vad behöver jag veta om SS cyklar ?
Börjar bli rätt sugen på en SS cykel. Vet inte vad man ska tänka på innan man börjar bygga. Verkar finnas en och annan här som har koll på SS cyklar så jag hoppas ni kan hjälpa mig lite.
1 Stel eller dämpad gaffel. Blir man mobbad om man har en dämpad gaffel fram ? Velar mellan om jag ska satsa på typ en Manitou Minute eller köra helstelt.
2 Spelar det någon roll om man kör med en ram med vanliga dropouts och en kedjespännare eller ska man satsa på en ram med ss dropouts.
3 Vill ha skivbromsar. Såg att Surly hade en speciell infästning för att klara av olika kedjelägder. Nån som vet om det funkar. Är jag hänvisad till Surly ramen eller ramar med vanliga dropouts om jag vill ha skivbroms bak ?
4 Vilket/vilka baknav är det som gäller ?
5 Finns det några bra hemsidor jag bör spana in ?
6 Något annat jag behöver veta ?
Tack på förhand
Peter E
1 Stel eller dämpad gaffel. Blir man mobbad om man har en dämpad gaffel fram ? Velar mellan om jag ska satsa på typ en Manitou Minute eller köra helstelt.
2 Spelar det någon roll om man kör med en ram med vanliga dropouts och en kedjespännare eller ska man satsa på en ram med ss dropouts.
3 Vill ha skivbromsar. Såg att Surly hade en speciell infästning för att klara av olika kedjelägder. Nån som vet om det funkar. Är jag hänvisad till Surly ramen eller ramar med vanliga dropouts om jag vill ha skivbroms bak ?
4 Vilket/vilka baknav är det som gäller ?
5 Finns det några bra hemsidor jag bör spana in ?
6 Något annat jag behöver veta ?
Tack på förhand
Peter E