Vad är skillnaden på Thule cykelhållare?

implor

Aktiv medlem
Behöver en ny cykelhållare (till dragkroken) och blir lätt förvirrad av alla Thules modeller.

Vad är skillnaden mellan Velocompact, Euroride, Easyfold, Euroway, Europower, Euroclick?

Kommer köras en enduro cykel på den primärt. Vill ha ett som tar två cyklar.

Hej!
Var i samma dilemma som dig när jag köpte min. Jag landade på en velocompact & den har varit kanon! Kör oftast en enduro på den och från gång till gång så hänger tjejens HT eller DH med också.

Som jag har förstått det så bör du kolla lite extra på hur pass justerbar den är längdmässigt. Min Clash - 21 i storlek M får precis plats medans en väns Slash i XL inte passade.

En annan skillnad mellan modellerna som jag personligen tycker är mindre viktig, är om den är ihopfällbar. Kan vara trevligt om man vill kunna lägga in den i skuffen på bilen tex.

implor

Aktiv medlem
Hej!
Var i samma dilemma som dig när jag köpte min. Jag landade på en velocompact & den har varit kanon! Kör oftast en enduro på den och från gång till gång så hänger tjejens HT eller DH med också.

Som jag har förstått det så bör du kolla lite extra på hur pass justerbar den är längdmässigt. Min Clash - 21 i storlek M får precis plats medans en väns Slash i XL inte passade.

En annan skillnad mellan modellerna som jag personligen tycker är mindre viktig, är om den är ihopfällbar. Kan vara trevligt om man vill kunna lägga in den i skuffen på bilen tex.
bra info!

Har M i storlek på mina cyklar så ska nog passa. Dock har min polare som brukar hänga med XL. Ganska säker på det är en velocompact han har så det borde funka med cykeln han har idag.

Bara bita i det sura äpplet å beställa då. Ink nya reg skyltar.....

Mikva

Aktiv medlem
Vad är Fix4Bike-dragkrok för något? Är det en ny standard som innebär att gamla cykelhållare inte passar eller att man inte kan dra släpvagn?

Remne

Medlem
Sen är det olika modeller/utföranden om du har 7 eller 13 stift i kontakten, om jag har förstått rätt...
Det finns även adapters för det om man kollar begagnat.

Kevin

Aktiv medlem
Vad är Fix4Bike-dragkrok för något? Är det en ny standard som innebär att gamla cykelhållare inte passar eller att man inte kan dra släpvagn?
Det är två extra utstickande "pinnar" under dragkulan, på halsen av draget liksom. Det gör att en fix4bike-hållare sitter stadigare och kan ta mer vikt. Pinnarna gör också att hållaren alltid hamnar i rätt läge, man behöver inte kolla så den blir rak när man klämmer fast den. Verkar även som att man faktiskt inte ens behöver klämma fast hållaren utan den klickar fast på plats.

Man kan fortfarande köra släp och vanliga hållare med ett fix4bike-drag men tvärt om funkar inte, en fix4bike-hållare passar inte på vanliga drag.

"Problemet" att få hållaren rak på en vanlig kula tycker jag däremot inte är ett egentligt problem, har man satt dit hållaren några gånger får iallafall jag alltid mitt i rätt vinkel på första försöket numera.

Senast ändrad:

Remne

Medlem
1619598888381.png

Max hjulbas på t.ex. Euroride är 1250mm, fick på min Stumpjumper i storlek S5 som har hjulbas på 1270mm men den satt inge vidare så jag uppgraderade till en Velospace istället som har 1300mm som max hjulbas (även bredare mellan hållarna så det är lättare att få på cyklar)

Senast ändrad:

Freddie L

Aktiv medlem
Om du vill unna dig lite ÄR ju Easyfold XT en bättre produkt. Lättare och vikbar och gott om plats. Ett cykelställ är en produkt man köper ett fåtal gånger i sitt liv. Vad du betalade har du säkert glömt om tio år.

Just att enkelt kunna slänga in den i skuffen är något jag uppskattar ofta.

blitz

Aktiv medlem
bra info!

Har M i storlek på mina cyklar så ska nog passa. Dock har min polare som brukar hänga med XL. Ganska säker på det är en velocompact han har så det borde funka med cykeln han har idag.

Bara bita i det sura äpplet å beställa då. Ink nya reg skyltar.....
Jag har en velocompact 927 och det går precis med lite vilja och inte allt för mycket luft i däcken att köra min Slash 2021 i XL

Bengt-re

Aktiv medlem

Jensen

Aktiv medlem
Den är billig och tar mycket plats.

Men dom är så segmenterade prismässigt att jag förstår att det lockar. velocompact är nästan dubbla priset. easyfold är modellen man vill ha men lägga 8-10k för ett cykelställ?

å andra sidan, vad kostar det man ställer upp på stället? :-) och hur länge har man stället kontra det man ställer upp på det ? :-)

velocompact är dock bra. Menar bara att sett ur ett långt perspektiv skriver de av sig rätt bra, även easyfold

mavicxp21

Medlem
Fundera på om du ska köpa en hållare som tar tre cyklar.
Om ni är två st sätter man en cykel innerst och en ytterst. Då slipper man ha massa skydd mellan cyklarna för att undvika skav. blir oerhört lättlastat då.

implor

Aktiv medlem
Fundera på om du ska köpa en hållare som tar tre cyklar.
Om ni är två st sätter man en cykel innerst och en ytterst. Då slipper man ha massa skydd mellan cyklarna för att undvika skav. blir oerhört lättlastat då.
Jag har en för 3 och den är inte direkt rymlig fast man bara har två på stället.

veactor

Medlem
Är det ingen som har problemet att cykelhållaren vrider sig när ni kör? Framgaffeln gav ett härligt märke i bilen idag...

Zebb

Aktiv medlem
Är det ingen som har problemet att cykelhållaren vrider sig när ni kör? Framgaffeln gav ett härligt märke i bilen idag...
Nej. Thuleställ sitter ju som berget. Har du verkligen justerat in det för din krok? Jag kan hoppa på, slita och ryka i mitt ställ och det sitter.

Mats R

Medlem
Se till så att kulan är "torr". Alltså ingen fett som det annars ska vara när man kör släpvagn. Temperaturväxling, långa körningar, alltför slät kula. Tja, mycket som orsaka det. Så nog finns det anledning till "Fix4bike".

Även jag har haft cykelställ som vrider sig.

ers

Aktiv medlem
Se till så att kulan är "torr". Alltså ingen fett som det annars ska vara när man kör släpvagn. Temperaturväxling, långa körningar, alltför slät kula. Tja, mycket som orsaka det. Så nog finns det anledning till "Fix4bike".

Även jag har haft cykelställ som vrider sig.
Har man friktionskoppling som vi har på husvagnen så skall man inte ha fett utan kulan skall vara helt torr.

veactor

Medlem
Tack för svaren! Ska se om jag hittar någon ratt att skruva på, visste inte att man kunde göra det. Sen har jag en dragkrok som går att fälla in. Varje gång den gör det smörjs den så lite segt att torka den varje gång om det är de som är problemet. Jag kan vrida den väldigt lätt som det är just nu..

veactor

Medlem
Njae jag brukar spruta på lite tunn olja, men inget fett. Jag skulle nog säga torr iaf. Här är en bild från manualen förresten.
jag har den enkla varianten, för två cyklar. Ingen ratt på det sättet.
Ska tilläggas att min cykel inte riktigt får att centrera bakom bilen så bakhjulet sticker ut 1 eller 2 dm. Antagligen luftmotståndet som gör att de vrider sig, dock kan jag enkelt vrida men händerna.. Ska köra från Halmstad ända till Karlstad idag, bli en rolig resa.

x-country

Aktiv medlem
Säger bara Easy Fold XT. Därför att bästa sättet att frakta cykel är bak, därför att hållaren är snabb och enkel att montera/demontera och därför att den tar liten plats. Bara att lägga in i bagaget när man drar på tur så slipper man idioter som inte respekterar andras egendomar.
19A86411-A271-4F8F-89AF-F38FCB815828.jpeg

NLC

Aktiv medlem
Köpte en Thule VeloSpace XT 3 förra hösten vilket funkar fint till både 2 och tre cyklar men funderar på att komplettera med en Easy Fold XT 2 för de tillfällen man är själv (och inte ids plocka av hjulen för transport i skuffen)...

Det jag inte riktigt greppar (!) är varför armarna ska klämmas runt underröret. Är det inte listigare att placera den på sadelröret (precis under överröret), särskilt om man har en kolfiberram ?

x-country

Aktiv medlem
Köpte en Thule VeloSpace XT 3 förra hösten vilket funkar fint till både 2 och tre cyklar men funderar på att komplettera med en Easy Fold XT 2 för de tillfällen man är själv (och inte ids plocka av hjulen för transport i skuffen)...

Det jag inte riktigt greppar (!) är varför armarna ska klämmas runt underröret. Är det inte listigare att placera den på sadelröret (precis under överröret), särskilt om man har en kolfiberram ?

XT 2 har en kort och en lång arm. Det är kanske möjligt att klämma den längre runt sadelröret, jag kan kolla.

Zebb

Aktiv medlem
jag har den enkla varianten, för två cyklar. Ingen ratt på det sättet.
Ska tilläggas att min cykel inte riktigt får att centrera bakom bilen så bakhjulet sticker ut 1 eller 2 dm. Antagligen luftmotståndet som gör att de vrider sig, dock kan jag enkelt vrida men händerna.. Ska köra från Halmstad ända till Karlstad idag, bli en rolig resa.
Okej, svårt att veta vilket du har utan att skriva modell. Men gå in på thules sida och ladda ner manual, alla deras ställ har justerbar infästning.

Zebb

Aktiv medlem

Du kan klämma cykeln var du vill. Sadelröret funkar bra.

Freddie L

Aktiv medlem
Du kan klämma cykeln var du vill. Sadelröret funkar bra.
+1 När man kör flera cyklar ger det sig själv, kläm där du kommer åt. Överrrör, sadelrör, diagonal. Ett litet tips kan vara att trä rörisolering på armarna så skaver det inte på de cyklar som passeras. Ett annat tips, som konstigt nog fått en del happyiter att bli sjukt irriterade, är att dra ett litet spännband runt klämman. Det eliminerar helt risken att klämman halkar och du kan med gott samvete sluta spänna trots att momentet inte klickat.

Freddie L

Aktiv medlem
För att kunna klämma på olika ställen måste förstås armen flyttas på rörramen. Fungerar klockrent på Easyfold, borde väl funka på Velospace och liknande också?

Zebb

Aktiv medlem
Spännande, jag har inget rattklick på mitt velocompact, verkar endast finnas på easyfold.
Jag drar dock ALLTID en säkerhetsrem runt alla cyklar och bågen. Bara för att kunna slappna av när jag kör :)

Bra tips med rörisolering förresten. Jag brukar köra med det på gaffelbenen om det skaver.

Senast ändrad:

Kevin

Aktiv medlem
Thule har klick-rattar att köpa som tillbehör om man vill ha sånna även på Velocompact: https://www.thule.com/sv-se/bike-rack/towbar-bike-rack-accessories/thule-acutight-knob-_-528001
Det finns även något sorts kolfiber-skydd som ska skydda ramen mot att bli mosad: https://www.thule.com/sv-se/bike-rack/accessories/thule-carbon-frame-protector-_-1692661
Thule säger att man måste ha båda grejerna för att köra kolfiberramar.

Läste någon på facebook som hade tagit ett PVC-rör, kanske avloppsrör, och delat i två halvor. Insidorna hade han sen klätt med gammal cykelslang och så användes rörhalvorna runt kolfiberramen där man sätter klämman för att fördela trycket. Fanns ingen bild på det tyvärr.

Det finns även världens dyraste officiella alternativ till rörisolering att köpa: https://www.thule.com/sv-se/bike-rack/trunk-bike-rack-accessories/thule-bike-protector-_-988000

veactor

Medlem

Kevin

Aktiv medlem
Tyvärr tror jag ej denna modellen har justerbart fäste.. Lite för simpel: https://www.thule.com/sv-se/thule-support/spare-parts?q=970000&c={90F4653B-4FDB-4E3D-85C3-C64969FF3EE4}&sc={DB008D13-DD4D-4BCD-A6D1-20DEC84E5BA0}
Jodå, kolla manualen du hittar här: https://www.thule.com/sv-se/bike-rack/towbar-bike-racks/thule-xpress-2-_-970000
Du kan flytta lås-mojängen neråt på de två vertikala armarna för att få högre spänning mot kulan. Sidan 4 i manualen.

Jensen

Aktiv medlem
Säger bara Easy Fold XT. Därför att bästa sättet att frakta cykel är bak, därför att hållaren är snabb och enkel att montera/demontera och därför att den tar liten plats. Bara att lägga in i bagaget när man drar på tur så slipper man idioter som inte respekterar andras egendomar. Visa bilaga 500985
Kan bara instämma. Även o. Jag råkar ha 3an

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer