VAD får man för 2000 kronor?

Aueio

Medlem
Hej!
En sak jag undrar over är vad man får, om man köper en cykel för 2000 kronor ny i butik. Alltså en av Biltemas, Julas eller Decathlons absoluta budgetmodeller. Vad är det som gör dem så billiga? Hur mycket "mer" cykel får man per tusenlapp extra?

Ni får försöka tänka att jag inte är en cykelnörd eller ens "intresserad" utan vill mest kunna ta mig från en punkt till en annan ett par kilometer cykelväg därifrån.
Även jag har intressen. Låt säga fotografering, o och vet vad man får om man kostar på sina inköp, men även en kamera för 399 kronor kan ju ta bilder, så att säga, och de duger i många fall.

Som jag ser det så har ju även de billigaste cyklarna det väsentliga: hjul, kedja, styre, ram.

zinkpasta

Aktiv medlem
Ja, de väger. :)
Men är vikt ett problem för en vardagscyklare som åker till Hemköp och tillbaka?
Nja, om det är ambitionen så duger de fint. Min erfarenhet är att de rostar betydligt mer än dyrare cyklar också, men det beror väl iaf till viss del på att man behandlar dem därefter.

jonte987

Aktiv medlem
Vikt är ointressant på en sån hoj men klinga i plåt som kan böjas är lite tråkigt. Har det på en av våra. Gissar att de dyrare biltema är ok. De kostar väl lite mer än 2000 dock.

rois

Aktiv medlem
Billiga delar som kräver mer underhåll. Ofta noname delar. Slarvigt ihopskruvade.
En begagnad cykel av erkänt märke är ett bättre köp.
Ställ frågan tvärtom så blir det tydligare, vad får man inte om man köper en billig cykel i butik.

En sak till, du slipper bekymra dig om att prova ut rätt storlek, det är "one size fits" all som gäller.

Senast ändrad:
Jag har tidigare ägt vad som var biltemas billigaste cykel. En singlespeed som kostade 995 kronor. Det var skräp. Jag tycker ofta att det överdrivs här, man kan lätt få intrycket att allt under 10k skulls falla i bitar på första turen till coop. Men för 3000-5000 iaf går det att få en fullt brukbar cykel. Betalade 3000 för en hybrid på stadium för ett gäng år sedan. Den var visserligen nedsatt från 4000, men den fungerade absolut att cykla på och blev stulen innan den brakade ihop trots att jag inte skötte om den ordentligt och lät den stå ute under vintern osv.

Valhalla_

Aktiv medlem
Är man ointresserad och vill åka till ica i gångfart med gnisslande kedja så är nog en 2000 kr cykel det mest prisvärda.

För en cykelnörd brukar man få mest pang för pengarna mellan ca 10000-35000 kr.

Aueio

Medlem
Jag har tidigare ägt vad som var biltemas billigaste cykel. En singlespeed som kostade 995 kronor. Det var skräp. Jag tycker ofta att det överdrivs här, man kan lätt få intrycket att allt under 10k skulls falla i bitar på första turen till coop. Men för 3000-5000 iaf går det att få en fullt brukbar cykel. Betalade 3000 för en hybrid på stadium för ett gäng år sedan. Den var visserligen nedsatt från 4000, men den fungerade absolut att cykla på och blev stulen innan den brakade ihop trots att jag inte skötte om den ordentligt och lät den stå ute under vintern osv.
På vilket sätt var Biltema-cykeln skräp?

Jag rullar i dag på en cykel som heter Sirius. Nog också ett budgetmärke som det är svårt att hitta info om online. Den är gott sliten, köpte den för något år sedan i en garageutrensning. Den har nått stadiet då den behöver service. T.ex. så saknar den frambroms, växlarna hoppar, kedjan är inne på sista svängen etc. Jag tänker mig att serva den kommer kosta mer än vad jag köpte den för förra året (750 kr) och att jag lika väl kan köpa en ny billig grej som säkert duger 1 - 2 år.

Inflikar att Julas billigaste vuxencykel är rätt snygg att se på, och även den lättaste av alla lågbudgetcyklar.

Jag rullar i dag på en cykel som heter Sirius. Nog också ett budgetmärke som det är svårt att hitta info om online. Den är gott sliten, köpte den för något år sedan i en garageutrensning. Den har nått stadiet då den behöver service. T.ex. så saknar den frambroms, växlarna hoppar, kedjan är inne på sista svängen etc. Jag tänker mig att serva den kommer kosta mer än vad jag köpte den för förra året (750 kr) och att jag lika väl kan köpa en ny billig grej som säkert duger 1 - 2 år.

Inflikar att Julas billigaste vuxencykel är rätt snygg att se på, och även den lättaste av alla lågbudgetcyklar.
Den var tung, trögcyklad och tillverkad i billigaste tänkbara material. Den var helt enkelt jobbig att cykla på den korta tid den höll ihop.

rödblå

Aktiv medlem
Är det ens värt att serva en Biltemacykel på slitdelar? Kan man inte mecka själv och lämnar in den till LBS tar det inte lång tid innan man lagt mer på service än cykeln. Misstänker att det är mycket slit och släng..

BMF

Medlem
Udda fråga tycker jag. I min värld är dom billiga enbart för att dom fyller på skrotberget. Tycker det är ett enormt tråkigt sätt att tänka på om man köper någon billigt med åsikten att går den sönder om ett år köper jag en ny. Varför ska allt vara så billigt?? Min första "MTB" jag fick när jag gick i 4an kostade 2600.- minns jag. Ränkar man om det till dagens värde så motsvarar det 5200.- Så varför tror vi att vi ska kunna köpa en okej cykel idag för samma pris som då? Köp bra grejer och titta inte på budgetskräpet.

Valhalla_

Aktiv medlem
Är det ens värt att serva en Biltemacykel på slitdelar? Kan man inte mecka själv och lämnar in den till LBS tar det inte lång tid innan man lagt mer på service än cykeln. Misstänker att det är mycket slit och släng..
Eller bara slit.
Dylika cyklar överlever ju allt annat. Skicket är väl en annan femma.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Det är inte ens värt tanken att ens åka till B*ltema!

Mest kvalitet och mest hållbarhet både miljömässigt och rent materialmässigt för max 2000 kr anser jag att en välskött och ej sönderskruvad standardcykel av t.ex. märke Monark/Crescent/Rex/Tunturi/DBS eller liknande från 1970-80-90 -talet är. Alltså i toppskick och typ en eller två ägare.

Senast ändrad:

Fredrik S

Aktiv medlem
Den stora skillnaden mellan att köpa cykel på Biltema och att köpa i en cykelaffär måste väl ändå vara att på Biltema så finns de flesta (alla?) cyklarna bara i en storlek?

gandhi

Aktiv medlem
Det är lite som med eldrivna verktyg. Man klarar sig med en billig skruvdragare för 299 kr om man bara ska skruva ihop ikeamöbler, borra enstaka hål och skruva upp hyllplan, men om man ska bygga något på riktigt så duger de inte.

Jag har dragit sönder två billiga dragare i samband med byggjobb (utedass och trädäck) tidigare (hylsan som håller mot spricker pga att den ofta är i plast på de billigare). Nu har jag Bosch blåa.

rln

Aktiv medlem
Udda fråga tycker jag. I min värld är dom billiga enbart för att dom fyller på skrotberget. Tycker det är ett enormt tråkigt sätt att tänka på om man köper någon billigt med åsikten att går den sönder om ett år köper jag en ny. Varför ska allt vara så billigt?? Min första "MTB" jag fick när jag gick i 4an kostade 2600.- minns jag. Ränkar man om det till dagens värde så motsvarar det 5200.- Så varför tror vi att vi ska kunna köpa en okej cykel idag för samma pris som då? Köp bra grejer och titta inte på budgetskräpet.
Om stöldrisken är 90 procent per år så kan cykeln för 2 000 kronor vara lockande.

Aueio

Medlem
För att utveckla min tanke:
Jag har sällan haft en cykel längre än 1 - 2 år pga. stöld, vandalism, etc. Jag förstår att en halvdyr = högre stöldrisk och så är det ju såklart surare att bli av med något som kostade 7000 kronor jämför med något som kostade 2000 kronor.

Som jag skrev ovan åker jag i dag på en andrahandscykel som heter Sirius. Den behöver service eller så går den till skroten / pyssel-nisse inom kort.

Det som egentligen lockar mest med att köpa ny (billig) än att försöka rusta upp min befintliga cykel är 12 månaders garanti.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Det som egentligen lockar mest med att köpa ny (billig) än att försöka rusta upp min befintliga cykel är 12 månaders garanti.
Inte nog med det, du har enligt den svenska konsumentköplagen hela tre (3) års reklamationsrätt mot fabrikationsfel oavsett garantins längd.

clara

Medlem
Cykelglädje är en annan aspekt. Min sambo hade för många år sedan en 2000:- kronors cykel från Cykelringen. Den var så hemsk (tung, dålig geometri och delar) att han helt enkelt aldrig ville cykla. Nåt år senare köpte han en fin begagnad Scott sub 10 och helt plötsligt blev det lätt och kul att cykla. Sen dess har han cyklat den till jobbet och kunnat spara in pengar för sl-kort. Cykeln är nu fortfarande i daglig drift 8 år senare (slitagedelar bytta).

Det behöver inte vara dyrt att ha en lite finare cykel. Bara du har råd med initiala kostnaden och förvar så att den inte blir stulen.

Freddie L

Aktiv medlem
Inte nog med det, du har enligt den svenska konsumentköplagen hela tre (3) års reklamationsrätt mot fabrikationsfel oavsett garantins längd.

I min ungdom jobbade jag på ett av de Sverige-täckande lågprisvaruhusens centrallager. I ett tält (stort, 200-400m2???) förvarades retur- och garanti-ärendena av cyklarna. De förvarades inslängda i en jättehög. Jag antar att de såldes till skrotfirma när det blev fullt. En personalförmån (oklart om förmånsvärdet redovisades) var att man fick köpa ett vrak för en symbolisk summa, vilket jag gjorde när jag skulle flytta och plugga. Jag grävde så djupt jag orkade i högen tills jag lyckades dra loss ett fint exemplar. Jag la några timmar på att gå igenom hojen och resultatet blev den sämsta cykel jag någonsin cyklat på. Jag blev glad när den tillslut blev stulen.

Slit och släng och dollar-store-mentaliteten är verkligen avskyvärd.

nieves

Aktiv medlem
Hej!
En sak jag undrar over är vad man får, om man köper en cykel för 2000 kronor ny i butik. Alltså en av Biltemas, Julas eller Decathlons absoluta budgetmodeller. Vad är det som gör dem så billiga? Hur mycket "mer" cykel får man per tusenlapp extra?

Ni får försöka tänka att jag inte är en cykelnörd eller ens "intresserad" utan vill mest kunna ta mig från en punkt till en annan ett par kilometer cykelväg därifrån.
Även jag har intressen. Låt säga fotografering, o och vet vad man får om man kostar på sina inköp, men även en kamera för 399 kronor kan ju ta bilder, så att säga, och de duger i många fall.

Som jag ser det så har ju även de billigaste cyklarna det väsentliga: hjul, kedja, styre, ram.
399 kronor för en kamera låter dyrt.
Screenshot_20200531-115649_Chrome.jpg

Den här för under halva priset är säkert lika bra och då får man film+Delux+Lime mm på köpet.

jonte987

Aktiv medlem
Jag är inte intresserad av cykla i byn på en cykel för 10k. Happy gillar inte biltemas cyklar och inte cykelkungens cyklar. Vi har en monark för 4500 hemma. Jag vet inte om den är bättre eller sämre än en biltema för 3500 men det är en relevant fråga.
Crescent lär jag inte köpa igen efter flickans 20''. Nu har hon en 24'' monark som är enormt mycket bättre.

Drosa

Aktiv medlem
I stället för att slänga ut 2000 spänn på en skräphoj kan man ju exempelvis få 183 stycken breznaköl. Njutning x 🍺183 istället för en plåga gånger x. 🍻

Lejon

Aktiv medlem
Jag trampade ganska nyligen runt en semestervecka på Decathlons billigaste oväxlade cykel för korta och halvkorte utflykter. Faktiskt helt ok att cykla på, inget skrammel eller glapp.
Jag skulle dock inte räkna med att den håller för regn och slask särskilt bra, men det vet jag inte.
Om jag verkligen ville ha nytt skulle jag köpa en sån, men jag tror det är mycket bättre att köpa en begad gubbcykel från 70-80talet i skapligt skick för 1500 kr istället.

rln

Aktiv medlem
Jag trampade ganska nyligen runt en semestervecka på Decathlons billigaste oväxlade cykel för korta och halvkorte utflykter. Faktiskt helt ok att cykla på, inget skrammel eller glapp.
Jag skulle dock inte räkna med att den håller för regn och slask särskilt bra, men det vet jag inte.
Om jag verkligen ville ha nytt skulle jag köpa en sån, men jag tror det är mycket bättre att köpa en begad gubbcykel från 70-80talet i skapligt skick för 1500 kr istället.
Var det denna cykel?

Verkar inte mycket som kan krångla på den.

Det är precis som när du köper en Canon 4000D för 3999 kr, eller en Canon 5d med vettig optik för 40 000, och jämför med kameran för 399.

Ska det bara "duga i många fall" så behöver man kanske ingen 5D.

Cykeln jag åker till ica och jobbet med kostade 2500, och den duger utmärkt till det den ska göra.
Det är inte en cykel man direkt blir glad av eller kan ha roligt på, men så har jag den också till tråkiga saker.

Cyklarna jag har för mer specifika och framförallt roliga sysslor kostar betydligt mer, och är värda vartenda öre.

Lite som en kamera om du tex skulle få syn på en majestätisk havsörn.
Men den kamera för 400 kan du lägga upp en prick på instagram och berätta att du såg en örn.
Men den dyrare kamera kan du lyckas få ett bra foto på den.

rois

Aktiv medlem
Kikade på Decathlons instegshybrid på 1900... visst är ram och cykel ganska snygg ändå?
Jo, snygg är den. Och ingenjörerna har haft ett styvt jobb också, när dom gett den där stålramen en geometri med nedsänkt överrör. Bara sex växlar för enkelt underhåll. Exklusiva sadel, B'TWIN SPORT 100. Enkelbottnade fälgar, varför tjafsa med dubbelbottnade, det väger ju bara mer. Det bästa av av allt, den finns i två storlekar. Hamnar du mitt emellan, 179.5 cm, så har du två storlekar att välja på. Länge länge Decathlon, cyklar åt folke. Köp säger jag bara. Precis det får man för 2000 pix, inget onödigt tjafs och bling, som skärmar, pakethållare, lyktor, stöd och lås. Bara cykla på, släng den i diket när du tröttnat på den.

båtbensbudet

Aktiv medlem

750:- om året är ju inte en helt oväsentlig summa pengar för ngt som dessutom upplevs som tungt och trist.
En beggad cykel för 4000 är troligen inte dyrare än 750:- om året i värdeminskning och kan ge en väsentligt mkt bättre erfarenhet av att cykla.

Bobslob22

Medlem
Nja, om det är ambitionen så duger de fint. Min erfarenhet är att de rostar betydligt mer än dyrare cyklar också, men det beror väl iaf till viss del på att man behandlar dem därefter.
Kolla på blocket så ser du vissa nyare ”kvalitetscyklar” ser ut som skit efter fem år de också. Särskilt lackade styre, pakethållare och tom skruv ser för jävliga ut.
Vågar med gott samvete påstå att ex Biltemas bättre (dyrare) damcyklar är fullt jämförbara med många märkescyklar.
Crescent och Monark idag kan inte jämföras med 70-80-90 tals cyklarna som var kvalitetsbyggen på riktigt, derasenklsre modeller byggs idag lika junkigt som mkt annat och är ändå inte ”billiga”.
Men visst, går man ner på Jula’s ”Kayoba” eller Harald Nyborg Greenfield så går förfallet fort och är klass med postkodscykeln.
.

Fundadores

Aktiv medlem
Jag hade gärna sett att man sänkt tullarna på cyklar generellt istället för elcykel-bidraget. Då hade cyklar inte blivit billiga men billigare och folk hade kunnat köpa en cykel av något bättre kvalitet.

Lejon

Aktiv medlem

Pfaff

Aktiv medlem
Min hustru har en make som tar hand om även hennes billiga BT-cykel. Exakt hur billig den var minns jag inte men hennes personliga mek smörjar lite här och där o byter kedja vid behov. Tvättas även ngn gång om året. Står utomhus under tak på... kan det bli tionde året? Och används just som TS vill, åka o handla en bit bort.
Men kul är cykeln inte. Har försökt pracka på Henne något bättre men hon är nöjd. Och det är väl det viktigaste?

Köpte en billig barn-cykel på Biltema då den enl uppgift vägde mindre än både Scott och Crescent och då ska ju inte jag vara den som är den.

Det mest uppenbara problemet är kasst rull. Framhjulet snurrar ca 6-10 varv efter att jag satt fart på det och bakhjulet snäppet värre där fotbromsen verkar släpa. Cykeln har alltid stått inne och är endast "fincyklad". Ska testa smörja förstås men det har jag aldrig behövt göra på någon annan cykel.

fiskarn

Aktiv medlem
Jag jobbar med helt annan budget än de flesta här skulle jag tro. Jag har haft en Biltemacykel som kostade 3000 tror jag, hette trekking eller nåt. Cyklade mitt första motionslopp på den och snittade 28 km/h eller nåt så att de inte skulle hålla för hastigheter över gångfart är såklart BS. Sen är den ju inte bra för det, väger väl 15 kg, finns i en storlek osv. Använder den väl inte direkt längre men fixar jag punkan går den fortfarande att cykla till Willys med.

Funke

Medlem
Frugan har en Yosemite från Biltema och jag har fått det tveksamt nöjet att cykla den ett par gånger när jag justerat bromsarna på den eller när hon tagit bilen hem från stan och lämnat mig med åbäket.
Den väger som en mindre finlandsfärja och är så vek i ramen att det känns som att den vore midjestyrd. (Det kanske är så på alla damcyklar pga geometrin?)
Efter att justerat bromsarna (fälgbromsar) så tar det max en månad så klagar hon på att de är dåliga igen. Dessutom finns det ett spår i fälgen som bromsen fastnar i och vill inte riktigt släppa efter en bromsning.
Hade jag haft 3000 att lägga på en cykel så hade det blivit något begagnat på auktion. Kanske kronofogden eller polisen har något. Men det tar ju naturligtvis lite tid att hitta något lämpligt.

Juhlin

Aktiv medlem
Vad man får för 2000.

Plåt, allt i plåt.
Inte för att kilopriset på aluminiumet är så pass mycket dyrare utan för att tillverkningsprocesserna är dyrare.
Bra svetsar kräver investeringar i verktyg och kompetens.
Du får dåligt svetsad, plåt.
Bra lack kräver investeringar.
Du får dåligt svetsad, plåt utan rostskydd och dålig lack.
Att köpa färdiga komponenter är dyrt, mellanhänder ska ha sitt: se ovan nämnda plåt lösning.
Reservdelslager är dyrt.
Inga reservdelar, om du har tur passar standardkomponenter, förmodligen är de även bättre än utbytt del, men arbete och komponent kostar.

Hävda reklamarionsrätt kan man naturligtvis, det är en klen tröst när grejerna inte håller och man helt enkelt får gå eller ta taxi istället.
Lycka till med att reklamera slitkomponenter som kedja.

Nä, det finns en gräns för dumsnålhet om du frågar mig.

Bobslob22

Medlem
Vad man får för 2000.

Plåt, allt i plåt.
Inte för att kilopriset på aluminiumet är så pass mycket dyrare....
1. Plåt är valsad platt metall oavsett metallart.
2. Cyklar byggs av rör, inte plåt.
3. Ex Biltema och många andra säljer cyklar av Aluminium, Shimano växlar, Shimano kedja, Tectro bromsar, Alex rims fälgar och sadel från San Marco. Skiljer ytterst lite från ex en Monark som är rätt skabbigt byggda för den pengen de kostar.
.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer