Vad förväntar ni er på en cykel demo? :)

Leonnoren

Medlem
Halloj! Går tredje året på gymnasiet, och har haft praktik på team Sportia delar av de två senaste åren. Mitt gymnasiearbete är att planera och hålla i ett event på företaget, så har bestämt mig för att hålla i en cykeldemo eftersom det är cykling jag brinner för. Kommer få visa upp Scott cyklar, allt från ransom till spark rc modellerna. Förhoppningsvis vid en liten lokal backe. Jag har själv inte varit på typ någon cykeldemo, så undrar lite vad folket här förväntar sig? Kom med tips som kan hjälpa mig att göra det så trevligt som möjligt att visa upp cyklarna och låta folket testa.
Tacksam för svar! :)

kais01

Aktiv medlem
man förväntar sig en demonstration av stående igångdrag uppför någon brant backe, hur cykeln då tar fart och harmonierar med cyklistens ergonomi utan konstiga kast, och hur fjädringen inte lägger sig platt på marken vid denna manöver.

kort sagt att cykeln svarar på tilltal.

hur man skiljer the real thing från alla -jag-också- utgåvor.

man förväntar sig inte snack om bling såsom växelgrupper.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag skulle förvänta mig att du provat materialet och läst på tillräckligt mycket för att kunna svara flertalet frågor samt beskriva nyttjandeområde och nivå. Kanske visa eller låta deltagarna prova det du anser är bra och viktigt. Greppa psykologiskt hur man presenterar materialet så att alla blir intresserade oavsett startnivå. En bra grej vore att ha en generalrepetition med pålitliga kompisar ( inte bara cykelkompisar) som säger vad de tycker så du presterar så bra som möjligt när det gäller.

kais01

Aktiv medlem
bra sagt hasse. mitt lite ironiska inlägg tog fäste på att en bra demo dessutom bör gå förbi saker som man utan vidare kan läsa sig till på nätet.

igångdragsskänslan är en central faktor om man ska trivas med en cykel eller inte. och svår att läsa sig till, perfekt att ta upp på en demo, och helst få pröva själv.

mg25

Aktiv medlem
Ha koll på området testet ska ske på, om det kommer folk som inte känner till stället. Om nån vill testa en teknisk klättring eller utförskörning så skulle jag uppskatta en beskrivning av var jag hittar det.

Kunskap om produkterna och ställa in cykeln så den passar testaren, tänker på dämparna specifikt.

rayy

Aktiv medlem
Kul projekt! Du börjar på helt rätt sätt, med att faktiskt ställa frågor om vad den tilltänkta kunden vill ha. Liksom, att möta kundens behov är ju det viktiga - inte att rabbla geometritabeller och fördelar utan att dom behöver höra det :) Folk ska såklart möjligheten att ställa de frågor dom har, men det kan vara bäst att inte försöka "pusha" de produkter man har med sig för hårt, om det nu råkar vara är varumärke X eller Y.

Lite praktiska grejer som kan vara bra:
- Tält/tak över huvudet, en panna kaffe och vattenpåfyllning
- Extra pedaler (SPD/plattisar/Crank Brothers, fler än en av plattisarna) och pedalnycklar (15mm fast nyckel, 6 och 8mm insex)
- Nån extra slang, just in case
- Dämparpump och fotpump. Gärna hyfsat exakta. Kolla så dämparpumpen passar på gaffel/bakdämpare.
- Insexnycklar
- Säkert ställe att förvara folks legitimation (leg=pant för utlåning ofta). Din ficka går säkert bra, men glöm inte att lämna tillbaka legget i så fall.. :) (been there done that!)
- Facebookevent typ 2-3 veckor inför, med klar beskrivning på vad som kommer visas upp, gärna en bild från området (Bygdis?) och info kring praktiska detaljer som parkering/påminnelse om att ta med pedaler, hjälm och leg.

Lycka till!

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
bra sagt hasse. mitt lite ironiska inlägg tog fäste på att en bra demo dessutom bör gå förbi saker som man utan vidare kan läsa sig till på nätet.

igångdragsskänslan är en central faktor om man ska trivas med en cykel eller inte. och svår att läsa sig till, perfekt att ta upp på en demo, och helst få pröva själv.
Ditt inlägg visar mest att varje besökare kan ha olika förväntningar. Rätt nära kopplat till vilken cykeltyp man vill testa.

Jag skulle säga:
Gott om olika modeller och storlekar

Bra testmiljöer för respektive modell. Rätt värdelöst att bara prova en cykel på en parkeringsplats.

Bra och påläst säljare som kan förstå och verkligen lyssnar på kundens behov

Medhåll på ovan, att säljaren ser mer på en cykels helhet än att försöka sälja in den på enstaka bling-komponenter.

Också medhåll på att ställa in cykeln till den tänkta användaren, främst med tanke på dämpartryck, däcktryck, sadelhöjd och pedaler.

Valhalla_

Aktiv medlem
Jag förväntar mig att det finns kaffe och kakor.

Du är kanske för ung för att relatera till det, men en liten munsbit och framför allt kaffe, är ack så viktigt.

Lars.E

Aktiv medlem
...

Också medhåll på att ställa in cykeln till den tänkta användaren, främst med tanke på dämpartryck, däcktryck, sadelhöjd och pedaler.

+1

En felinställd cykel är ofta sämre en den cykel kunden är van att cykla på, så detta är superviktigt om man vill ge en positiv upplevelse.
Att skicka ut någon på en felinställd cykel kan döda köpsuget och få den som drabbas att sprida dåligt rykte om produkten.

En mjuk, svampig och gungig cykel som slår i pedalerna i minsta knöl gör ingen glad. Inte heller kul om dämparna knappt rör sig.
Och att ha en spd-pedal i hålfoten på en löparsko gör att cykeln känns helt livsfarlig på samma sätt som om man cyklar med en stenhård spd-sko på ett par plattisar.

Prioritera rätt inställda cyklar till alla och ligg lågt med överhypat skryt så blir det nog en positiv upplevelse för cyklisterna.

yonsson

Aktiv medlem
Om du ska tänka lite ”säljigt” så:
Dra upp en liten runda i anslutning till vanliga testområdet som går både nerför och uppför och ta med en tidtagar-kollega. De tre snabbaste får varsin giveaway, typ en Buff, vattenflaska eller dylikt från tillverkaren. Samla in mailadress på alla som deltar i tävlingen innan de ställer upp.

Efter eventet kan du då maila alla deltagare och tacka för deltagandet och fråga om de önskar med information om någon av hojarna. På så sätt kan man bygga lite relation mellan deltagarna och tillverkare & butiken.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag förväntar mig att det finns kaffe och kakor.

Du är kanske för ung för att relatera till det, men en liten munsbit och framför allt kaffe, är ack så viktigt.

Valhalla_ behöver sin dagliga vetelängd. :)

Eftersom det låter som en "utbildningsuppgift" tycker jag att det är viktigare att hantera bredd än edge. Det är lyckat om alla känner sig delaktiga och nöjda. Det är mindre lyckat om hälften är lyriska och andra hälften bara vill hem. Det är alltså avgörande antingen hur du lägger upp det hela eller hur du sätter ihop gruppen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer