Vad finns det för lätta och breda alu-fälgar?

Makten

Aktiv medlem
Vad finns det för lätta och breda alu-fälgar?
Funderar på att bygga nytt bakhjul kring ett Onyx som är på väg, istället för att stoppa det i befintligt hjulset, då detta är obekvämt styvt helt i onödan. Alternativt framhjul har jag redan.
Så, jag tänkte sondera marknaden efter lämpliga alu-fälgar. Önskemålen äro:

* 29"
* 32 H
* 27-30 mm innerbredd
* <500 gram

Det är den där sista punkten som ställer till det. I stort sett alla fälgar under halvkilot är rätt smala. Vilket jag kan tycka är konstigt eftersom det finns gott om 25-millimetersdito på 400 gram. Varför är det ett jättehål som ingen fyller med nåt vettigt? Eller finns det, fast jag inget hittat?
Jag vill helst inte ha ett flexigt hjul, däremot kommer hållbarhet mot bucklor antagligen inte vara ett problem. Dels cyklar jag mjukt, och dels kör jag Cush Core. Visserligen kan man då klara sig med ~25 mm innerbredd, men jag vill först i alla fall veta om det finns nåt bredare som kan funka.

Några uppslag?

Edit: Det framgår väl förmodligen av specifikationerna, men det rör sig alltså om MTB. Stigcykling, med fokus på stök men inte direkt vårdslös cykling och inte mycket utför. Tror inte hållbarheten blir nåt problem.
 

Berk

Aktiv medlem
Vad finns det för lätta och breda alu-fälgar?
Som jag skrev i annan tråd: Newmen. Troligtvis marknadens bästa alufälgar. Evolution 25 mm Väger 400 gram och 30 mm 535 gram och är tufft (tuffast i en tysk test). Och finns i silver också!
 

Makten

Aktiv medlem
Vad finns det för lätta och breda alu-fälgar?
Som jag skrev i annan tråd: Newmen SL.A.30. Troligtvis marknadens bästa Enduro alufälg. Väger ??? (fel vikt, letar nu ...) gram och är tufft (tuffast i en tysk test). Och finns i silver också!
Den är lite onödigt tung. Det kanske kan ses som fånigt att bråka om några tiotals gram, men nånstans måste man ju dra gränsen om man nu vill att det ska vara lätt. 😉 Kring 530 gram finns massor av fälgar. Jag skulle gärna ha nedåt 450. Det är tungt nog som det är med CC nämligen.

Edit: Och om de nu är marknadens bästa endurofälgar så är de garanterat overkill för mig, så det pekar ännu mer på att nåt lättare borde kunna fungera utmärkt. Jag cyklar ju inte enduro liksom.
 

Berk

Aktiv medlem
Vad finns det för lätta och breda alu-fälgar?
Den är lite onödigt tung. Det kanske kan ses som fånigt att bråka om några tiotals gram, men nånstans måste man ju dra gränsen om man nu vill att det ska vara lätt. 😉 Kring 530 gram finns massor av fälgar. Jag skulle gärna ha nedåt 450. Det är tungt nog som det är med CC nämligen.

Edit: Och om de nu är marknadens bästa endurofälgar så är de garanterat overkill för mig, så det pekar ännu mer på att nåt lättare borde kunna fungera utmärkt. Jag cyklar ju inte enduro liksom.

Skulle vara perfekt om Newmen gjorde en 30 mm version av evolution sl x.a.25.
Kör själva Syntace w28i, men den är inte mycket lättare med 520 gram.

Duke gör många lätta fälger, här crazy star 26.5 mm, 450 gram:

Frågan är om dom hållar. Vet inte om Glitch har redan beställt otroligt lätta Duke Lucky Star. Min sons nya cykel kommer med Duke Lucky Star.
 

Makten

Aktiv medlem
Vad finns det för lätta och breda alu-fälgar?
Skulle vara perfekt om Newmen gjorde en 30 mm version av evolution sl x.a.25.
Kör själva Syntace w28i, men den är inte mycket lättare med 520 gram.

Duke gör många lätta fälger, här crazy star 26.5 mm, 450 gram:
Exakt, jag vet inte varför det är ett så stort hopp mellan modellerna. Samma hos DT Swiss. Antingen superlätta och 25 mm, eller ordentligt mycket tyngre och 30 mm. Inget mellanting.

Duke ska jag kolla, tackar!

Edit: Jag hade kunnat tänka mig Newmen SL XA25 (även) bak, men den finns bara med 28 hål tyvärr.
 

Berk

Aktiv medlem
Vad finns det för lätta och breda alu-fälgar?
Exakt, jag vet inte varför det är ett så stort hopp mellan modellerna. Samma hos DT Swiss. Antingen superlätta och 25 mm, eller ordentligt mycket tyngre och 30 mm. Inget mellanting.

Tror att det finns två klara målgrupper: svettos som vill har det lätt och enduros som vill har det tufft.

Men man måste vara försiktig med (för) lätta alufälgar. Min son har bucklat en fälg när han vägde 25 kg.
 

Makten

Aktiv medlem
Vad finns det för lätta och breda alu-fälgar?
Vet inte om de går att få tag på längre, men American Classic Wide Lightning var lätta. Runt 400 gram och 29 mm breda.
Såna hjul har jag haft, men det var länge sen. Då bytte jag för att jag tyckte bakhjulet var för flexigt i sidled, men jag är inte säker på att jag skulle uppleva det som negativt nu. Dessutom beror det antagligen en del på val av ekrar. Vilket man i och för sig kan debattera; är det bättre med en styvare fälg med färre/tunnare ekrar? Massan hamnar dock längre ut och lär kännas betydligt mer.
 

n3wton

Aktiv medlem
Vad finns det för lätta och breda alu-fälgar?
Jag älskar detaljnivån i dina funderingar Makten! När man funderar på om fälgen är 30 gram för tung, undersöker marknadens alla däck för att se vilket som är mest dämpat osv osv så är man nere på en nivå som säkert 90% av alla cyklister inte skulle märka av öht. Jag är fullt seriös, gillar verkligen nivån!😄

Hade några få uppslag på fälgar men det föll. Verkar vara som du skriver, allt vettigt väger 530-600 gr..
 

Berk

Aktiv medlem
Vad finns det för lätta och breda alu-fälgar?
Duke gör många lätta fälger, här crazy star 26.5 mm, 450 gram:

Intressant! Framhjulet är bredare med 29.5 mm och väger 480 gram:

Vikten verkar lagom. Frågan är om tuffheten är också lagom eller för lågt. Hittar ingen reviews. Makten, kanske kan du prova för oss.
 

Makten

Aktiv medlem
Vad finns det för lätta och breda alu-fälgar?
Jag älskar detaljnivån i dina funderingar Makten! När man funderar på om fälgen är 30 gram för tung, undersöker marknadens alla däck för att se vilket som är mest dämpat osv osv så är man nere på en nivå som säkert 90% av alla cyklister inte skulle märka av öht. Jag är fullt seriös, gillar verkligen nivån!😄

Hade några få uppslag på fälgar men det föll. Verkar vara som du skriver, allt vettigt väger 530-600 gr..
Jag är likadan med allt jag håller på med, till för- och nackdel. 😁 Kan inte låta bli att gräva ner mig totalt i sånt som jag finner intressant.
Vore det inte för Cush Core så skulle jag inte knussla om en fälg på ~550 gram. Men med ett halvt kilo roterande dödvikt vill jag verkligen helst inte lägga på ännu mer, och skillnaden upp från nuvarande 410 gram är rätt stor då. CC känns så enormt bra att jag nog aldrig kommer köra utan, dock. Inte om det inte kommer likvärdiga alternativ som är lättare i alla fall.

Intressant! Framhjulet är bredare med 29.5 mm och väger 480 gram:

Vikten verkar lagom. Frågan är om tuffheten är också lagom eller för lågt. Hittar ingen reviews. Makten, kanske kan du prova för oss.
Hmm, intressant. Jag gissar att viktskillnaden bara beror på bredden och att man valt bredare fram för att man ofta har bredare däck där. Själv tänker jag lite tvärtom; har man ungefär lika breda däck bak och fram så behövs stabiliteten bättre bak, särskilt om man kör lite mer lättrullade och tunnare däck än fram. Dock kan man kanske anse att däckprofilen är viktigare fram men vid 2,3" lirar ändå de flesta däck fint med 25 mm innerbredd.

Duken är dessutom asymmetrisk vilket borde vara fördelaktigt ur styvhetssynpunkt. Jag är ändå lite skeptisk samtidigt eftersom jag haft lite problem med att få mina däck att inte vobbla på asymmetriska fälgar, med CC.
 

glitch

Aktiv medlem
Vad finns det för lätta och breda alu-fälgar?
Skulle vara perfekt om Newmen gjorde en 30 mm version av evolution sl x.a.25.
Kör själva Syntace w28i, men den är inte mycket lättare med 520 gram.

Duke gör många lätta fälger, här crazy star 26.5 mm, 450 gram:

Frågan är om dom hållar. Vet inte om Glitch har redan beställt otroligt lätta Duke Lucky Star. Min sons nya cykel kommer med Duke Lucky Star.

Inte beställt. Snackade med Stefan på telefon och vi kom fram till att det skulle vara en chansning som kan funka men kan också kräva mer underhåll i form av riktning mm. Så jag avvaktar lite till.
 

Jiv

Aktiv medlem
Vad finns det för lätta och breda alu-fälgar?
Hunts fälg bör gå att klämma in i den spec’en:

 

aki

Aktiv medlem
Vad finns det för lätta och breda alu-fälgar?
Håller fullständigt med, bra trådämne! Skulle vilja ha en bredare XR391 typ. DT Swiss lär ju lusläsa happyride, så utvecklingdarbetet är nog redan igång. Praxis AL32 är lätt för sin bredd, men lite bredare och tyngre än din spec.
 

Berk

Aktiv medlem
Vad finns det för lätta och breda alu-fälgar?
Om 25 mm innerbred räcker är Newmen klara valet. Lätt med 400 gram och dom verkar tillräckligt tuff, t.ex. glitch kör med dom.
 

Berk

Aktiv medlem
Vad finns det för lätta och breda alu-fälgar?
Duken är dessutom asymmetrisk vilket borde vara fördelaktigt ur styvhetssynpunkt. Jag är ändå lite skeptisk samtidigt eftersom jag haft lite problem med att få mina däck att inte vobbla på asymmetriska fälgar, med CC.

Vad var problemet där? Innersidan av den Duke fälgen är symmetrisk och ventilhållet är centrerad.
 

Crocko

Aktiv medlem
Vad finns det för lätta och breda alu-fälgar?
Jag är likadan med allt jag håller på med, till för- och nackdel. 😁 Kan inte låta bli att gräva ner mig totalt i sånt som jag finner intressant.
Vore det inte för Cush Core så skulle jag inte knussla om en fälg på ~550 gram. Men med ett halvt kilo roterande dödvikt vill jag verkligen helst inte lägga på ännu mer, och skillnaden upp från nuvarande 410 gram är rätt stor då. CC känns så enormt bra att jag nog aldrig kommer köra utan, dock. Inte om det inte kommer likvärdiga alternativ som är lättare i alla fall.


Hmm, intressant. Jag gissar att viktskillnaden bara beror på bredden och att man valt bredare fram för att man ofta har bredare däck där. Själv tänker jag lite tvärtom; har man ungefär lika breda däck bak och fram så behövs stabiliteten bättre bak, särskilt om man kör lite mer lättrullade och tunnare däck än fram. Dock kan man kanske anse att däckprofilen är viktigare fram men vid 2,3" lirar ändå de flesta däck fint med 25 mm innerbredd.

Duken är dessutom asymmetrisk vilket borde vara fördelaktigt ur styvhetssynpunkt. Jag är ändå lite skeptisk samtidigt eftersom jag haft lite problem med att få mina däck att inte vobbla på asymmetriska fälgar, med CC.

Jag har ju OCD de luxe när jag plockar ihop mina fantasihojar, sen spär jag ju dock på med lite ADHD så något måste ju faktiskt beställas om man skall ha något att bygga av, så till slut trycker jag på alla orderknappar samtidigt vilket inte alltid blir rätt.
Sitter just ny med en dropper 31,6 som borde vara 30,9 och nojar efter 1 vecka vilka pedaler jag skall ha, men poängen med detta var att dela med mig av en beslutsordning som funkar nästan alltid. Om jag vet att det finns en pryl som funkar och som jag varit hyfsat nöjd med så lägger jag ner att leta något lite lättare som är helt o-testat, i slutänden är Newmen 12gr för "tunga" visserligen 12gr som skall dras igång från stillastående men sen snurrar de glatt med.

Jag skulle jagat in de 12grammen på, ekrar, nipplar eller något annat, snarare än att välja bort en av det erkänt bästa alu fälgar man kan bygga på om man vill ha ett problemfritt hjul, men det är ju bara mina 5öre, själv väljer jag Mullet så kan jag komma upp till 35mm ID på 512gram.

Eftersom jag vet ungefär vad du vill ha och vissa delar av receptet kanske vi kan se vem som kommer ut med lättaste bakhjulet innan det är klart :)
 

Makten

Aktiv medlem
Vad finns det för lätta och breda alu-fälgar?
Om 25 mm innerbred räcker är Newmen klara valet. Lätt med 400 gram och dom verkar tillräckligt tuff, t.ex. glitch kör med dom.
Finns tyvärr bara med 28 hål, så det går bort. Har en sån fälg som alternativt framhjul.

Vad var problemet där? Innersidan av den Duke fälgen är symmetrisk och ventilhållet är centrerad.
Vet inte riktigt, men förmodligen att CC-ventilen inte sitter i mitten. Både fram- och bakdäck skevar precis vid ventilen.

Jag har ju OCD de luxe när jag plockar ihop mina fantasihojar, sen spär jag ju dock på med lite ADHD så något måste ju faktiskt beställas om man skall ha något att bygga av, så till slut trycker jag på alla orderknappar samtidigt vilket inte alltid blir rätt.
Sitter just ny med en dropper 31,6 som borde vara 30,9 och nojar efter 1 vecka vilka pedaler jag skall ha, men poängen med detta var att dela med mig av en beslutsordning som funkar nästan alltid. Om jag vet att det finns en pryl som funkar och som jag varit hyfsat nöjd med så lägger jag ner att leta något lite lättare som är helt o-testat, i slutänden är Newmen 12gr för "tunga" visserligen 12gr som skall dras igång från stillastående men sen snurrar de glatt med.

Jag skulle jagat in de 12grammen på, ekrar, nipplar eller något annat, snarare än att välja bort en av det erkänt bästa alu fälgar man kan bygga på om man vill ha ett problemfritt hjul, men det är ju bara mina 5öre, själv väljer jag Mullet så kan jag komma upp till 35mm ID på 512gram.

Eftersom jag vet ungefär vad du vill ha och vissa delar av receptet kanske vi kan se vem som kommer ut med lättaste bakhjulet innan det är klart :)
Vilka Newmen menar du? Saken är ju att jag jämför med nuvarande kolfälgar, och då är 535 gram inte "bara" lite tyngre. Den där 500-gramsgränsen anser jag vara ordentligt tilltagen redan. Det borde gå att komma under 450 gram.
Ekrarnas massa sitter inte lika långt ut och påverkar därför inte tröghetsmomentet lika mycket, så det går inte att få samma resultat. Dessutom är jag skeptisk till väldigt tunna ekrar efter att ha kört av två stycken nyligen bak. Plus att jag tog en funderare på vad 120 kilo ekerspänning egentligen innebär i förhållande till sträckgränsen och eventuell utmattningsgräns hos ekrarna. Tunna ekrar bak borde vara att be om problem.

Lätt lär hela hjulet inte bli med ett tungt Onyx, men som sagt är det lite skitsamma vad navet väger. Av den anledningen anser jag det också helt obegripligt med hjultillverkare som bara skriver ut vad hjulen väger, inte delkomponenterna.
 

Crocko

Aktiv medlem
Vad finns det för lätta och breda alu-fälgar?
Finns tyvärr bara med 28 hål, så det går bort. Har en sån fälg som alternativt framhjul.


Vet inte riktigt, men förmodligen att CC-ventilen inte sitter i mitten. Både fram- och bakdäck skevar precis vid ventilen.


Vilka Newmen menar du? Saken är ju att jag jämför med nuvarande kolfälgar, och då är 535 gram inte "bara" lite tyngre. Den där 500-gramsgränsen anser jag vara ordentligt tilltagen redan. Det borde gå att komma under 450 gram.
Ekrarnas massa sitter inte lika långt ut och påverkar därför inte tröghetsmomentet lika mycket, så det går inte att få samma resultat. Dessutom är jag skeptisk till väldigt tunna ekrar efter att ha kört av två stycken nyligen bak. Plus att jag tog en funderare på vad 120 kilo ekerspänning egentligen innebär i förhållande till sträckgränsen och eventuell utmattningsgräns hos ekrarna. Tunna ekrar bak borde vara att be om problem.

Lätt lär hela hjulet inte bli med ett tungt Onyx, men som sagt är det lite skitsamma vad navet väger. Av den anledningen anser jag det också helt obegripligt med hjultillverkare som bara skriver ut vad hjulen väger, inte delkomponenterna.

Ser att du gjort läxan bättre än jag A30 med 28h väger ju ”bara” 512 medans 32h som jag antar att du menar väger 532, lite underligt att man verkar ha 2 versioner av samma fälg bara för borrningen, men det kanske är vad som krävs för att göra de så hållbara som möjligt.

Jag tillhör väl de som ständigt vill testa gränser så jag bygger en del med tunnare ekrar och alu nipplar, min teori är att tunnare ekrar flexar istället för att gå av men alla verkar ha olika erfarenheter av hur man bäst bygger ett hjul så där har jag givit upp att argumentera. De ekrar jag förlorat genom åren har alltid gått av vid gängningen eller böjen så det känns ganska safe att använda cx-ray tex.

Jag antar att i ditt exempel så har du gjort ditt val gällande däck och CC så då blir det ju lite mindre vikt över till fälgar, förstår vart du vill men frågan är om någon törs producera så breda fälgar i tunnare material med tanke på troligt användningsområde. Din önskade vikt ligger nära kolfiberfälgar så det kan nog bli klurigt att hitta något i alu.
 

Makten

Aktiv medlem
Vad finns det för lätta och breda alu-fälgar?
Ser att du gjort läxan bättre än jag A30 med 28h väger ju ”bara” 512 medans 32h som jag antar att du menar väger 532, lite underligt att man verkar ha 2 versioner av samma fälg bara för borrningen, men det kanske är vad som krävs för att göra de så hållbara som möjligt.

Jag tillhör väl de som ständigt vill testa gränser så jag bygger en del med tunnare ekrar och alu nipplar, min teori är att tunnare ekrar flexar istället för att gå av men alla verkar ha olika erfarenheter av hur man bäst bygger ett hjul så där har jag givit upp att argumentera. De ekrar jag förlorat genom åren har alltid gått av vid gängningen eller böjen så det känns ganska safe att använda cx-ray tex.

Jag antar att i ditt exempel så har du gjort ditt val gällande däck och CC så då blir det ju lite mindre vikt över till fälgar, förstår vart du vill men frågan är om någon törs producera så breda fälgar i tunnare material med tanke på troligt användningsområde. Din önskade vikt ligger nära kolfiberfälgar så det kan nog bli klurigt att hitta något i alu.
Var hittar du 512 gram? Ser bara 535 på Newmens hemsida: https://www.newmen-components.de/en/77/mtb/rims/evolution-sl-a30/

I och med att jag kör CC så borde jag komma undan med en lätt fälg så länge den inte är alltför flexig. Den behöver alltså inte vara särskilt bra på att stå emot bucklor. Och med tanke på hur många superlätta fälgar det finns om man går ner till 25 mm innerbredd så borde det finnas skapligt många som är lite bredare och lite tyngre, inte 100-150 gram tyngre.
Det har ju dykt upp en del intressanta alternativ i tråden som jag inte sett förut, så det bådar gott!

Edit: Sen kör jag bara XC-däck bak numera. Och till hösten lär det bli köttigare däck även där, så då kommer vikten kännas ännu mer.
 

Crossmax

Aktiv medlem
Vad finns det för lätta och breda alu-fälgar?
Hunts fälg bör gå att klämma in i den spec’en:

Verkar ju vara vad @Makten söker!
 

Jensen

Aktiv medlem
Vad finns det för lätta och breda alu-fälgar?
Bara en stilla undran, du har prövat 400g breda fälgar och de var för mjuka och nu letar du någon som med magi lyckats göra en fälg som fortfarande väger 400 med är stark som en 500g fälg? :-). Om vi tar xa25 så är den ju tyngre än många andra fälgar med liknande bredd. Men så verkar den ju hålla med, vilket man ju i längden tjänar på. Men absolut, de borde kunna göra ett mellanting. Men får en känsla av att som det redan nämnts är ett val av dem att folk (generellt sett) som kör xc inte behöver mer än 25 för de däck de kör. Nästa steg är enduro och trail där vikt inte spelar lika stor roll utan att det ska bara hålla.
 
Senast ändrad:

Jensen

Aktiv medlem
Vad finns det för lätta och breda alu-fälgar?

Berk

Aktiv medlem
Vad finns det för lätta och breda alu-fälgar?
Verkar ju vara vad @Makten söker!

Jag skulle aldrig köpa Hunt för att dom har problem med kvalitetskontroll (även om dom har jättebra service). Singletrack bucklade Hunt Trail Wide, men körde troligtvis hårdare än Makten. Med jag skulle välja Newmen 30 för 35 gram mer som är mycket tuffare.
 

Makten

Aktiv medlem
Vad finns det för lätta och breda alu-fälgar?
Bara en stilla undran, du har prövat 400g breda fälgar och de var för mjuka och nu letar du någon som med magi lyckats göra en fälg som fortfarande väger 400 med är stark som en 500g fälg? :-). Om vi tar xa25 så är den ju tyngre än många andra fälgar med liknande bredd. Men så verkar den ju hålla med, vilket man ju i längden tjänar på. Men absolut, de borde kunna göra ett mellanting. Men får en känsla av att som det redan nämnts är ett val av dem att folk (generellt sett) som kör xc inte behöver mer än 25 för de däck de kör. Nästa steg är enduro och trail där vikt inte spelar lika stor roll utan att det ska bara hålla.
Nu har du nog läst fel nånstans. De enda 400-gramsfälgar jag provat är mina befintliga Ibis 935 som är för styva, samt en Newmen SL XA25 fram, och där har jag inga som helst problem med styvhet eller bucklor.
Vad jag inte förstår är det gigantiska hoppet mellan XC och enduro. Det är ju totalt olika discipliner och vanliga icketävlande cyklister – oavsett var de befinner sig – lär ofta cykla i rätt stökig terräng utan att för den sakens skull hålla på med höga dropp, hoppa och cykla så aggressivt att fälgarna blir sopor. "Trail" kan man ju tycka ligger precis där mitt emellan och det avspeglas i ramarnas vikt, men konstigt nog inte i fälgarnas dito.

Se där! Den finns (fanns) bara med 28 hål på Newmens hemsida, men det visar mest att många tillverkare har helt värdelösa hemsidor.
Eller, nu verkar de faktiskt ha ändrat hemsidan sen jag kollade.

Jag skulle aldrig köpa Hunt för att dom har problem med kvalitetskontroll (även om dom har jättebra service). Singletrack bucklade Hunt Trail Wide, men körde troligtvis hårdare än Makten. Med jag skulle välja Newmen 30 för 35 gram mer som är mycket tuffare.
Vad är det som pekar på att de har dålig kvalitetskontroll? Fälgbanan extruderas ju och bör hålla i princip exakt samma kvalitet hela tiden. Att sen vissa cyklar sönder dem betyder ju inte att kvaliteten är ojämn, bara att de är för svaga för just dessa cyklister.
 

Berk

Aktiv medlem
Vad finns det för lätta och breda alu-fälgar?
Vad är det som pekar på att de har dålig kvalitetskontroll? Fälgbanan extruderas ju och bör hålla i princip exakt samma kvalitet hela tiden. Att sen vissa cyklar sönder dem betyder ju inte att kvaliteten är ojämn, bara att de är för svaga för just dessa cyklister.

Jah har en kollega som köpte en Hunt lvg/gravel hjulpar och en fälg var för stor, tubeless däcken gick inte på, också med mycket vald (medan det gick på mavic hjul). Det ramlade också någon objekt runt inne i en av fälgarna. På nätet finns många posts med problem med Hunt hjul. Hunt service är dock jättebra, dom skickar gratis däck, nya hjul, osv.

Risken är mindre om man köper bara fälgen och ingen komplett hjul, men jag skulle inte chansa.

EDIT: menar att kvalitetskontroll bristar, kvaliteten själva kan vara bra om man får en bra exemplar.
 

Jensen

Aktiv medlem
Vad finns det för lätta och breda alu-fälgar?
Nu har du nog läst fel nånstans. De enda 400-gramsfälgar jag provat är mina befintliga Ibis 935 som är för styva, samt en Newmen SL XA25 fram, och där har jag inga som helst problem med styvhet eller bucklor.
Vad jag inte förstår är det gigantiska hoppet mellan XC och enduro. Det är ju totalt olika discipliner och vanliga icketävlande cyklister – oavsett var de befinner sig – lär ofta cykla i rätt stökig terräng utan att för den sakens skull hålla på med höga dropp, hoppa och cykla så aggressivt att fälgarna blir sopor. "Trail" kan man ju tycka ligger precis där mitt emellan och det avspeglas i ramarnas vikt, men konstigt nog inte i fälgarnas dito.


Se där! Den finns (fanns) bara med 28 hål på Newmens hemsida, men det visar mest att många tillverkare har helt värdelösa hemsidor.
Eller, nu verkar de faktiskt ha ändrat hemsidan sen jag kollade.


Vad är det som pekar på att de har dålig kvalitetskontroll? Fälgbanan extruderas ju och bör hålla i princip exakt samma kvalitet hela tiden. Att sen vissa cyklar sönder dem betyder ju inte att kvaliteten är ojämn, bara att de är för svaga för just dessa cyklister.

gissar att marknaden för därimellan varit för liten. Men nu när hojar som Epic evo osv börjar växa sig stark, så kan det ju komma något, kan man hoppas
 

ejma

Aktiv medlem
Vad finns det för lätta och breda alu-fälgar?
Vad jag inte förstår är det gigantiska hoppet mellan XC och enduro. Det är ju totalt olika discipliner och vanliga icketävlande cyklister – oavsett var de befinner sig – lär ofta cykla i rätt stökig terräng utan att för den sakens skull hålla på med höga dropp, hoppa och cykla så aggressivt att fälgarna blir sopor. "Trail" kan man ju tycka ligger precis där mitt emellan och det avspeglas i ramarnas vikt, men konstigt nog inte i fälgarnas dito.
Newmen Sl 30 finns i 3 versioner, SLXA 30, SLA30 och SLEG 30. Att den lättaste fälgen inte finns med 32 ekerhål är en annan sak.
 

Makten

Aktiv medlem
Vad finns det för lätta och breda alu-fälgar?
Newmen Sl 30 finns i 3 versioner, SLXA 30, SLA30 och SLEG 30. Att den lättaste fälgen inte finns med 32 ekerhål är en annan sak.
Var hittar du dessa? Enligt hemsidan finns bara en aluminiumversion som inte är för enduro/DH; SL A.
Jag pratade om 25-millimetersvarianten när jag nämnde ekerhål, inte 30.
 

Crocko

Aktiv medlem
Vad finns det för lätta och breda alu-fälgar?
Var hittar du 512 gram? Ser bara 535 på Newmens hemsida: https://www.newmen-components.de/en/77/mtb/rims/evolution-sl-a30/

Kan vara tryckfelsnisse, jag brukar alltid använda R2 när jag jagar vikt eftersom man kan sortera efter vikt direkt där, de hade detta upplagt men ju mer jag tänker på det ju konstigare verkar det att det skulle vara lättare med 28-håls versionen.


I och med att jag kör CC så borde jag komma undan med en lätt fälg så länge den inte är alltför flexig. Den behöver alltså inte vara särskilt bra på att stå emot bucklor. Och med tanke på hur många superlätta fälgar det finns om man går ner till 25 mm innerbredd så borde det finnas skapligt många som är lite bredare och lite tyngre, inte 100-150 gram tyngre.
Det har ju dykt upp en del intressanta alternativ i tråden som jag inte sett förut, så det bådar gott!

Edit: Sen kör jag bara XC-däck bak numera. Och till hösten lär det bli köttigare däck även där, så då kommer vikten kännas ännu mer.
 

Makten

Aktiv medlem
Vad finns det för lätta och breda alu-fälgar?
Fan. Hade just lyckats övertyga mig själv om att Newmen SL XA25 är tillräckligt bred (plus att jag redan har en sån på ett framhjul) i och med att jag kör CC, men den finns inte i lager nånstans. :cautious:

Nån som känner till en näthandel som brukar ha kufiska fälgar i lager? Tillverkaren är väl tysk, så jag gissar att tyska firmor är mest sannolika att ha den hemma.
 

Velocipeden

Aktiv medlem
Vad finns det för lätta och breda alu-fälgar?
Vad slutade det med? SL XA25 bak också?

Jag är i samma fundering.
Kör XM 421 (25mm 465g) på FSn, en buckla (tar på mig den) och någon gång lite burp-varning i sidled annars bara bra.
Ska byta hjul på HTn och var nära att välja SL XA25, men vill ha mer volym och stabilitet på den. Jag har historiskt inte sabbat någon fälg alls och tänker att jag då vinner mer på en lättrullande än en stark DH-fälg, även om de behöver klara lite sten och stök.

Kastar även in Torstens gamla vedträ (om jag minns rätt) om att DT bygger fälgar i V-form och Stans bygger fälgar som det vidaste av U-n, det tidigare är hållbarare...

Fyller på listan med ovan och några till (29" 32h.) innerbredd och vikt:
Race Face Arc 30 offset 30mm 545g
Newmen SL A 30 30mm 523g
Dt Swiss Xm 481 30mm 521g
Praxis work 32mm 518g
HUNT Trail Wide 30mm 495g
Sun Ringlë Düroc 30 26mm 465g
Stans Arch MK3 26mm 453g
Duke Crazy Star 6TERS 26,5mm 450g
Fun Works Atmosphere 28 XL 28mm ca.430g
och ja...
Newmen SL XA 25 25mm 400g

(Edit: Tillägg lista)
 
Senast ändrad:
Topp