Vad är grejen med Hammerheads Karoo?

Pulver

Aktiv medlem
Jag har inte testat Wahoo:s cykeldatorer så jag kan inte uttala mig om dem, men:

Populäraste cykeldatorn i Sverige just nu är Garmin Edge 530 (enligt prisjakt) - den går att köpa för 2700-3000:-

Här är en utförlig recension hos DCRainmaker: länk

Den är säkerligen ett "lagom" alternativ mellan de dyra toppmodellerna och de enklaste varianterna.

Hammerhead Karoo 2 är lite "speciell" - den har en del egenskaper som ingen annan renodlad cykeldator har (eftersom den i själva verket är en liten android-telefon)

Snabb touch-display och Inbyggd 4G mottagare med simkorts läsare för uppkoppling mot nätet samt möjligheten att "sideloada" android appar, vilket innebär att man kan få in exemeplvis Spotify och Komoot:

dLTisg1.jpg
rHAuwgl.jpg

Det är möjligheter som inte ens Garmin 1030 plus har.

Men, som vi klargjort i tråden är den inte utan sina brister.

MrSthlm

Aktiv medlem
Jag har inte testat Wahoo:s cykeldatorer så jag kan inte uttala mig om dem, men:

Populäraste cykeldatorn i Sverige just nu är Garmin Edge 530 (enligt prisjakt) - den går att köpa för 2700-3000:-

Här är en utförlig recension hos DCRainmaker: länk

Den är säkerligen ett "lagom" alternativ mellan de dyra toppmodellerna och de enklaste varianterna.

Hammerhead Karoo 2 är lite "speciell" - den har en del egenskaper som ingen annan renodlad cykeldator har (eftersom den i själva verket är en liten android-telefon)

Snabb touch-display och Inbyggd 4G mottagare med simkorts läsare för uppkoppling mot nätet samt möjligheten att "sideloada" android appar, vilket innebär att man kan få in exemeplvis Spotify och Komoot:

dLTisg1.jpg
rHAuwgl.jpg

Det är möjligheter som inte ens Garmin 1030 plus har.

Men, som vi klargjort i tråden är den inte utan sina brister.

Du har rätt, Garmin Edge 530 är intressant, en bundle ligger väl enbart några hundringar över en Wahoo Bolt bundle beroende på deal så prisvärdheten är jämförbara. Sannolikt är tillgängligheten bättre på Garmin Edge 530 åtminstone för tillfället. I mitt fall är det dock lite tveksamt om jag verkligen behöver en bundle, tror väl att den enda sensorn jag önskar är kadens, hrm har jag redan och en hastighetssensor är väl lite overkill när den redan mäter över gps (?) att den inte visar superexakt hastighet för stunden kan man väl leva med beroende på felmarginal.

Angående Hammerhead Karoo 2 är jag ändå lite förvirrad, @Spacekitty sågade skärmen totalt (en "showstopper") men hur upplever du den? @Oooh verkar väl relativt positiv om jag förstår honom korrekt.

och nej, mobil/cykeldator utesluter verkligen inte det andra som du skrev, mitt intryck är att en majoritet här verkar släpa runt på båda men jag gissar att det är relativt få som har båda på styret? För att någorlunda skydda mobilen mot vibrationer antar jag dock det är bäst att ha den i en ficka. Syftar på att någon i tråden skrev om att mobilen (tex bildstabilisering) riskerar vibrera sönder, nu har jag iofs ingen vek iPhone utan en S20. ;-)

Senast ändrad:

Pulver

Aktiv medlem
Angående Hammerhead Karoo 2 är jag ändå lite förvirrad, @Spacekitty sågade skärmen totalt (en "showstopper") men hur upplever du den? @Oooh verkar väl relativt positiv om jag förstår honom korrekt.

Angående skärmarna är det svårt att fånga det på bild - man måste uppleva dem med egna ögon i olika situationer, men:

Jag har gjort ett försök att fånga det på bild 😉 (Garmin 520 Plus och Karoo2)

01EYEgV.jpg

I direkt solljus är Garmins transflektiva skärm fantastisk.
På denna bild använder Garmin ingen bakbelysning alls och drar väldigt lite batteri medans Karoo 2 är på full ljusstyrka och förbrukar därmed mycket batterikraft.

57cfneA.jpg

I skugga är Garmins display OK, och Karoo2 tydlig.

yanv64m.jpg

Garmin behöver dock få solljuset skärmen för att bli bra - inte som här från sidan.

Skärmen på Karoo 2 är i princip samma som på en mobil (både LCD och OLED) med de fördelar och nackdelar det ger i olika ljussituationer.

Eftersom den alltid använder bakbelysning sjunker batterinivån mycket snabbare än hos Garmin.

Cykeldatorn används ju oftast utomhus i ljusa miljöer och jag har aldrig varit missnöjd med Garmins display de år jag använt den.

mkallstrom

Aktiv medlem
Du har rätt, Garmin Edge 530 är intressant, en bundle ligger väl enbart några hundringar över en Wahoo Bolt bundle beroende på deal så prisvärdheten är jämförbara. Sannolikt är tillgängligheten bättre på Garmin Edge 530 åtminstone för tillfället. I mitt fall är det dock lite tveksamt om jag verkligen behöver en bundle, tror väl att den enda sensorn jag önskar är kadens, hrm har jag redan och en hastighetssensor är väl lite overkill när den redan mäter över gps (?) att den inte visar superexakt hastighet för stunden kan man väl leva med beroende på felmarginal.
Jag skulle skippa kadenssensor och gå direkt på effektmätare, det är ändå en sån du kommer att vilja ha så småningom 🙂

mkallstrom

Aktiv medlem
+1 på effektmätare
Men är inte rätt vald kadenssensor noggrannare än motsv funktion i de flesta effektmätare?
Med de fördelar det innebär.
Det är möjligt, men för min del är kadensen inget jag behöver hög noggrannhet på. Jag slänger ett öga på den då och då vid behov och för det tycker jag siffran jag får från effektmätaren duger bra.

MrSthlm

Aktiv medlem
Effektmätare har jag i Zwift "in your face" så att man storknar, räcker inte det? Jag har en viss förmåga att snitta lite låg kadens så jag behöver jobba på det. Ska försöka ta något pass i veckan där jag struntar i prestationen men tvingar mig snitta ca 90. ;-) I och för sig har jag börjat välja tuffare banprofiler.

Senast ändrad:

Lingon

Aktiv medlem
Effektmätare har jag i Zwift "in your face" så att man storknar, räcker inte det? Jag har en viss förmåga att snitta lite låg kadens så jag behöver jobba på det. Ska försöka ta något pass i veckan där jag struntar i prestationen men tvingar mig snitta ca 90. ;-) I och för sig har jag börjat välja tuffare banprofiler.
Jag tycker man har mest nytta av effektmätare på trainern. Ute räcker det långt att styra och utvärdera träningen efter puls på distanspass/långa intervaller och klocka på korta intervaller. Man tävlar trots allt inte i effektmätning på cykeltävlingar. Bara i zwift. :)
Puls har också en del fördelar jämfört med effekt om man vill mäta träninsbelastning.

Pulver

Aktiv medlem
Misstänker att det är många av de som har Karoo 2 som missat att de lanserat en egen App Store ?

LYzIoVZ.jpg

Det finns dock endast en enda app tillgänglig än så länge:

LwjhDBW.jpg

atrer1x.jpg

Men det ska tydligen komma fler :)

Det är dock relativt krångligt att få in App Store, ungefär lite som att den är i beta-stadie ännu.

Här är iallafall en länk hur man gör:

MrSthlm

Aktiv medlem
Ändå rätt förvirrande det här med att välja cykeldator, jämnt lopp känns det som även om jag inte kollar på de dyraste top of the line modellerna nu. Sedan börjar man misstänka att Wahoo snart bör komma med något nytt.

Tex är ju Garmin 530, Wahoo Bolt och Wahoo Elemnt Roam åtminstone "hyfsat" nära varandra i pris nu. Hammarhead Karoo 2 någon tusing dyrare tror jag?

Om jag förstår det rätt gnäller vissa mtb cyklister med Wahoo över signalstyrkan vilket påverkar tex segmentfunktionen men jag kommer bara köra lvg med min så jag bekymrar mig inte om det.

Av dessa fyra har väl Bolt den minst avancerade kartfunktionen i sin enhet men med tanke på att man känner till vägen på sina rundor ca 90-95% av turerna så kanske inte detta stör överhuvudtaget, det tål att tänka på. Många verkar älska Bolt, liten smidig, lättanvänd och gör det den ska med tydlig display. Ju mer (om) man börjar utforska nya vägar kan ju dock en mer avancerad kartfunktionalitet vara kul och möjligen upplevs Bolt som ganska basic då?

Wahoo Roam och Garmin 530 har bättre kartfunktion än Bolt, Karoo 2 kanske ännu bäst av allihopa? Inte helt hundra men det känns som att man bör placera Garmin 530 före Roam om man enbart bedömer navigationen/kartorna men kanske inte före Karoo 2? (osäker...)

Om jag förstår det rätt får Wahoo en del kritik för dåligt med utrymme vilket kan ställa till det med kartor och annat i vissa fall, stämmer det? Antar att inte Garmin 530 och Karoo 2 lider av detta.

När det gäller användarvänlighet så verkar Bolt och Roam kommer i topp, gissar sedan att Karoo 2 är mera användarvänlig än Garmin 530.

Under förutsättning att man vänjer sig med Garmin 530, hur den fungerar, konfiguration etc så undrar jag om inte den känns som vettigast köp. Mycket funktionalitet (en del man aldrig kommer använda dock), bra navigation men ändå hyfsat inom smärtgräns överkomligt pris.

Att det inte är touchscreen på Garmin 530, Bolt och Roam vet i sjutton om det är en nackdel, kanske t.o.m. en fördel? Man svettas ju en del samt osäker på hur optimalt det här med touchscreen under taskigt väder eller svettfester?

Sedan kan jag fortfarande tycka att det här med mobil vs cykeldator är intressant... Problemet är ju att man lär släpa med sig sin mobil ändå. Är man inte superorolig för att mobilen går sönder kan det ändå vara ett alternativ för mera grundläggande/basic funktionalitet, om man anser det räcka.

Stabilitetsmässigt vet jag inte riktigt, Wahoo mest användarvänlig men allihopa verkar ha sina sporadiska stabilitetsproblem? Förhoppningsvis bättre med nyaste firmwares.

Angående effektmätare är jag inte där ännu, får väl se om något år eller så om jag fortfarande är biten, ser åtminstone watt på Zwift men självklart förstår jag att det är grymt bra att ha. Om jag förstått det korrekt har Garmin 530 lite bättre kompatibilitet med olika effektmätare i jämförelse med Wahoo.

Senast ändrad:

Jensen

Aktiv medlem
Ändå rätt förvirrande det här med att välja cykeldator, jämnt lopp känns det som även om jag inte kollar på de dyraste top of the line modellerna nu. Sedan börjar man misstänka att Wahoo snart bör komma med något nytt.

Tex är ju Garmin 530, Wahoo Bolt och Wahoo Elemnt Roam åtminstone "hyfsat" nära varandra i pris nu. Hammarhead Karoo 2 någon tusing dyrare tror jag?

Om jag förstår det rätt gnäller vissa mtb cyklister med Wahoo över signalstyrkan vilket påverkar tex segmentfunktionen men jag kommer bara köra lvg med min så jag bekymrar mig inte om det.

Av dessa fyra har väl Bolt den minst avancerade kartfunktionen i sin enhet men med tanke på att man känner till vägen på sina rundor ca 90-95% av turerna så kanske inte detta stör överhuvudtaget, det tål att tänka på. Många verkar älska Bolt, liten smidig, lättanvänd och gör det den ska med tydlig display. Ju mer (om) man börjar utforska nya vägar kan ju dock en mer avancerad kartfunktionalitet vara kul och möjligen upplevs Bolt så ganska basic då?

Wahoo Roam och Garmin 530 har bättre kartfunktion än Bolt, Karoo 2 kanske ännu bäst av allihopa? Inte helt hundra men det känns som att man bör placera Garmin 530 före Roam om man enbart bedömer navigationen/kartorna men kanske inte före Karoo 2? (osäker...)

När det gäller användarvänlighet så verkar Bolt och Roam kommer i topp, gissar sedan att Karoo 2 är mera användarvänlig än Garmin 530.

Under förutsättning att man vänjer sig med Garmin 530, hur den fungerar, konfiguration etc så undrar jag om inte den känns som vettigast köp. Mycket funktionalitet (en del man aldrig kommer använda dock), bra navigation men ändå hyfsat inom smärtgräns överkomligt pris.

Att det inte är touchscreen på Garmin 530, Bolt och Roam vet i sjutton om det är en nackdel, kanske t.o.m. en fördel? Man svettas ju en del samt osäker på hur optimalt det här med touchscreen under taskigt väder eller svettfester?

Sedan kan jag fortfarande tycka att det här med mobil vs cykeldator är intressant... Problemet är ju att man lär släpa med sig sin mobil ändå. Är man inte superorolig för att mobilen går sönder kan det ändå vara ett alternativ för mera grundläggande/basic funktionalitet, om man anser det räcka.

Stabilitetsmässigt vet jag inte riktigt, Wahoo mest användarvänlig men allihopa verkar ha sina sporadiska stabilitetsproblem? Förhoppningsvis bättre med nyaste firmwares.

Angående effektmätare är jag inte där ännu, får väl se om något år eller så om jag fortfarande är biten, ser åtminstone watt på Zwift men självklart förstår jag att det är grymt bra att ha. Om jag förstått det korrekt har Garmin 530 lite bättre kompatibilitet med olika effektmätare i jämförelse med Wahoo.
Ja jag har med min mobil ändå för säkerhets skull, alltså kunna ringa om jag blir ”strandad” eller liknande. Men jag kan ha den lite mer skyddad än på styret plus att jag ju inte behöver dra ur batteriet genom att ha skärm o gps på hela tiden.

nieves

Aktiv medlem

Av dessa fyra har väl Bolt den minst avancerade kartfunktionen i sin enhet men med tanke på att man känner till vägen på sina rundor ca 90-95% av turerna så kanske inte detta stör överhuvudtaget, det tål att tänka på. Många verkar älska Bolt, liten smidig, lättanvänd och gör det den ska med tydlig display. Ju mer (om) man börjar utforska nya vägar kan ju dock en mer avancerad kartfunktionalitet vara kul och möjligen upplevs Bolt som ganska basic då?

Om jag förstår det rätt får Wahoo en del kritik för dåligt med utrymme vilket kan ställa till det med kartor och annat i vissa fall, stämmer det? Antar att inte Garmin 530 och Karoo 2 lider av detta.

Vill du prova en Karoo 1 eller Wahoo Elemnt så skrik till. Jag har bägge som just nu samlar lite damm.

MrSthlm

Aktiv medlem
Vill du prova en Karoo 1 eller Wahoo Elemnt så skrik till. Jag har bägge som just nu samlar lite damm.

Tack! :-) vad tycker du själv mellan Bolt, Elemnt Roam och Garmin 530? Tror nog ändå inte jag kommer gå på Karoo 2 även om det på flera olika sätt verkar coolast och mest innovativ. Jag gör helt enkelt en egen grov gissning att Bolt, Elemnt Roam och Garmin 530 är "stryktåligare" och något säkrare mot väder och vind. Vet inte om jag ens vill ha en touchscreen på min, nästan svårt att se hur inte det skulle kunna strula. ;-)

Senast ändrad:

nieves

Aktiv medlem
Tack! :-) vad tycker du själv mellan Bolt, Elemnt Roam och Garmin 530? Tror nog ändå inte jag kommer gå på Karoo 2 även om det på flera olika sätt verkar coolast och mest innovativ. Jag gör helt enkelt en egen grov gissning att Bolt, Elemnt Roam och Garmin 530 är "stryktåligare" och något säkrare mot väder och vind. Vet inte om jag ens vill ha en touchscreen på min, nästan svårt att se hur inte det skulle kunna strula. ;-)
Ingen aning egentligen, du vet nog bäst vilket behov du har. Touchscreen är inte ngt större problem på Karoo om man låser den vid regn. Många randocyklister kör Bolt så den är nog helt ok, om Roam är större så hade jag tagit den. Garmin är ingen favorit av olika anledningar och går därför bort för mig men det är en personlig grej.

MrSthlm

Aktiv medlem
Ingen aning egentligen, du vet nog bäst vilket behov du har. Touchscreen är inte ngt större problem på Karoo om man låser den vid regn. Många randocyklister kör Bolt så den är nog helt ok, om Roam är större så hade jag tagit den. Garmin är ingen favorit av olika anledningar och går därför bort för mig men det är en personlig grej.

Aha, det är så simpelt att man kan låsa touchscreenen på Karoo 2 och istället navigera den med hjälp av knappar, toppen.

Ja, åsikterna om Garmins cykeldatorer verkar gå isär starkt på nätet, minst sagt, en sak är säker och det är väl att Wahoo av de allra flesta sägs vara betydligt mera användarvänlig i jämförelse. Men jag tycker ändå att just 530 verkar vara klart intressant, trots allt ca 700 kr lägre pris också jämfört med tex Roam. Upplever det som att Garmin fått prissätta 530 ganska lågt för att försöka bromsa Wahoos hårda konkurrens lite. ;-) Även processorn i 530 ska vara snabbare än tidigare. Vilken mellan Roam och Garmin 530 som är vassast ur ett strikt navigeringsperspektiv vet jag dock inte riktigt.

Här en ganska bra jämförelse mellan Bolt och Garmin 530:

Sektionen för Routes & Navigation kan jag tycka är intressant eftersom det är där jag tror att styrkan i 530 ligger men möjligt att Roam är ungefär lika vass.

Senast ändrad:

Oooh

Aktiv medlem
Var ute idag 13tim varav jag cyklade ca 11,5tim
När jag stängde loggen hade jag fortf 23% kvar på batteriet. Visst har den blivit bättre eller är de vädret som gör att den håller längre?
Belysning, typ lägsta. Cyklade efter en rutt o endast pulsmätare som den loggade.

Pulver

Aktiv medlem
Jag gör helt enkelt en egen grov gissning att Bolt, Elemnt Roam och Garmin 530 är "stryktåligare" och något säkrare mot väder och vind. Vet inte om jag ens vill ha en touchscreen på min, nästan svårt att se hur inte det skulle kunna strula. ;-)
Stryktålighet känns inte som att du behöver oroa dig när det gäller Karoo 2 och som dom andra påpekat går det styra allting via knappar eftersom touchskärmen fungerar dåligt när den blivit blöt.

De enda nackdelarna med Karoo 2 är skärmens tydlighet i direkt solljus och batteritiden.

Jag vet inte hur stort batteriet är på Karoo 2, men det är antagligen betydligt större än på någon Garmin modell, men eftersom skärmen drar mer ström försvinner kapaciteten snabbare.

Oooh

Aktiv medlem
De enda nackdelarna med Karoo 2 är skärmens tydlighet i direkt solljus och batteritiden.

Hur mycket ljus behöver du på skärmen, så får jag kolla nästa gång hur långt de räcker.

Jag förstår o håller med att skärmen blir tydligare om du har mer ljus. Speciellt nu i vår o de var mörkt ute. Men som igår på min längre rutt på 13timmar en solig dag, landsväg. Hur mycket ljus behöver man? Ser du inte kartan? Eller är de bara att du kan ha den ljusare? Är de en MTB grej eller va är de jag missar?

fhloston

Aktiv medlem
Stryktålighet känns inte som att du behöver oroa dig när det gäller Karoo 2 och som dom andra påpekat går det styra allting via knappar eftersom touchskärmen fungerar dåligt när den blivit blöt.

Jag vet inte hur stort batteriet är på Karoo 2, men det är antagligen betydligt större än på någon Garmin modell, men eftersom skärmen drar mer ström försvinner kapaciteten snabbare.

Jag hittade inte hur stort batteriet är. De säger bara att det är det största batteriet. Men trots det är det en betydligt kortare tid än 1030+

Det enda som är intressant är batteritiden. Helst med ett litet batteri (fysiska måtten)

Screenshot_20210512-080214.pngScreenshot_20210512-080049.png

fhloston

Aktiv medlem
Hur mycket ljus behöver du på skärmen, så får jag kolla nästa gång hur långt de räcker.

Jag förstår o håller med att skärmen blir tydligare om du har mer ljus. Speciellt nu i vår o de var mörkt ute. Men som igår på min längre rutt på 13timmar en solig dag, landsväg. Hur mycket ljus behöver man? Ser du inte kartan? Eller är de bara att du kan ha den ljusare? Är de en MTB grej eller va är de jag missar?

De jämförande bilder jag sett på K2 och 1030+ så ser man bättre på 1030, än K2 I fullt solsken. K2ans skärm ser mer ut som en mobilskärm, som man måste ha mycket bakgrundsbelysning för att se något.
Men du ser ju tillräckligt, och det skulle nog även jag göra.

Min tveksamhet är batteritiden. Som inte blir bättre av den valda skärmtekniken.

Och jag skulle verkligen vilja köpa något annat än Garmin nästa gång, vilket är snart...

Oooh

Aktiv medlem
Det enda som är intressant är batteritiden. Helst med ett litet batteri (fysiska måtten)

Vet ej vilken som är snabbare att ladda "i farten (på cykeln/café) men om du inte vill hålla på ladda o maxa så långt som möjligt med en laddning o de är bara batterietiden som avgör, kör på en Garmin 1030. Enkelt beslut.

MrSthlm

Aktiv medlem
Karoo verkar coolast/roligast så därför är den absolut intressant och det är ju bra att de löst det här med touchscreen (enkelt stänga av) och bra att ni inte tycker att den verkar vara vek eller ömtålig i konstruktionen. Tänker på svettfester och svenskt väder. ;-)

Får se men Garmin 530 är helt klart "intressant" prissatt, navigation är vassare på den vs Bolt. Jämför man den med Roam kanske lite jämnare race sett till navigationsfunktionalitet men frågan är om inte 530 "vinner" även mot Roam sett till navigationsfeatures etc ändå.

Karoo 2 blir dock ca 1300 kr dyrare än tex Garmin 530 vilket ändå är en del. Roam är ca 700 kr dyrare än 530 tror jag.

Det är just navigationen jag velar lite över, hur viktigt det är för mig. Men bara en sådan funktion att man kan peka ut en punkt och få en vettig vägvisning kan vara kul några ggr / år (Roam har också den funktionen) samt att jag tror att 530 är ganska smart om man avviker från sin rutt. 530 ska även ha någon roande feature för backar samt att den är bra/tydlig för segment om jag förstår reviews korrekt.

Så, det lutar nog åt 530 för mig, att den inte är lika användarvänlig som Wahoo skrämmer mig inte speciellt mycket.

Senast ändrad:

fhloston

Aktiv medlem
Vet ej vilken som är snabbare att ladda "i farten (på cykeln/café) men om du inte vill hålla på ladda o maxa så långt som möjligt med en laddning o de är bara batterietiden som avgör, kör på en Garmin 1030. Enkelt beslut.

Ja, just nu väntar jag på på nästa iteration, som ryktas heta 1040... Jag har dock inte uteslutit Karoo 2 helt, även om mycket pekar åt andra håll 🙄

Oooh

Aktiv medlem
Det är som sagt svårt att fånga det, men jag tycker denna bild visar ganska bra hur skärmen ser ut i direkt solljus med full ljusstyrka på skärmen.

Visa bilaga 488318
Jag säger verkligen inte emot att Garmin skärm lyser mer. Jag säger inte emot att Karoo käkar mer batteriet om man lyser upp Karoos skärm till max.

Men frågan är väl mer om de är ett problem med Karoos skärm när du cyklar?

Jag har ju inte mörka solglasögon o de kanske påverkar? Vet ej? Väg/mtb, upplever ingen skillnad Jag har fortf inte missat en avfart pga otydlig skärm eller haft problem med ett live segment osv. Vore glad om du förklarar så jag förstår problemet.
Jag personligen har verkligen aldrig upplevt de som ett problem än så länge o jag har aldrig vart avis på att grannen har en ännu ljusare skärm än mig. De finns alltid bättre enheter osv o aldrig strävat att ha den bästa på allt.

Så min fråga, när upplever du att skärmen är ett problem o hur påverkar de din cykling?

Spacekitty

Aktiv medlem
Skärmen är ett problem, den påverkar hur lätt/svårt det är att se på den i solljus. Den påverkar inte själva cyklingen eftersom det bara är en apparat som sitter stilla på styret. Du borde jämföra genom att sätta en annan GPS bredvid på styret så att du själv får se.

tillägg: jag har kvar min, så att jag kan fortsätta tycka till om den

Senast ändrad:

Oooh

Aktiv medlem
Har du testat den i regn?
Nämnde de tidigare i tråden men tror inte jag fick nån riktig respons. Är den inte riktigt dålig där, eller är de ba jag lol. Jag fick ju t o m stanna pga skärmen blev nästan obrukbart att trycka på om man inte använder knapparna (går säkert men har inte lärt mig hur man löst de)

Spacekitty

Aktiv medlem
Pekskärm och regn är jättedålig kombination. Det är allmänt känt, oavsett märke på GPS eller telefon.

Det fungerade med gamla resistiva (?) skärmar som fanns på gamla Edge 500/800, det var nån slags material man tryckte ner mot skärm som skapade kontakt, men den tekniken har nog ingen idag, för att den var dålig i andra avseenden.

nieves

Aktiv medlem
Senaste uppdatering från i torsdags har ny inställning för day mode som inverterar färgerna. Flera i FB-gruppen rapporterar tydligare display och bättre batteritid.
Jepp cyklade ute idag i solskenet och såg displayen ganska så bra genom solglas och 25% ljusstyrka. Testade inte kartläge men återkommer imorgon.

nieves

Aktiv medlem
20210513_122123.jpg

25% ljusnivå, idiot som jag är så glömde jag fota kartan. Men såna här bilder säger väldigt lite utan ett jämförande med annan apparatur jämte.
Kanske glädjer den någon lika mycket som det otroligt fina vädret.

Oooh

Aktiv medlem
Visa bilaga 488617
25% ljusnivå, idiot som jag är så glömde jag fota kartan. Men såna här bilder säger väldigt lite utan ett jämförande med annan apparatur jämte.
Kanske glädjer den någon lika mycket som det otroligt fina vädret.
Men hur upplevde du de?
Tycker du de är tillräckligt ljusstyrka för att man kan cykla med 25% eller upplever du att du inte ser?

nieves

Aktiv medlem
Men hur upplevde du de?
Tycker du de är tillräckligt ljusstyrka för att man kan cykla med 25% eller upplever du att du inte ser?
Jag ser ok även med solglas modell mörka. På natten är den alltför stark även i dark mode på lägsta så jag släcker skärmen. Där hade min gamla Garmin 810 en fördel, skärmen var aldrig helt borta och lyste upp med ett enkelt knapptryck. Wahoo Elemnt fungerar men där tvingas man till en bläddring/zoom för samma effekt.

Längden på belysningen kan/kunde ställas in, jag brukade ha runt 2 minuter.

Senast ändrad:

Oooh

Aktiv medlem
Vad tycker du själv. Du har ju en egen, du måste väl ha en egen åsikt nu, är du nöjd och ser bra, så är det bra.
Nej, jag har alltid tyckt skärmen var helt ok och inte upplevt de som ett problem.
Jag har inte förstått kritiken. Därav frågorna...

Jag har helt andra issues med den, som jag stör mig på o försöker "lära mig" av. lol

Oooh

Aktiv medlem
Jag kan ibland vela en hel del när jag cyklar o i teorin "att ändra en tur, utan att stänga av den" ska ju va hyfsat enkelt enl deras anvisningar, eller?

Fungerar de klander fritt för er? När jag provat de ute har de alltid blivit fel...

nieves

Aktiv medlem
Jag kan ibland vela en hel del när jag cyklar o i teorin "att ändra en tur, utan att stänga av den" ska ju va hyfsat enkelt enl deras anvisningar, eller?

Fungerar de klander fritt för er? När jag provat de ute har de alltid blivit fel...
Du har förmodligen precis som mig inte läst manualen😀
Jodå jag lyckades sist utan problem att avsluta rutten, det var rätt lätt med nya uppgraderingen.

Pulver

Aktiv medlem
Jag säger verkligen inte emot att Garmin skärm lyser mer. Jag säger inte emot att Karoo käkar mer batteriet om man lyser upp Karoos skärm till max.

Men frågan är väl mer om de är ett problem med Karoos skärm när du cyklar?

Jag har ju inte mörka solglasögon o de kanske påverkar? Vet ej? Väg/mtb, upplever ingen skillnad Jag har fortf inte missat en avfart pga otydlig skärm eller haft problem med ett live segment osv. Vore glad om du förklarar så jag förstår problemet.
Jag personligen har verkligen aldrig upplevt de som ett problem än så länge o jag har aldrig vart avis på att grannen har en ännu ljusare skärm än mig. De finns alltid bättre enheter osv o aldrig strävat att ha den bästa på allt.

Så min fråga, när upplever du att skärmen är ett problem o hur påverkar de din cykling?
Jag upplever det inte som ett stort problem, men samtidigt känns det inte riktigt "premium"

Jag tycker inte Karoo 2 är dyr sett till vad man får, men jag undrar om inte den billigare Garmin 530 är ett bättre val som cykeldator - trots allt.

Jag gillar verkligen Karoo 2 för alla dess funktioner och kommer behålla och använda min lång tid framöver, men den ligger ju i "top of the line" skiktet av cykeldatorer och jämförs egentligen bäst mot Garmin 1030 plus.

Då känns skärmen tyvärr som en nackdel - ute i solljus.
1.jpg
I solljus med bakgrundsbelysning på 0%

2.jpg
I solljus med bakgrundsbelysning på 50%

3.jpg
I solljus med bakgrundsbelysning på 100%

Eftersom - iallafall jag - oftast cyklar utomhus i just solljus är det ju en minst sagt viktig egenskap.

Jag ser vad som sker på skärmen, speciellt med ljusstyrkan på 100% - men det känns inte riktigt som "top of the line" när det är lite otydligt.

Jag jämför förövrigt även träningsklockor där samma fenomen uppstår - de som köper en (dyr) Garmin träningsklocka och testar den hemma inomhus upplever att skärmen är "blek" och färgerna urvattnade, jämför man med Oled skärmen på exempelvis Apple Watch så upplevs den mycket bättre inomhus, men så fort man kommer ut i solen blir upplevelserna de motsatta.

Garmins skärm känns då väldigt tydlig (helt utan bakbelysning) och blir bara bättre ju mer solljus den får på sig - med Apple Watch är det tvärtom, den är otydlig i direkt solljus och kompenserar genom att dra på full ljusstyrka och förbrukar då mycket batteri.

Klockor använder man både inomhus och utomhus, men cykeldatorer används ju nästan uteslutande utomhus.

Avslutar inlägget med en liten bonus på hur det ser ut med Varia radar kopplad till Karoo 2:

4.jpg
En signal hörs och Karoo 2 visar att en bil är på väg att passera - den kör i "normal" hastighet (gul färg) annars blir det röd färg när bilen kör snabbt.
Man ser fler bilar på "kö" om det är flera som är på väg att passera.

5.jpg
När alla bilar passerat visar den grönt och indikerar alltså att det är klart bakom dig.

Spacekitty

Aktiv medlem
Klargörande om belysningen. 0% är inte samma som att belysningen är avstängd och spar ström. Falsk matematik.

Det är snarare i närheten av 50-55% på annan GPS på vilken 0% är helt avstängt.

2FE56971-58A5-449A-9E83-C9F1BB281A07.jpeg

Senast ändrad:

Kema

Medlem
Jag upplever det inte som ett stort problem, men samtidigt känns det inte riktigt "premium"

Jag tycker inte Karoo 2 är dyr sett till vad man får, men jag undrar om inte den billigare Garmin 530 är ett bättre val som cykeldator - trots allt.

Jag gillar verkligen Karoo 2 för alla dess funktioner och kommer behålla och använda min lång tid framöver, men den ligger ju i "top of the line" skiktet av cykeldatorer och jämförs egentligen bäst mot Garmin 1030 plus.

Då känns skärmen tyvärr som en nackdel - ute i solljus.
Visa bilaga 488987
I solljus med bakgrundsbelysning på 0%

Visa bilaga 488986
I solljus med bakgrundsbelysning på 50%

Visa bilaga 488985
I solljus med bakgrundsbelysning på 100%

Eftersom - iallafall jag - oftast cyklar utomhus i just solljus är det ju en minst sagt viktig egenskap.

Jag ser vad som sker på skärmen, speciellt med ljusstyrkan på 100% - men det känns inte riktigt som "top of the line" när det är lite otydligt.

Jag jämför förövrigt även träningsklockor där samma fenomen uppstår - de som köper en (dyr) Garmin träningsklocka och testar den hemma inomhus upplever att skärmen är "blek" och färgerna urvattnade, jämför man med Oled skärmen på exempelvis Apple Watch så upplevs den mycket bättre inomhus, men så fort man kommer ut i solen blir upplevelserna de motsatta.

Garmins skärm känns då väldigt tydlig (helt utan bakbelysning) och blir bara bättre ju mer solljus den får på sig - med Apple Watch är det tvärtom, den är otydlig i direkt solljus och kompenserar genom att dra på full ljusstyrka och förbrukar då mycket batteri.

Klockor använder man både inomhus och utomhus, men cykeldatorer används ju nästan uteslutande utomhus.

Avslutar inlägget med en liten bonus på hur det ser ut med Varia radar kopplad till Karoo 2:

Visa bilaga 488984
En signal hörs och Karoo 2 visar att en bil är på väg att passera - den kör i "normal" hastighet (gul färg) annars blir det röd färg när bilen kör snabbt.
Man ser fler bilar på "kö" om det är flera som är på väg att passera.

Visa bilaga 488983
När alla bilar passerat visar den grönt och indikerar alltså att det är klart bakom dig.
Har du provat med nya "Day mode" som inverterar färgerna? Ganska stor skillnad.

Pulver

Aktiv medlem
Har du provat med nya "Day mode" som inverterar färgerna? Ganska stor skillnad.
Ja, men det gäller bara siffror och statistik - inte kartor.

Jag jämför lite med min gamla cykeldator Garmin 520 plus där kart-funktionerna är riktigt sega och dåliga, därför använde jag enbart siffror och statistik som fart, sträcka mm på den - de är väldigt tydliga på 520 Plus.

En av anledningarna till att jag skaffade Karoo 2 var för de överlägsna kartfunktionerna med turn-by-turn funktioner mm - tanken är att använda den på längre resor utomlands framöver för att hitta sträckor där man inte känner till miljön lika bra som hemma.

Det är mycket möjligt att siffror syns tydligare i "Day mode" på Karoo 2, men personligen tycker jag inte att det verkar så spännande.

Nu låter jag väldigt negativ, kanske bäst att tillägga att jag verkligen gillar Karoo2 ☺️😉

Kema

Medlem
Ja, men det gäller bara siffror och statistik - inte kartor.

Jag jämför lite med min gamla cykeldator Garmin 520 plus där kart-funktionerna är riktigt sega och dåliga, därför använde jag enbart siffror och statistik som fart, sträcka mm på den - de är väldigt tydliga på 520 Plus.

En av anledningarna till att jag skaffade Karoo 2 var för de överlägsna kartfunktionerna med turn-by-turn funktioner mm - tanken är att använda den på längre resor utomlands framöver för att hitta sträckor där man inte känner till miljön lika bra som hemma.

Det är mycket möjligt att siffror syns tydligare i "Day mode" på Karoo 2, men personligen tycker jag inte att det verkar så spännande.

Nu låter jag väldigt negativ, kanske bäst att tillägga att jag verkligen gillar Karoo2 ☺️😉
K2 är det bästa sen skivat bröd 😉
Blev skogstokig på min Garmin 520 av olika anledningar. Sen hoppade jag på K1 och sedemera K2 och har faktiskt inga problem alls. Den tappar min Inpeak power meter efter lite längre pauser. Det löses snabbt genom att avaktivera alla sensor och aktivera igen. Kan ju vara så att Inpeak'en går in i power save också. Man får helt enkelt låta bli att ta pauser.
Kartan och TBT är fantastisk tycker jag. Har hittat massor av nya ställen att cykla på.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer