Vad är många mil för en mtb?

di99pejo

Ny medlem
En bil som gått 10 000 mil är ju inte så farligt. 30 000 mil
då har den gått långt.
Vad säger man för en mtb?

Bengt-re

Aktiv medlem
Tror inte någon av mina har överlevt 500 mil.
575 mil har jag på min gamla HT. Den är iofs rätt slut och är inne på sin andra gaffel, bytt bromsar, hjul, växelreglage, bakväxel, vevlager x3, däck, kedjor, kassetter, ja typ det mesta....

Så jo - omkring 500 mil är nog livslängden och går åt en del delar för att komma dit.

Lejon

Aktiv medlem
Timmar i regn och gegga eller timmar på rena grusvägar?
En fråga omöjlig att besvara om du frågar mig.

havet

Aktiv medlem
Det är nog väldigt individuellt. Har kört drygt 800 mil på min ht året runt och i alla väderlekar, och ska precis byta kassett för första gången. Den kommer överleva oss alla, även om den kallas Döden.

Valhalla_

Aktiv medlem
En bil som gått 10 000 mil är ju inte så farligt. 30 000 mil
då har den gått långt.
Vad säger man för en mtb?
En bil som gått 30k mil kan vara i väsentligt bättre skick än en som gått 10k mil. Hur den har skötts och använts är i många fall helt avgörande. Likaså är det avgörande för en mtb. Går inte att säga hur länge den håller, vare sig i timmar eller mil. "Det beror på" är svaret.

Raggamuffin

Aktiv medlem
En bil som gått 30k mil kan vara i väsentligt bättre skick än en som gått 10k mil. Hur den har skötts och använts är i många fall helt avgörande. Likaså är det avgörande för en mtb. Går inte att säga hur länge den håller, vare sig i timmar eller mil. "Det beror på" är svaret.
Visst kan det vara så, men man undersöker betydligt mer noga på en som gått 30K mot en som gått 10K.
En MTB som gått 300 mil är de där 30K.

TS975

Aktiv medlem
Jag har en 4,5 år HT som gått 2000 mil. Första året mycket träning och tävlingar. Sedan dess enklare utmaningar så som grusvägar. Efter 1000 mil byttes vevlagret och det har varit även varit flera uppgraderingar. Nu går den som inomhus trainer.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
VAR man cyklar spelar ju också in. Det går ju tex att cykla grusväg med en mtb också, även om det kanske inte är en applikation den i första hand är tänkt för.
Absolut, men det var lite underförstått. En del cyklar ju hårt, snabbt och köttigt i brötigare terräng! Andra tar det lite mer piano, kanske cyklar mycket grus, enklare stigar osv. Kan nog diffa flera hundra mil i livslängd på saker och ting mellan dessa två grupper. :D

Rattnalle

Aktiv medlem
Inte för att jag räknar så noga men på 4 säsonger måste min förra FS ha gått åtminstone 1000 mil totalt. Varav ett hyggligt antal med lift eller shuttle. Dvs rätt hårda mil.
Men så har det gått åt en hel del saker på den också.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Inte för att jag räknar så noga men på 4 säsonger måste min förra FS ha gått åtminstone 1000 mil totalt. Varav ett hyggligt antal med lift eller shuttle. Dvs rätt hårda mil.
Men så har det gått åt en hel del saker på den också.
Typ en ram t ex. Vad är kvar från ursprungscykeln?

Min gamla XC-ht har faktiskt inget kvar från ursprunget, original styrstam ligger i en låda så den kan jag klart skruva på.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer