Vad finns inte att köpa till ditt cykelliv?

nieves

Aktiv medlem
Smarta fästen för lampor håller jag med om.
En cykelmek som kan beställa och montera skärmar, pakethållare, fixa elektronik, bygga hjul med bra komponenter.
En mekaniker som bryr sig och som lyssnar och gör det man vill ha gjort.
Alltför många idag som har ett biträde som skriver ner vad som ska göras och sen blir det inte bra.
Gått in i butiker där dom vägrat att beställa bromsbelägg för att dom enligt dom inte används längre.

Jag vill inte ha neongröna eller svarta styrlindor men inget annat finns och tas inte hem? 9 av 10 butiker kan inte meka med ngt dom inte sett förut. Kanske det saknas verkstadsmekanisk utbildning?
Och nej, jag mekar inte mycket själv då jag cyklar hellre.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Barnpassning vid någon cykeldestination där man kan köra loopar. Tyvärr finns väl inga trailcenters i Sverige som liknar de i Skottland, annars hade det varit perfekt. Borta nån timme, tillbaka och kolla läget, ut en runda till.

twingate

Aktiv medlem
Ett "gym" vars huvudsakliga funktion är att låna ut cyklar till medlemmar för en månads/årsavgift. På det sättet kan kostnaden dras av under anställdas friskvårdsbidrag (5000 SEK/år). Juridisk & skattemässig gråzon dock...

Cykelkläder av moderna naturmaterial med cirkulärt tänk. Recirkulerade syntetmaterial når en bit på vägen men släpper fortfarande ut mikrofiber som är svåra att bryta ner.

Brakstav

Medlem
Jag har ett litet problem som jag säkert delar med många andra cyklister och som kanske är litet och enkelt nog att lösa inom ramen för ett UF-företag.

När jag tvingas eller väljer att cykla på kombinerade gång- och cykelvägar får jag förhålla mig till diverse gångtrafikanter. Många av dessa hör inte min ringklocka på håll och när jag plingar för 3:e-4:e gången och befinner mig ganska nära så blir en del livrädda och ofta arga som en konsekvens av rädslan. Hela diskussionen om cyklister vs. gängtrafikanter behöver vi inte ta i denna tråd, men det jag saknar är en diskret ringklocka som inte skrämmer livet ur folk samtidigt som den ändå hörs bra på håll. Ingen gäll och högljudd historia utan en behaglig variant vore nice.
Köp tillräckligt högljudda nav; funkar iaf. hyggligt i nerförsbacke/plant.

Roliga skyddande prints med lite färg och form har inte jag kunnat hitta i Sverige! Behövs bara ett samarbete med någon med en printer!

En butik med STORT urval av cykelskor som finns hemma på lager så man slipper dessa beställningar och returer innan man blir nöjd ;) och framför all kan hitta rätt skor.

roller

Aktiv medlem
Fläkt(ar) anpassade för inomhuscykling. Gärna med egenskaper som:
  • Högt flöde
  • Lågt buller/ljud
  • Styrbar med fjärr/app
  • Programmerbar, fläktprogram anpassat till träningsprogrammet
  • Kunna leda in kallare luft utifrån (när så är möjligt)
  • Uppbyggd av flera fläktenheter för att kunna kyla största möjliga area på kroppen från minst två håll
  • Tilltalande design

Hasse#7

Aktiv medlem
Ett mer rimligt avdrag för resor till och från jobbet med cykel. Idag 250kr per år. Då talar vi om en medborgare som tar ansvar för egen hälsa, är bra för miljön, avlastar infrastruktur, kollektivtrafik och tätortsmiljö genom att ta minimal plats. Antingen skall man ha mer ersättning eller säkrare service så att det hela fungerar praktiskt utan att tex fordonet försvinner eller resan går orimligt sakta. Det skall byggas fördelaktiga transportleder som får folk att ta steget pga fördelar.

jonja

Aktiv medlem
Jag har ett litet problem som jag säkert delar med många andra cyklister och som kanske är litet och enkelt nog att lösa inom ramen för ett UF-företag.

När jag tvingas eller väljer att cykla på kombinerade gång- och cykelvägar får jag förhålla mig till diverse gångtrafikanter. Många av dessa hör inte min ringklocka på håll och när jag plingar för 3:e-4:e gången och befinner mig ganska nära så blir en del livrädda och ofta arga som en konsekvens av rädslan. Hela diskussionen om cyklister vs. gängtrafikanter behöver vi inte ta i denna tråd, men det jag saknar är en diskret ringklocka som inte skrämmer livet ur folk samtidigt som den ändå hörs bra på håll. Ingen gäll och högljudd historia utan en behaglig variant vore nice.
'diskret' och 'hörs bra på håll' förefaller aningens motsägelsefullt. Har de hög musik i luren hjälper inget, för lättare fall funkar en sån här skapligt bra:
Ta brass versionen
Eller

ttfh

Aktiv medlem
Barnpassning vid någon cykeldestination där man kan köra loopar. Tyvärr finns väl inga trailcenters i Sverige som liknar de i Skottland, annars hade det varit perfekt. Borta nån timme, tillbaka och kolla läget, ut en runda till.
Isaberg är väl nästan framme där? Lekplats mm aktiviteter nere vid centret finns ju, saknas bara själva barnpassningen.

Dom lite större barnen skulle man sätta i MTB-skola, dom kör runt i en grupp med nån instruktör på en grön loop. Ungefär som man kan göra på en skidsemester.

Tomcaten

Aktiv medlem
Segelbåt
nw-68-s.jpg

Det är för svårt att motivera som cykeltransport så den får duga till det vanliga livet utanför hojjen men det är min nästa införskaffning till fordonsflottan. Så fin.

Ett "gym" vars huvudsakliga funktion är att låna ut cyklar till medlemmar för en månads/årsavgift. På det sättet kan kostnaden dras av under anställdas friskvårdsbidrag (5000 SEK/år). Juridisk & skattemässig gråzon dock...

Cykelkläder av moderna naturmaterial med cirkulärt tänk. Recirkulerade syntetmaterial når en bit på vägen men släpper fortfarande ut mikrofiber som är svåra att bryta ner.
Håller verkligen med om sista stycket!

gsb

Aktiv medlem
Kedjetvättmaskinen. Man knäpper loss sin kedja med snabblåset och matar in den i maskinen. Två timmar senare kommer den ut rengjord, torkad och smord. Bara att knäppa på den på cykeln igen och köra.
Finns redan, dock utan smord-delen. Ultraljudstvätt.

Leffe

Aktiv medlem
Kedjeprenumeration kanske? Nya kedjor kommer varje månad, du skickar tillbaka de gamla som tvättas/vaxas :)
Eller kedjeunderhållning a’la knivbrev. Skicka in din kedja och få tillbaks den i nyskick. Kräver dock ett bra postavtal så det inte blir dyrare än att köpa en ny. Och att det finns en maskin som gör jobbet annars lär det inte bli värt arbetet.

Leffe

Aktiv medlem
Ett trailcenter för barn från tre års ålder och uppåt så är ni hemma. Bygg den nära en storstad så har ni en guldgruva. Vi föräldrar åker gärna och betalar för sysselsätta barnen fysiskt i 2-3h så gör det välskött och ta inträde. Får väl vara inhägnat då också. Går säkert att fixa ett hyresavtal med nån liten kommun utanför en småstad för en bit mark.
Sälj korv m bröd, glass, dricka, tuffa däck (även små storlekar), slangar och coola kläder till småungarna. Vi pappor kommer tömma plånböckerna!

kais01

Aktiv medlem

den här har ett väldigt trevligt ljud, plingar vänligt undervägs, går även att stänga av.

64E14F2E-473F-4761-A7E1-823287C10D15.png

BtotheB

Ny medlem
Kul läsning men mycket få vettiga tips i tråden än så länge. Hade själv ett UF-företag under gymnasietiden, och man har ju sammanlagt några timmar per vecka att ordna med det schemalagt och i tillägg till det en obefintlig budget att röra sig med.

En sak jag tror kanske hade kunnat funka är slimmade mobilhållare i en schysst design, till ett vettigt pris. Gärna lite vattenskyddade och som passar i ett en garminhållare. Finns ju redan att köpa men till rätt saftiga priser om de inte är skitfula. Borde inte vara så dyrt att producera och kan man sälja dem för 3-400 hade det nog funkat rätt bra.

SIE

Aktiv medlem
Kul läsning men mycket få vettiga tips i tråden än så länge. Hade själv ett UF-företag under gymnasietiden, och man har ju sammanlagt några timmar per vecka att ordna med det schemalagt och i tillägg till det en obefintlig budget att röra sig med.

En sak jag tror kanske hade kunnat funka är slimmade mobilhållare i en schysst design, till ett vettigt pris. Gärna lite vattenskyddade och som passar i ett en garminhållare. Finns ju redan att köpa men till rätt saftiga priser om de inte är skitfula. Borde inte vara så dyrt att producera och kan man sälja dem för 3-400 hade det nog funkat rätt bra.
+1. Jag har löst det med att klistra en självhäftande Garmin quarter turn mount-hane på ett mobilskal, men det innebar en AliExpress-beställning som jag gärna hade varit utan.

Edit: kan ev. vara patentintrång att reproducera garmins fästen.

Senast ändrad:

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Mitt inspel är billiga småsaker som blir för dyrt för oss vanliga dödliga att köpa hem med frakt. Typ eloxerade skruvar, billiga kinakol-sadlar etc etc. Man köper hem det i bulk, sätter upp en shopify-webshop här i Sverige och säljer det med viss avans.

BuTTuS

Aktiv medlem
Något sorts skydd till växelföraren, så man slipper ha halva skogens ris släpandes i den efter en tur på smala stigar.

Spacekitty

Aktiv medlem
En adapter för att kunna flytta sadeln längre fram än vad den befintliga klämman på stolpen tillåter.
Nåt liknande denna?

Makten

Aktiv medlem
Nåt liknande denna?

"And since you can switch between road and aero positions on-the-fly while riding..."

Nä. 😁 Det ska vara något som permanent flyttar sadeln framåt och som kan monteras på vilken stolpe som helst. Och som inte bygger flera centimeter på höjden.

H.

Aktiv medlem
"And since you can switch between road and aero positions on-the-fly while riding..."

Nä. 😁 Det ska vara något som permanent flyttar sadeln framåt och som kan monteras på vilken stolpe som helst. Och som inte bygger flera centimeter på höjden.
Kallas det inte sadelräls?

🤔

Crocko

Aktiv medlem
Det där superenkla verktyget som gör att bromsoket centreras utan bök, ja jag vet hur man använder ett visitkort men det är ändå alltid lite bök. Det får ju oxå gärna fungera som bleeder block så slipper man leta plastbitar.

Makten

Aktiv medlem
Kallas det inte sadelräls?

🤔
Den räcker inte på cyklar som har ~75° sadelrörsvinkel eller mindre. Vilket fortfarande är vääääldigt många.
Just nu har jag inget behov av en dylik mackapär, men det vore som sagt ett enkelt sätt att förbättra en äldre cykel eller göra det möjligt att köpa en ny cykel där allt utom sadelrörsvinkeln är vettigt.

Implosion

Medlem
Eller kedjeunderhållning a’la knivbrev. Skicka in din kedja och få tillbaks den i nyskick. Kräver dock ett bra postavtal så det inte blir dyrare än att köpa en ny. Och att det finns en maskin som gör jobbet annars lär det inte bli värt arbetet.
Kedjebrev låter ju genialt! 😁

Fluffy23

Ny medlem
Ett mobilt fik/pub som dyker upp utmed stigen.
Tänk att få en anledning till en fika efter 2tim när man är mitt inne i skogen.
Jag kräver inte mycket, lite blåbärspaj med vanlijsås och mjuka kakor, grillad korv eller liknande.

Sen när jag är blöt, lerig och trött vid änden av stigen kan den även dyka upp där och erbjuda ett cykelställ, ett par sittplatser och ett par kalla öl (eller något värmande)

Självklart kan man hitta aktuell position för den där underbara grejen i Trailfork eller liknande. Då blir det även lättare att bestämma var dagens cykling ska ske.

WSMC

Aktiv medlem
Ett mobilt fik/pub som dyker upp utmed stigen.
Tänk att få en anledning till en fika efter 2tim när man är mitt inne i skogen.
Jag kräver inte mycket, lite blåbärspaj med vanlijsås och mjuka kakor, grillad korv eller liknande.

Sen när jag är blöt, lerig och trött vid änden av stigen kan den även dyka upp där och erbjuda ett cykelställ, ett par sittplatser och ett par kalla öl (eller något värmande)

Självklart kan man hitta aktuell position för den där underbara grejen i Trailfork eller liknande. Då blir det även lättare att bestämma var dagens cykling ska ske.
Ryggsäck :giggle:?

Barometer

Aktiv medlem
Ett vibrationsdämpat fäste till chestplate (eller styre) för smartphone så att man kan använda den till att filma istället för att köpa en GoPro. Gärna med gimbal.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer