Vad äter eller dricker ni?

NLC

Aktiv medlem
Vad äter eller dricker ni?
Var och en blir salig på sin tro men det jag märkt är att på längre rundor (4h+) blir jag för närvarande först hungrig och sen inte. Men om jag inte äter något då så tar orken slut efter en 8-10 timmar.

Fast det är träningsbart, innan kunde jag köra både 20 och 30 mil på vatten och elektrolytblanding. Men så blir man ju äldre också.
 

NLC

Aktiv medlem
Vad äter eller dricker ni?
Vad säger ni om följande artikel? Happykorrekt eller ej?


"Förstöra din träning" är väl en stark men viral slutsats / rubrik tätning när det handlar om sämre, men inte obefintlig eller negativ, träningseffekt på uthållighet än det studerade alternativet.

Å andra sidan kan man nog ifrågasätta vilken träningseffekt en timma lågintensivt gör och om det med den längden på pass inte finns bättre sätt att träna muskeluthållighet (där kolhydrattillskott främjar träningseffekten eftersom det kan sänka RPE och öka presentationen).
 

Fishy

Aktiv medlem
Vad äter eller dricker ni?
Jag försöker att alltid lägga mina turer i samband med frukost, lunch eller middag. Väntar ca. 1 timma innan jag ger mig ut.

Mina ”efter jobbetrundor” är vanligtvis 60-70 km och för dessa äter jag inget alls utöver middag innan. Jag tar alltid med mig en gel och bar ifall jag råkar ut för något som drar ut på tiden. SIS äpple och Clif peanut butter är goda. 500 ml. vatten räcker gott.

Senaste rundan blev på 110 km. och då hade jag med mig banan, en zip-påse med salta jordnötter och fem dadlar. Lösvikt, stora och fasta, inte de där blöta, söliga dadlarna i förpackning. Två x 500 ml. vatten.
 
Senast ändrad:
Vad äter eller dricker ni?
Vad säger ni om följande artikel? Happykorrekt eller ej?

Som generell kommentar; det är lite vanskligt med summerade presentationer av slutsats/hypotes där grunden för studien inte finns återgiven. T.ex. urval, träningsbakgrund på objekten osv. Man skall nästan alltid bli misstänksam om huvuddelen går ut på att säga nått annat är fel.

Det finns andra studier som visat att med begränsad tid så kan fastande lågintensiv, korttidspass typ 1 timme i distansfart ge en effekt liknande längre pass i samma fart med icke fastande. Alltså i enighet med denna studie/hypotes. MEN det går inte att översätta till alla längder av pass. Kroppen är komplex med många system som överlappar över tid och beror på intensitet.

+1 på vad NLC skrev

Sen kan det ju vara så att man är tidsbgränsad eller träningsstressbegränsad och där det passar bra att lägga in ett ”kort” lågintensivt pass, för det kan vara bättre än inget.
 

qma

Aktiv medlem
Vad äter eller dricker ni?
Jag kör bara stigcykling kanske max 3,5h åt gången och max 3 ggr i veckan, oftast bara ett par 2,5h i veckan. Brukar klara mig på att vara väl laddad med kolhydrater innan, och kanske nån macka. Tar med mig lite socker då och då i form av en läsk eller nåt litet godis.

Känner att jag börjar bränna fett mot slutet av turerna så om nu underhudsfettet börjar försvinna igen (är i min bästa form nånsin men det är en del bulk kvar från sämre form förra året) så ökar jag nog matsäcken en del.

Har IBS och är vego så som laddning käkar jag mest sånt baserat på vetebröd, pasta, potatis och ris (med laktosfria mejerivaror, ägg, grönsaker, sallader till det mer näringsartade). Kolhydraterna i frukt är ofta fruktos och det har IBS:are svårt att smälta (=IBS-kaos), men av nån anledning går det bättre med tillsatt glukos, så att blandningen är lik vanligt socker (50/50 glukos/fruktos). Navigerar ständigt växtrikets minfält för att välja det som är lågt i FODMAP-sockerarter (källan till IBS-kaos).
 

grondahl

Aktiv medlem
Vad äter eller dricker ni?

lundatok

Aktiv medlem
Vad äter eller dricker ni?
Man säger ju Eat on the bike, not off the bike. Jag håller med @glitch, att äta kontinuerligt ger kvalitet på cyklingen och minskat behov att parkera framför kylen när jag kommer hem.

Vid mer än en timme cykling så har jag bars i ryggfickan, en flaska med vatten och en med sportdryck, så kan jag ta lite energi med jämna mellanrum.

Jag cyklar fastande någon eller några gånger per vecka, kortare turer under timmen för att sen ta frukost. Normalt käkar jag frukost kl 6 men efter en sån lugn cykelrunda så blir frukosten ofta närmare 8 så då behöver jag inte äta mellanmål innan lunchen. Win-win?
 

mg25

Aktiv medlem
Vad äter eller dricker ni?
Jag som har diabetes har det inte lika lätt om er kan jag säga. Det börjar med att jag måste ställa ner min bas av insulin 45 min innan ett pass. Om jag äter ungefär 50gr kolhydrater innan jag sticker ut så tar det ungefär 45-60 min innan mitt blodsocker är lågt. Om jag inte tar något innan så måste jag fylla på med energi inom 30 min. Oavsett hur jag gjort så behöver jag fylla på med energi ungefär var 30 min efter det för att klara mig.

Det som är extra spännande för mig är att det som funkade igår kanske inte funkar alls idag.

Sen kan man säga att ni kan dopa er lagligt genom att tillföra kolhydrater till kroppen, då kommer er bukspottskörtel att börja producera insulin vilket har en anabol effekt.

Var på en föreläsning med Kristoffer Nåhem som har ingått i en testgrupp där landslagsläkaren för skidlandslaget (har för mig det var han) varit med. Där kom dom fram till att han presterade bättre när han dubblerade sin bas dos och åt 90 gr kolhydrater per timma. Den killen höll på med triathlon så han tryckte i sig rätt mycket under en dag. Dom gjorde även tester på personen som inte hade diabetes och även den presterade bättre när han fyllde på med energi.

Ett tips är att om ni vet att det kommer en rejäl backe så se till att trycka i er en gel eller nåt så kommer ni orka trycka på mer i backen.
 

lundatok

Aktiv medlem
Vad äter eller dricker ni?
Ett tips är att lyssna på Mattias Reck i antingen Tyngre eller Cykelwebbenpodden. Han nämner där att Tom Dumoulin aldrig hade kört ett pass utan bränsle.

Det har ju gått rätt ok för honom ändå.
 

GotFlys

Medlem
Vad äter eller dricker ni?
Jag kommer, ursprungligen från syd afrika och det är mycket vanligt att under långa turer och tränings pass (allt över 1 timme) att vi har med och äter olika typer av kolhydrater och protein (bars, gels, osv) samt vätskor och sportdryck. Det finns en bra utbud av gels, bara, gelé, godis, sportdryck som är riktade till idrott och träning och smakar faktist bra. Och dessutom, flera alternativa produkter som är eko, organiska, gluten fri, vego, osv osv.

Om en bättre utbud skulle finns här i Sverige, utan att behöver beställer online och ni kunde köper hos er lokal cykelhabldare, skulle ni köper och har olika typer av bars under era turer och träningspasset?
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer