Vad finns det för lätta och breda alu-fälgar?

Makten

Aktiv medlem
Vad slutade det med? SL XA25 bak också?
Nä, jag byggde om det befintliga bakhjulet istället, så nu har jag Ibis 935 i kolfiber med 29 mm innerbredd bak. Insåg att det nog kan bli lite för sladdrigt med smalfälg bak med tanke på att jag kört en del med lätt bakdäck med Cush Core. Bak är det heller inte lika problematiskt med för styva fälgar. Dessutom tycker jag att min cykel är flexig i sidled som fan ändå, så en flexig fälg kanske inte är så skoj då.

hm

Aktiv medlem
Raceface arc40 finns 600g
Lätt för sin bredd...
20200723_113923.jpg

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag har kört ganska mycket på Stans Arch EX (21 mm innervidd enligt google) med Specialized 2.35" däck och aldrig haft problem med att det burpar eller känns instabilt.

hm

Aktiv medlem
Raceface arc40 finns 600g
Lätt för sin bredd... Visa bilaga 443358
Är väldigt nöjd med fälgen ska sägas .
Resultatet ovan var efter olyckfalls i arbetet bokstavligt talat . Tappade balansen på fel ställe och droppade +2m till platt ner på framhjulet och är bara glad att hjulet vek ihop sig och tog smällen . Gaffelbryggan sprack iofs också...

Makten

Aktiv medlem
Vad skulle man tycka är rimliga däckbredder på en 25mm innerbredd fälg? 2.35 max?
Beror helt på hur styvt däcket är, hur högt/lågt trycket är och hur aggressivt man cyklar i förhållande till sin vikt. Utan CC skulle jag inte köra större än 2,3" i alla fall, men då gillar jag väldigt låga tryck och inte alltför styva däck.

Jimel

Aktiv medlem
Är väldigt nöjd med fälgen ska sägas .
Resultatet ovan var efter olyckfalls i arbetet bokstavligt talat . Tappade balansen på fel ställe och droppade +2m till platt ner på framhjulet och är bara glad att hjulet vek ihop sig och tog smällen . Gaffelbryggan sprack iofs också...
Fyfasen inte konstigt att det fick en ny form då.
Jag har 30mm varianten och är också nöjd.

n3wton

Aktiv medlem
Lustigt att denna tråden dök upp exakt då jag precis bestämt mig för att bygga nya hjul till mtbn! Jag råkade komma över ett par bra nav billigt och då ska Shimano-skräp-hjulen väck.

Jag har två DT XM481 i kundkorgen, men det var ett par år sedan jag läste in mig på fälgar.

Är det inte lite så att det är svårt att skapa någon magi när det gäller fälg-konstruktion? En viss profil med en viss aluminiumtyp med en viss godstjocklek blir sweetspot, och allt lättare blir mindre hållbart?

erolwi

Aktiv medlem
Intressant. Tråden startades 2020, bred fälg var 27-30mm. År 2022 kör man XC på 30mm och de flesta av Maxxis 2,4” däck görs för WT dvs 35mm. Dock är ju utbudet på 35mm fälgar ganska snålt.

Jag ville ha ett par lätta fälgar för 2,6” däck och slog till slut till på ett par kinakol från Btlos med 34mm bredd. Kändes lite som grisen i säcken men fick hem ett par välbyggda hjul som gått otroligt bra och tagit mången genomslag utan problem: https://btlos.com/m-carbon-rims/29er-asymmetric-enduro-cycling-coating-free-shallow-carbon-rims

Berk

Aktiv medlem
Intressant. Tråden startades 2020, bred fälg var 27-30mm. År 2022 kör man XC på 30mm och de flesta av Maxxis 2,4” däck görs för WT dvs 35mm. Dock är ju utbudet på 35mm fälgar ganska snålt.

Maxxis WT är till 30-35 mm, så vanliga 30 mm passar rekommendationen.

Jag valde Newmen SL A.35 för mina 2,6" framdäck på min helstel. Dom är inte mycket tyngre än SL A.30 och relativt ännu bättre, skulle jag säga. Newmen verkar dock har slutit med SL A.35. Förstår inte varför ...

Jag skulle rekommendera Newmen fälgar över DT Swiss. SL A.35 kan man fortfarande hitta med rabatt.

zinkpasta

Aktiv medlem
Precis som trenden med (för) breda styren och (för) långa cyklar så har fälgbredd varit uppe och vänt på för brett för att sedan vända om och uppnå en jämvikt/perfekt bredd, på 30mm.

För styren är fö optimal bredd 760mm (viss variation pga axelbredd och armlängd kan iofs förekomma) och optimal hjulbas är Ibis Ripmo V1 XL.

erolwi

Aktiv medlem
Precis som trenden med (för) breda styren och (för) långa cyklar så har fälgbredd varit uppe och vänt på för brett för att sedan vända om och uppnå en jämvikt/perfekt bredd, på 30mm.

För styren är fö optimal bredd 760mm (viss variation pga axelbredd och armlängd kan iofs förekomma) och optimal hjulbas är Ibis Ripmo V1 XL.
Hur gick det med den där tråden om den optimala cykeln? Ledde igentligen ingenstans om jag minns rätt. Men trender är alltid roligt att följa (betyder inte automatiskt haka på). 30mm fälgbredd för ”nomala däck” känns som ett rimligt happy medium.

LDG

Aktiv medlem
Jag skulle rekommendera Newmen fälgar över DT Swiss. SL A.35 kan man fortfarande hitta med rabatt.
+1

verkar klara stryk som en dhfälg som väger 100g mer.
Har kört park dh med en evo sl a30 3 säsonger o håller än, inga inbuktningar i fälgkant men nån flatspot.
DT 481 bucklas av flugor i jämförelse

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
+1

verkar klara stryk som en dhfälg som väger 100g mer.
Har kört park dh med en evo sl a30 3 säsonger o håller än, inga inbuktningar i fälgkant men nån flatspot.
DT 481 bucklas av flugor i jämförelse
Stämmer det att det finns både SL A30 och "bara" A30?

De ska väga ungefär exakt samma som ett par XM481 och priset är väl också nästan identiskt säger internet.

Är uppgiften "bucklas av flugor" sagt utifrån någon form av erfarenhet eller bara magkänsla?😛

LDG

Aktiv medlem
erfarenhet, A30 är mjukare alu, är sl a 30 du vill ha, men dts nipplar i mässing med pro lock o newmens brickor. Då har du bra hjul som håller!

n3wton

Aktiv medlem
erfarenhet, A30 är mjukare alu, är sl a 30 du vill ha, men dts nipplar i mässing med pro lock o newmens brickor. Då har du bra hjul som håller!
Nu har ju inte jag byggt mer än två uppsättningar hjul och är därför på lite hal is, men måste man ha sådana brickor till Newmen-fälgarna? Inga vinklade och fasade hål i fälgen?

Edit: Har studerat, och de är helt släta inuti och kräver således brickorna. Hm hm. Skulle ju klicka på beställ på XM481 men nu får jag nog sova på saken..😛

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Skönt med konsensus om 30 mm. Det är så skönt när världen stämmer överens med ens egen övertygelse.

Hur kommer det sig?

I tyska test av Bike är Newmen SL A.30 mycket tuffare än alla andra ALU fälgar i test. DT Swiss hade större skadar som första. Lättare Newmen fälgar är också ofta bra i test. Här på forumet kör många SL A.30 och de flesta, inklusive mig, har ingen skador alls efter tuff körning med flera genomslag.

n3wton

Aktiv medlem
I tyska test av Bike är Newmen SL A.30 mycket tuffare än alla andra ALU fälgar i test. DT Swiss hade större skadar som första. Lättare Newmen fälgar är också ofta bra i test. Här på forumet kör många SL A.30 och de flesta, inklusive mig, har ingen skador alls efter tuff körning med flera genomslag.
Men du kör ju också utan frambroms, och då måste det vara begränsat hur tufft det kan bli. Eller så är det precis tvärt om, att du kör hårt som satan eftersom du inte får stopp innan fälgdödarkanterna.😛

n3wton

Aktiv medlem
tror det. varför skippa? kolla hemsidan?
Har studerat, se tidigare inlägg.

Anledningen till skepticismen är att det finns ett grundrecept på bra hjul (som förvisso ser olika ut för olika personer). Om man helt plötsligt ska lägga till en bricka och en annorlunda nippel så är receptet ändrat, och då är jag på okänd mark.

Berk

Aktiv medlem
Men du kör ju också utan frambroms, och då måste det vara begränsat hur tufft det kan bli. Eller så är det precis tvärt om, att du kör hårt som satan eftersom du inte får stopp innan fälgdödarkanterna.😛

Saken är mer att däck måste tar hela smällen när man kör i en sten utan framdämpare. Jag har ofta hört en mettaligt ljud från hjulen och behövt flera salami, men fälgarna ser ut som nya.

Och i Hellas behöver man inte bromsa mycket, det är stöket som bromsar dig.

Peth

Aktiv medlem
Pacenti PI30?

Ingen aning om de är bra, men gillar mina Pacenti Brevet.

LDG

Aktiv medlem
Pacenti PI30?

1,5mm fälgkant är vasst. Nya bontrager gar 4,5mm bred kant t.ex.

Makten

Aktiv medlem
Hur har detta slutat?
Det slutade med att jag tummade på viktkravet och byggde ett par hjul med Spank 350. Men sen dess har jag också slutat köra Cush Core av viktskäl, så det är inte supertungt ändå.

Är överlag nöjd med fälgarna. Inga nämnvärda buckor och de verkar faktiskt "compliant" men samtidigt rätt styva i sidled.
Ett aber är montering och demontering av däck. Man hade kunnat tro att de dubbla dikena i fälgen skulle göra det lättare, men de är för grunda. Vissa däck är ett rent helvete att montera, för att inte tala om att försöka tejpa dem utan att det blir bubblor och elände. Minns inte exakt vad jag har nu, men tror det är Newmens fälgband istället för tejp.

Jag ville ha ett par lätta fälgar för 2,6” däck och slog till slut till på ett par kinakol från Btlos med 34mm bredd. Kändes lite som grisen i säcken men fick hem ett par välbyggda hjul som gått otroligt bra och tagit mången genomslag utan problem: https://btlos.com/m-carbon-rims/29er-asymmetric-enduro-cycling-coating-free-shallow-carbon-rims
Jag hade gärna kört med 35 mm innerbredd, men då blir det ännu tyngre. Om man inte ska ha kolfiber, som istället är för styvt.

Senast ändrad:

Oskar

Aktiv medlem
Pacenti PI30?

160 USD för en alufälg?

Berk

Aktiv medlem

n3wton

Aktiv medlem
Om man vill var genomtänkta fälgar finns Duke Crazy star som är också asymmetriska och är 29,5 mm fram och 26,5 mm bak. Rimligt prisat och lätt, men jag vet inte hur hållbara dom är:

Tack för tips!

Jag upplever det dock som att man vill ha lika brett bak som fram. Främst är det väl vid sittande skråcykling då man har allra störst vikt bak som däcken vill vrida sig av fälgen, eller när man får till en riktigt bra kurvtagning så att det riktigt gnäller om däcken. Idag kör jag med 27 mm innerbredd på ett par hjul som följde med cykeln, till skillnad från att tidigare ha kört med 30 mm. Tycker mig märka en skillnad där, och vill således inte ha smalare fälgar än just 30 (29,5 lär duga med😉).

Men det lär ju inte finnas någon anledning till att man inte kan köra framfälg bak på Dukefälgarna.

Berk

Aktiv medlem
Tack för tips!

Jag upplever det dock som att man vill ha lika brett bak som fram. Främst är det väl vid sittande skråcykling då man har allra störst vikt bak som däcken vill vrida sig av fälgen, eller när man får till en riktigt bra kurvtagning så att det riktigt gnäller om däcken. Idag kör jag med 27 mm innerbredd på ett par hjul som följde med cykeln, till skillnad från att tidigare ha kört med 30 mm. Tycker mig märka en skillnad där, och vill således inte ha smalare fälgar än just 30 (29,5 lär duga med😉).

Men det lär ju inte finnas någon anledning till att man inte kan köra framfälg bak på Dukefälgarna.

Jag tror att tanken är att man ofta kör smalare däck bak än fram. Också är däck trycket högre bak. Det gör att man kan köra lite smalare fälg bak.

Jag skulle också ville har lite bredare fälgar.

Tror dock att det är ingen problem att köra framfälgen också bak. Det ger lite mer vikt, den verkar inte vara mindre stark.

jolov

Aktiv medlem
Jag tänkte köra newmens 25mm ID fälgar på graveln med 50mm däck. Men man kanske ska gå ännu högre?

Också tänkte jag byta ner mig från 45mm ID på mtbn till typ...30, 35?

n3wton

Aktiv medlem
Jag tänkte köra newmens 25mm ID fälgar på graveln med 50mm däck. Men man kanske ska gå ännu högre?

Om du optimerar både gravel och mtb till 30 mm så cyklar du minst en av disciplinerna på fel sätt.😛

Berk

Aktiv medlem

Vad menar du med "högre"?
25 mm låter bra till gravel och Newmen SL X.A.25 är riktigt bra och lätt.

Jag kör 35 mm med 2,6" däck och 0.85 bar och är riktigt nöjd. Skulle tänka att man bara skulle behöva bredare än 35 mm om man kör 3" eller bredare däck.

jolov

Aktiv medlem
Om du optimerar både gravel och mtb till 30 mm så cyklar du minst en av disciplinerna på fel sätt.😛

Tänkte 25 till gravel och 30 till ett par lättare 29" mtb hjul. men nu då 30mm är gravel-bredd så kanske jag måste ha åtminstone 35mm på mtb?

Nu kör jag i45 med 3" däck på mtbn. Roligt och sjukt bra grepp. Men lite väl tungt

jolov

Aktiv medlem
Vad menar du med "högre"?
25 mm låter bra till gravel och Newmen SL X.A.25 är riktigt bra och lätt.

Jag kör 35 mm med 2,6" däck och 0.85 bar och är riktigt nöjd. Skulle tänka att man bara skulle behöva bredare än 35 mm om man kör 3" eller bredare däck.
Högre som i ett högre tal, dvs bredare :) lite luddigt förklarat

hm

Aktiv medlem
Hur har detta slutat?

Tröttnade på ständiga snakebites genom däcken av dom toksmala kanterna på arc40 fälgarna. Men dom va iofs mest ett test av breda fälgar .
Kört dessa från eie carbon senaste 2 åren och är klart nöjd . Knappt en punka sen dess bla och många segrar (men det beror nog mest på att jag klivit upp en åldersklass :)
Sub 1400gram i35mm 240nav .

kais01

Aktiv medlem
Tänkte 25 till gravel och 30 till ett par lättare 29" mtb hjul. men nu då 30mm är gravel-bredd så kanske jag måste ha åtminstone 35mm på mtb?

Nu kör jag i45 med 3" däck på mtbn. Roligt och sjukt bra grepp. Men lite väl tungt
det kan ge mycket att bara gå ner i däckdimension. jag gick från 3,0 till 2,6 på 40i och fick en snabbare mjukare framfart med ffa mindre studs.

Köp & Sälj

Topp