Vad äter eller dricker ni?

LuckyDuke

Medlem
Vad äter eller dricker ni?
Vad äter eller dricker ni som cyklar långa rundor?

Och efter hur många mil börjar ni känna att de dags att få i er nåt?

Skulle gärna vilja ha tips på vad man kan ha med sej på turerna,tack.
 

Drosa

Aktiv medlem
Vad äter eller dricker ni?
Bonk och dikesgråt-been there and its not fun.

När det gäller dricka så passar det mig med en flaska vatten och i den andra iste spätt till lagom styrka. Annars är det vanliga i fickan banan ellet russin och kanske någon bar. Tänkte testa med brioche korvbröd och dulche de leche i sommar. Gött!
 
Senast ändrad:

-Andy-

Aktiv medlem
Vad äter eller dricker ni?
Bananer så klart och egenblandad sportdryck. Vill jag lyxa till det tar jag med mig ett par riktigt, riktigt goda mackor.
 

Pugilism

Aktiv medlem
Vad äter eller dricker ni?
Vatten. Kanske en banan och/eller en näve nötter om jag ska långt och tror att jag inte kommer att ha möjlighet att hitta ett bra fik.
Äter något litet efter nån timme så brukar jag klara mig långt om det inte är för intensiv cykling.
 

IM

Aktiv medlem
Vad äter eller dricker ni?
I skogen: vatten och en bar. Vid heldagsutflykter blir det även något ätbart tillbaks i bilen om jag utgår någon annanstans än hemifrån. Eller Donken på vägen hem.

Vid lvg-cykling: på turer under 2 timmar blir det en flaska med vatten. På turer kring 2-3 timmar kör jag för tillfället en flaska med Mer i. På turer längre än 3 timmar blir det en flaska vatten, en flaska Mer och något att tugga på (bar eller banan). Börja dricka brukar jag göra efter 10-15 kilometer.
 

MtbIte

Aktiv medlem
Vad äter eller dricker ni?
kör jag långa heldagsturer på mtb så har jag ofta med mig en 1 banan och lite druvsocker sen så har jag vätskeersättning i en flaska thats it.
 

MtbIte

Aktiv medlem
Vad äter eller dricker ni?

kör jag långa heldagsturer på mtb så äter jag en ordentlig frukost och sen så har jag ofta med mig en 1 banan och lite druvsocker sen så har jag vätskeersättning i en flaska thats it.
 

glitch

Aktiv medlem
Vad äter eller dricker ni?
Jag vill bara uppmana TS till att vara uppmärksam på att det är väldigt stora skillnader på förutsättningar. Finns inte en chans att t.ex. jag skulle köra en heldag (vad nu det innebär) på en banan och druvsocker.

En banan innehåller dryga 100 kcal, lite druvsocker på det. På en timme konstant cykling bränner man på en höft nånstans 5-600 kalorier med givetvis variationer för egna fysiken, intensitet osv. På 4 timmars konstant cykling hade jag brännt dryga 2000 kcal, de sista två timmarna hade kännts rätt orkeslösa.

För egen del om jag ska köra en 60-90 minuter brukar det räcka fint med välfyllda depåer innan turen. Är det superintensivt är en banan eller dylikt nice.
Vid längre turer med ett par timmar i sadeln räknar jag grovt med en bar per dryg timme för att hålla bonken borta.

Men sen beror det ju på syfte, lågintensitetsrullar man runt i syfte att bränna fett t.ex. så gäller ju andra energiintag.

Med andra ord, allt beror på, och testa dig fram :)
För egen del märker jag skillnad inte minst på återhämtningen om ja ätit mer regelbundet under längre turer än om jag haft lågt energiintag.
 

Johan_420

Medlem
Vad äter eller dricker ni?
Trailmix och bärs. Stark förespråkare för det sistnämnda. Återhämtning och moral i en och samma dryck. Inte för mycket bara ;)
 
Vad äter eller dricker ni?
Kör jag relativt hårt i kuperad terräng brukar väggen komma efter 2,5 h. Jävligt gött att bonka så brukar göra det emellanåt. Ska jag längre brukar det bli sportdryck och godis. Allt med mycket socker och lite fett/protein. Är jag ute riktigt länge kan det bli bröd för att ha nått matigt och inte gå bananas i skafferiet när man kommer hem
 

grondahl

Aktiv medlem
Vad äter eller dricker ni?
Jag tänker samma som för löpning, under typ 2h ingenting, eventuellt vatten om det är varmt ute. Längre turer så beror det på. Cyklar bara för att göra livet bättre så hellre stopp med macka/mat och kaffe än bars och sportdryck.
 

Stumpy

Aktiv medlem
Vad äter eller dricker ni?
Jävligt gött att bonka så brukar göra det emellanåt.
-1
De gånger jag bonkat har sammanfallit med kyla och eventuellt väta. Det är inte så gött att sitta i ett gatukök eller i entrén till en affär och skaka under tiden man väntar på att få skjuts hem.

Cyklar sällan speciellt länge och på turer upp till tre timmar klarar jag min normalt sett på bara vatten. Längre än så brukar det vara något fikastopp längs vägen.
 

glitch

Aktiv medlem
Vad äter eller dricker ni?
Jag fattar inte riktigt den här "jag kör bara på vatten om ens det" mentaliteten (nu överdriver jag lite så klart :).
För egen del är ju vitsen någonstans att bli starkare också när jag cyklar - kör man flera timmar utan att tillföra energi så bryter man ned kroppen. Visst det går att genomföra men du lär ju knappast få en positiv träningseffekt annat än mentalt att "du orkar" nöta dig igenom trots att du kör på låga energinivåer.
Jag fattar att det finns olika skolor där och man vill stimulera kroppens förbränning av de egna reserverna osv. men för de allra flesta som inte har ett specifikt träningsmål så lär det ju vara vettigare att äta lite under längre pass och bygga upp kroppen snarare än att bryta ned den.
 

jonte987

Aktiv medlem
Vad äter eller dricker ni?
Nu är jag ju inte cykeltränad som ni, men för mig det är väldigt stor skillnad på kvällen och dagen efter om jag tar inte lite extra under gång.
 

fiskarn

Aktiv medlem
Vad äter eller dricker ni?
Jag fattar inte riktigt den här "jag kör bara på vatten om ens det" mentaliteten (nu överdriver jag lite så klart :).
För egen del är ju vitsen någonstans att bli starkare också när jag cyklar - kör man flera timmar utan att tillföra energi så bryter man ned kroppen. Visst det går att genomföra men du lär ju knappast få en positiv träningseffekt annat än mentalt att "du orkar" nöta dig igenom trots att du kör på låga energinivåer.
Jag fattar att det finns olika skolor där och man vill stimulera kroppens förbränning av de egna reserverna osv. men för de allra flesta som inte har ett specifikt träningsmål så lär det ju vara vettigare att äta lite under längre pass och bygga upp kroppen snarare än att bryta ned den.

Jag har funderat lite på det där.. Tycker jag hört rätt olika. En del har mentalitet som just du beskriver, andra säger att man ska träna på att äta kolhydrater under träning osv. Jag vet inte riktigt vad jag tror, har lutat mer åt att det är bra att träna på att äta eftersom det inte är så lätt beroende på intensitet. Sen att bryta ner kroppen, det gör väl all träning i viss mån? Sen byggs den upp under vila, har jag alltid trott.
 

Pfaff

Aktiv medlem
Vad äter eller dricker ni?
För mycket....

Men på cykel brukar jag klara mig med vatten. Vid längre turer en Chimpanzee-bar och lite druvsocker. Samt stop för en fika :-)
 

Stumpy

Aktiv medlem
Vad äter eller dricker ni?
Jag fattar inte riktigt den här "jag kör bara på vatten om ens det" mentaliteten (nu överdriver jag lite så klart :).
För egen del är ju vitsen någonstans att bli starkare också när jag cyklar - kör man flera timmar utan att tillföra energi så bryter man ned kroppen. Visst det går att genomföra men du lär ju knappast få en positiv träningseffekt annat än mentalt att "du orkar" nöta dig igenom trots att du kör på låga energinivåer.
Jag fattar att det finns olika skolor där och man vill stimulera kroppens förbränning av de egna reserverna osv. men för de allra flesta som inte har ett specifikt träningsmål så lär det ju vara vettigare att äta lite under längre pass och bygga upp kroppen snarare än att bryta ned den.
De flesta har väl glykogen lagrat för 1,5-2 timmar distansträning. Om man har ätit ordentligt innan man ger sig ut, så borde det räcka för ytterligare 1-1,5 timme. Då behöver man inte småäta under tiden man kör. Därför kör jag bara vatten och tror inte det är mer nedbrytande än någon annan träning. På fastande mage kör jag inte mycket mer än en timme.
 

grondahl

Aktiv medlem
Vad äter eller dricker ni?
Jag har funderat lite på det där.. Tycker jag hört rätt olika. En del har mentalitet som just du beskriver, andra säger att man ska träna på att äta kolhydrater under träning osv. Jag vet inte riktigt vad jag tror, har lutat mer åt att det är bra att träna på att äta eftersom det inte är så lätt beroende på intensitet. Sen att bryta ner kroppen, det gör väl all träning i viss mån? Sen byggs den upp under vila, har jag alltid trott.

Det beror ju såklart på hur och varför du cyklar som du gör. Tränar du inför längre lopp så är det såklart smart att träna på att äta, om inte annat för att veta vad du själv (både mage och smaklökar) klarar av att peta i dig. Är det längre tävlingar/motionslopp så är det ju bara dumt att inte käka regelbundet från start.

Är man å andra sidan ute och solskenscyklar kanske ett fikastopp räcker mer tillräckligt.
 

glitch

Aktiv medlem
Vad äter eller dricker ni?
Jag har funderat lite på det där.. Tycker jag hört rätt olika. En del har mentalitet som just du beskriver, andra säger att man ska träna på att äta kolhydrater under träning osv. Jag vet inte riktigt vad jag tror, har lutat mer åt att det är bra att träna på att äta eftersom det inte är så lätt beroende på intensitet. Sen att bryta ner kroppen, det gör väl all träning i viss mån? Sen byggs den upp under vila, har jag alltid trott.

Jo men du kan inte bygga utan byggstenar. För att bygga muskler behövs byggstenar i form av protein och ett kaloriöverskott.
Bränner du 1000 kalorier och får i dig 100 av en banan har du tömt energiförrådet och kroppen börjar bränna fett och protein istället för kolhydrater. I synnerher vid hård körning töms sockerdepåerna först och sen börjar du bränna protein dvs. muskler.
Efteråt har du tomma depåer, ett underskott och en förhöjd förbränning som fortsätter elda upp dina reserver = varken byggstenar för att bygga eller kaloriöverskott.
Allt förenklat så klart. :)
 

GoranS

Aktiv medlem
Vad äter eller dricker ni?
Jag fattar inte riktigt den här "jag kör bara på vatten om ens det" mentaliteten (nu överdriver jag lite så klart :).
För egen del är ju vitsen någonstans att bli starkare också när jag cyklar - kör man flera timmar utan att tillföra energi så bryter man ned kroppen. Visst det går att genomföra men du lär ju knappast få en positiv träningseffekt annat än mentalt att "du orkar" nöta dig igenom trots att du kör på låga energinivåer.
Jag fattar att det finns olika skolor där och man vill stimulera kroppens förbränning av de egna reserverna osv. men för de allra flesta som inte har ett specifikt träningsmål så lär det ju vara vettigare att äta lite under längre pass och bygga upp kroppen snarare än att bryta ned den.
Frågeställningen var ju kring långa rundor. I min tolkning kan en lång runda köras som ett träningspass, d.v.s. med ett syfte att förbättra sig på något sätt. Typiskt är det väl någon form av intensitet vilket gör att man kommer att vara tvungen att tillföra energi för att undvika bonk (och frekvent bonkande är väl knappast något som rekommenderas!?). Det skulle dock kunna vara ett pass för att, som du nämner, försöka stimulera fettförbränning och då typiskt ett inte alltför hårt pass.

Man kan dock även tänka sig en långrunda som något väldigt lågintensivt och helt utan tanke på träningseffekt. Mina cykelresor är i ganska stor utsträckning av den typen (även om vissa backar gör att en medelmåtta som jag inte kommer upp utan att ta i en del). Där måste det ju finnas en gräns där man faktiskt inte direkt tar stryk av att inte stoppa i sig mat. Det är ju knappast skadligt att sitta på en kontorsstol i 6 timmar utan att äta. Frågan är om man tar speciellt mkt skada om man ligger på en, relativt sin kapacitet, modest nivå under längre tid utan att äta.

Min filosofi är att ju lägre intensitet, desto längre kan man köra utan mat och inte direkt behöva sota för det. Jag brukar i alla fall uppleva att jag blir bättre av någon vecka med (huvudsakligen) lågintensiva dagsturer och ganska lite mat under själva passen.
 

glitch

Aktiv medlem
Vad äter eller dricker ni?
De flesta har väl glykogen lagrat för 1,5-2 timmar distansträning. Om man har ätit ordentligt innan man ger sig ut, så borde det räcka för ytterligare 1-1,5 timme. Då behöver man inte småäta under tiden man kör. Därför kör jag bara vatten och tror inte det är mer nedbrytande än någon annan träning. På fastande mage kör jag inte mycket mer än en timme.

Förutsatt att man ätit ordentligt och vettigt och som du säger distanstränar = inte full spätta.
 

fiskarn

Aktiv medlem
Vad äter eller dricker ni?
Det beror ju såklart på hur och varför du cyklar som du gör. Tränar du inför längre lopp så är det såklart smart att träna på att äta, om inte annat för att veta vad du själv (både mage och smaklökar) klarar av att peta i dig. Är det längre tävlingar/motionslopp så är det ju bara dumt att inte käka regelbundet från start.

Är man å andra sidan ute och solskenscyklar kanske ett fikastopp räcker mer tillräckligt.


Jo visst. Under lopp är det inget snack om att man ska äta. Däremot under träning tycker jag mig höra olika teorier,som "train low, compete high" osv.
 

ejma

Aktiv medlem
Vad äter eller dricker ni?
Vet inte om mina rundor kvalar in bland långa. 2 timmar brukar jag klara bra med det kroppen har i sig + vatten.
3-4 timmar klaras klart bättre om kroppen har fått en riktig måltid 2-3 timmar innan. Gröt eller flingor med mjölk kvalar inte in som bra måltid i min värld. Eventuellt följer en banan med i fickan.
Om kroppen skall prestera optimalt brukar jag ta en tugga energikaka var 15-20:e minut + vatten.

Har slutat dricka sportdryck och nöjer mig med vatten. Speciellt varma dagar fungerar sportdrycker dåligt för mig.

Vattenintaget kan variera stort beroende på intensitet och temperatur. Nu under våren har jag kört 10 mils rundor i svalt väder och måttlig intentensitet och klarat mig utan vatten och mat.
 

fiskarn

Aktiv medlem
Vad äter eller dricker ni?
Jo men du kan inte bygga utan byggstenar. För att bygga muskler behövs byggstenar i form av protein och ett kaloriöverskott.
Bränner du 1000 kalorier och får i dig 100 av en banan har du tömt energiförrådet och kroppen börjar bränna fett och protein istället för kolhydrater. I synnerher vid hård körning töms sockerdepåerna först och sen börjar du bränna protein dvs. muskler.
Efteråt har du tomma depåer, ett underskott och en förhöjd förbränning som fortsätter elda upp dina reserver = varken byggstenar för att bygga eller kaloriöverskott.
Allt förenklat så klart. :)

Jo visst. Men man behöver ju inte ersätta den energin man bränner när man cyklar under själva träningen. Det är i princip omöjligt om man kör långt eller något sånär hårt. Eller oavsett egentligen tror jag om man inte stannar och äter värsta måltiderna. Jag tror väl att man vid den mesta cykling använder glykogen och fett i varierande grad.

Edit: Jag hävdar fortfarande att man bygger upp kroppen under vilan.
 

Stumpy

Aktiv medlem
Vad äter eller dricker ni?
Jo men du kan inte bygga utan byggstenar. För att bygga muskler behövs byggstenar i form av protein och ett kaloriöverskott.
Bränner du 1000 kalorier och får i dig 100 av en banan har du tömt energiförrådet och kroppen börjar bränna fett och protein istället för kolhydrater. I synnerher vid hård körning töms sockerdepåerna först och sen börjar du bränna protein dvs. muskler.
Efteråt har du tomma depåer, ett underskott och en förhöjd förbränning som fortsätter elda upp dina reserver = varken byggstenar för att bygga eller kaloriöverskott.
Allt förenklat så klart. :)
Äter man innan och efter, så är det sällan ett problem. Börjar man lukta aceton, så får man fundera på att fylla på energi under passet i fortsättningen.
 

glitch

Aktiv medlem
Vad äter eller dricker ni?
Äter man innan och efter, så är det sällan ett problem. Börjar man lukta aceton, så får man fundera på att fylla på energi under passet i fortsättningen.

Nu tänker du nog på amoniak. Men för egen del så kör jag ett intervallpass på 60 minuter på trainern så luktar det duktigt med amoniak om jag inte fyllt på ordentligt rätt nära inpå passet. Däremot 2 timmar på låg intensitet är inget problem på bara vatten och kanske en banan. Men det är min poäng, allt beror på egna förutsättningar, syfte, mål och intesitet. Så man kan inte bara säga under 2 timmar behövs bara vatten :)
 

Stumpy

Aktiv medlem
Vad äter eller dricker ni?
Nu tänker du nog på amoniak. Men för egen del så kör jag ett intervallpass på 60 minuter på trainern så luktar det duktigt med amoniak om jag inte fyllt på ordentligt rätt nära inpå passet. Däremot 2 timmar på låg intensitet är inget problem på bara vatten och kanske en banan. Men det är min poäng, allt beror på egna förutsättningar, syfte, mål och intesitet. Så man kan inte bara säga under 2 timmar behövs bara vatten :)
Precis, men det var ju du som invände med 'Jag fattar inte riktigt den här "jag kör bara på vatten om ens det" mentaliteten'. Nu verkar du ändå fatta. :)
 

glitch

Aktiv medlem
Vad äter eller dricker ni?
Precis, men det var ju du som invände med 'Jag fattar inte riktigt den här "jag kör bara på vatten om ens det" mentaliteten'. Nu verkar du ändå fatta. :)

Haha, som jag skrev, jag "överdrev" lite, men min poäng var helt enkelt att det är ett rätt brett ämne där man helt enkelt ska vara lite kritiskt och helst prova sig fram lite själv eftersom alla funkar olika.
 

Pugilism

Aktiv medlem
Vad äter eller dricker ni?
Jag svarade på frågan vad jag äter när jag cyklar långt. Oftast när jag cyklar långt cyklar jag lugnt. Och då då behöver inte jag fylla på med så mycket. Ökar min intensitet behöver jag fylla på med mer lättomsatt energi.
Vi är alla olika och har olika mål/ syfte och tycker att olika saker ger mening med vår cykling. Vissa tränar kanske för att dra en 20 milare på 7 timmar. Andra vill solskenscykla uppför vackra vägar i Apeninerna.

Jag vill bara komma tillbaks till när jag utan att planera något kunde hoppa upp på hojen och rulla 30 - 40 mil en vanlig dag. För att sen göra om det igen dagen efter om andan faller på.

Sen föredrar jag att äta mat framför bars och gels. För jag tycker det är godare.
 

Stenets

Ny medlem
Vad äter eller dricker ni?
Jag brukar äta ca 30g kolhydrater i timmen dvs 1 bar eller gel vid distanspass över 3h. Dubbelt så mkt vid intensiva pass/tävling. Dricker ca en halvliter vatten i timman, eller sportdryck vid intensiva pass beroende på temp.
Fungerar för mig köra utan mat också men ska jag kunna träna med någon reda även nästa dag blir återhämtningen betydligt sämre.
 

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Vad äter eller dricker ni?
Jag blir ju hungrig av att pendla 20 km och får ta ngt innan lunch, fattar inte hur ni andra klarar er. har provat några gånger att äta mindre men då blir jag helt slut efteråt och kramar soffkuddar tidigt. Äta och dricka är ju kul. 50 km Kaffe och en bulle vatten och ev sportdryck beror på intagen innan, 100 km kaffe bulle chokladboll, banan, kanske en bar vatten och sportdryck. 200 km då blir det nog en korv eller två, en macka, två bananer, chokladboll, kanske en cola. 300 nu börjar vi prata mat/fika och kaffestopp var 100 km påfyllning av flaskor. En snabb solig snabbgrupp 100 km säkert tre flaskor dricka, macka/bulle kaffe banan kanske en bar.
 

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Vad äter eller dricker ni?
Nu är jag ju inte cykeltränad som ni, men för mig det är väldigt stor skillnad på kvällen och dagen efter om jag tar inte lite extra under gång.

Plusett. I o m barn så går det inte att gå och lägga sig i soffan när man kommer hem från en tretimmars cykeltur; då är det på’t direkt med lek/pyssel eller liknande. Kommer man hem helt tom är man inte speciellt lekbar. Och då blir den bättre hälften smått purken.
 

-Andy-

Aktiv medlem
Vad äter eller dricker ni?
Eftersom jag är trött på allt jag har på mina mackor så skulle jag vilja veta hur ett par riktigt goda mackor ser ut ? :)

Det varierar lite beroende på vad man är sugen på. Men en favorit är en halvbaguette med smör, gourméskinka, sallad och gurka. Ibland lyxar jag till det och kör på ostbaguette (sån där med osten på utsidan) och byter ut skinkan mot rostbiff.
 
Vad äter eller dricker ni?
Det beror väl på vad som avses med långt och vid vilken intensitet.
Man kan ju åka långt utan äta och dricka osv, men till vilken nytta?

Jag är sällan ute och cyklar bara för det är så kul att sitta på en cykelsadel. Och så finns det inget att stanna vid så det som skall ätas får jag ha med. Gillar inte att stanna heller. Så mycket sportdryck och gels blir det.
Jag är inte så bra på att komma ihåg att dricka men försöker hålla mig på minst en halvliter i timmen. Camelback alltså över 2timmar. Har nästan alltid sportdryck, över 1 timme garanterat sportdryck. Lägger till gel efter behov. Så sällan mindre än 45g kolhydrater/timme och oftast mer. Även om man kommer upp i 80-100g/timme så är det ju mindre än vad som går åt. Men mer nytta av träningen, fräschare i huvudet och bättre dag/nästa pass.

På trainern är det en annan sak, då är det nog mer 1liter / timme som gäller.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer