Vad fan har hänt med mitt uberlätta kolhjul?!?

eucalyptus

Aktiv medlem
Vad fan har hänt med mitt uberlätta kolhjul?!?
Hjulen är sprillans nya, köpta förra sommaren från Timetec bike på specialbeställning.
Totalt har hjulen rullat ish 30 mil.

Bak ser helt normalt ut, men fram, svårt att beskriva, ser ut som en vit hinna över hela fälgen. Har provat att putsa med mikrofiberduk och degreaser men händer precis ingenting.

Har ni sett liknande förut? Jag är helt mållös. Särskilt hur det bara kan vara på framhjulet.
 

Bilagor

  • IMG_20210406_183533.jpg
    IMG_20210406_183533.jpg
    145.9 KB · Besök: 617
  • IMG_20210406_183458.jpg
    IMG_20210406_183458.jpg
    386.7 KB · Besök: 569
  • IMG_20210406_183440.jpg
    IMG_20210406_183440.jpg
    352.9 KB · Besök: 570
  • IMG_20210406_183335.jpg
    IMG_20210406_183335.jpg
    410.1 KB · Besök: 592
  • IMG_20210406_183718.jpg
    IMG_20210406_183718.jpg
    750.1 KB · Besök: 633

Batavus

Aktiv medlem
Vad fan har hänt med mitt uberlätta kolhjul?!?
Kan ju knappast ha hänt under cykling, utan mera troligt vid förvaring. Jag vet inte vad lacken är gjord av men den borde kunna tåla alkoholer, oljor och bensin, som annars kan lösa lacker.
Finns det spår på fälgen?
 

Rompa

Aktiv medlem
Vad fan har hänt med mitt uberlätta kolhjul?!?
Sådär hade brorsan på sin s-works Epic -13 på ram, fälgar, det berodde på ngt starkt medel han råkat tvätta den med. Alldeles mjölkig blev den.
 
Vad fan har hänt med mitt uberlätta kolhjul?!?
Precis som tidigare nämner så har du är tvättat med lite stark avfettning eller låtit den ligga lite för länge.

Testa att polera upp dem med rubbing och sen vax eller i värsta fall våtslipa dem försiktigt och polera därefter.
 

Bzr

Medlem
Vad fan har hänt med mitt uberlätta kolhjul?!?
Isopropanol har den effekten på ytor. Har städat en ytterdörr som blev likadan i ytskiktet.
 

Sarvi

Aktiv medlem
Vad fan har hänt med mitt uberlätta kolhjul?!?
Fast alkali/tvätt/lösningamedels-teorin förutsätter ju att endast framhjulet har rengjorts med så starka medel, eftersom bakhjulets fälg är helt opåverkad? Är det normalt att brutaltvätta framhjulet med industritvättmedel och endast låta bakhjulet poleras milt av mjukgarvade chinchillapälsar?

Mjölkig epoxi kan också bero på t.ex. för låg temperatur under härdningen, eller så kan det vara klarlacken som blivit mjölkig av felaktiga blandningsförhållanden/applicering. Ibland uppträder det först efter ett tag, kanske under påverkan av uv-ljus. Till exempel ENVE hade en del strul med sådana tillverkningsproblem för ett antal år sedan. Det som sades då var att det inte skulle påverka hållbarheten, men estetiken får ju sig en törn.
 

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Vad fan har hänt med mitt uberlätta kolhjul?!?
Fast alkali/tvätt/lösningamedels-teorin förutsätter ju att endast framhjulet har rengjorts med så starka medel, eftersom bakhjulets fälg är helt opåverkad? Är det normalt att brutaltvätta framhjulet med industritvättmedel och endast låta bakhjulet poleras milt av mjukgarvade chinchillapälsar?
Eller så har ett eventuellt medel legat längre på framhjulet än bakhjulet. Typ avfetta framifrån - bakåt och spola av bakifrån - framåt.
 

eucalyptus

Aktiv medlem
Vad fan har hänt med mitt uberlätta kolhjul?!?
Hjulen har aldrig tvättats då de är så pass nya/aldrig blivit skitiga. Har förvarat de i hjulväskor senaste halvåret.

Det började med att framfälgen fick några mjölkvita streck efter första turen. Trodde då att det var skon som kanske nuddat fälg när man svänger. Den teorin sprack iom att skon omöjligen kan i fälgen efter närmare koll.

Sen efter runda två så blev det mer vit beläggning på fälgen.
Och nudå, efter 3 mil igår så blev det ännu värre. Så det händer ju under tiden man cyklar.

@Sarvi det där med UV-ljuset låter inte osannolikt. Eftersom det blir värre när hjulen är ute och rullar. Så himla märkligt bara att framfälg blir lidande men inte bak. De är tillverkade samtidigt. Har skickat bilder till försäljaren och väntar på svar.
 

Batavus

Aktiv medlem
Vad fan har hänt med mitt uberlätta kolhjul?!?
Har du tagit av däcket och kollat fälgens insida? Något lim som använts för tubdäck? Lagningspasta är väl inte troligt.
 

eucalyptus

Aktiv medlem
Vad fan har hänt med mitt uberlätta kolhjul?!?
Har du tagit av däcket och kollat fälgens insida? Något lim som använts för tubdäck? Lagningspasta är väl inte troligt.

Det har jag inte gjort.Inget lim eller annat som används. Är bara slang och däck. Fälgbanan tejpad.

Hittade dessa bilder från September förra året. Då hade de rullat typ 10 mil. Och där kan man urskilja dessa linjer/ringar som jag nämnde tidigare som jag trodde var skoskav.

IMG_20200917_115532_1.jpg

IMG_20200917_115440.jpg
 

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Vad fan har hänt med mitt uberlätta kolhjul?!?
Sjukt trist!

Frågade min kolfiberkung till vän och han sa att det är troligtvis två orsaker...

1. Klarlacken har inget/dåligt uv skydd och missfärgas nu när du är ute och rullar i solsken.Kan också vara att klarlacken är UV säker, men dåligt mixad innan lackering och inte fått de egenskaper den skall ha. DOCK brukar detta i båda fallen ta LÅNG tid.

2. Släppmedlet från formen när de tillverkade fälgen vart inte helt avlägsnad innan lackering, vissa är svårare än andra att få bort beroende på om de är oljebaserade eller inte. Släppmedlet dunstar under klarlacken eller reagerar med klarlacken så att du får de flammiga vita.

Slutsatsen var i alla fall, ska du slippa problemet så måste klarlacken bort, troligtsvis så kommer den falla bort ändå inom sinom tid.

Reklamera var hans förslag.
 

eucalyptus

Aktiv medlem
Vad fan har hänt med mitt uberlätta kolhjul?!?
Sjukt trist!

Frågade min kolfiberkung till vän och han sa att det är troligtvis två orsaker...

1. Klarlacken har inget/dåligt uv skydd och missfärgas nu när du är ute och rullar i solsken.Kan också vara att klarlacken är UV säker, men dåligt mixad innan lackering och inte fått de egenskaper den skall ha. DOCK brukar detta i båda fallen ta LÅNG tid.

2. Släppmedlet från formen när de tillverkade fälgen vart inte helt avlägsnad innan lackering, vissa är svårare än andra att få bort beroende på om de är oljebaserade eller inte. Släppmedlet dunstar under klarlacken eller reagerar med klarlacken så att du får de flammiga vita.

Slutsatsen var i alla fall, ska du slippa problemet så måste klarlacken bort, troligtsvis så kommer den falla bort ändå inom sinom tid.

Reklamera var hans förslag.

Stort tack AlfaAlfa för att du tog dig tid att svara och även frågade din kolfiberkung :)

Har nu mailat över alla bilder och den info du gav mig till försäljaren som skulle kolla med sin "engineer" och återkomma.

Misstänker, hoppas att det bara är ytfinishen som är skadad och inga bristningar/påfrestningar i själva material. För behöver hjulen till att rulla nu när säsongen är igång så man kan cykla tills det blivit löst.
 

Belse

Aktiv medlem
Vad fan har hänt med mitt uberlätta kolhjul?!?
Har en vattenskida i kolfiber, och blir den liggande i solen så blir den gråvit o ful istället för svart. När den fått ligga lite i skuggan hemma så går den till sig och blir svart som den ska vara. Kolfiber i sig har väl dåligt Uv-skydd så antagligen det som spökar, vattenskidan går ju att lösa genom att inte förvara den i solen, men lite svårare med cykelhjul kan jag tro...
 

d_anders

Aktiv medlem
Vad fan har hänt med mitt uberlätta kolhjul?!?
Tycker att det ser ut precis som att klarlacken har försvunnit och att sol, vind och vatten sen har oxiderat epoxin. Ska bli intressant att höra vad tillverkaren säger. Skyller de på dig så behöver man väl lacka om för att få samma utseende som från början. Själv hade jag dock i så fall valt alternativet autosol+väx vilket ger en annan menmändå trevlig yta och är "omöjligt" att misslyckas med till skillnad mot klarlack vilket jag alltid misslyckas med.
 

Berk

Aktiv medlem
Vad fan har hänt med mitt uberlätta kolhjul?!?
Allt berör på vad din uppfattning av "lätt" är. Lättaste (disc)hjul jag aldrig köpte var 1400 gram mtb (alu) 26" hjul som kam på min sons sista mtb. Alla andra lvg och mtb hjul i familjen är kring 1800 gram, som nästan alla var en uppgradering och lättare en original hjul som kam med cyklarna.
 

eucalyptus

Aktiv medlem
Vad fan har hänt med mitt uberlätta kolhjul?!?
Den kostnaden om du inte kan göra det själv får de ju ta. Han avslutar med att fråga om det är ok.

Men bättre än att skicka ner och stå utan om du inte har fler hjul.


Frågade om han skickade en eller två fälgar och att han skickar DPD (så de står för alla tullavgifter).

Fick som svar
1617867769653.png


Så jag antar att stå för kostnaden att bygga om hjulet inte är hela världen. Då får jag en fälg i reserv också eller om det nu skulle hända igen.......
 

eucalyptus

Aktiv medlem
Vad fan har hänt med mitt uberlätta kolhjul?!?
Fast ännu bättre vore om de skickar ett helt nytt hjul (eller två) samt bokar och betalar frakt från dig om de vill ha tillbaka ditt/dina gamla. Det borde vara rimligt om de har tagit på sig skulden.
Absolut, det hade varit önskvärt! I min värld är jag glad över nya fälgar. Men helt klart hade det varit optimalt att skicka nya hjul.

Vad kostar det ens att bygga om hjul? Kan tänka mig att flytta ekrar/nav själv och sen får min mekaniker spänna upp och rikta allt
 

HåkanC

Aktiv medlem
Vad fan har hänt med mitt uberlätta kolhjul?!?
Vad kostar det ens att bygga om hjul? Kan tänka mig att flytta ekrar/nav själv och sen får min mekaniker spänna upp och rikta allt
Är det inte bättre att din mekaniker svarar på frågan om hur mkt hen vill ha?

Men om jag vore du skulle jag inte bygga om dina befintliga hjul utan istället bygga nya utifrån de nya fälgarna, då kan du själv välja nav och ekrar och får dessutom ett par hjul i reserv.
N+1 gäller ju inte endast cyklar!
 

eucalyptus

Aktiv medlem
Vad fan har hänt med mitt uberlätta kolhjul?!?
Är det inte bättre att din mekaniker svarar på frågan om hur mkt hen vill ha?

Men om jag vore du skulle jag inte bygga om dina befintliga hjul utan istället bygga nya utifrån de nya fälgarna, då kan du själv välja nav och ekrar och får dessutom ett par hjul i reserv.
N+1 gäller ju inte endast cyklar!
Hehe dessa är redan specialbeställda efter mina önskemål, har ju valt dessa nav, ekrar och även färg på nipplarna (viktigast av allt). Har ett par gravelhjul till samma cykel med exakt likadana komponenter, bara annan fälgbana. Gjort så, så att jag kan skifta på nolltid och utan strul.

Har funderat på ett par till lvg hjul, men då något helt annat :D
 

Sarvi

Aktiv medlem
Vad fan har hänt med mitt uberlätta kolhjul?!?
Absolut, det hade varit önskvärt! I min värld är jag glad över nya fälgar. Men helt klart hade det varit optimalt att skicka nya hjul.

Vad kostar det ens att bygga om hjul? Kan tänka mig att flytta ekrar/nav själv och sen får min mekaniker spänna upp och rikta allt
Sådär 500-800 kr/hjul brukar arbetskostnaden landa på hos LBS om man bygger helt nytt hjul iallafall. Enligt min erfarenhet, som i och för sig är några år gammal nu.
 

ooms

Aktiv medlem
Vad fan har hänt med mitt uberlätta kolhjul?!?
Velotek tar 700kr för hjulbygge, och fr 200kr för riktning, enl sin webbsida. Så uppspänning och riktning borde väl ligga nånstans däremellan.
 

eucalyptus

Aktiv medlem
Vad fan har hänt med mitt uberlätta kolhjul?!?
Aja men då så :) Trodde det skulle skena iväg mot 2000kr. Då kan jag sova gott inatt.

När gamla fälgen sen är avmonterad. Ska man testa slipa lite eller vad tänker ni man kan göra för roligt experiment? Tänker inte slänga det i soporna
 

Pfaff

Aktiv medlem
Vad fan har hänt med mitt uberlätta kolhjul?!?
Om fredagen den 13 (!) augusti ser Zaida en gråsvart hög av kolfiber under där hjulet var, samt 24 punkor på slangen.
Informationen erhöll jag på dagens seans.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer