Vad behöver jag för att byta till Eagle?

Sputnik

Medlem
Gott nytt år!
Jag tänkte byta drivlina på min Genius (2018) från 2x11 XT till 1x12 Eagle. Kollar jag på bile components så kan jag köpa en ”komplett” GX-grupp för knappa €400. Där ingår vevparti men inte vevlager.

Kan jag inte behålla befintligt vevparti och byta till lömplig klinga, eller behöver jag byta hela kalaset? Tänkte i alla händelser behålla bromsarna.
 

Jensen

Aktiv medlem
Skaffa en nw klinga så bör det funka ok. Det du missar lite är att med 1x vevparti kan kedjelinjen bli lite bättre. Men finns ju klingor som kompenserar för det.

Du kommer behöva byta body på hjulen med om du ska ha gx kassett.
 

D i U

Aktiv medlem
Köper du gx 2019 grupp med boost så åker du på dub vevlager också, så blev de iallafall för mig. Till de behöver du såklart också ett dub vevlager verktyg :p
 

Sputnik

Medlem
Jensen sa:
Skaffa en nw klinga så bör det funka ok. Det du missar lite är att med 1x vevparti kan kedjelinjen bli lite bättre. Men finns ju klingor som kompenserar för det.

Du kommer behöva byta body på hjulen med om du ska ha gx kassett.
På vilket sätt är ett 1x vevparti bättre, sitter klingan mer centrerat i förhållande till kassetten?
 

Sputnik

Medlem
Jag tänkte mest att jag skulle räkna lite på kostnaden för delarna för att få ett hum.

Kommer att låta LBS lösa problemet, inklusive delar förutsatt att de inte lägger ohemult mycket för konponenterna.
 

Jensen

Aktiv medlem
Sputnik sa:
Jag tänkte mest att jag skulle räkna lite på kostnaden för delarna för att få ett hum.

Kommer att låta LBS lösa problemet, inklusive delar förutsatt att de inte lägger ohemult mycket för konponenterna.
Värt att notera är om du tänkt köpa delarna via lbs att kolla priserna innan. För vet tex att på de dyrare grejerna (xx1 tex) så är rekommenderat butikspris i Sverige på tex kassetten nästan 2000kr mer än den kostar i Tyskland. Sen kan det ju vara värt ändå med lokalt handlat.
 

Sputnik

Medlem
Jensen sa:
Sputnik sa:
Jag tänkte mest att jag skulle räkna lite på kostnaden för delarna för att få ett hum.

Kommer att låta LBS lösa problemet, inklusive delar förutsatt att de inte lägger ohemult mycket för konponenterna.
Värt att notera är om du tänkt köpa delarna via lbs att kolla priserna innan. För vet tex att på de dyrare grejerna (xx1 tex) så är rekommenderat butikspris i Sverige på tex kassetten nästan 2000kr mer än den kostar i Tyskland. Sen kan det ju vara värt ändå med lokalt handlat.
Exakt!
Försöker att stötta min lokala handlare så långt det går (läs känns rimligt), så det är därför jag vill få koll på vad jag behöver för operationen.
 

Lingon

Aktiv medlem
Vad vill du uppnå? Är det viktbesparing så skulle jag satsat på XD body, XO1 vevar, 11-delad XO1 kassett och kört vidare på xt reglage och bakväxel.
Då sparar du dessutom 2000 kr varje gång du får en pinne i bakväxeln.
 

Tomas m

Medlem
Sputnik sa:
Jensen sa:
Skaffa en nw klinga så bör det funka ok. Det du missar lite är att med 1x vevparti kan kedjelinjen bli lite bättre. Men finns ju klingor som kompenserar för det.

Du kommer behöva byta body på hjulen med om du ska ha gx kassett.
På vilket sätt är ett 1x vevparti bättre, sitter klingan mer centrerat i förhållande till kassetten?
Det går att få lika bra kedjelinje med ditt befintliga vevparti.
Längre skruvar och distanser i lämplig tjocklek.
 

Bilagor

Der Kaiser

Aktiv medlem
Vad vill du uppnå?
Är du så känslig för kadensen att en 11delad 11-46/50 kassett inte funkar?
Annars sparar du nästan hela investeringskostnaden genom en kassett och ett n/w-drev.
 

Sputnik

Medlem
rln sa:
Vad vill du uppnå?

Kör vidare med det du har. Jag tror pengarna gör mer nytta vid nästa cykelköp.
Primärt vill jag renodla miljön framtill. Med dubbla växelreglage, dropper och Scotts Twin lockout på styret så är det rörigare än jag skulle önska.
 

Plush

Moderator
Forumvärd
Sputnik sa:
rln sa:
Vad vill du uppnå?

Kör vidare med det du har. Jag tror pengarna gör mer nytta vid nästa cykelköp.
Primärt vill jag renodla miljön framtill. Med dubbla växelreglage, dropper och Scotts Twin lockout på styret så är det rörigare än jag skulle önska.
Byt till Scott's twinlock-reglage som har integrerad dropperreglage...? Då har du bara en del liksom... Förutom bromsen då..
 

rln

Ny medlem
Sputnik sa:
rln sa:
Vad vill du uppnå?

Kör vidare med det du har. Jag tror pengarna gör mer nytta vid nästa cykelköp.
Primärt vill jag renodla miljön framtill. Med dubbla växelreglage, dropper och Scotts Twin lockout på styret så är det rörigare än jag skulle önska.
Då låter det enklast att sätta på en singelklinga och behålla övriga komponenter.
 

Ultralite

Aktiv medlem
Jag skulle också köra vidare med 2x11. Jag är inte så imponerad av min xo1 lina. Ska den fungera optimalt överallt måste man hålla på och byta framdrev.
 

Sputnik

Medlem
rln sa:
Sputnik sa:
rln sa:
Vad vill du uppnå?

Kör vidare med det du har. Jag tror pengarna gör mer nytta vid nästa cykelköp.
Primärt vill jag renodla miljön framtill. Med dubbla växelreglage, dropper och Scotts Twin lockout på styret så är det rörigare än jag skulle önska.
Då låter det enklast att sätta på en singelklinga och behålla övriga komponenter.
Det är givetvis ett alternativ. Följdfrågorna blir då - vilken klinga och kan jag köra vidare på befintligt vevparti utan ytterligare modifukationer?
 

marr

Aktiv medlem
Sputnik sa:
rln sa:
Sputnik sa:
rln sa:
Vad vill du uppnå?

Kör vidare med det du har. Jag tror pengarna gör mer nytta vid nästa cykelköp.
Primärt vill jag renodla miljön framtill. Med dubbla växelreglage, dropper och Scotts Twin lockout på styret så är det rörigare än jag skulle önska.
Då låter det enklast att sätta på en singelklinga och behålla övriga komponenter.
Det är givetvis ett alternativ. Följdfrågorna blir då - vilken klinga och kan jag köra vidare på befintligt vevparti utan ytterligare modifukationer?
Är det en xt vev? Isåfall, vilken modell.
 

Sixten Fors

Ny medlem
Shimano XT M8000 vevparti för 1x och 2x är samma vevparti med samma kedjelinje, bara att dumpa lilla klingan och byta den stora (återanvända klingbultarna) och välja en lämplig kassett. M8000 framväxel och reglage väger typ 300 gram, vilka man slipper. Även en längre kedja. behövs. Garbaruk klinga https://r2-bike.com/GARBARUK-Chainring-Round-1-speed-narrow-wide-BCD-96-Shimano-XT-M8000-Crank och Garbaruk 321 gram 11spd 11-50T kassett på det https://r2-bike.com/GARBARUK-Cassette-11-speed-11-50-Teeth-Lockring-colored

M8000-B-170mm.jpg

20180718_143644.jpg

20180718_143533.jpg

20180718_143708.jpg

180815_Garbaruk_34T.jpg

G2.jpg
 

marr

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
Tomas m sa:
jofahjalm sa:
11-delad shimanoklinga funkar inte med eaglekedja.
Jo SLX men inte XT om jag inte fattat fel. Kör SLX på min utan problem.
Både SLX och XT funkar nog lika bra, alltså specifikt SM-CRM81 https://r2-bike.com/SHIMANO-XT-Chainring-SM-CRM81-for-FC-M8000-1-FC-M8000-B1-Crank
Nog?
Var det inte i en tråd för bara någon dag sen att eaglekedjan inte gick på kuggarna ordentligt på shimano 1x dreven?
Kan iofs minnas fel.

Edit:
Jo se de var det.
https://happyride.se/forum/read.php/1/3462970/3462971#msg-3462971
 
Senast ändrad:

Sixten Fors

Ny medlem
marr sa:
Sixten Fors sa:
Tomas m sa:
jofahjalm sa:
11-delad shimanoklinga funkar inte med eaglekedja.
Jo SLX men inte XT om jag inte fattat fel. Kör SLX på min utan problem.
Både SLX och XT funkar nog lika bra, alltså specifikt SM-CRM81 https://r2-bike.com/SHIMANO-XT-Chainring-SM-CRM81-for-FC-M8000-1-FC-M8000-B1-Crank
Nog? Var det inte i en tråd för bara någon dag sen att eaglekedjan inte gick på kuggarna ordentligt på shimano 1x dreven? Kan iofs minnas fel.
Har också hört det ryktet. Men jag tror inte på det. Jag tror på skit bakom spakarna. Eftersom andra bekräftat att det funkar. Är verkligen en Eagle-kedja smalare MELLAN plåtarna än en 11spd kedja? Jag får väl gå ut i garaget och mäta helt enkelt.
 

Sputnik

Medlem
Sixten Fors sa:
Shimano XT M8000 vevparti för 1x och 2x är samma vevparti med samma kedjelinje, bara att dumpa lilla klingan och byta den stora (återanvända klingbultarna) och välja en lämplig kassett. M8000 framväxel och reglage väger typ 300 gram, vilka man slipper. Även en längre kedja. behövs. Garbaruk klinga https://r2-bike.com/GARBARUK-Chainring-Round-1-speed-narrow-wide-BCD-96-Shimano-XT-M8000-Crank och Garbaruk 321 gram 11spd 11-50T kassett på det https://r2-bike.com/GARBARUK-Cassette-11-speed-11-50-Teeth-Lockring-colored
Tack för det Sixten.
 

jofahjalm

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
marr sa:
Sixten Fors sa:
Tomas m sa:
jofahjalm sa:
11-delad shimanoklinga funkar inte med eaglekedja.
Jo SLX men inte XT om jag inte fattat fel. Kör SLX på min utan problem.
Både SLX och XT funkar nog lika bra, alltså specifikt SM-CRM81 https://r2-bike.com/SHIMANO-XT-Chainring-SM-CRM81-for-FC-M8000-1-FC-M8000-B1-Crank
Nog? Var det inte i en tråd för bara någon dag sen att eaglekedjan inte gick på kuggarna ordentligt på shimano 1x dreven? Kan iofs minnas fel.
Har också hört det ryktet. Men jag tror inte på det. Jag tror på skit bakom spakarna. Eftersom andra bekräftat att det funkar. Är verkligen en Eagle-kedja smalare MELLAN plåtarna än en 11spd kedja? Jag får väl gå ut i garaget och mäta helt enkelt.
 

Sixten Fors

Ny medlem
Ny kedja? Hur ser drivlinan ut i övrigt (vilka prylar)? På vilket drev bak ligger kedjan? Vilken kedja användes sedan istället med annat/annorlunda/bättre utfall?
 
Senast ändrad:

Kneecap

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
Ny kedja? Hur ser drivlinan ut i övrigt (vilka prylar)? På vilket drev bak ligger kedjan? Vilken kedja användes sedan istället med annat/annorlunda/bättre utfall?
Tjena!

Det syns ju tydligt att kedjan inte lirar med klingan. Vilken drev bak han ligger på spelar ju ingen roll, man ska ju kunna använda alla smärtfritt. Spelar ingen roll vad som sitter på i övrigt heller.
Problemet är omnämnt även på andra forum.
 

jofahjalm

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
Ny kedja? Hur ser drivlinan ut i övrigt (vilka prylar)? På vilket drev bak ligger kedjan? Vilken kedja användes sedan istället med annat/annorlunda/bättre utfall?
Jag tycker du ska lägga energin på att felsöka dig själv istället. Flera personer säger att dom har testat och att det inte fungerar. Då tänker du dig att du kan hitta på att det ska fungera och att det då faktiskt ska bli utfallet? Vad baserade du din tro att det skulle fungera på?

Jag är rätt säker på att detta är något du kan få vård för och jag skulle rekommendera dig att söka den vården.
 

Tomas m

Medlem
Min gjorde lika tills jag smörjde kedjan.


Då dreven är stansade kan det säkert skilja mellan olika drev.
Går säkert att fila lite där det tar i.

Eller köpa ett drev som med säkerhet funkar.

Jag köpte SM-CRM70 34T för att dreven är i stål så de håller säkert längre än jag har kvar cykeln.
 

Sixten Fors

Ny medlem
jofahjalm sa:
Sixten Fors sa:
Ny kedja? Hur ser drivlinan ut i övrigt (vilka prylar)? På vilket drev bak ligger kedjan? Vilken kedja användes sedan istället med annat/annorlunda/bättre utfall?
Jag tycker du ska lägga energin på att felsöka dig själv istället. Flera personer säger att dom har testat och att det inte fungerar. Då tänker du dig att du kan hitta på att det ska fungera och att det då faktiskt ska bli utfallet? Vad baserade du din tro att det skulle fungera på?

Jag är rätt säker på att detta är något du kan få vård för och jag skulle rekommendera dig att söka den vården.
Kvalificerat BS. Vilka omständigheter? Är kedjan ny eller sliten? Hur ser kedjelinjen ut? Vad funkade innan och efter? Vad löste problemet? Trodde i min enfald att DU om någon hade bättre koll än att tro att man man döma ut en modell av drev genom att se en liten videosnutt helt utan förklaringar och förutsättningar. Skruva gärna loss framdrevet och skicka det till mig så kan jag testa och dokumentera på riktigt. Jag står för frakten. Skicka PM så får du min adress.
 

jofahjalm

Aktiv medlem
Det är alltså mina grejer. Det är en 2018 Nukeproof Mega Comp med tillhörande SLX-vev som jag har monterat en helt ny GX-grupp på (utan vev). Allt är oanvänt. När jag försökte bygga ihop det försökte jag googla fram om det skulle funka efter bästa förmåga utan att hitta mycket. Grejerna var väldigt nya då. Jag trodde att det skulle fungera baserat på att den infon jag hittade tydde på att det skulle vara samma innerdimension på kedjorna.

Det lira uppenbarligen inte, men det skulle säkert gå att lösa med att bara tvinga fast kedjespännaren och mosa drivlinan en runda eller så. Jag valde istället att sälja veven och köpa en GX-vev. Då lira allt perfekt.

Din upphöjda dokumenteringen ger mig inget. Det är bara en amatör som spenderar sjukt mycket tid på internet med att skriva mästrande till nybörjare.
 

jofahjalm

Aktiv medlem
För info till TS så var min bedömning att dreven till SLX-veven var såpass dyra att det var bättre ekonomi att sälja veven och istället köpa en GX-vev. GX-veven har också superbilliga ståldrev när dessa behöver bytas. Direct mount slår klingbultar alla dagar i veckan. Det var också väldigt svårt att hitta dokumentation för att klura ut vad man skulle ha. Nu har grejer däremot funnits längre så det kanske har blivit bättre.
 
jofahjalm sa:
För info till TS så var min bedömning att dreven till SLX-veven var såpass dyra att det var bättre ekonomi att sälja veven och istället köpa en GX-vev. GX-veven har också superbilliga ståldrev när dessa behöver bytas. Direct mount slår klingbultar alla dagar i veckan. Det var också väldigt svårt att hitta dokumentation för att klura ut vad man skulle ha. Nu har grejer däremot funnits längre så det kanske har blivit bättre.
Har GX fått en bättre lagerspänningskonstruktion än tidigare?
Den där gängade plastbrickan som de haft (har?) har funkat rätt dåligt för mig.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer