Vad "får" ett par högprofilhjul väga?

bellasoda

Aktiv medlem
Mina 72 mm väger 1400, tub dock. Kan inte med att betala 20k och få släpa på närmare 2 kg.
Då går de också att använda som allround hjul, de enda paret jag har för lvg och tt.
72mm var hyfsat högt. Funkar de bra även blåsiga dagar för landsvägscykling? Vilken modell?

Vätternrundan har en maxgräns för 60mm profildjup vill jag minnas, men jag vet inte hur hårt de följer upp den regeln.

julgus

Aktiv medlem
60mm kan bli spännande det med. Minns Stränsnäsrundan ett år med stormbyar. Jag åkte om kring som en spottloska i kastbyarna. Direkt farligt.
Men, en viss del av detta beteende ska väl vara åtgärdat med annan profil på fälgen om jag fattat rätt...

72mm var hyfsat högt. Funkar de bra även blåsiga dagar för landsvägscykling? Vilken modell?

Vätternrundan har en maxgräns för 60mm profildjup vill jag minnas, men jag vet inte hur hårt de följer upp den regeln.

bellasoda

Aktiv medlem
60mm kan bli spännande det med. Minns Stränsnäsrundan ett år med stormbyar. Jag åkte om kring som en spottloska i kastbyarna. Direkt farligt.
Men, en viss del av detta beteende ska väl vara åtgärdat med annan profil på fälgen om jag fattat rätt...
Det var precis det jag tänkte på. Jag cyklar runt med 56mm och tycker det är gränsfall vissa dagar. De är å andra sidan inte jättemoderna. Om jag framöver skaffar ett par allroundhjul så kommer jag nog nöja mig med 45mm.

Stervelo

Aktiv medlem
De är bra när det blåser, för att vara ganska ordentlig högprofil.
De är inte värre än ett par zipp 404, snarare bättre i vinden, allt baserat på kompisar som har hjul när vi är ute och hojjar.
Blivit lite skrämd en gång, blåsig dag, vägen hade hus vid sidan, vindstilla där vi cyklade, sen en 10 m bred glipa mellan husen, med åker bakom det gick från vindstilla till typ 12 m/s på ingenting.
Kompisen före mig hade ett par runt 50 mm hjul, fast forward någon modell, och var nära att vurpa. Han måste haft en rand i brallan.

Men sen å andra sidan har jag hojjat med en snubbe som hade FF 9 ,hjul, de är väl 92 höga, med tanke på hur de dissas som vindkänsliga i tester så borde han vurpa om man blåser på han, men icke sa nicke han gnäller inte när det är blåsigt och byigt.

Mina hjul är ett par reynolds aero 72, den finns inte kvar nu, nu väger deras TL hjul lika mycket bly som alla andra.
De är tillräckligt lätta för att klättra med, de är aero nog för allt jag hittar på. Kunde inte vara nöjdare.

Det som gör att de fungerar i vind är att de är low drag, low lift, medans zipp är high drag, high lift, så de är snällare i vind, inte lika abrupta ändringar och ryck i styret, mindre totalt tryck i sida också.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer