Vad finns inte att köpa till ditt cykelliv?

izzianity

Medlem
Hej,

Jag har en brorson som skall starta ett UF-företag. Jag ska hjälpa honom. Vi söker dock idéer på cykel-relaterade produkter, tjänster och liknande som kan förbättra livet för den genomsnittlige cyklisten. Helst sånt som inte redan finns, eller som kan förbättras.

Ja, vad saknar ni som hade varit guld om det fanns på marknaden?

Alla förslag, högt och lågt, mottages varmt.

Ps: Tro mig, hade jag kunnat sälja "bra kondition på burk" eller liknande lustigkurre-hittepå hade jag gärna gjort det. Men ni kan väl vara schyrra och ta det lite seriöst emellanåt. Puss!

HåkanC

Aktiv medlem
Baserat på den senaste tidens inlägg:
Hemma hos service + enklare reparationer, typ:
Växeljustering, punkalagning och likn
Kanske även cykeltvätt, kedjesmörjning mm mm

Senast ändrad:

nisseson

Aktiv medlem
Relativt billiga 3d-printade en-stycks grejer som hållare för cykeldator/lysen/flaskställ/what-ever "just för mitt unika behov". Ingen aning om hur man löser måttandet -> produktion för kunden enkelt dock.

H.

Aktiv medlem
För att ge ett seriöst svar: försök inte uppfinna ett nytt hjul. Det har ni varken tid eller resurser till. Försök istället ta reda på vad era styrkor är. Är han/de redan väl etablerad i cykelkretsar? Då kanske det går att göra något ballt tillbehör som med låg innovationshöjd men med gott om utrymme för personlig touch och där något unikt kan värdesättas. Tex designa och låta tillverka en fräst styrstam. I princip ingen ställkostnad, rendrerade CAD-bilder kan användas vid försäljning och tillverkning kan ske i volymer som motsvarar försäljningen.

Annars är köp- och sälj kanske inte det mest spännande men likväl kan det vara en rolig grej där det är "lätt" att tjäna pengar, återigen eftersom ingen utvecklingskostnad behöver skrivas av. Kolla om det går att köpa hem komponenter/tillbehör eller nåt annat som verkar spännande, kanske går det att få det brandat, och sälj vidare med 30-50% marginal.

Hur stor budget har man med ett UF-företag och var får man startbidrag från? Drivs de som enskilda firmor?

GoranS

Aktiv medlem
Jag gillar att cykla men ogillar egentligen cyklar. Eller rättare sagt, jag ogillar det merjobb cykeln i sig själv medför i form av rengöring, underhåll, tid som bränns på felsökning, byte (slit)delar, logistik kring att lämna in cykeln för service och hämta ut (ev. även boka tid), etc. Så länge vädret inte är katastrof eller jag helt missat klädseln tycker jag typiskt att det är kul att vara ute och trampa. Kan t.o.m. hitta en njutning i när det går trögt, jag är halvbonkad och det blåser motvind. Däremot är ovan nämnda moment kopplade till själva cykeln aldrig något som ger mig någon direkt glädje. Möjligen kan jag känna en viss lättnad om jag lyckas eliminera något problem.

Ett riktigt bra ställe att själv provcykla på. En xc, trail, enduro och downhill-bana. Eller snarare klassiska moment av dem. En drös cyklar att hyra för att utvärdera inför köp.
Är banorna bra kan man dessutom ralla runt lite för skojs skull och träna på vitala moment. Dvs. inte enbart för att utvärdera köp. Positivt om man själv köper in cyklarna för att inte utesluta alla små tillverkare.
Svårt att genomföra som UF dock...

-Andy-

Aktiv medlem
Jag har ett litet problem som jag säkert delar med många andra cyklister och som kanske är litet och enkelt nog att lösa inom ramen för ett UF-företag.

När jag tvingas eller väljer att cykla på kombinerade gång- och cykelvägar får jag förhålla mig till diverse gångtrafikanter. Många av dessa hör inte min ringklocka på håll och när jag plingar för 3:e-4:e gången och befinner mig ganska nära så blir en del livrädda och ofta arga som en konsekvens av rädslan. Hela diskussionen om cyklister vs. gängtrafikanter behöver vi inte ta i denna tråd, men det jag saknar är en diskret ringklocka som inte skrämmer livet ur folk samtidigt som den ändå hörs bra på håll. Ingen gäll och högljudd historia utan en behaglig variant vore nice.

GoranS

Aktiv medlem
Jag har ett litet problem som jag säkert delar med många andra cyklister och som kanske är litet och enkelt nog att lösa inom ramen för ett UF-företag.

När jag tvingas eller väljer att cykla på kombinerade gång- och cykelvägar får jag förhålla mig till diverse gångtrafikanter. Många av dessa hör inte min ringklocka på håll och när jag plingar för 3:e-4:e gången och befinner mig ganska nära så blir en del livrädda och ofta arga som en konsekvens av rädslan. Hela diskussionen om cyklister vs. gängtrafikanter behöver vi inte ta i denna tråd, men det jag saknar är en diskret ringklocka som inte skrämmer livet ur folk samtidigt som den ändå hörs bra på håll. Ingen gäll och högljudd historia utan en behaglig variant vore nice.
Det jag skulle vilja ha är något som kopplar in sig på hörlurarna som alla omvärldsavskärmade okontaktbara personer har som spankulerar mitt på GC-banan, gärna med viss sidledsrörelse. Att kunna skicka ut ett meddelande: "Cyklist kommer bakifrån, gå till vänster" vore guld värt. Hade senast förra veckan en kille som jag plingade tre gånger på utan någon effekt och inte ens när jag på 5-10 meters håll ropade "Häpp" med tämligen ljudlig stämma reagerade personen. När jag passerade hörde jag däremot dunket från personens lurar som mycket väl förklarade varför personen inte reagerade.

erik h

Aktiv medlem
Allt är väl så bra och hitech sen så länge nu att det liksom inte saknas något riktigt längre. Bara små inkrementella förbättringar som görs. Så köpa nytt blir inte så kul längre. Som med dator eller smartphone. Den gamla är bra nog sålänge den är hel.
Men samtidigt vore det fortfarande skönt att bli av med växelföraren bak. Utsatt, skramlig, sårbar, ful. Där har ni det sista väsentliga som finns att fixa?

BuTTuS

Aktiv medlem
Det jag skulle vilja ha är något som kopplar in sig på hörlurarna som alla omvärldsavskärmade okontaktbara personer har som spankulerar mitt på GC-banan, gärna med viss sidledsrörelse. Att kunna skicka ut ett meddelande: "Cyklist kommer bakifrån, gå till vänster" vore guld värt. Hade senast förra veckan en kille som jag plingade tre gånger på utan någon effekt och inte ens när jag på 5-10 meters håll ropade "Häpp" med tämligen ljudlig stämma reagerade personen. När jag passerade hörde jag däremot dunket från personens lurar som mycket väl förklarade varför personen inte reagerade.
Det finns väl typ redan, kallas EMP :-)

kroem

Aktiv medlem
Kedjetvättmaskinen. Man knäpper loss sin kedja med snabblåset och matar in den i maskinen. Två timmar senare kommer den ut rengjord, torkad och smord. Bara att knäppa på den på cykeln igen och köra.
Kedjeprenumeration kanske? Nya kedjor kommer varje månad, du skickar tillbaka de gamla som tvättas/vaxas :)

CEHG

Medlem
Kanske bättre med en niche än "den genomsnittlige cyklisten"? Den genomsnittlige cyklisten är visserligen många men den personen köper också en ny eller begagnad cykel och trampar på tills cykeln rasar. Eller i det fall cykeln köps ny går hen till affären där den köptes för att fixa problemen.

Svårt läge!

jiha

Medlem
App/webbsida med sökfunktion som söker igenom alla begagnat-sidor, nytt i lager hos alla fysiska och internet butiker baserat på mina preferenser som längd vikt, typ av cykling samt prisintervall.

KOLOSS

Aktiv medlem
pumphållare som sitter under vattenflaskhållaren. Som passar cyklar med bredare downtubes

Saknar ett sätt att enkelt konvertera sin cykel till elcykel. Hade varit grymt att kunna lämna in sin cykel och få det gjort.
Man kan köpa kit (Tonsheng TSDZ2 mid-drive 36V) i Kina för ca 3000 kr, men inte helt lätt att montera etc. Min kompis har gjort om sin gravel med ett sånt kit och den funkar riktigt bra.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Saknar ett sätt att enkelt konvertera sin cykel till elcykel. Hade varit grymt att kunna lämna in sin cykel och få det gjort.
Man kan köpa kit (Tonsheng TSDZ2 mid-drive 36V) i Kina för ca 3000 kr, men inte helt lätt att montera etc. Min kompis har gjort om sin gravel med ett sånt kit och den funkar riktigt bra.
Sen ska den väl Typgodkännas för att få köra på gatan är nog ganska bökigt att få det till seriös affärsidé

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Någon som monterar invisiframe el liknande i Stockholmsområdet saknade jag i våras. Men det är väl mer komplement till vanlig verkstad.

Makten

Aktiv medlem
En adapter för att kunna flytta sadeln längre fram än vad den befintliga klämman på stolpen tillåter. På så vis blir cyklar med onödigt flackt sadelrör mer användbara, särskilt om det ger möjlighet att välja en storlek större ram.
Det kommer dock se ut som skit och därför vara omöjligt att sälja, eftersom merparten av alla presumtiva köpare är alldeles för fåfänga för att prioritera funktion framför utseende.

Hasse#7

Aktiv medlem
Ett swat team vars enda uppgift är att hitta, följa och krossa cykelstjälande ligor. Gärna kompletterat med jurist som ser till att det inte blir straffrabatter och som ser till att följa pengar och prylar för att nå så långt som möjligt.

bellasoda

Aktiv medlem
Det här är ju en skitbra idé. Lite som när bildradion helt plötsligt bryter till ”trafikmeddelande”, så borde väl ett par bluetoothlurar bryta för cyklistvarning. Ett par bluetoothlurar har väl c:a 20 meters räckvidd. Hårdvaran finns ju redan där, bara att få mjukvaran att funka, hur svårt kan det vara? 😜

Valhalla_

Aktiv medlem

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Hade gärna haft något sådant men vet inte var det finns att köpa. Kanske jag letat för dåligt. Gärna något som är väldigt diskret.

Ja lite som bergslag2 gjorde.:ROFLMAO:
Finns i många varianter.

gäller väl att agera snabbt innan dom hittat sändaren.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
En adapter för att kunna flytta sadeln längre fram än vad den befintliga klämman på stolpen tillåter. På så vis blir cyklar med onödigt flackt sadelrör mer användbara, särskilt om det ger möjlighet att välja en storlek större ram.
Det kommer dock se ut som skit och därför vara omöjligt att sälja, eftersom merparten av alla presumtiva köpare är alldeles för fåfänga för att prioritera funktion framför utseende.
Finns redan, men som sagt snyggt är det inte.
1596112413991.png

ttfh

Aktiv medlem
Gå på dom 'omöjliga' problemen, exempelvis att folk inte tycker dom har tid att cykla så mycket som dom vill.

Om ett problem är väldigt svårt så är en lösning också väldigt värdefull.

Hutnu

Aktiv medlem
Finns i många varianter.

gäller väl att agera snabbt innan dom hittat sändaren.
[/QUOTE]
Se där! Trodde dom var sämre och dyrare fortfarande. Hade jag haft nån cykel värd mer än ett par tusen så kanske jag nappat.

Något som triggar moderna bilars radar tänk autobroms fast mer "varning cyklist".

Tredjepartsappar till garmin varia så den kan styra andra baklampor.

Sadelväskor med fäste för garmin varia.

Smarta slimmade fästen för lampor, sadelväskor etc

Lampor med smarta fästen för t ex sadel.

Sadel med ställbar bredd.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer