Vad "får" ett par högprofilhjul väga?

T Sultan

Ny medlem
Tja.
Sitter o funderar på att skaffa ett par nya hjul o ser att de flesta väger en del tycker jag.
vad är en rimlig vikt på ett par 50 profil?

bellasoda

Aktiv medlem
Mina hjul med 56mm profil väger 1350 gram, men de är ju tubhjul. Några val som kan addera vikt:

- Clincher. 100-200 gram?
- Skivbroms. 50-100 gram?
- Bromsyta i aluminium. 100-200 gram?

Så ett par högprofilhjul för tubdäck och fälgbroms borde definitivt inte väga över 1500 gram tycker jag.

Berkan

Ny medlem
Vilken prisklass pratar vi om?
Tubular, clincher, TLR?

Jag har fönstershoppat 50mm-hjul (clincher TLR fälgbroms) i prisklassen 5-10 tkr ett tag nu och de flesta ligger på 1500-1600 gram.
När man väl fått upp farten och mest kör på platta eller lättkuperade vägar, så har väl vikten inte så superstor betydelse, så länge vi pratar om 50-100g.

T Sultan

Ny medlem
Vilken prisklass pratar vi om?
Tubular, clincher, TLR?

Jag har fönstershoppat 50mm-hjul (clincher TLR fälgbroms) i prisklassen 5-10 tkr ett tag nu och de flesta ligger på 1500-1600 gram.
När man väl fått upp farten och mest kör på platta eller lättkuperade vägar, så har väl vikten inte så superstor betydelse, så länge vi pratar om 50-100g.
det är där jag ligger o kollar med, förutom att det skall vara för skiva.

Blackberg

Medlem
Köpa hjul efter bara vikt känns inte relevant då det är så många andra egenskaper som enligt min erfarenhet spelar in hur ett bra hjul upplevs. "Superlätta" högprofilshjul i kolfiber med kanttråd för fälgbroms skulle jag verkligen passa mig för då det krävs betydligt mer gods för att hantera värmen.

bellasoda

Aktiv medlem
Köpa hjul efter bara vikt känns inte relevant då det är så många andra egenskaper som enligt min erfarenhet spelar in hur ett bra hjul upplevs. "Superlätta" högprofilshjul i kolfiber med kanttråd för fälgbroms skulle jag verkligen passa mig för då det krävs betydligt mer gods för att hantera värmen.
Precis. Köper man för skivbroms och tubdäck, då vågar man ju nästan köpa fulhjul från kina. 😜

Lucifer

Medlem
1 315 g. Det är vad mina 50mm kinesiska tubhjul för fälgbroms väger, så där går min gräns. Fortfarande spikraka efter tre år. Kör med 10 bars tryck i däcken.

tmalm

Aktiv medlem
Primehjulen från chainreaction ger rätt mkt bang för pengen fast äkta kinahjul är förstås ännu bättre.

/T

Stumpy

Aktiv medlem
Jag köpte ju mina begagnat, men om jag skulle köpa ett par nya idag så skulle jag snegla på något sånt här:

Köpte två par sådana, fast för skivbroms, inför hösten. Sedan skadade jag mig, så de har inte blivit mycket använda. :( Fina hjul, även om de är lite tunga med 1460 g.

cerro

Aktiv medlem
För en gångs skull håller jag med HåkanC :) Varför kör någon 10bar i däcken utomhus?

zodah

Aktiv medlem
Var tvungen att kolla runt lite för att uppdatera mig. Mina FFRD F6R tub väger ca 1350. Gammal gubbe som man är så är det fälgbroms.
Både FFWD och tex Zipp har såklart TRL discbromsat och de väger 1575 resp 1635 för paret. För FFWD är det DT240 nav.
Så, där i häradet är rimligt enligt min snabba bedömning.

davve14

Ny medlem
Lånar tråden lite, förhoppningsvis kan någon guida mig rätt.

Jag är på jakt efter ett par högprofilshjul. Eftersom jag har dålig kunskap på vad man ska leta efter vänder jag mig till er som kan saken bättre. Har idag ett par Mavic Aksium som suttit på sen fabrik.

- Vad är rimlig höjd? Har idag 21 mm och går gärna upp på 35-45 mm.
- Tubless vore lämpligt eftersom jag har de idag på MTB cykeln.
- Snabbkoppling är ett krav.
- Fälgbroms är ett krav.
- Max budget 8000:- ex. däck.

Raggamuffin

Aktiv medlem

Jag är på jakt efter ett par högprofilshjul. Eftersom jag har dålig kunskap på vad man ska leta efter vänder jag mig till er som kan saken bättre. Har idag ett par Mavic Aksium som suttit på sen fabrik.

- Fälgbroms är ett krav.

Lindahl195

Medlem

- Fälgbroms är ett krav.

Jag köpte dessa, skrämmande prestanda för pengen, 1550gr. Sen om 38mm är högprofil eller ej låter jag andra svara på.

Jag har inte lagt mer än 100 mil på dom men dom är raka och styva än. Bromsar helt okej (cyklar i sol)

davve14

Ny medlem

Berkan

Ny medlem
Jag har precis beställt dessa:
Det verkar vara samma som "Edco Maloja", finns dock inte så mycket info om dem, så lite grisen i säcken-känsla på köpet men 5600 kr efter 10% rabatt så tänkte jag att det var värt att chansa.
Aningens åt det tunga hållet, men jag är sällan ute och jagar bergssluttningar, så priset var viktigare för mig.

Spacekitty

Aktiv medlem
Handlar tråden bara om vikten på allmänna högprofilhjul? Är det helt ointressant vad vindtunneln säger.

Lucifer

Medlem
Varför så högt tryck? Du får gärna berätta mer;
-Vad väger du?
-Vilka däck använder du (och vilken däckbredd)?
Väger fn 96kg... suck... men på väg ner. Jag gillar högt tryck och känslan det ger med stenhårda däck. Det ska klinga om däcken när man knäpper på dem med fingret. :cool: Får aldrig genomslagspunka och det är inga problem med komforten. Har dessutom kört med tubdäck sedan 80-talet och på den tiden hade jag endast en cykel (racer) som fick funka till allt.

Får ytterst sällan punktering (fyra år senast då jag körde över glas från en sönderslagen busskur) och med tejp är det en baggis att byta tubdäck. Har en cykel med Ultegra 6800-hjul och det tog 45 minuter att kränga på ett däck på den fälgen. Den vill jag inte få punka på. Kör förresten med 10 bar på den också. 😂

Har fn på Vittoria Corsa Elite tubular 700x25 som ska ha 8-14 bar. Körde på 12 bar (max för hjulen) tidigare, men det är ju så inne med svampiga däck, så jag sänkte till 10 bar.

Berkan

Ny medlem
Prime Blackedition har 19 mm inre bredd.
Liksom den andra av de två billigare. SE och V2, där den ena är lite smalare och den andra har samma dimensioner som Blackedition. Står dock lite fel i beskrivningen på det som är bredare, så man får intrycket att de har samma spec. Jag har för mig att det är SE som är det bredare och V2 det smalare.

Stervelo

Aktiv medlem
Mina 72 mm väger 1400, tub dock. Kan inte med att betala 20k och få släpa på närmare 2 kg.
Då går de också att använda som allround hjul, de enda paret jag har för lvg och tt.

julgus

Aktiv medlem
På mina BlackEdition så har jag 28mm fram o 30mm bak.. så fin profil så. Kommer att köra med typ 5-6 bar.

Kan dock hålla med om att det är något särskilt med extremt hårdpumpade tubdäck o kolfiberhjul... sjunget/ljudet i kombon, särskilt vid stående är beroendeframkallande. Men det är väl det enda som är bra med tubdäck. Allt annat med dem suger fett.

Liksom den andra av de två billigare. SE och V2, där den ena är lite smalare och den andra har samma dimensioner som Blackedition. Står dock lite fel i beskrivningen på det som är bredare, så man får intrycket att de har samma spec. Jag har för mig att det är SE som är det bredare och V2 det smalare.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer