Vad är bäst, nytt eller begagnat kring 8000-9000 SEK?

Neeskens

Ny medlem
Skall köpa en mtb som alternativ träning till löpning (trasig hälsena) och planerar köra mest i skogen. Givet min budget på 8-9000 SEK undrar jag vilket som är bäst. En ny cykel (kanske nedsatt 2000 nu på rean) inkl fri service några år samt garanti....eller....en begagnad cykel med bättre spec och som kostat kanske 14-17000 SEK, men som är ca 2-3 år gammal och utan garanti.

Jag förstår att man måste vet exakt vilken cykel det rör sig om för att göra en helt korrekt bedömning. Men det vore trots allt intressant med allmänna funderingar när det gäller nytt vs. beg. i denna prisklass.

OK, fattar piken. Vad är svårast som rookie när det gäller beg. Veta att geometrin passar mig, att fatta vilken spec som är värd att betala för, eller ngt annat?

Vet inte vad som är svårast vid beg köp men om du vill köpa nytt och kan tänka dig att köpa via internet så är detta förmodligen den bästa dealen för närvarande:http://www.bike-discount.de/shop/k95/a45704/zr-team-7-0.html?mfid=52
Läs gärna om Radon genom att söka på forumet. Det finns massor av trådar.

Tack för tipset, det är säkert ett bra alternativ. Men som rookie känns det ännu svårare att köpa över nätet än begagnat eftersom man inte kan testa den och kolla om geometrin passar. Eller finns det ngn handlare i gbg som har Radon där man kan testa?

Hur ska du som rookie veta om det är rätt bara för att du kan provköra? Provkörning är grymt överskattat. Du vet ju inte hur rätt storlek ska kännas och du vet inte hur du vill att cykeln ska upplevas. Om du inte provkör i ett par månader/år förstås.

Jag förstår precis hur du tänker men det behöver inte vara så komplicerat. Följ bara Radons egna storleks guide så kommer allt gå bra. Begagnat är ju också bra men du kommer behöva mecka tidigare/mer. En Radon hoj behöver du förhoppningsvis inte mecka med på ett bra tag.

Tack för hjälpen. Då har jag fått lite kött på benen. Konklusionen blir:

- Är du rookie och ingen mekarkung, köp nytt trots sämre spec än motsvarande pris begagnat
- Köp på internet, det är bra pris och testkörning är ändå överskattat

Konklusionen är att du bör prata med en välsorterad cykelhandlare som kan hjälpa dig rätt. Forum brukar vara till bäst hjälp när man börjar bli en smula insatt.

@ Rippa:

Orsaken till posten i forumet var just frågeställningen du svarar på. Köpa hos handlare eller beg med 8-10000 budget => handlare.

Tack för hjälpen....nu blir det en trip till sportspec eller bikeplace...såg också att Åkes reade ut en del.

Tycker defenitivt begagnat!
Tycker du kan gå ned tilll 5 lax i budget och spara resten tills nr 2.
För det du kan vara rätt säker på är att om du finner att mtb,är din grej att pyssla med så kommer du byta upp dig inom två år oavsett vad du köper för 8000 idag. En beg 5000 kr hoj kan ara lika bra som en ny 9000 om man lägger ned lite möda i letandet. Och då har man förlorat mindre när man vill köpa ny. Eller så har man förlorat mindre då man inser att mtb inte var skoj (om någon verkligen kan komma till en sån åsikt...)

Tillbaka
Topp