Vad behöver jag för att byta till Eagle?

jofahjalm

Aktiv medlem
Cykeln har bara gått en säsong men jag har inte haft några problem. Har bara dragit fast veven med tillbörligt monstermoment. Om jag minns rätt så bytte jag både chainring och kedja under säsongen. Det är hellt klart en grej att kedjeringarna till Eagle i aluminium verkar slitas fort, men med tanke på att dom har billiga ståldrev som ersättning så känns det ok.
 

Krompa

Medlem
Rekommenderar också att behålla XT och konvertera till singelklinga. Har själv 34t och 11-46 blandat XT/SLX. Föredrar hur den funkar framför 11-delad SRAM X0 som jag har på min andra bajk.
 
Eagle kedjan passar iaf ihop med tex absolute black 11sp drev och även med race face cinch drev. Har kört båda setuperna själv. Även kört min eagle bakväxel o kedja med xx1 11sp kassett.

Om inte vikt besparing är måste TS så kör
nx eagle kassett, 11-50t
gx eagle bakväxel och reglage. Sen tex absolute black framdrev ?
 

Sixten Fors

Ny medlem
Till M7000/M8000 vevparti för 1x. Shimano NW-klingorna är rätt tunga, vilket kan vara bra eller dåligt beroende på vad man söker. Inget för mig i alla fall.
SM-CRMxx.png


Garbaruk är både billiga och lättare, 32T verkar väga 53 gram och 34T 60 gram. https://r2-bike.com/GARBARUK-Chainring-Round-1-speed-narrow-wide-BCD-96-Shimano-XT-M8000-Crank som jag själv använder på två cyklar med XT resp GX vevar, och GX Eagle grupp i övrigt.
Garb34T.png


Ett tredje alternativ som jag tror på (men inte testat själv) är Renthal 1XR, någon som testat?

Om man vill kan man fundera på Shimanos nya CD800D chainguide som är både lätt, billig och enkel att installera. Finns även i andra versioner än High Direct Mount som passar min Spark 900.
 

Sputnik

Medlem
liveforthis sa:
Eagle kedjan passar iaf ihop med tex absolute black 11sp drev och även med race face cinch drev. Har kört båda setuperna själv. Även kört min eagle bakväxel o kedja med xx1 11sp kassett.

Om inte vikt besparing är måste TS så kör
nx eagle kassett, 11-50t
gx eagle bakväxel och reglage. Sen tex absolute black framdrev ?
Jag har inget emot viktbesparing, men det är inte det primära för mig. Jag vill framförallt få en renare cockpit.

Sen vill jag pilla så lite som möjligt på grejorna - så en beprövad setup känns klart mer intressant än en er exotisk kombo.
 

trailmig

Ny medlem
Jag har letat och sökt igenom efter ungefär samma typ av konvertering. Har Shimano XT M8000 idag med 34/36T fram och 11-46T bak. Jag kan alltså då byta till 38T fram och köra 10-50T bak och både spara vikt och få bättre range med SRAM. Nackdelen är att jag kör effektmätare på båda hojarna och behöver då byta till SRAM's variant. Vilket är OK men lite jobbigt. Som jag förstår det är det lite halvkruxigt att köra samma vevar men GX/XX1-kedjor till mina NW-klingor. En idé jag har är att köpa XX1-vevparti med Quarq-mätare förinstallerad och GX-drivlina för övrigt. Borde kunna gå att få ihop relativt kostnadseffektivt.
 

Jensen

Aktiv medlem
trailmig sa:
Jag har letat och sökt igenom efter ungefär samma typ av konvertering. Har Shimano XT M8000 idag med 34/36T fram och 11-46T bak. Jag kan alltså då byta till 38T fram och köra 10-50T bak och både spara vikt och få bättre range med SRAM. Nackdelen är att jag kör effektmätare på båda hojarna och behöver då byta till SRAM's variant. Vilket är OK men lite jobbigt. Som jag förstår det är det lite halvkruxigt att köra samma vevar men GX/XX1-kedjor till mina NW-klingor. En idé jag har är att köpa XX1-vevparti med Quarq-mätare förinstallerad och GX-drivlina för övrigt. Borde kunna gå att få ihop relativt kostnadseffektivt.
Vad är det som gör att du inte kan använda nuvarande effektmätare?
 

trailmig

Ny medlem
Jensen sa:
trailmig sa:
Jag har letat och sökt igenom efter ungefär samma typ av konvertering. Har Shimano XT M8000 idag med 34/36T fram och 11-46T bak. Jag kan alltså då byta till 38T fram och köra 10-50T bak och både spara vikt och få bättre range med SRAM. Nackdelen är att jag kör effektmätare på båda hojarna och behöver då byta till SRAM's variant. Vilket är OK men lite jobbigt. Som jag förstår det är det lite halvkruxigt att köra samma vevar men GX/XX1-kedjor till mina NW-klingor. En idé jag har är att köpa XX1-vevparti med Quarq-mätare förinstallerad och GX-drivlina för övrigt. Borde kunna gå att få ihop relativt kostnadseffektivt.
Vad är det som gör att du inte kan använda nuvarande effektmätare?
Verkar inte finnas 38T klingor till Shimano XT M-8000 som även passar SRAM Eagle-kedjor.
 

BjornR

Aktiv medlem
trailmig sa:
Jensen sa:
trailmig sa:
Jag har letat och sökt igenom efter ungefär samma typ av konvertering. Har Shimano XT M8000 idag med 34/36T fram och 11-46T bak. Jag kan alltså då byta till 38T fram och köra 10-50T bak och både spara vikt och få bättre range med SRAM. Nackdelen är att jag kör effektmätare på båda hojarna och behöver då byta till SRAM's variant. Vilket är OK men lite jobbigt. Som jag förstår det är det lite halvkruxigt att köra samma vevar men GX/XX1-kedjor till mina NW-klingor. En idé jag har är att köpa XX1-vevparti med Quarq-mätare förinstallerad och GX-drivlina för övrigt. Borde kunna gå att få ihop relativt kostnadseffektivt.
Vad är det som gör att du inte kan använda nuvarande effektmätare?
Verkar inte finnas 38T klingor till Shimano XT M-8000 som även passar SRAM Eagle-kedjor.
https://www.garbaruk.com/96-bcd-shimano-m6000-m7000-m8000-round.html
https://www.superstarcomponents.com/en/raptor-chainring-96bcd-asymetric--narrow-wide.htm

Bara ett litet urval. Finns massor...?
 
Senast ändrad:

trailmig

Ny medlem
BjornR sa:
trailmig sa:
Jensen sa:
trailmig sa:
Jag har letat och sökt igenom efter ungefär samma typ av konvertering. Har Shimano XT M8000 idag med 34/36T fram och 11-46T bak. Jag kan alltså då byta till 38T fram och köra 10-50T bak och både spara vikt och få bättre range med SRAM. Nackdelen är att jag kör effektmätare på båda hojarna och behöver då byta till SRAM's variant. Vilket är OK men lite jobbigt. Som jag förstår det är det lite halvkruxigt att köra samma vevar men GX/XX1-kedjor till mina NW-klingor. En idé jag har är att köpa XX1-vevparti med Quarq-mätare förinstallerad och GX-drivlina för övrigt. Borde kunna gå att få ihop relativt kostnadseffektivt.
Vad är det som gör att du inte kan använda nuvarande effektmätare?
Verkar inte finnas 38T klingor till Shimano XT M-8000 som även passar SRAM Eagle-kedjor.
https://www.garbaruk.com/96-bcd-shimano-m6000-m7000-m8000-round.html
https://www.superstarcomponents.com/en/raptor-chainring-96bcd-asymetric--narrow-wide.htm

Bara ett litet urval. Finns massor...?
Jag kollade bara ovala och på R2-bike. Men tack!
 

Sputnik

Medlem
Efter att ha snurrat runt ett par varv så är frågan om jag inte bara ska göra det väldigt enkelt för mig själv och gå på XT 1x11 tillsvidare. Då kan jag i princip bara skruva loss reglage och framväxel, byta klingorna fram mot en ny och byta kassett.
 

grenhall

Ny medlem
Jag tänkte testa SRAM GX på träningshojen som idag har Shimano XT-M8000 1x11 med 36T fram och 11-46T bak. Får betydligt större spann med Eagle så det är väldigt lockande.
 

NickPick

Aktiv medlem
grenhall sa:
Jag tänkte testa SRAM GX på träningshojen som idag har Shimano XT-M8000 1x11 med 36T fram och 11-46T bak. Får betydligt större spann med Eagle så det är väldigt lockande.
Behöver du spannet verkligen då? Ett alternativ är mindre framklinga.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer