Vad fyller skruven längst bak på sulan på en cykelsko för funktion?

BikeLove

Medlem
På alla andra cykelskor jag har sitter det en nit eller så är hela bakpartiet ingjutet. På den här skon har det suttit en skruv med ett mothåll, men skruven har lossnat. Är tanken att den ska fixera innersulan? Den verkar sitta hårt ändå. Något jag bör fixa eller har det ingen större betydelse?

DSC_0347.JPG

Pqz

Aktiv medlem
Misstänker att den håller ihop skons över- och underdel.
Hade ett par längdpjäxor som delade sig genom att bakänden av ovavdelen lossnade från sulan när en nit lossnade ungefär sådär. Självklart i fjällen längst "bort" på slingan, rätt kallt och började bli mörkt...

Pfaff

Aktiv medlem
Ja du. Du får nog leta upp ett par likadana för att reda ut skruvmysteriet.
Blev lite nyfiken och kollade på de 12 par jag har. Inga skruv där inte. Utom på ett par Bont där dunktionen är rätt inlysande
20220703_180304.jpg

BikeLove

Medlem
Misstänker att den håller ihop skons över- och underdel.
Hade ett par längdpjäxor som delade sig genom att bakänden av ovavdelen lossnade från sulan när en nit lossnade ungefär sådär. Självklart i fjällen längst "bort" på slingan, rätt kallt och började bli mörkt...

Så är det nog. Även om det verkar sitta stenhårt så är det nog bäst att ändå fästa det.

BikeLove

Medlem
Skruven kanske har hållt fast en utbytbar plast- eller gummibit som nöts ut när man går med skorna?

Nej. Det har jag på ett par racerskor och i det fallet kan det vara en dubbelfunktion, dvs hålla slitdelen på plats och över- och underdelen enligt Pqz´s hypotes. På dem är slitdelen fastnitad.

Bilagor

• DSC_0348.JPG
    DSC_0348.JPG
    616.4 KB · Besök: 5
  • DSC_0350.JPG
    DSC_0350.JPG
    590.5 KB · Besök: 6

C-dale

Aktiv medlem
Jag har haft skor med gängor både i hälen o framfoten och medföljande dubbar. Antar att de mest var för cyclo- cross-åkare som behöver grepp i leriga springbackar.

Topp