Vad behövs för 1x eTap 12-delat?

Lejon

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha en landsvägscykel med TRP Hylex-bromsar (prisvärda, sköna reglage), trådlös 12-delad bakväxel och Campa 12-delad kassett (har hjul och Campas är den med bäst passande utväxling). Då fattar jag det som att jag förutom en SRAM eTap 12-delad bakväxel behöver blip-box och tt-reglage. Är det korrekt? Behövs något mer? Kan alla SRAMs 12-delade eTap-grejer kombineras med varandra? Kan man ha bara klätterknappar som enda reglage ( https://bikeshop.se/sram/0070182100...MIlbq3tKGE8wIVAdayCh35jgdZEAQYAiABEgIc4fD_BwE )
Är tex detta kit tillräcklig: https://www.bikester.se/sram-red-et...MIr8rIwJyE8wIVkp-yCh3HlQkBEAQYASABEgKplPD_BwE ?

(Nästa problem blir vilka hur reglagen ska placeras ihop med bromsreglagen men det tar vi i så fall senare.)

Marcusorca

Aktiv medlem
Ja det ska fungera du behöver blipboxen istället för reglagen för styrning av knapparna. Jag kör med forcegrupp och kopplar in spurt/klätterknapparna i reglagen.

Marcusorca

Aktiv medlem
Sen vill du kanske ha 2 uppsättningar blips istället för en blip/clics.

Hur det funkar rent ergonomiskt Broms/växel är ju en annan fråga

Manurhin2

Aktiv medlem
Sen är det samma funktion på srams och shimanos knappar, dom sluter en krets, så att dom går att para ihop, jag har shimanoknappar till min red axs i "bocken". Srams blips passar bäst på rakdelar av styret eller på tempopinnar.

gustavgo

Aktiv medlem
Kan alla SRAMs 12-delade eTap-grejer kombineras med varandra?

Det är ju olika bakväxel beroende på vilken kassett man tänkt köra. Så är det ju med mekaniska växlar också visserligen men lätt att bli överexalterad och beställa fel när man hittar nån som i lager numera 🙂 . Vill kunna du köra 10-44T så behöver gå på XPLR varianten. Annars är det 10-36T eller 10-33T som är max.

Senast ändrad:

Manurhin2

Aktiv medlem
Blir såhär eller liknande iaf
20210917_230133.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer