Vad är grejen med Hammerheads Karoo?

calleking

Aktiv medlem
Jag har smackat in Spotify på min enhet. Brukar offlina några playlists och podcasts via WiFi och sen kan jag styr allt på hojen. Har även rekat lite traillöpning med enheten samtidigt som jag lyssnat på lite allt möjligt. Just det, kollade på livesändning av fotbolls-EM på min Karoo 2.

Är faktiskt supernöjd med enheten så här efter några månaders användning. Gnällig som man är så tycker jag att det här borde förbättas:

• Centrerad text på data fält

• App/pages/datafätl-hierarkin är lite omständig rent navigeringsmässigt i GUIt
    • Hade hellre sett att allting låg som en "App" med olika pages likte Garmin och Wahoo. Då kan man bara skrolla igenom sida för sida.
  • Möjlighet att styra datafält på annat sätt
    • Antingen kunna styra datafälten genom ett längre tryck eller via en mer Wahooliknande app på mobilen. Det hade, i mitt huvud, varit mer intuitivt.
  • Position av fysiska knappar känns inte naturlig
    • Kanske är åldern men jag tycker placeringen är lite avig. Jag råkar ibland byta page istället för att zooma och tvärtom.
I övrigt supernöjd :) Har fixat Raceware mount till TT-hojen och kopplat ihop MPA-fält från Xert. Tror Garmin kommer få sig en utmanare framöver till skillnad från Wahoo som egentligen inte gjort så mycket sista två åren med sina enheter (förutom Varia-stödet).

fhloston

Aktiv medlem
👍

Dom verkar dock inte så intresserade av att sälja det. Det finns inte på hemsidan, men det går att beställa via telefon...

Nej, nu när jag skulle beställa gick det inte att beställa Wifi to go...

Jag har hittat följande alterntiv:
Telenor 29 kr/mån för 250 MB, extra volym kostar 49 kr för 250 MB

Tre:
Tre breband flex, från 19 kr/mån för 100MB. Man betalar i efterskott, och om man får över gränsen den månaden så hamnar man i nästa nivå, vilket är 99 kr för upp till 5GB

Comvik
Standard Kontantkort. Går att tanka 200 MB för 100 kr, 1GB för 250 kr, det verkar som att potten räcker i ett år. (vanligt kontantkort så det går att ringa också, men dyra minutpriser)

Jag har inte detaljstuderat bindningstider etc.

Hur mycket data går det åt? Normalläget för mig är nog att ladda upp rutter etc hemma via WIFI.

eggepegge

Aktiv medlem
Även jag kör halebop. Skaffade ett tomt kontantkort och sedan laddade jag det bara med "extra surf" som gäller i 180 dagar. 0.5G för 39:- har normalt räckt fint och då kör jag ändå alltid livetracking (med egen sideloadad app) automatiskt. Ser nu att de halverat giltighetstiden för extra surfen så den bara är 90 dagar. Förmodligen ändå ett av de mest prisvärda alternativen tror jag. Blir ju max 160 spänn på året.

.A.

Aktiv medlem
Även jag kör halebop. Skaffade ett tomt kontantkort och sedan laddade jag det bara med "extra surf" som gäller i 180 dagar. 0.5G för 39:- har normalt räckt fint och då kör jag ändå alltid livetracking (med egen sideloadad app) automatiskt. Ser nu att de halverat giltighetstiden för extra surfen så den bara är 90 dagar. Förmodligen ändå ett av de mest prisvärda alternativen tror jag. Blir ju max 160 spänn på året.
Vad vinner man på att ha ett simkort jämfört med att koppla ihop den med mobilen?

fhloston

Aktiv medlem
Så där, då har jag cyklat lite med K2. En kort testtur till starten för Barkarby 400 i lördags, samt fram och tillbaka till jobbet i går (65 km enkel).

Skärmen är ju bra, så länge som det inte är ljust, när det är solsken är den ju ”så där”, men det funkar, och kommer ju inte som en överraskning eftersom jag läst att det är så.

Navigationen fungerar ju bra, bättre och snabbare än min gamla, men den är ju en antikvitet (Edge 1000). Litet irritationsmoment i navigeringen är att det inte går att sänka ljudet, bara stänga av pipet, per typ av notifiering.
Jag testade att skapa de rutterna ovan med Hammerheads ruttplanerare, men det gick ”så där”. Verktyget som sådant är väl ”OK”, men kartunderlaget gjorde att den helt plötsligt ville ge mig konstiga omvägar för att det saknas några meter cykelbana på kartan. Och det är inte några supernya snuttar. Snabb lösning på det var att köpa Komoot för 300 kr. (Sen tog det ett tag för mig att lära mig Komoot).

Jag har valt att inte synka med några andra tjänster, eftersom jag loggar med min Fenix 6. Jag skulle dock vilja synka enbart rutter från Strava, utan att synka aktiviteter till Strava, men inte hittat om det går att göra så, så tillsvidare får det vara.

Jag fick mitt Halebop SIM idag, så det har jag inte testat.

nieves

Aktiv medlem
Jag har stora problem med kartuppdateringar. Hoppas skiten är över snart. När jag skapat ny rutt här jag tvingats att uppdatera kartorna.....
Det går inget vidare i busken då jag har +8GB inlagt. I Småland behövde jag tydligen även ha Norge och Danmark också trots att jag var +150km från gränserna.

Bollar tankar med supporten f.n. Hur detta nonsens ska undvikas.

eggepegge

Aktiv medlem
Ajaj @nieves, nu blev jag orolig. Har iofs undvikit att uppdatera senaste två fw då den version jag har känns stabil och inte vill utmana ödet. Hoppas bara det finns kartor för hela sträckan genom landet, jag har ju laddat ned "Sverige".

@fhloston du kan koppla ihop med strava och synka rutter, och välja att aktiviteter inte ska synkas dit automatiskt. Jag brukar öven använda Strava för att bygga rutter (gillar deras global heatmap för att få vägar där många väljer att cykla), håller med om att hh routebuilder har en del att önska (vägrar rutta via en vägfärja här till exempel och gör en lååååång omväg istället)

nieves

Aktiv medlem
Ajaj @nieves, nu blev jag orolig. Har iofs undvikit att uppdatera senaste två fw då den version jag har känns stabil och inte vill utmana ödet. Hoppas bara det finns kartor för hela sträckan genom landet, jag har ju laddat ned "Sverige".

@fhloston du kan koppla ihop med strava och synka rutter, och välja att aktiviteter inte ska synkas dit automatiskt. Jag brukar öven använda Strava för att bygga rutter (gillar deras global heatmap för att få vägar där många väljer att cykla), håller med om att hh routebuilder har en del att önska (vägrar rutta via en vägfärja här till exempel och gör en lååååång omväg istället)
Det är ingen fara med dom rutter du har i den. Det som blev strul var när jag ruttade om sträckan mellan Tenhult och Värnamo då jag ville grusa på lite mer (mindre trafik). Det var en omdragning i mobilappen och då ville Karoo2 uppdatera kartor. Samtliga tidigare rutter behövdes inte görs ngt åt.

Det här här annars varit Karoos styrka, jag kan i princip medans jag tar ett fikastopp snabbt bygga en ny rutt vid sidan av det hemlagade hopkoket.

Frågan jag ställde var om kartuppdateringar kommer med nya uppdateringen och om så varför ingen notis om detta (den efter hade den varningen). Med Wifi går det ju plättlätt men med pissig 4G/3G tar det tid och kostar datatrafik. Händer sånt utomlands med ofta noll mobildata (på landet) är det riktigt trist.

Men jag ska testa lite omdirigeringar dra på lördagens 300km (efter målgång) för att se hur det blir.
Återkommer....

Oooh

Aktiv medlem
Jag fick strul vid uppdateringen för kartorna för en månad sen. Jag trodde att de var mitt fel, att jag hade gjort nåt med inställningarna. Oavsett de jag gjorde var att, avinstallera alla kartor o valde först att ladda ner Sveriges kartor.
Fortfarande problem, men när jag även installerade Norge o Finlands kartor så funkade de igen som tidigare.

nieves

Aktiv medlem
Jag fick strul vid uppdateringen för kartorna för en månad sen. Jag trodde att de var mitt fel, att jag hade gjort nåt med inställningarna. Oavsett de jag gjorde var att, avinstallera alla kartor o valde först att ladda ner Sveriges kartor.
Fortfarande problem, men när jag även installerade Norge o Finlands kartor så funkade de igen som tidigare.
Hmm enligt support har bara jag dessa problem, vi får se och hålla varandra uppdaterade här.

Michael-

Medlem
Tips för att få Karoo 2 att kännas rappare (Ett måste på alla Android enheter, inte bara Karoo)

1. Gå till Settings > About
2. Tryck på "Build number" sju gånger (Developer options kommer nu finnas tillgänglig)
3. Gå sedan tillbaka ett steg och gå in i "Developer Options" (Var försiktig med inställningar här)
4. Scrolla sedan ner till "Windows animation scale, Transition animation scale & Animator duration scale" och ändra från 1x till .5x
5. Klicka dig runt i enheten och känn skillnaden!

Senast ändrad:

fhloston

Aktiv medlem
Ett annat tips, om man vill ändra, eller stänga av pinkoden på simkortet. Sätt simkortet i en telefon, där går det att byta pin, samt stänga av att pin behövs.

Android: inställningar -> säkerhet - > lås för simkort.

låter ju toppen! Kanske hinner få hem den innan semestern börjar. Blir spännande att höra era recensioner/feedback!
Då har jag varit ute på första testturen och är faktiskt positivt överraskad. Skärmen som var min stora oro funkade i stark Stockholmssol mitt på dagen med Prizm Road glas. Fick dock ändra vinkel på min Garmin-hållare för att det skulle bli optimalt. Ljusstyrkan uppdragen till kanske 60-70% och ca en dryg timme (1:10) blandad körning, men mest grusväg. Med kadenssensor och pulsband samt navigering tappade jag 10% batteri.

Några andra reflektioner:
-Använder normalt Android så gillar menyerna bättre än min Edge 830.
-Tyckte också att det var behagligt i partier där det var sol och skugga växelvis att det inte blev så mycket reflektioner i glaset vilket jag kan uppleva med min 830.
-Precis som någon skrev ovan gillade den inte min Strava-rutt utan gjorde om den lite men som tur hittar jag utan navigeringen.....
-Färgerna i Climber var inte helt optimala för mig men det är ju inte heller en jätteanvändbar feature i Stockholm i vilket fall.

Har alltså bara kört en dryg timme så inte haft så mycket tid att stöta på problem men är övertygad att de kommer men det känns bra att skärmen är betydligt bättre än jag förväntade mig.

Senast ändrad:

danky_xv

Medlem
Är det någon annan som har samma irriterande problem med att man startar en "ride" i misstag och måste då spara den för att stänga den. Är det bara jag som inte hittat hur man raderar/ avslutar dessa utan att spara de?

fhloston

Aktiv medlem
Är det någon annan som har samma irriterande problem med att man startar en "ride" i misstag och måste då spara den för att stänga den. Är det bara jag som inte hittat hur man raderar/ avslutar dessa utan att spara de?

Nej, det verkar som att man måste spara, och sedan radera

danky_xv

Medlem
Nej, det verkar som att man måste spara, och sedan radera

Tack för länken. Verkar vara många som saknar delete funktionen. Hoppas Hammerhead fixar det i någon uppdatering.

Då har jag varit ute på första testturen och är faktiskt positivt överraskad. Skärmen som var min stora oro funkade i stark Stockholmssol mitt på dagen med Prizm Road glas. Fick dock ändra vinkel på min Garmin-hållare för att det skulle bli optimalt. Ljusstyrkan uppdragen till kanske 60-70% och ca en dryg timme (1:10) blandad körning, men mest grusväg. Med kadenssensor och pulsband samt navigering tappade jag 10% batteri.

Några andra reflektioner:
-Använder normalt Android så gillar menyerna bättre än min Edge 830.
-Tyckte också att det var behagligt i partier där det var sol och skugga växelvis att det inte blev så mycket reflektioner i glaset vilket jag kan uppleva med min 830.
-Precis som någon skrev ovan gillade den inte min Strava-rutt utan gjorde om den lite men som tur hittar jag utan navigeringen.....
-Färgerna i Climber var inte helt optimala för mig men det är ju inte heller en jätteanvändbar feature i Stockholm i vilket fall.

Har alltså bara kört en dryg timme så inte haft så mycket tid att stöta på problem men är övertygad att de kommer men det känns bra att skärmen är betydligt bättre än jag förväntade mig.
Vad kul att höra! Det du summerar är just de "big ticket items" jag har grunnat över, särskilt skärmstyrkan. Låter ju väldigt positivt att batteriet inte tappade mer än 10%.

Blir nyfiken på Climber, har en Gran Fondo framför mig med 1500m2 i en rätt brant lutning, 5-6 km brant klättring. Det kommer definitivt att underlätta hur jag planerar rutten dvs, när vet jag att jag kan växla upp, eventuellt "vila" benen lite där det lutar mindre och när det är crunch time.

Råkade ut för detta igår, efter tre dagars användning https://support.hammerhead.io/hc/en-us/community/posts/1260801423309-Karoo-2-Won-t-Turn-On

En hard reset (https://support.hammerhead.io/hc/en-us/articles/360058853573-Performing-a-Hard-Reset-on-your-Karoo-2) löste problemet denna gång. Tur man bara har en sensor att para, hoppas det inte blir ett återkommande problem
Vad tråkigt, men tack för att du delade "lösningen" om än omständigt att börja om från ruta ett. All teknik har barnsjukdomar och mjuk/hårdvara som strular. Såg i en feed på reddit att ngn haft två Varia-enheter som klappat ihop på mindre än en månad, så problem finns överallt. Får hålla tummarna att ens ex är relativt problemfritt.

Hur laddar du din Karoo? Kör du genom datorn eller i en dedikerad iphoneladdare t.ex?

Michael-

Medlem
Vad tråkigt, men tack för att du delade "lösningen" om än omständigt att börja om från ruta ett. All teknik har barnsjukdomar och mjuk/hårdvara som strular. Såg i en feed på reddit att ngn haft två Varia-enheter som klappat ihop på mindre än en månad, så problem finns överallt. Får hålla tummarna att ens ex är relativt problemfritt.

Hur laddar du din Karoo? Kör du genom datorn eller i en dedikerad iphoneladdare t.ex?
Som tur var räckte det att logga in igen med hammerhead kontot så var det mesta igång precis som innan, inklusive tidigare "rides".

Så alla inställningar verkar sparas online (https://dashboard.hammerhead.io/)

Det enda jag fick jag göra manuellt var:
* Ladda ner kartor offline
* Para sensorer
* Aktivera developer options

Bilagor

• Skärmavbild 2021-07-03 kl. 15.04.41.png
    Skärmavbild 2021-07-03 kl. 15.04.41.png
    9.2 KB · Besök: 42
  • Skärmavbild 2021-07-03 kl. 15.04.54.png
    Skärmavbild 2021-07-03 kl. 15.04.54.png
    5.6 KB · Besök: 44

HåkanC

Aktiv medlem
Tjena håkan-bråkan!
Se skärmdumpar från tråden på hammerheads site. You tell me.
Har du läst det Karoo själva skriver i Charging Karoo 2?
"ONLY CHARGE WITH CHARGERS THAT SUPPORT 5V AND AS LOW AS 1.25A"
De flesta androidladdare stödjer numer (åtminstone) QC3-snabbladdning,
det betyder att de inte är på 5V/1,25A (min) utan att de höjer spänningen vid laddning
Däremot betyder det inte att du behöver köpa en "dedikerad iphoneladdare"
Tex Ikea, liksom många andra, säljer USB-laddare som lämnar (minst) 1,25A vid 5V

Sedan kan man ju iofs tycka att det är lite trist att Hammerhead inte stödjer QC-snabbladdning, eftersom den är baserad på Android.
Men jag har svårt att se hur typen av laddning skulle kunna vara avgörande för den som funderar på en Hammerhead

danky_xv

Medlem
Jag laddar med en "Nokia" snabbladdare med Hammerhead laddkabel. Har fungerat i 4mån, har ännu inte haft problem med laddning. Och jag kan ladda med Karoo2 av eller på, ingen skillnad. Laddar oftast med den av pga att jag alltid stänger av den efter mina träningspass.
Har dock inte testat via laptop. Efter att jag läst den tråden så blir man ju fundersam om man vill ens testa. Frågan är väl vad en modern och en gammal laptop ger ut på usb porten.

Har du läst det Karoo själva skriver i Charging Karoo 2?
"ONLY CHARGE WITH CHARGERS THAT SUPPORT 5V AND AS LOW AS 1.25A"
De flesta androidladdare stödjer numer (åtminstone) QC3-snabbladdning,
det betyder att de inte är på 5V/1,25A (min) utan att de höjer spänningen vid laddning
Däremot betyder det inte att du behöver köpa en "dedikerad iphoneladdare"
Tex Ikea, liksom många andra, säljer USB-laddare som lämnar (minst) 1,25A vid 5V

Sedan kan man ju iofs tycka att det är lite trist att Hammerhead inte stödjer QC-snabbladdning, eftersom den är baserad på Android.
Men jag har svårt att se hur typen av laddning skulle kunna vara avgörande för den som funderar på en Hammerhead
Jag laddar med en "Nokia" snabbladdare med Hammerhead laddkabel. Har fungerat i 4mån, har ännu inte haft problem med laddning. Och jag kan ladda med Karoo2 av eller på, ingen skillnad. Laddar oftast med den av pga att jag alltid stänger av den efter mina träningspass.
Har dock inte testat via laptop. Efter att jag läst den tråden så blir man ju fundersam om man vill ens testa. Frågan är väl vad en modern och en gammal laptop ger ut på usb porten.

Det låter rimligt. Med iphoneladdare tänkte jag på laddare i allmänhet, kan ju vara från Samsung eller Nokia för den delen. Tycks som att de är bäst lämpade, och säkert andra pålitliga produkter du nämner från IKEA t.ex.

Danky, låter ju positivt och lovande hur du har erfarit detta. En tes kanske är att användare som laddat genom datorn eller snabbladdare på något sätt stört Karoo's teknik, eller hur laddade du din Michael-?

Michael-

Medlem
Det låter rimligt. Med iphoneladdare tänkte jag på laddare i allmänhet, kan ju vara från Samsung eller Nokia för den delen. Tycks som att de är bäst lämpade, och säkert andra pålitliga produkter du nämner från IKEA t.ex.

Danky, låter ju positivt och lovande hur du har erfarit detta. En tes kanske är att användare som laddat genom datorn eller snabbladdare på något sätt stört Karoo's teknik, eller hur laddade du din Michael-?
Jag har använt samma laddare jag använder till alla mina usb-c enheter. En Apple MacBook pro laddare samt en PD laddare. Men usb-c ska som nämnt tidigare förhandla om rätt ström

Men att enheten inte startar utan en reset efter att jag använt den totalt cirka 5mil är garanterat ett mjukvaru problem och har inget att göra med hur den laddades. Efter att gjort en reset har jag laddat den igen och både stängt av satt på enheten ett antal gånger. :)

Jag är oavsett fortsatt nöjd med enheten. Jag ville mest nämna det ifall det händer andra. Och märkliga problem med android är inget nytt för min del.

Edit: Noterade först nu att han nämner att den går att reseta i länken jag skickade.
Det var inte ett problem för mig. Utan enbart att den inte startade. Så är kanske inte samma fel som han har, jag som läste slarvigt när jag vill ville lägga till en länk med liknande fel..
Fördelen med det är iallafall att alla nu vet att man behöver "rätt" laddare :D

Senast ändrad:

nieves

Aktiv medlem
Nu har supporten svarat igen angående
Download/Update maps problemet.
Det ska komma en fix i närmaste uppdatering.

På senaste 30-milaren så dök problemet upp igen. När jag startade K2 så sa den nyistallerade rutten att den krävde kartuppdatering. Problemet löste sig själv efter 1-2 minuter då rutten gick att starta.

Så om ni får detta problem, vänta några minuter för att se om problemet kvarstår.

Det lustiga är att rutten inte behövde kartuppdateringar dagarna innan då jag la in den i dashboard och startade K2.

fhloston

Aktiv medlem
Ny mjukvara idag

OPTIMIZED BATTERY USAGE

We’ve optimized the battery usage of the Circular Zone and Zone Gauge Graphic Data Fields for both Heart Rate and Power. If you use any of these fields, you can expect your Karoo to last longer in-ride.

IMPROVED ANT+ CONNECTION

We’ve re-engineered the Karoo’s ANT+ connection to power meters, just like we have done for Heart Rate monitors, speed sensors, and cadence sensors. This will result in faster connection times, more reliable connections, and more reliable calibration.

Bug Fixes:

• We’ve addressed bugs related to data accuracy and sensor connectivity
  • We’ve fixed a bug that could lead Karoo to incorrectly match you to a Strava Live Segment when you ride it in reverse.
  • We’ve fixed a spacing issue in the Routes app to prevent overlap among on-screen controls when editing a long route on Karoo.
  • [Karoo 1 only] We’ve fixed a bug that prevented K1 from syncing to Dashboard if changes are made while the Karoo’s WiFi is off.
  • [Karoo 2 only] We’ve fixed a bug that prevented the Phone Notification for a Missed Call from dismissing itself automatically.
  • Dashboard Software:

• We’ve made some backend changes to improve the reliability of resetting your password or sharing a route.

danky_xv

Medlem
Just så, igår tappade jag min Karoo2 från ca 1m rakt i gruset och skärmen sprack! 😭 Rekommenderar att ni lägger skärmskydd på. Tänkte iallafall lägga på min och hoppas att vattnet inte kommer så lätt in.
Är det någon som har koll om Hammerhead har crachreplacement?

Själv upplever jag att batteritiden blev bättre efter uppdateringen för en tid sen. Andra som upplever samma sak?

Bilagor

• 20210729_214022.jpg
    20210729_214022.jpg
    547.2 KB · Besök: 8

Lingon

Aktiv medlem
Just så, igår tappade jag min Karoo2 från ca 1m rakt i gruset och skärmen sprack! 😭 Rekommenderar att ni lägger skärmskydd på. Tänkte iallafall lägga på min och hoppas att vattnet inte kommer så lätt in.
Är det någon som har koll om Hammerhead har crachreplacement?

Själv upplever jag att batteritiden blev bättre efter uppdateringen för en tid sen. Andra som upplever samma sak?
Osis. Tror du kan köpa en ny med 50% rabatt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer