Vad är en perfekt ATB?

Micohm

Medlem
Vad är en perfekt ATB?
Vad är den perfekta ATB:n för att göra det mesta, gravel, bikepacking, stigar? Har min Surly Krampus 29×3.0 Bontrager däck, carved b17 sadel, Jones h bar styre med rise. Restrap bar väska 10 liter.
Med Jones styret sitter jag rätt upprätt o avslappnat för att bara njuta mina turer, blir ju ändå trött. Tid och snabbhet betyder inte så mycket. Fler som tänker som jag? Visa gärna hojen!

Bilagor

• 20221113_115614.jpg
    20221113_115614.jpg
    958.2 KB · Besök: 95

Micohm

Medlem
Vad är en perfekt ATB?
Jag har kommit fram till att två behövs, cyklar allt med båda men den röda slår den svarta utanför vägarna och omvänt är den svarta bättre än den röda på väg. Men som sagt båda körs överallt.

Ctn7nDL.jpg

hjSpXcp.jpg
Härligt! Den "röda" vilket märke är det på den? Jäklar vad packning på den "svarta" Har också en bockstyre hoj som alternativ😊

aben

Aktiv medlem
Vad är en perfekt ATB?
Härligt! Den "röda" vilket märke är det på den? Jäklar vad packning på den "svarta" Har också en bockstyre hoj som alternativ😊
Båda är Miyata! Den röda är en Runner med ram av Miyatas fina egentillverkade trippelreducerade krommolybdenrör i OS rörstorlek.

Haha, därför jag vill ha packningen bak, framför styret skulle kännas lite väl motigt och bromsande, nu surrar jag den ordentligt där bak och det man inte ser märker man inte av så det känns nästan som att cykla helt utan packning. Ganska suveränt faktiskt, bara lassa in vad man kan tänkas behöva utan att behöva bry sig så mycket . Kör i princip alltid med samma packning oavsett längd på turen, en sidoväska fyller jag med käk, den andra med saker som är bra att med sig som lite verktyg och reservdelar och sen kläder, har ofta även någon flaska vatten i väskorna utöver de på ramen. Sen en sovsäck i den gröna militärväskan och ett liggunderlag överst.

Senast ändrad:

aben

Aktiv medlem
Vad är en perfekt ATB?
Har också en bockstyre hoj som alternativ😊
En Surly som din kan jag tänka mig är helt suverän på turer som till största delen går på skogsvägar och i terräng :) Om det även blir långa sträckor på väg behöver jag körställningen bockstyret ger men jag lyckades lösa det ganska bra på Runnern med invändiga barends även om min svarta med bockstyre är ett hack bättre där. Så därav två cyklar, sen har jag en till med 47 mm däck som är mellan de två men den har jag inte börjat cykla på än.

Senast ändrad:

Micohm

Medlem
Vad är en perfekt ATB?
En Surly som din kan jag tänka mig är helt suverän på turer som till största delen går på skogsvägar och i terräng :) Om det även blir långa sträckor på väg behöver jag körställningen bockstyret ger men jag lyckades lösa det ganska bra på Runnern med invändiga barends även om min svarta med bockstyre är ett hack bättre där. Så därav två cyklar, sen har jag en till med 47 mm däck som är mellan de två men den har jag inte börjat cykla på än.
47 mm är perfekt på asfalt o lättare grus o ger komfort. Min bockstyre hoj har 45mm och funkar bra på asfalt, cyklade från Riksgränsen till Östersund 100 mil förra sommaren.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Vad är en perfekt ATB?
Well, jag kan hålla med om att det behövs två hojar. Men om man bara fick ha en skulle det vara min Salsa Fargo. Har just bytt tillbaka till 29x2.6" som på bild. Riktigt trevligt som just ATB. För mer grus-orienterat har jag en mer "vanlig" gravel med 47mm däck (håller också med om att det är en bra kompromiss för sånt).

Ett tag försökte jag ha den här till "allt", har tre par hjul till den, både fetare (3") och smalare (2"). Men det funkar bara att växla så stort mellan däckbredd när man inte har skärmar. Något som sätter käppar i hjulen lite. Så därför fick jag skaffa en "vanlig" gravel och ha "smala" däck/skärmar på den. Så fick den här bli ATB'n istället.

_6280304.jpg

Micohm

Medlem
Vad är en perfekt ATB?
Well, jag kan hålla med om att det behövs två hojar. Men om man bara fick ha en skulle det vara min Salsa Fargo. Har just bytt tillbaka till 29x2.6" som på bild. Riktigt trevligt som just ATB. För mer grus-orienterat har jag en mer "vanlig" gravel med 47mm däck (håller också med om att det är en bra kompromiss för sånt).

Ett tag försökte jag ha den här till "allt", har tre par hjul till den, både fetare (3") och smalare (2"). Men det funkar bara att växla så stort mellan däckbredd när man inte har skärmar. Något som sätter käppar i hjulen lite. Så därför fick skaffa en "vanlig" gravel och ha "smala" däck/skärmar på den. Så fick den här bli ATB'n istället.

Visa bilaga 594968
Wow en Fargo😊, har en Salsa Warbird och har också växlat mellan 650b×2.1" och 700 men kroppen ville ha bredare, större och mera upprätt körstil. En tanke var faktiskt o byta warbird mot en fargo men men kommer nu bli Krampusen o Warbird.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Vad är en perfekt ATB?
Wow en Fargo😊, har en Salsa Warbird och har också växlat mellan 650b×2.1" och 700 men kroppen ville ha bredare, större och mera upprätt körstil. En tanke var faktiskt o byta warbird mot en fargo men men kommer nu bli Krampusen o Warbird.
Ok, intressant. Men det är ungefär som jag menade med två-hojs setup. En med feta däck, som ATB, kanske mer upprätt och bekvämt. Sedan en lite mer grushoj med normalbreda däck (ej plats för feta ens). Så jag tror nog du gjorde rätt i att inte byta 😀

bernie

Medlem
Vad är en perfekt ATB?
Surly krampus med 29x2.5 surly extraterrestrial däck och riserstyre. Har cyklat det mesta med den kombinationen, asfalt, grus, stränder och allt möjligt. Pendla, cykla till affären och lite längre bikepackingturer. Tror det är den perfekta ATBn faktiskt om än lite långsam, men jag har aldrig bråttom ändå. Fast nu är den såld och jag har köpt en Salsa fargo ram att bygga på över vintern
8B25E589-0ECE-434D-B5BF-506B9735022D.jpeg

Micohm

Medlem
Vad är en perfekt ATB?
Surly krampus med 29x2.5 surly extraterrestrial däck och riserstyre. Har cyklat det mesta med den kombinationen, asfalt, grus, stränder och allt möjligt. Pendla, cykla till affären och lite längre bikepackingturer. Tror det är den perfekta ATBn faktiskt om än lite långsam, men jag har aldrig bråttom ändå. Fast nu är den såld och jag har köpt en Salsa fargo ram att bygga på över vintern Visa bilaga 594971
Ja det känns som ett bra ATB val och som du skriver om än lite långsam på asfalt men varför skynda. Kändes det bra allround med 2.5" däck? Kommer bli en kanon ATB med bock, Fargon. Grattis!😊 o lycka till med bygget. Har själv en Salsa Warbird.

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Vad är en perfekt ATB?
Ursäkta en amatör, men är låsbar dämpad framgaffel helt uteslutet? Min branta vinkel på XC:n gör mig gammal och feg på de flesta hopp, nerförs och tom vanlig stökig single trail - men då borde jag väl iaf få lite enklare mileage som kompensation?

bernie

Medlem
Vad är en perfekt ATB?
Ja det känns som ett bra ATB val och som du skriver om än lite långsam på asfalt men varför skynda. Kändes det bra allround med 2.5" däck? Kommer bli en kanon ATB med bock, Fargon. Grattis!😊 o lycka till med bygget. Har själv en Salsa Warbird.
Ja, tycker just de däcken är de bästa jag haft vad gäller mångsidighet. Annars verkar ju 29x3.0 så svårt att få tag i typ knard och liknande, verkar som plusdäcken är på väg bort? Tänker köra 2.5” på fargon med, med brett bockstyre tror det blir kanon

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Vad är en perfekt ATB?
Ja, tycker just de däcken är de bästa jag haft vad gäller mångsidighet. Annars verkar ju 29x3.0 så svårt att få tag i typ knard och liknande, verkar som plusdäcken är på väg bort? Tänker köra 2.5” på fargon med, med brett bockstyre tror det blir kanon
Ja jag satt en bra stund igår och försökte hitta 27.5x3“ det var inte lätt. Den storleken verkar definitivt på väg bort. Hittade till slut på eBay i England, beställde fyra st så jag har ett tag 😀

2.5" låter bra annars, en bra kompromiss, jag kör 2.6"

Alltid vilse

Aktiv medlem
Vad är en perfekt ATB?
Det låter ju dom att du redan har din perfekta ATB. Kanske testa med 2,6or isf 3,0

Fast en Jones LWB med dimondframe skulle kunna vara ett alternativ 😀
Vad är den perfekta ATB:n för att göra det mesta, gravel, bikepacking, stigar? Har min Surly Krampus 29×3.0 Bontrager däck, carved b17 sadel, Jones h bar styre med rise. Restrap bar väska 10 liter.
Med Jones styret sitter jag rätt upprätt o avslappnat för att bara njuta mina turer, blir ju ändå trött. Tid och snabbhet betyder inte så mycket. Fler som tänker som jag? Visa gärna hojen!

Micohm

Medlem
Vad är en perfekt ATB?
Ha, ha hej Ola😊 Ja Jones LWB ser optimal ut, även priset 😊 Många diskusioner landar ofta på att det optimala atb + däcket ska vara 2,6". Lättare, snabbare men ändå brett. Vad har du på Unit?

Sulfaten

Aktiv medlem
Vad är en perfekt ATB?
För egen del är det min Kona Unit X med 29X3,0. En Carradice Nelson Longflap sadelväska, en Relevate design Ranger ramväska, Vaude Trailfront på styret. Något billigt från Bikester som snackbox.

Bilagor

• 20220716_101857.JPG
    20220716_101857.JPG
    1.1 MB · Besök: 49

LWB

Aktiv medlem
Vad är en perfekt ATB?
Jag har Minion 29x2,6 på min 29-plussare och de är sköna när det blir stökigt, men lättrullade är de inte. De får gärna vara både 2,6 och 3,0 men med snällare mönster. Jag kör den absoluta merparten på underlag där lägre rullmotstånd är mer värt än bra grepp i mjuk backe.

Nu byggde jag mina hjul med i40-fälgar (med just 2,6-3,0 i åtanke), men om jag hade gjort om det idag så hade jag byggt på smalare fälgar så att jag kunde ligga i spannet 2,2-2,6 istället.

Senast ändrad:

Micohm

Medlem
Vad är en perfekt ATB?
Jag har Minion 29x2,6 på min 29-plussare och de är sköna när det blir stökigt, men lättrullade är de inte. De får gärna vara både 2,6 och 3,0 men med snällare mönster. Jag kör den absoluta merparten på underlag där lägre rullmotstånd är mer värt än bra grepp i mjuk backe.

Nu byggde jag mina hjul med i40-fälgar (med just 2,6-3,0 i åtanke), men om jag hade gjort om det idag så hade jag byggt på smalare fälgar så att jag kunde ligga i spannet 2,2-2,6 istället.
Ja i30 fälgar kan räcka o blir lättare men tar ju också bort möjligheten att köra 3.0. Mina bontrager tycker jag både är lättrullade och lätta. Tänkte också göra de tubeless till våren.

BuTTuS

Aktiv medlem
Vad är en perfekt ATB?
Vad är det för spännande inner-bar-ends?
TOGS, om man vill vila tummarna på ovansidan men ändå kunna hålla ordentligt i styret. Styret blir virtuellt någon mm högre då, samt att det är skönt vid klättringar:

Ha, ha fina bilder låter som ett kul äventyr o dra dottern off road😊 tror att krampus o apan är snarlika cyklar😊 upplever också att ett rise styre blev optimalt.
Ja, men med fetare däck på vagnen och lågt tryck så funkar det ganska bra för henne :-)
Dock var väl det där sista sommaren hon fick plats i den, så ikväll ska jag sätta dubbdäck på cykeln samt i med orginalaxeln, så snart finns en axel med thule-fäste över om någon är sugen...

BuTTuS

Aktiv medlem
Vad är en perfekt ATB?
Ja i30 fälgar kan räcka o blir lättare men tar ju också bort möjligheten att köra 3.0. Mina bontrager tycker jag både är lättrullade och lätta. Tänkte också göra de tubeless till våren.
Ser att vi har lika däck, jag kör mina tubeless på i35 och tycker de är underbara! Rullar på som tåget på grusväg och skäms inte allt för mycket i skogen heller. På asfalt är de väl sisådär, men jag har å andra sidan aldrig testat dom med "rätt" tryck för det heller...

jasbru

Medlem
Vad är en perfekt ATB?
Ja gillar också att ha en ram med plats för breddare däck och som kan bära mycket vikt, om det behövs.
Jag har jälv en Surly Karate Monkey som har plats för 29x3 tum däck, men jag brukar ha 29x2.25 däck med långa skärmar på. Jag tar den överallt till camping, pendling, grusvägar, stigar och det funnkar ganska bra.

DSCN1372.JPG

erolwi

Aktiv medlem
Vad är en perfekt ATB?
Ja gillar också att ha en ram med plats för breddare däck och som kan bära mycket vikt, om det behövs.
Jag har jälv en Surly Karate Monkey som har plats för 29x3 tum däck, men jag brukar ha 29x2.25 däck med långa skärmar på. Jag tar den överallt till camping, pendling, grusvägar, stigar och det funnkar ganska bra.

Visa bilaga 595026
Cool! När skägget blir grått ska min KM också förvandlas till något sånt där.

Micohm

Medlem
Vad är en perfekt ATB?

Visa bilaga 595026
Perfekt, det är ju så man vill ha det en cykel som passar överallt. Inte där än med mina tre hojar. Vilken termos är det på hojen?

jasbru

Medlem
Vad är en perfekt ATB?
Perfekt, det är ju så man vill ha det en cykel som passar överallt. Inte där än med mina tre hojar. Vilken termos är det på hojen?
I bilden har jag två "Kleen Kanteen Wide" vatten flaskor, 1,9 liter:

LWB

Aktiv medlem
Vad är en perfekt ATB?
Justpedal beställde jag mitt jonesstyre....såg att de hade jones ramar och massa annat fint😊

Den andra LWB som jag känner till kom från Just Pedal och det funkade bra.

Han snurrade till en beställning på styren som jag lade rätt ordentligt, men annat har funkat klanderfritt.

Skelle vara rolig att prova, gissar på att det inte finns så många ex i Sverige.
Hör av dig om du passerar Småland.

Topp