Vad är mest bang for the buck? Racer med 30 000kr budget, eller "Dagens i-landsproblem"

Vad är mest bang for the buck? Racer med 30 000kr budget, eller "Dagens i-landsproblem"
Tjenamoss.

Jag behöver lite hjälp att tänka och input från andra erfarna cykelägare/byggare.

Jag hade en egenbyggd S-works Venge med full SRAM Red AXS som jag nyss sålde till förmån för en Kickr Bike+enklare racer då jag cyklar mycket och även tävlar inomhus på Zwift och ville ha en stabil plattform för det istället för att ha fincykeln på trainern. Bike:n är på plats, och. nu närmar sig utesäsongen på allvar så det är dags att ta tag i "riktiga" cykelbiten.

Jag står därmed inför ett I-landsproblem med stort I, jag har satt max 30 000 som budget denna gången och har ett antal alternativ jag klurar på. Hade varit tacksam för input och tankar på vad ni hade gjort.

Bakgrund: jag jobbar som designer och är allmänt ganska petig med hur saker ser ut, det är viktigt för mig. Därmed står på önskelistan att ha en visuellt vacker och "ren" cykel med fullt integrerade kablar. Ren behöver dock inte betyda tråkig färg. Vill inte ha ett bojsänke men kolfiber är eg inget krav så länge det är en bra hoj med lite mer aggressiv geo. Ingen komfortracer alltså, den ska gå fort. Då jag kört med både skivbroms och elektroniska växlar nu ett tag kommer det vara svårt att gå tillbaka till något annat. Hjul med aeroprofil i kolfiber 40-40mm någonstans). Jag bygger helst själv då jag kan välja de delar jag gillar men har inget alls emot begagnat. Cyklar mest hyfsat platt så funderar på att köra singelklinga fram för att spara in på kostnaden för framväxel osv. Vad hade ni satsat på?

Alternativ 1: Hålla utkik efter en färdig begagnad hoj Fördelar: Smidigt, kan förmodligen uppfylla mina krav om än nätt och jämnt med den budgeten. Vill jag byta så behåller ram osv värdet förhållandevis bra. Nackdelar: Jag får ta vad som råkar komma ut till salu.

Alternativ 2: Kinaram (custom paint), kinahjul (har goda erfarenheter av båda sedan tidigare och har lite koll på ok leverantörer osv). Haffa SRAM Force-grejer på rea nu när nya modellen presenteras, alternativt nya Rival med powermeter (ungefär samma pris på de två alternativen) Går att landa detta just på 30' om man letar noga. Fördelar: Kan välja färg osv själv, får eg allt enligt önskemål. Nackdelar: Kinagrejer, lägre andrahandsvärde

Alternativ 3. Kinaram (custom paint), beggade bättre hjul och samma växelgruppsalternativ som ovan. Går också att landa just på 30'

Sub-alternativ är också att bygga hjulen själv med kolfiberfälgar och eget val av nav, men jag är tveksam till om det blir billigare i slutänden mot vad jag får.

Hur hade ni tänkt?

VKruger

Aktiv medlem
Har väl florerat några fina Allez sprint på Köp & Sälj runt din budget

Sam

Aktiv medlem
En Cube med Tiagra, där du sedan uppgraderar hjulen till något fräckt från DT Swiss, Roval, HUNT eller Zipp.

Boom. Det kan du få för 30tkr.

Priz

Medlem
Visserligen utan kolfiberhjul men om storleken passar (S/XL) tycker jag Allebike Industrie med 105 di2 för 27.000:- känns svårslaget.

Visserligen utan kolfiberhjul men om storleken passar (S/XL) tycker jag Allebike Industrie med 105 di2 för 27.000:- känns svårslaget.
Hade faktiskt missat att basmodellen där låg så pass lågt i pris. 29' ordinarie pris där alla storlekar verkar finnas är ju också bra. Ligger typ mellan L och XL men föredrar lite kortare hojar så L är nog lagom för mig baserat på reach/stack jämfört med gamla hojen.

Tack för tipset! Då ska jag bara våndas över att jag inte får bygga själv om jag går på det spåret :)

Topp