
Det är ganska klart för mig att proffs vid den åldern har redan passerat sin max. Men amatörer som börjar på riktigt med träningen när de är 30/40 år gamla?
Jonas Bohr började cykelträna när han var 43. Han brukar snitta 40-45 km/h på sina rundor. Och världsmästare blev han väl förra året. Det är inte för sent!

IM

Aktiv medlem
Fysiologiskt har du (antagligen) befunnit dig i nedförsbacke de senaste 20 åren enhet så. Hur brant den varit beror på en mängd faktorer, inte minst på din fysiska aktivitet.
Samtidigt har du haft gott om är på dig att öka din fysiska förmåga; öka din syreupptagningsförmåga; stärka muskler (inklusive hjärta), ligament och andra beståndsdelar i kroppen; finslipa teknik och lära dig hur just du presterar väl.

Den fysiologiska nedförsbacken kommer fortsätta, men det behöver inte påverka din prestation negativt per (än på många år) givet att du fortsätter träna för att prestera väl (om det är vad du vill). Viss anpassning kan dock vara rimligt, exempelvis när det kommer till återhämtning, upp- och nedvarvning.

Avd: kort svar på en mångfacetterad fråga. 🙃

-Andy-

Aktiv medlem
Kom ihåg att det bara är 3 mil som ska cyklas och att det dessutom är bra asfalt. 50 km/h är i lägsta laget för att klassas som "bra" tycker jag, men kanske faller in under kategorin "okej".

ejma

Aktiv medlem
De flesta snabba Stravacyklister är i ålderspannet 40-60 år. Givetvis finns yngre bättre cyklister, men de tycks vara färre.

NLC

Aktiv medlem
35 km/h @ 211w i bocken idag. Tror det är nytt halhetsrekord för min del på den korta loopen. Skaplig väg men ett par halvdumma kurvor, viss vind och lite onödigt låg temperatur gör att det finns lite förbättringspotential. Har som mål att komma ner under 200w, men det blir kämpigt.
Medioker kvällsrunda - 211 W & 35.5 kph över 13.16 km / 22m 15s. Bockastyre och svaga vindar. Kanske går att sänka effekten med mer aero klädsel / hjälm.

BFS

Aktiv medlem
Kroppen orkar mycket och länge, men det tillkommer nya utmaningar. Och om man inte har en lång och stabil träningsbakgrund kan skador börja dyka upp. Skador som inte läker lika snabbt som tidigare. Så mitt råd är att sakta öka dosen och känna efter. Att träna genom en "känning" kan leda till en längre skada. Och det sabbar ju planen.

Doddo

Medlem
På sommaren 20-25 C. Flack eller svagt rullande terräng och samma sträcka fram och tillbaka för att nolla vindens inverkan (men ideellt ska det inte blåsa alls). Inga korsningar eller andra störande moment.Tajta kläder, låg körställning, bra hjul/däck.

Eller lite tråkigt ingenjörsnörderi

30 km/h (160W) basnivå
32 km/h (185W) hyfsat
34 km/h (210W) börjar likna nåt
36 km/h (235W) ganska bra
38 km/h (260W) Hyfsat snabb, inte många finns här, inte +50 år i varje fall.
40 km/h (290W) Snabb, vissa behöver säkert tempopinnar för att nå hit.
42 km/h (320W) Elitmotionär
44 km/h (360W) Elit
46 km/h (400W) Elit-Tempo Proffs
>50 km/h Pro Peleton
Bra ingenjörsneerderi :)

d_anders

Aktiv medlem
2h lugn kväll / natt i varierande position gav 28 km/h @ 140w medel. Tryckte dock på lite i springbackarna och np blev 170w. Sällan de diffar så mycket för mig.

MrSthlm

Aktiv medlem
Jonas Bohr började cykelträna när han var 43. Han brukar snitta 40-45 km/h på sina rundor. Och världsmästare blev han väl förra året. Det är inte för sent!
Han käkar och marknadsför sina kontroversiella dyra magiska piller också............ 🙃 😉 🙃

Angående watt så är det klurigt jämföra med andra tycker jag. Bohr är väl en av dem som ligger på hmmm "förhållandevis låg watt" när han öser på i sin världsmästar speed. Väldigt aero/hal, optimal position, järnkoll på material, perfekt teknik och en ganska lätt kroppsvikt i förhållande till hans styrka?

Senast ändrad:

d_anders

Aktiv medlem
Han käkar och marknadsför sina kontroversiella dyra magiska piller också............ 🙃 😉 🙃

Angående watt så är det klurigt jämföra med andra tycker jag. Bohr är väl en av dem som ligger på hmmm "förhållandevis låg watt" när han öser på i sin världsmästar speed. Väldigt aero/hal, optimal position, järnkoll på material, perfekt teknik och en ganska lätt kroppsvikt i förhållande till hans styrka?
Starkt psyke också.

MrSthlm

Aktiv medlem
Starkt psyke också.
Absolut, jag diggar Jonas hårt som idrottsman med viss reservation för pillrena.

Tror att han cyklar en ganska stor andel av hans rundor med tempocykel men exakt fördelning har jag ingen aning om, det ger så klart lite extra speed. Tror han också är färsk svensk mästare i sin åldersgrupp?

Senast ändrad:

nieves

Aktiv medlem
20220805_122915.jpg

Man kan nå oanade hastigheter även om man är ensam. Många historier har man hört om där cyklister cyklat "ensam" och nått finfina resultat.

Topp