Vad är grejen med Hammerheads Karoo?

MrSthlm

Aktiv medlem
Hmmm, på vilket/vilka sätt ungefär är karta samt navigation i Karoo 2 överlägset Garmin (tex 530)? Jag är lite förvirrad över vad som skiljer sett till navigationsfeatures.

Medveten om att kartan är snyggare i Karoo 2 samt att den har touchscreen, men i övrigt? 530 ska väl också vara piggare än tex 520 (snabbare processor).

Senast ändrad:

Spacekitty

Aktiv medlem
Båda använder OpenStreetMap som underlag till kartorna. Båda uppdateras lika sällan. För Garmin kan du lägga in egna färska kartor om det är bråttom.

Omräkning av rutt går snabbare i Karoo2. Det är väl där pluset ligger.

Det är som Fulkinesen skrev på första sidan, folk rekommenderar alltid det dom själva har (för att dom oftast inte provat något annat).

nieves

Aktiv medlem
K2 är det bästa sen skivat bröd 😉
Blev skogstokig på min Garmin 520 av olika anledningar. Sen hoppade jag på K1 och sedemera K2 och har faktiskt inga problem alls. Den tappar min Inpeak power meter efter lite längre pauser. Det löses snabbt genom att avaktivera alla sensor och aktivera igen. Kan ju vara så att Inpeak'en går in i power save också. Man får helt enkelt låta bli att ta pauser.
Kartan och TBT är fantastisk tycker jag. Har hittat massor av nya ställen att cykla på.
Dra iväg ett mejl till supporten, dom svarar snabbt.

Spacekitty

Aktiv medlem
Funkar "re-routing" på Garmin öht? Har aldrig funkar på någon av mina, varken cykel- eller bilnav. Den har bara föreslagit en u-sväng tillbaka till den planerade rutten.

Ja om du ställer in det. Men den kommer be dig göra en u-sväng så länge det är närmaste vägen tillbaka till rutten du följer.

nieves

Aktiv medlem
Är det så fortfarande ffa på Garmin att omruttning ritar om banan? Jag vet att det var en stor grej att undvika på långlopp. Det var det bästa med min 810 att inte behöva starta banan men att se den ritad på kartan (Always in display).
Turn-by-turn gillar jag inte då man inte lär sig banan (om man nu vill det) och händer det ngt (re-route-knas) så är man rökt eller cyklar 30km åt skogen.

Cyklar jag lopp på okända vägar med fungerande verifierad gpx-fil är Wahoo Elemnt fortfarande mitt första val. Svartvit display som är tydlig, snabbladdad med powerbank, lätt vikt mm.

fhloston

Aktiv medlem
På min Edge 1000 har jag stängt av TbT för att :
1, den tar jättelång tid att generera.
2, även rutter som den lyckats räkna ut tidigare kan den få för sig att den inte kan generera. Då börjar den om när den kommit till tex 96%.

(importerade filer från barkarby, samt egenskapade I Strava och Garmin)

Det är ju förhoppningsvis bättre på nyare modeller.

nieves

Aktiv medlem
På min Edge 1000 har jag stängt av TbT för att :
1, den tar jättelång tid att generera.
2, även rutter som den lyckats räkna ut tidigare kan den få för sig att den inte kan generera. Då börjar den om när den kommit till tex 96%.

(importerade filer från barkarby, samt egenskapade I Strava och Garmin)

Det är ju förhoppningsvis bättre på nyare modeller.
Jag ogillar deras support, när jag påpekade felet med krascher på sträckor +250km så svarade dom att dom inte kände till ngt fel. Jag skickade då en länk till en tråd om ämnet på deras egna forum med ett 100-tal inlägg, deras svar var att dom inte läser diverse forum.

Jämför man med Karoo så är det helt tvärtom, jag har ställt många frågor och fått personlig support varje gång. Jag gör en jämförelse med andra icke cykelrelaterade produkter där är 99% skräp med näst intill omöjlig kontakt eller automatiserade standardsvar.

2 företag som sticker ut är Hammerhead och Bose som jag upplevt ha en kundvård värd namnet.

Spacekitty

Aktiv medlem
Är det så fortfarande ffa på Garmin att omruttning ritar om banan?
Nä det ändrade Garmin på för 7-8 år sedan när folk klagade. Nu klagar folk på att den rekommenderar u-sväng tillbaka till banan.

Men det finns många Garmintrådar där vi kan ta dom frågorna istället.

Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
Hmmm, är detta en helt ny modell från Wahoo?

Det som stör/oroar lite är kanske detta, men jag har läst om mtb åkare som klagade över första generationen också. Möjligt det "enbart" kan påverka mtb åkare dock, sannolikt ej lvg.
"That’s not to say the Bolt is perfect, though, and unfortunately, the only real downside I’ve encountered so far is also a pretty fundamental one.

Wahoo says the Bolt can access the GPS, Galileo, and GLONASS satellite networks, which, in theory, should make for a very fast and robust location lock. In reality, my test sample had a hard time keeping track of where it was in thick tree cover or in canyons — environments that comparable Garmin units have tackled just fine. In one recent mountain bike ride, for example, the total actual ride distance was a little over 19 km (12 miles), but because the Bolt spent so much time thinking I wasn’t moving (and was thus auto-paused), it only recorded 16 km (10 miles).

Wahoo says a firmware update has taken care of the issue, but I haven’t yet had a chance to head back into that same area to verify that."

Kul, DC Rainmaker sågar den mer eller mindre på grund av buggar men det bör rimligen fixas snart.

Senast ändrad:

Pulver

Aktiv medlem
Spännande med ny modell från Wahoo! Verkar prisvärd om (när) de fixar buggarna.

Hoppas på att få se en Garmin Edge 1040 innan sommarens slut också 🙂

Pulver

Aktiv medlem
Vet någon om/hur man avbryter en pågående route utan att avsluta sessionen ?

Jag har alltså startat en cykel-session med en turn-by-turn route men inte nått mitt mål (av olika anledningar) och vänder hemåt.

Då vill jag stänga av min turn-by-turn route (som annars tjatar om att vända eller svänga in på alternativa vägar) utan att för den skull avsluta sessionen.

nieves

Aktiv medlem
Vet någon om/hur man avbryter en pågående route utan att avsluta sessionen ?

Jag har alltså startat en cykel-session med en turn-by-turn route men inte nått mitt mål (av olika anledningar) och vänder hemåt.

Då vill jag stänga av min turn-by-turn route (som annars tjatar om att vända eller svänga in på alternativa vägar) utan att för den skull avsluta sessionen.

Pulver

Aktiv medlem
Nästa fråga:

Jag antar att det här är ett allmänt problem för alla som använder turn-by-turn funktion i cykeldatorer eller appar, men kan man välja mer noggrant vilken typ av vägar som föreslås ?

Personligen vill jag undvika för stora vägar med mycket trafik när jag landsvägs-cyklar och tar hellre omvägar på mindre landsvägar - samtidigt vill jag ju inte för den skull åka på grusvägar med racer-cykeln.

Men jag har även varit ute på upptäcksfärd med Karoo på mountainbiken i outforskade områden där jag till slut kommit fram till ett vägslut där Karoo ville att jag fortsatte med cykeln på en vandringsled med smala spångar genom sankmarker - jag fick vända 😉

Någon som vet ?

fhloston

Aktiv medlem
Någon som har gjort längre turer med navigation och erfarenheter kring batteriliv?
Om ni är ute längre än förväntat batteriliv, stoppar ni i sladd och batteri bank från början, eller när det behövs.

Oooh

Aktiv medlem
Jag har gjort ett par längre turer o planerar att ha den på Sverigetempot.
Jag brukar ladda den med navdynamo o inte upplevt nåt "avvikande". De rätt tight med kabeln (kör en vinklad variant) men de fungerar.
Jag har inte testat batteribank

gsb

Aktiv medlem
Jag har kört med powerbanken inkopplad från början, så slipper man fundera.
Har köpt ett fäste från Raceware med GoPro-fäste på och så har jag limmat en adapter på min powerbank så att den går att skruva fast undertill. Sen en sladd med vinklad magnetkontakt för inkoppling.

Håkan1

Aktiv medlem
Jag har kört med powerbanken inkopplad från början, så slipper man fundera.
Har köpt ett fäste från Raceware med GoPro-fäste på och så har jag limmat en adapter på min powerbank så att den går att skruva fast undertill. Sen en sladd med vinklad magnetkontakt för inkoppling.
Hur klarar den lösningen eventuellt regn?

Oooh

Aktiv medlem
Fästet från Racewaer, har de samma mått eller är de kortare längre än originalet? Hade velat att mitt fäste vore ett par mm längre.

gsb

Aktiv medlem
Du får väl bjuda på en bild alt i fulmek tråden
2021-06-10 14.10.58.jpg
2021-06-10 14.11.16.jpg
2021-06-10 14.13.59.jpg
2021-06-10 14.14.04.jpg
2021-06-10 14.15.05.jpg

HåkanC

Aktiv medlem
Det är kanske inte den mest användbara funktionen för oss i Sverige men visst är det kul att Garmins ClimbPro efter två år äntligen får lite konkurrens.
Förhoppningsvis kommer det att innebära framtida förbättringar även för garminanvändare, åtminstone om konkurrensen fungerar lika bra i praktiken som i teorin.
Undrar bara varför det har dröjt så länge som två år och om Wahoo kommer med ngt motsvarande någon gång?

Men en sak som jag tycker att han missar helt i sin recension är hur beroende resultatet är på höjddatat i kartan och ruttningsalgoritmen när man skapar sin rutt, som jag skrev om i ClimbPro-tråden.
En annan miss i jämförelsen är att i Garmin behöver man inte ha en externt skapad rutt, man får fram ClimbPro även på rutter skapade direkt i GPSen, läs mer här.

Jensen

Aktiv medlem
Fast Garmin har ju haft konkurrens på andra delar ett tag nu, har de verkligen utvecklat sig på de punkterna bara pga det?

HåkanC

Aktiv medlem
Fast Garmin har ju haft konkurrens på andra delar ett tag nu, har de verkligen utvecklat sig på de punkterna bara pga det?
Nä, det är väl som du skriver att Garmin är såpass stora att det är de små konkurrenterna som fortfarande försöker komma ikapp.
Även om de är det på vissa enskilda funktioner, eller tom före o bättre på på några, så är det väl fortfarande ingen som är totalt bättre på helheten och "alla" enskilda delar.
Men man kan väl fortf hoppas?

MrSthlm

Aktiv medlem
Nä, det är väl som du skriver att Garmin är såpass stora att det är de små konkurrenterna som fortfarande försöker komma ikapp.
Även om de är det på vissa enskilda funktioner, eller tom före o bättre på på några, så är det väl fortfarande ingen som är totalt bättre på helheten och "alla" enskilda delar.

Nu har jag ingen själv ännu men strax förhoppningsvis. ;-)

Tex Wahoo får väl mycket beröm för användarvänligheten, att de är så smidiga samt enkla att hantera med tydlig information, det "nödvändiga" (även små i storlek om man ser till Bolt), på det området ligger de kanske före Garmin?

Spacekitty

Aktiv medlem
Enkla att hantera för att dom saknar massor av funktioner.

Men Garmin har börjat känna konkurrens och lägger till nya/förbättrade funktioner på äldre enheter precis som konkurenterna gör. Tidigare har Garmin bara släppt ny hårdvara med nya funktioner, och sen gjort endast någon enstaka mindre buggfix på kanske en modell bakåt.

Jensen

Aktiv medlem
Jag är inte benägen att hålla med om att ingen är bättre på helheten. Om inte helheten innebär mest funktioner, möjligen, men sen när blev den enda måttstocken.

vad jag menade var snarare att Garmin är så pass stora att de kan ”skita” i vad andra för och ändå sälja en ansenligt antal enheter. Eller att det är risken

Senast ändrad:

Oooh

Aktiv medlem
Är de nån här som har eget sim kort (i Karoo) istället för ha uppkopplad direkt mot mobilen.
Praktiskt, vilka fördelar ser ni o nackdelar med att den har ett eget SIM kort.

Kan inte riktigt se nyttan för mig, har ju alltid med mig mobilen o de är väldigt få ggr jag vart ute när mobilen dött. De blir en funktion till som lär använda en hel del batteri.

Är de för att ändra rutten under resan, live funktionen eller är de för att läsa sms (antar att de inte går att skicka nya)

Spacekitty

Aktiv medlem
Det är för att komma åt sparade rutter när du är ute, och livetrack. Annars får du mecka med att ställa in telefonen på att dela ut wi-fi för att komma åt internet, det drar mer ström för både telefonen och Karoo. Blåtandskopplingen till telefonen är bara för att ta emot notiser/sms.

Jag har SIM-kort i min, som jag fyller på med datatrafik när det behövs. LTE-delen i Karoo går att stänga av även när kortet är i, så den ligger inte drar extra på batteriet om den inte används.

fhloston

Aktiv medlem
Jaha, efter debaclet med min Edge 1000 bestämde jag mig att klicka hem en Karoo 2. Just nu får man en av deras skitdyra plastbitar i färg gratis 39€ snacka om dyr plast.

Väntar nu ivrigt :LOL:

Edgen hängde sig, och eftersom strömknappen är paj lyckades jag inte starta om förrän batteriet var slut, jag startar den normalt genom att sätta i strömsladden. Jag har en reservknapp att montera, men hängningar är inget kul.

Oooh

Aktiv medlem
Jaha, efter debaclet med min Edge 1000 bestämde jag mig att klicka hem en Karoo 2. Just nu får man en av deras skitdyra plastbitar i färg gratis 39€ snacka om dyr plast.

Väntar nu ivrigt :LOL:

Jag är nöjd med min hittils.
Jag tyckte att 1030 var för mycket pengar o jag tror inte jag behöver de extra funktionerna som den erbjuder (förutom lite avis på batteritiden). Jag vill ju ba se de klassiska data o en karta ish o då är Karoo helt okej.
Iofs trodde jag inte heller att jag skulle tycka om att jaga strava segments som jag verkligen har börjat uppskatta efter jag testade den funktionen... nymodigheter 😂

gsb

Aktiv medlem
Vad är det för kabel?

fhloston

Aktiv medlem
Det är för att komma åt sparade rutter när du är ute, och livetrack. Annars får du mecka med att ställa in telefonen på att dela ut wi-fi för att komma åt internet, det drar mer ström för både telefonen och Karoo. Blåtandskopplingen till telefonen är bara för att ta emot notiser/sms.

Jag har SIM-kort i min, som jag fyller på med datatrafik när det behövs. LTE-delen i Karoo går att stänga av även när kortet är i, så den ligger inte drar extra på batteriet om den inte används.

Vad har du för kort? Jag hittar bara månads abonnemang samt kontantkort där köpt data förfaller efter en (kort) tid.

Hur stora datavolymer konsumeras?
(och jag kan inte ta ett tvillingkort, för jag har bara jobbmobil)

Oooh

Aktiv medlem
Vad har du för kort? Jag hittar bara månads abonnemang samt kontantkort där köpt data förfaller efter en (kort) tid.

Hur stora datavolymer konsumeras?
(och jag kan inte ta ett tvillingkort, för jag har bara jobbmobil)
Jag har nästan alltid bluetooth "på" på min telefon. De är man gör då om du inte har ett extra sim-kort

Drar ner menyn på GPS, trycker på wifi symbolen. När du vill stänga den drar ner menyn trycker på wifi symbolen.
Har du ett eget SIM kort i GPSn, antar jag att du gör exakt samma rutin, men du trycker på flygplanet istället för wifi symbolen.
Som jag uppfattar är de väldigt småa mängder. Har ändå laddat ner 20 mils rundor o tänkte inte på eller upplevde då att de inte tog tid.

Är de viktigt med "batteri optimering" har du ju på Bluetotth eller Sim kortet aktivt hela tiden.

Spacekitty

Aktiv medlem
Drar ner menyn på GPS, trycker på wifi symbolen. När du vill stänga den drar ner menyn trycker på wifi symbolen.
Har du ett eget SIM kort i GPSn, antar jag att du gör exakt samma rutin, men du trycker på flygplanet istället för wifi symbolen.

Nä man trycker på symbolen för LTE som dyker upp när du har SIM-kortet i, den syns inte utan kort. Ser ut ungefär som signalmätaren på en telefon med några staplar.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer